Sharepoint in de Praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Uw Onderwijsportal inrichten met PortalCMS Integratie > Profielen > Communicatie > Communities > Blogs > Referenties.
BLOGGEN Op School.
Functionaliteit voor de manager Beoordelingen Afspraken & Notities
Les 4 cursus WordPress. Wat gaan we doen (1) 1. Importeren via Word problemen 2. Alle pagina’s en berichten verwijderen, incl prullenbak leegmaken 3.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Digitale Muurkrant & SharePoint Trefpunt
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Website voor bewonerscommissies
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
© STOP startschermvolgendevorigeSluiten 1. Aanmaak van Space6. Titel bewerken 2. Webadres kiezen7. Weblogtekst toevoegen 3.
Presentatie nieuwe media
WordPress les 3.
Lesgeven en begeleiden
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Web Apps de online plek om samen te werken Gebruik Office overal Beste gebruikerservaring Werk beter samen Breng ideeën tot leven.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Sharepoint in de Praktijk
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Workshop “Beoordelen”
1. Starten Zet de telefoon aan en voer je pin code in Als dit scherm verschijnt klik dan vervolgens op de Boordcomputer Icoon 2.1 Inloggen Log in door.
Michele van den Aardweg Judith Kooiman mms naar:
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
SuSeSuSeSuSeSuSe Summa Search Presentatie Paul Hulsbosch, docent Summa Zorg.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Werken met JOIN UT Tom Buys Maart 2016.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Uw website beheren was nog nooit zo makkelijk... In het menu vindt u alle opties waarmee u uw site volledig kunt beheren.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Hoe zien docenten de leeromgeving in
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
<naam van werkgroep>
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
E-Boeken van binnen Of wat zit er in een epub
Nieuw Beter zoeken met Kenniswijzer.
Digi(bord)boek project <titel project>
Vervolgcursus; Les 7 Internet Wat is internet
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Introductie tot yammernetwerk ‘Informatiemanagement Vlaamse overheid’
Lees er meer over Microsoft SharePoint News
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Het aanpassen van Microsoft SharePoint Onlinewebsite
Product van TU Delft, SEC
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Sharepoint in de Praktijk 2 voorbeelden Arne Horst Arne.Horst@INHolland.nl Presentatie SamSam 22 april 2009. http://www.microsoft.nl/samsam

Arne Horst & Gerben Mesman Hogeschool INHolland Blogs / Blogfolio’s met Competentiewiki’s en een Digitale Muurkrant in SharePoint Maken gebruik van Sharepoint omgeving INHolland Gerben is nu college aan het geven… Arne Horst–Beleidsadviseur, SharePoint Webdesigner en consultant. Dienst OKR, Afd.Onderwijsontwikkeling en ICT & Onderwijs (OO- ICTO) Gerben Mesman – Docent en jaarcoördinator van de Opleiding Personeel & Arbeid, School of Economics Rotterdam Blogs – Bij P&A via de My Site ingezet als onderdeel van de Digital Identity. Blogfolio’s en CompetentieWiki’s - Ondersteunende tool van de student voor het verwerven van competenties, studieplanning, dossiervorming. Digitale Muurkrant – Batching van diverse INHolland blogs van medewerkers en studenten uit My Sites, van projecten uit Teamsites, en opleidingen en afdelingen op Division (Portal)

Blogfolio’s met Competentiewiki’s Home Blogfolio: Blog Posts, Reacties, Admin Links vervangen door Blogfolio Studio, Push Button for Blog History. Blogfolio Studio Menu opent een venster met alle relevante Commando’s en Acties specifiek voor Blogfolio-Wiki. O.a. in de Top Link Bar: Mijn Afbeeldingen, Mijn Videofragmenten, Mijn CompetentieWikis jaar 1, 2, 3 4.

Blogfolio’s met Competentiewiki’s Hulpmiddel voor verwerven van competenties, om studietaken te plannen en uit te voeren. Proces en begeleiding staan centraal. Twee pijlers: Blogfunctie wordt gebruikt voor beschrijving, begeleiding en ondersteuning van het leerproces. Zowel door docent en desgewenst ook intervisie of door medestudenten. In de Wiki’s worden de resultaten vastgelegd. Meestal is de competentiematrix van de opleiding het uitgangspunt. Een derde component vormt de studieplanner. Vanuit Blog kunnen competenties uit Wiki worden gekoppeld en vice versa. In blog geen Comments maar enkel Discussion Boards. In de blog wordt geen gebruik gemaakt van de Comments. Aan elke Blog-posting wordt een entry uit Discussion Board gekoppeld. Hier is voor gekozen omdat ervaring met een in 2006 in eigen huis ontwikkelde Weblogapplicatie in SharePoint 2003 ons leerde dat voor onderwijsdoeleinden als Reflectie ‘gewone’ Comments teveel één richting op stuurt. In de onderwijscontext is de behoefte sterk aanwezig om over een specifiek onderdeel (een leerpunt, competentie, stagedag enz) door te praten. Aan blogpostings gekoppelde discussion boards biedt die ingang: e-mailen is overbodig geworden. (Alerts en/of RSS is voldoende).

