Bevraging streekproducten
Bevraging streekproducten Online bevraging (Opinio) van 8 oktober tot 16 november 2014; 5 weken Verspreiding door Toerisme Vlaanderen, 5 PTO’s, VLAM en de dienst landbouw en plattelandsbeleid provincie Antwerpen Verspreidingskanaal: nieuwsbrieven PTO’s VLAM en de dienst landbouw en plattelandsbeleid provincie Antwerpen Bevraging streekproducten Onderzoek dienst Kennisbeheer Toerisme Vlaanderen
Bevraging streekproducten Bereikte doelgroepen: Vlaming met een interesse in activiteiten en/of overnachting in Vlaanderen Enkel Vlamingen Geen streekproductenspecialisten Aantal respondenten: N=1.292. Erg representatief Doel van het onderzoek: peilen naar de toeristische belevingen omtrent streekproducten van de Vlaming, om met deze resultaten aan de slag te gaan om een gerichte promotiecampagne te ontwikkelen. Checken bij PTO’s naar hoeveel bevraagden nieuwsbrief is vertrokken Bevraging streekproducten Onderzoek dienst Kennisbeheer Toerisme Vlaanderen
Profiel van de respondent
1.292 respondenten: resultaten zijn representatief Profiel
Profiel 78% tussen 40 en 69 jaar < 20 2 0% 20 - 29 76 6% 30 – 39 121 9% 40 – 49 199 15% 50 – 59 384 30% 60 – 69 424 33% 70 – 80 83 > 80 3 totaal 1292 100% 78% tussen 40 en 69 jaar
Profiel 1. Lekker van bij ons 25 2. Straffe streek 15 ja nee 18% van respondenten toont interesse in streekproducten en laat zich actief informeren door middel van een nieuwsbrief Indien men zich laat informeren: TOP 3 populairste nieuwsbrieven: 1. Lekker van bij ons 25 2. Straffe streek 15 3. Het Lekkere Westen 13
Profiel Samenvatting profiel respondenten: Vlaming afkomstig uit heel Vlaanderen 2/3 vrouw; 1/3 man Leeftijd tussen de 40 en 69 18% toont actieve interesse streekproducten via een thematische nieuwsbrief
Streekproducten Wat zijn voor jou streekproducten? 1 2 3 4 Top 4 ja nee Wat zijn voor jou streekproducten? Meerdere antwoorden toegestaan 1 2 3 4 Het is belangrijk om te weten wat er verstaan wordt onder streekproducten, dit zal het “makkelijkste” te promoten zijn. Top 4
Indien “andere” dan zijn dit de top antwoorden Streekproducten Waar ga je op zoek om streekproducten aan te kopen of te consumeren in je eigen gemeente of stad? Meerdere antwoorden toegestaan Indien “andere” dan zijn dit de top antwoorden Boerderij / hoevewinkel 20 Producent 10 Bakker 8 Boerenmarkt 4 Biowinkel 3
Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte over welke hotels, cafés en restaurants er werken met streekproducten, in je eigen stad of gemeente? Slechts 12% weet goed tot perfect in welke lokale horecazaken er gewerkt wordt met streekproducten Maar liefst 56% weet niet zo goed in welke lokale horecazaken er gewerkt wordt met streekproducten 32 % heeft geen uitgesproken mening
Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte over welke hotels, cafés en restaurants er werken met streekproducten, in je eigen stad of gemeente? 12% of N=162 verdeling per leeftijdscategorie verdeling per geslacht
Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten, in jouw stad of gemeente? Slechts 16% is goed tot perfect op de hoogte van events rond streekproducten in eigen regio 51% is niet zo goed op de hoogte van events rond streekproducten in eigen regio Geen uitgesproken mening
Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten, in jouw stad of gemeente? 16% of N=207 verdeling per leeftijdscategorie verdeling per geslacht
ja nee Streekproducten Ben je al op zoek gegaan naar informatie omtrent streekproducten, gecombineerd met toeristische informatie (verblijfsarrangementen, fiets- en wandelroutes, etc.) om op basis hiervan een uitstap te ondernemen? Iets meer dan de helft (56%) is reeds actief op zoek gegaan naar info over streekproducten in combinatie met toeristische info in kader van een uitstap.
ja nee Streekproducten 56% of N=726 Ben je al op zoek gegaan naar informatie omtrent streekproducten, gecombineerd met toeristische informatie (verblijfsarrangementen, fiets- en wandelroutes, etc.) om op basis hiervan een uitstap te ondernemen? verdeling per leeftijdscategorie verdeling per geslacht
Streekproducten In welke mate vind je dat toeristische informatie rond streekproducten makkelijk terug te vinden is? 15% vindt toeristische info rond streekproducten niet makkelijk terug 42% kan makkelijk tot zeer makkelijk informatie over streekproducten terugvinden 44% heeft geen uitgesproken mening
Streekproducten Waar gaat u op zoek om streekproducten aan te kopen of te consumeren als u in een andere gemeente, stad of provincie bent in Vlaanderen? Meerdere antwoorden toegestaan Indien andere: voornamelijk boer / hoeve / producent abdij bakker
Streekproducten Waar gaat u op zoek om streekproducten aan te kopen of te consumeren… Vergelijking: in eigen regio in een andere regio
Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten, in een andere stad, gemeente of provincie in Vlaanderen? Slechts 10% is goed tot perfect op de hoogte van events rond streekproducten in andere regio’s Geen uitgesproken mening 60% is niet zo goed op de hoogte van events rond streekproducten in andere regio’s Som meer dan 100%
Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten… Vergelijking: in eigen regio in een andere regio
Streekproducten In welke mate geef je de voorkeur aan Vlaamse streekproducten bij:
Streekproducten In welke mate geef je de voorkeur aan Vlaamse streekproducten bij:
ja nee Streekproducten Heb je al meerdaagse trips naar het buitenland ondernomen die in het teken stonden van streekproducten?
