Hoe activeer en motiveer je niet-wiskunde studenten voor wiskunde?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Advertisements

Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
User Centred Development
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren[Edu/007] thema: Waiter…. can-do : kan in alledaagse situaties onbekenden aanspreken © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/002] thema: how stuff works can-do : kan de werking van een produkt uitleggen.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 29 september 2011.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Kansrekening DT 1415 Les 7 Gerard van Alst Jan
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Grammar in a Nutshell Skills 1.
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
MISSION IMPOSSIBLE ? – High temperature heat >600 °C
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Hoe activeer en motiveer je niet-wiskunde studenten voor wiskunde? Innovatie eerstejaars wiskundeonderwijs TU Delft

Even voorstellen Naam: Annoesjka Cabo Functie: Interfacultair Onderwijs Directeur Faculteit: EWI, TU Delft Wiskundige (UvA, CWI, TU Delft) a.j.cabo@tudelft.nl

Programma vandaag WELK wiskundeonderwijs bedoelen we? WAAROM innoveren we dat wiskundeonderwijs? HOE innoveren we dat wiskundeonderwijs? WAT zijn de resultaten? HOE nu verder?

Welk wiskundeonderwijs? Interfacultair Onderwijs Civiele techniek Industrieel Ontwerpen Bouwkunde Technische Aardwetenschappen Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek Lucht- en Ruimtevaarttechniek Technische Natuurkunde MST Nanobiologie Klinische Technologie Technische Bestuurskunde Elektrotechniek Technische Informatica Basisvakken: Analyse 1 en 2 Lineaire algebra Kansrekening en statistiek

Waarom innoveren? Studenten motiveren Studenten activeren Docenten activeren/motiveren

Hoe innoveren we? Prepare, Participate, Practice Meer tijd voor oefenen tijdens college Context voorbeelden: maatwerk per opleiding! Learning analytics

Prepare Self study student Watch pre-lecture video Make simple exercise Activate prior knowledge, acquire new knowledge

Participate Self study student Face-2-face Introduce new concepts and context Understanding tested by interactive quiz with immediate feedback Watch pre-lecture video Make simple exercise Activate prior knowledge, acquire new knowledge Conceptual understanding of new concepts

Participate => Practice in class Self study student Face-2-face Problem solving individually and in small groups in class Introduce new concepts and context Understanding tested by interactive quiz with immediate feedback Watch pre-lecture video Make simple exercise Activate prior knowledge, acquire new knowledge Conceptual understanding of new concepts Problem solving

Practice at home Self study student Face-2-face Problem solving individually and in small groups in class Solve computer-aided exercises, exercises from book, interactive exercises Introduce new concepts and context Understanding tested by interactive quiz with immediate feedback Watch pre-lecture video Make simple exercise Activate prior knowledge, acquire new knowledge Conceptual understanding of new concepts Problem solving Processing new concepts, problem solving

Mathematical modelling Real-world Problem Mathematical Model Formulate Test Solve Real-world Predictions Mathematical Conclusions Interpret

Hoe ziet dat er uit? Voorbeeld: Analyse 1 Werktuigbouwkunde, les 5 (separabele differentiaalvergelijkingen)

Calculus 1: lecture 5 Separable differential equations

Learning objectives After this lecture you will be able to: recognize first-order separable differential equations; solve first-order separable differential equations and initial-value problems. Book Section 9.3 and pages 608-609

Programme FeedbackFruits exercises Solving separable DE’s FeedbackFruits exercises and other exercises Application: Mixing of gasoline Exercises and discussion

Separable or not separable? A) Separable B) Not separable Answer A

Separable or not separable? A) Separable B) Not separable Answer B

Solution method for separable DE’s Separation of variables This can also be explained on the white-/blackboard. Please explain the two options for the separation (no differentials vs differentials). Please explain the change to y variable in the second step in the left integral. Taking the antiderivative Book Page 599-600

Solutions of a separable DE This is called an implicit form of the solution. Constant C obtains a specific value if an initial condition is given for the DE. Antiderivatives If possible, solve for This can also be explained on the white-/blackboard. Please do an example after this explanation, for example dy/dx = xy, to show that the anti-derivative of 1/y equals ln|y| and how the C can change. Also focus on the fact that y=0 is also a(n equilibrium) solution. Explicit solution Book Page 600

Application: mixing of gasoline In an oil refinery, a storage tank of gasoline is mixed with a special additive as preparation for winter weather. The storage tank contains 2000 L of gasoline that initially has 100 kg of additive dissolved in it.

Application: mixing of gasoline 45 L/min containing 2 kg additive per liter y(t) = amount of additive in the storage tank at time t (in kg) V = amount of liquid in the storage tank 100 kg additive in 2000 L gasoline at t = 0

Application: mixing of gasoline - model Rate of change in Rate at which enters the tank Rate at which exits the tank =

A mixing problem - model Rate of change in Rate at which enters the tank Rate at which exits the tank = Flow rate of liquid entering concentration additive in liquid entering Flow rate of liquid exiting concentration additive in liquid exiting = You can do this derivation also on the white-/blackboard.

Application: mixing of gasoline 40 L/min containing 2 g/L additive Initial-value problem from lecture 1: 100 g additive in 2000 L gasoline at t = 0 45 L/min containing 𝑦 𝑉 g/L additive Note that we changed the kilograms into grams as it is more likely so have 2 g/L than 2 kg/L.

Application: mixing of gasoline Is this differential equation separable? Answer: no → In lecture 7 we will learn how to solve this initial-value problem

For next lecture: MyMathLab exercises (deadline: see Blackboard) Study prelectures “Inverse Trigonometric Functions” and “Implicit Differentiation” In the next lecture you will learn to: use the inverse trigonometric functions; find the derivative of a function using implicit differentiation; find the derivative of the inverse trigonometric functions and recognize the result as these derivatives. Book section 1.5 and 3.5

Exercises 8th edition: Section 9.3 Exercises: 49, 45 7th edition:

See you next lecture! You can change this to a remark you prefer.

Wat vinden jullie ervan? Stellingen: Deze aanpak helpt om het gestelde doel te bereiken Deze aanpak geeft alleen de docenten meer werk Deze aanpak lijkt een goed begin, maar heeft verbetering nodig Suggesties?

Hoe ging het (studenten)? Online opgaven: heel nuttig Online opgaven: soms te makkelijk Quizzen: Activerend Quizzes: soms te lang

Hoe ging het (studenten)? Context voorbeelden: motiverend Moeten actief zijn Mathematisch modelleren: moeilijk Kleine groepen: Fijn om in te werken

Hoe ging het (docenten <-> studenten)? Voorbereiding Activeren van studenten Switchen tussen quiz, presentatie, bord, opgaven maken Wat doe je als de video’s weinig bekeken zijn?

Hoe ging het (docenten <-> docenten)? Half way lunches Peer review Popcorn sessies Implementeren van verbeteringen

Andere projecten Boegbeeld project Wiskunde (wo): Deelbaar maken van online materiaal (in eerste instantie voor HBO schakelwiskunde) 4TU.AMI blended learning project: ontwikkeling HBO schakelprogramma wiskunde in online modules Pilot: honoursprogramma wiskunde vakken op HBO aanbieden

Informatie Pre-University Calculus MOOC math-explained.tudelft.nl: Alle video’s opgenomen voor de basisvakken wiskunde. Bel/mail mij @tudelft.nl!

Discussie!