De Blog faciliteert het leerproces Kleurkeuze mogelijk Eventueel verwijzen naar: Andere post (inhoudelijk overeenkomstig) Producten/Videofragmenten Competenties. Op een andere plek is per competentie een wikipage.   Blog push: Overzicht/begin van een archief. Als aanklikt  alleen post met bijbehorende zaken. Vanuit een ander deel, (onder andere de studieplanner) is een volledig Archief met Blogpostings te raadplegen. Op Home een ander Admin Links Web Part met specifieke dedicated menuopties. (Studieplanner, Nodig je Coach/Medestudent uit, Blogfolio Menu).

De Wiki het (beoogde) resultaat: Competentiewiki Jaar 1, 2, 3, 4 Wanneer Competenties ingevuld gaan worden, of geheel beschreven zijn dan kan naderhand ook terugverwezen worden naar het proces. Je kunt dus tbv dossiervorming ook achteraf inhoudelijk gerelateerde items als een soort voetnoot toevoegen. In dit voorbeeld is een inhoudelijk gerelateerde Blogpost als voetnoot toegevoegd. Vanuit de CompetentieWiki kan dit zowel met Blogs, Documenten en Streaming Video’s als andere Competenties.. (Je kunt uiteraard ook met de dubbele [[ Blokhaken ]] wiki-markeringen en hyperlinks in de Wiki-teksteditor werken).

Competentie verder beschrijven? Nieuwe Wiki Pagina Met blokhaken: nieuwe pagina (per competentie). Nieuwe wikipagina (evt.) koppelen aan: Andere competenties Andere Blogposts Bijbehorende documenten Bijbehorende videofragmenten Hier is in de CompetentieWiki een nieuwe Wikipagina aangemaakt. Per pagina wordt een competentie ingevuld (desgewenst kan men hieruit verder de ‘diepte’ in). In een wiki doe je dat simpel door woorden te markeren met dubbele blokhaken.. [[ ]] Onder het tekstveld voor opmaak, toevoegen van afbeeldingen etc zie je de velden waar je de voetnoten kunt toevoegen als Blog Post, Producten (Documenten), Videofragmenten enz..

Dat is wat de Digitale Muurkrant ook doet voor Hogeschool INHolland. Een Muurkrant: Bij redacties en op stations zie je ze dagelijks hangen. Als toevallige passant snel de krant 'scannend' lezen om te zien wat momenteel speelt. Binnen enkele minuten (voor die metro komt) ben je ‘bij’. Dat is wat de Digitale Muurkrant ook doet voor Hogeschool INHolland. Een Muurkrant: Bij redacties en op stations zie je ze dagelijks hangen. Zoals deze muurkrant op metrostation Beurs in Rotterdam. Als toevallige passant snel de krant 'scannend' lezen om te zien wat momenteel speelt. Snel en eenvoudig en daarom ook ‘tijdloos..’ Van alle tijden, maar het kost ook geen tijd: binnen enkele minuten (voor die metro komt) ben je ‘bij’. Dat is wat de Digitale Muurkrant ook doet voor Hogeschool INHolland. Behalve elkaar via de krant informeren over locaties en organisatieonderdelen van de hogeschool heen, wordt met deze krant de hogeschool een stukje ‘kleiner’ gemaakt. Geheel vrijblijvend kan een docent in Rotterdam lezen waar een collega in Alkmaar zich mee bezig houdt. Bijvoorbeeld over een interessant onderwijsproject met studenten en contact opnemen. Via de krant houdt men elkaar op de hoogte van ideeën, gedachten, activiteiten, ontwikkelingen. Laagdrempelig zonder dat het veel tijd kost.. zoals die muurkrant op het perron van het station..

Digitale Muurkrant? Een automatisch gegenereerde muurkrant. Altijd de meest actuele versie. Elke keer als men deze site aanklikt wordt deze krant realtime voor samengesteld met o.a. weblogs van verschillende bronlocaties binnen INHolland:   - Met o.a. webblogs van INHolland projecten uit Teamsites,   - persoonlijke weblogs van medewerkers en studenten uit My Sites,   - blogs van Opleidingen en Diensten op INsite (Division/Portal). Wat? Muurkrant is Standaard SharePoint + ‘Maatwerk’ WebPart voor ‘batching’: ‘Cross Site List WebPart’ Verschillende Katernen: Persoonlijke Blogs (My Site), Projecten en Afdelingsblogs, Blogs per Thema (bijv. ‘Studenten op Stage’, ‘Over ICT & Onderwijs’), Fotogalerij enz. Afbeeldingen publiceren eenvoudig: Klik enkel Upload bij eigen Blog en foto verschijnt in bijhorend katern in Muurkrant, maar ook direct op Voorpagina. Content blijft op oorspronkelijke bronlocatie: de auteur (meestal blogger) blijft dus zelf verantwoordelijk voor de eigen publicatie (gemaakte aanpassingen in postings in eigen site veranderen automatisch (Live) mee in de krant. Er is dus geen ‘redactie’ in de klassieke context, hooguit kunnen de gezamenlijke bloggers als zodanig worden gezien.

Enkele functies van de Digitale Muurkrant Muurkrant Telex – een hotlist met 10 laatste postings. ‘Laatste nieuws!’ De content is ‘gebatched’: live afkomstig van diverse bronlocaties Een column (die telkens van auteur wisselt) met de hele tekst direct leesbaar. Iedereen publiceert zelf foto's in de krant als ‘reclame’ voor eigen site/blog.