Elimineer ‘De Burger’!. elimineer ‘De Burger’!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Advertisements

Ouders en Kinderen Centraal
Marco Oving Projectleider
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Elimineer ‘De Burger’!.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
PKN in contact met Nederland: kijk op het leven en kijk op geloven
Gepersonaliseerd leren
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Brainstorm sociale media in het onderwijs
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Samen werken aan een gezonde regio!
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Herstructurering Sociaal Domein
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Elimineer ‘De Burger’!. (tegenover de Tweede Kamer in Den Haag)
Politiek.
Een manifest als start en overbrugging
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
College 3 Consumentengedrag
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
elimineer ‘De Burger’! (tegenover de Tweede Kamer in Den Haag)
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Besturen met Burgerkracht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
De omgeving verandert; de overheid verandert
A+O project Co-creatie in de praktijk
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Waarde(n)vol werk in uitvoering
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Burgerparticipatie BT Den Bosch Wat is nou precies burgerparticipatie.
De kracht van de Fietsersbond
Omgevingswet en participatie
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Social media voor statenleden/politici
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

elimineer ‘De Burger’!

(tegenover de Tweede Kamer in Den Haag)

Tijdperk van Veranderingen, maar een Verandering van Tijdperken” “Geen Tijdperk van Veranderingen, maar een Verandering van Tijdperken” (Prof. Dr. Ir. Jan Rotmans, Erasmus Universiteit) Presentatie heeft drie hoofdpunten: Waarom? (urgentie; maatschappelijk bewustzijn/overheidsparticipatie vs. deelname aan onze investeringsprojecten) Wat? (Doel? Plek op de participatieladders? – gesegmenteerde communicatie als ‘gevolg’) Wie? (Doelgroepen, bestuursstijlen – kip of ei?)

“When the winds of change are blowing some people are building shelters, while others are building windmills” (Society 3.0)

Vaak prima ‘traditionele’ democratie Het systeem draait nog…maar… Er zijn (nog maar) 12 duizend Nederlanders politiek actief 1.7% is lid van een partij Het vertrouwen in ‘de overheid’ blijft dalen 90% heeft wel vertrouwen in ‘ de democratie’

Tijd voor een systeem update? 1840 2020

‘Compactere overheid, sterkere inwoner’ Hoogleraar bestuurskunde Roel in ’t Veld: “We hebben behoefte aan een ‘participatieve democratie’. Een samenleving waarin burgers, naast politici en professionals, scheppers van instituties en voorzieningen zijn.” Dit leidt tot een compacte, slagvaardige en faciliterende overheid, een mondige, veerkrachtige samenleving, en zeggenschap van betrokkenen over de aard en inhoud van collectieve voorzieningen. Cross link naar ‘Overijssels Bestuur 20XX’

Participatie en dialoog uit: “De Kracht van Overijssel” (2011) “Burgerparticipatie, dichter bij de burger: inwoners van Overijssel nodigen we actief uit hun deskundigheid, ideeën en verwachtingen ten aanzien van opgaven die de leefomgeving van Overijsselaars direct raken en waarvoor de provincie aan de lat staat met ons te delen. Daarvoor zoeken we al dan niet samen met collega-overheden actief en eigentijds (inclusief social media) de dialoog met Overijsselaars. Deze burgerparticipatie moet met name aan de voorkant van activiteiten invulling krijgen; dat is het moment waarop de inbreng maximaal betekenis kan krijgen.” Vanuit de onderlegger is dit wat we zeggen: Burgerparticipatie Dit is de richting die de coalitie gekozen heeft om meer kracht en inspiratie uit de Overijsselse samenleving te halen. Wij benutten burgerparticipatie waar mogelijk in onze (investering)projecten- en programma’s. Het is één van de middelen om tot beter kwalitatief beleid te komen. Burgerparticipatie is waar mogelijk onze leidraad. Als de provincie niet de partij is die direct contact heeft met de betrokken burger, stellen wij kaders voor onze partners. Betrokkenheid burger en overheid De maatschappij verandert: de overheid krimpt en daarom is het nodig dat we meer actieve inbreng nodig hebben van inwoners en partners voor de visievorming van toekomstig beleid. Dit beleid moet aansluiten op de wensen en mogelijkheden van inwoners, partners en overheid. Deze betrokkenheid krijgt aan de voorkant van besluitvorming en activiteiten invulling. Dit kan vanuit beide richtingen worden geïnitieerd.

Beter beleid, meer draagvlak Waarom? Beter beleid, meer draagvlak Sociale vitaliteit Geld en waarden (‘het is niet mijn eigen geld…’) andere vormen van financieren/waarden (crowdfunding, coöperaties) Legitimiteit Beperkte steun voor representatieve democratie (ca. 34%), vooral onder hoogopgeleiden Behoefte aan meer beslissingsmacht, vooral onder lager opgeleiden (70%) (Sociaal Cultureel Planbureau, 2016) Burgerparticipatie Dit is de richting die de coalitie gekozen heeft om meer kracht en inspiratie uit de Overijsselse samenleving te halen. Wij benutten burgerparticipatie waar mogelijk in onze (investering)projecten- en programma’s. Het is één van de middelen om tot beter kwalitatief beleid te komen. Burgerparticipatie is waar mogelijk onze leidraad. Als de provincie niet de partij is die direct contact heeft met de betrokken burger, stellen wij kaders voor onze partners. Betrokkenheid burger en overheid De maatschappij verandert: de overheid krimpt en daarom is het nodig dat we meer actieve inbreng nodig hebben van inwoners en partners voor de visievorming van toekomstig beleid. Dit beleid moet aansluiten op de wensen en mogelijkheden van inwoners, partners en overheid. Deze betrokkenheid krijgt aan de voorkant van besluitvorming en activiteiten invulling. Dit kan vanuit beide richtingen worden geïnitieerd.