ja nee Streekproducten Heb je al meerdaagse trips naar het buitenland ondernomen die in het teken stonden van streekproducten? 22% of N=282 verdeling per geslacht verdeling per leeftijdscategorie
Streekproducten Indien men reeds een meerdaagse trip naar het buitenland in teken van streekproducten heeft ondernomen, naar welke bestemming ging men dan? Meerdere antwoorden toegestaan = 282 personen
Streekproducten Indien men reeds een meerdaagse trip naar het buitenland in teken van streekproducten heeft ondernomen, welke specialiteit zocht men dan op? Meerdere antwoorden toegestaan = 282 personen
Streekproducten Zou je Vlaanderen aanraden als toeristische bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten? 85% zou Vlaanderen zeker aanraden als bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten.
Streekproducten Zou je Vlaanderen aanraden als toeristische bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten? 85% of N=1096 verdeling per geslacht verdeling per leeftijdscategorie
Streekproducten In welke mate zou je door streekproducten gemotiveerd kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan? 69% kan door middel van streekproducten gemotiveerd worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan
Streekproducten In welke mate zou je door streekproducten gemotiveerd kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan? 69% of N=891 verdeling per geslacht verdeling per leeftijdscategorie
Streekproducten “In welke mate zou je door streekproducten gemotiveerd kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan?” 69% of N=891 Vergelijk met: “Heb je al meerdaagse trips naar het buitenland ondernomen die in het teken stonden van streekproducten?” 22% of N=282 ja nee Van het aandeel (N = 891) dat zegt door streekproducten gemotiveerd te kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan, heeft 27% of 238 personen reeds een trip naar het buitenland ondernomen in teken van streekproducten
Streekproducten Wat is voor jou doorslaggevend om een meerdaagse uitstap in Vlaanderen te maken? Meerdere antwoorden toegestaan Top 5 belangrijkste argumenten ¿ Sociaal wenselijk antwoord + Doelgroep? Top 5 minst belangrijke argumenten
Streekproducten Wat is voor jou doorslaggevend om een meerdaagse uitstap in Vlaanderen te maken? verdeling per leeftijdscategorie
Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen?
Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen?
Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Geen geschikte kanalen Sociale media Kookboeken TV TV open antwoorden die in het oog springen: Vlaanderen vakantieland Dagelijkse kost Geschikte kanalen Toeristische dienst Website Brochure Nieuwsbrieven
Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? TV Sociale media
Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Nieuwsbrief Websites
Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Brochures Kookboeken
Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Kranten/magazines Toeristische dienst
Streekproducten Wat zou voor jou de makkelijkste manier zijn om het aanbod (van de horeca, bezienswaardigheden, workshops etc.) omtrent streekproducten bekend te maken? Meest geschikte kanalen In volgorde van belang
Streekproducten Wat zou voor jou de makkelijkste manier zijn om het aanbod (van de horeca, bezienswaardigheden, workshops etc.) omtrent streekproducten bekend te maken? verdeling per geslacht
Streekproducten Wat zou voor jou de makkelijkste manier zijn om het aanbod (van de horeca, bezienswaardigheden, workshops etc.) omtrent streekproducten bekend te maken? verdeling per leeftijdscategorie
Algemene besluiten 78% van de deelnemers aan de bevraging is tussen de 40 en 69 jaar. In het algemeen “scoren de vrouwen beter dan de mannen” Top 3 van plaatsen waar de Vlaming op zoek gaat naar streekproducten zijn: Streekproducten of delicatessenwinkel De Markt Dienst voor Toerisme
Algemene besluiten 12% is goed tot perfect op de hoogte Horeca er met streekproducten in eigen stad of gemeente 16% is goed tot perfect op de hoogte van events rond streekproducten in eigen regio (10% voor andere stad en gemeente) Bij een restaurantbezoek geeft men het meeste voorkeur aan een streekproduct
Algemene besluiten 85% zou Vlaanderen aanraden als toeristische bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten 69% kan door streekproducten gemotiveerd worden om op vakantie in Vlaanderen te gaan
Algemene besluiten Meest geschikte kanalen het aanbod rond streekproducten bekend te maken: Websites Toeristische dienst Nieuwsbrief
Besluitvorming verder te bespreken Streekproducten hebben potentieel: 85 % zou Vlaanderen aanraden als bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten 69% kan gemotiveerd worden om door streekproducten in Vlaanderen op vakantie te gaan Profiel: vrouw 40-69 jaar? Waar moeten we zeker aan werken? Informatie: aanbod horeca en belevingen te versnipperd? Waar bereiken we het beste de mensen? Streekproducten en delicatessenwinkel Markt Dienst voor toerisme (ster) restaurant Website
Hoe gaan we verder? One Stone Starten met één steen Analyse Co-creatie Plakfactor Simple Unexpected Concrete Credible Emotional Story Datum volgende vergadering: 25 juni 2015
Zijn er nog vragen?