Participatieladder Archimedes – Wet van communicerende vaten

Denkstappen Waarom? Hoe ‘diep’ willen we eigenlijk gaan met de mensen? bepaal per project, per thema, per onderwerp Waarom? Hoe ‘diep’ willen we eigenlijk gaan met de mensen? Doel en positie op de ‘Participatieladder’ Wat? De ‘spelregels’ in dit geval? Mandaten en verantwoordelijkheden? Het verwachtingsmanagement Wie? Inwoners of partners zijn niet één soort mensen. Belevingswerelden? Doelgroepsegmentatie Hoe? Pas na de eerste 3 stappen een keuze voor verschillende aanpakken Methoden & middelen

Vaak prima ‘traditionele’ participatie Vooral bij infra-/ruimtelijke projecten: goed en zorgvuldig met veel kennis en ervaring (folders, websites, nieuwsbrieven, keukentafelgesprekken, info-avonden, inspraakrondes, focusgroepen, afstemming met belangengroepen en partners etc.) Burgerinitiatief Burgerpanel

Tijd voor een andere houding? ‘Alles wat je voor mij doet maar niet met mij doe je tegen mij!’ (Mahatma Gandhi)

Denken vanuit je eigen beleving Voorbeeld van goedbedoeld, maar zinloos ‘preken voor eigen parochie’ : deze pagina grote advertenties in De Volkskrant/NRC. Welke zinloos geweld liefhebber leest dat, en voelt zich er door aangesproken? Net zo nuttig als het plaatsen van een vacature voor een ‘Strategisch projectleider Ecologische Hoogstructuur en Ruimtelijke Kwaliteit’ op het mededelingen bord in het supporters home van ADO Den Haag…

Wantrouwen en vooroordelen Top 3 van Nederland’s meest ‘onbetrouwbare’ beroepen/mensen: 1. Bankiers 2. Politici 3. Ambtenaren (bron: Motivaction, 2013)

Hoe wint ‘het establishment’ weer vertrouwen? Voorbeeld van goedbedoeld, maar zinloos ‘preken voor eigen parochie’ : deze pagina grote advertenties in De Volkskrant/NRC. Welke zinloos geweld liefhebber leest dat, en voelt zich er door aangesproken? Net zo nuttig als het plaatsen van een vacature voor een ‘Strategisch projectleider Ecologische Hoogstructuur en Ruimtelijke Kwaliteit’ op het mededelingen bord in het supporters home van ADO Den Haag…

Doelgroepen: allemaal echte mensen… Motivaction: 8 ‘sociale milieus’ vaste normen en waarden: De traditionele burgerij De moderne burgerij Kosmopolieten Postmoderne hedonisten Nieuwe conservatieven Gemaksgeoriënteerden Opwaarts mobielen Postmaterialisten Uitleg ‘Mentality’ model…

traditionele burgerij

nieuwe conservatieven

moderne burgerij x moderne burgerij

gemaksgeoriënteerden gemaks georienteerden

opwaarts mobielen opwaards mobielen

x kosmopolieten

postmaterialisten postmaterialisten

postmoderne hedonisten

Overijssel vs. Nederland kosmopolieten 8% NL 10% kosmopolieten 8% NL 10% nieuwe conservatieven 6% NL 8% nieuwe conservatieven 6% NL 8% post- materialisten 7% NL 10% post- materialisten 7% NL 10% opwaarts mobielen 15% NL 13% opwaarts mobielen 15% NL 13% post- moderne hedonisten 7% NL 11% post- moderne hedonisten 7% NL 11% moderne burgerij 25% NL 22% moderne burgerij 25% NL 22% traditionele burgerij 18% NL 16% traditionele burgerij 18% NL 16% gemaks- georiënteerden 12% NL 10% gemaks- georiënteerden 12% NL 10%

8 milieu’s: 4 burgerschapsstijlen

Generaties − Vooroorlogse generatie (geboren:1910 - 1930) − Stille generatie (geboren:1931 - 1940) − Protestgeneratie (geboren:1941 - 1955) − Verloren generatie (geboren:1956 -1970) − Pragmatische generatie (geboren: 1971 - 1980) − Grenzeloze generatie (geboren na 1980) - Generatie Z (geboren na 2000)…

Generaties

Burgerschapsstijlen tot 2030

(even terug…) Motivaction onderzoek: “We hebben behoefte aan een ‘participatieve democratie’. Een samenleving waarin burgers, naast politici en professionals, scheppers van instituties en voorzieningen zijn.” Motivaction onderzoek: Over 6 jaar is 66% van burgerschapsstijlen ‘Buitenstaander’ en ‘Pragmatist’ Volkskrant/VU onderzoek oktober 2013: 66% Nederlanders heeft genoeg van ‘democratisch geneuzel’ en wil een sterke man/vrouw Dat vraagt nu al voor ‘participatieve democratie’ een drastisch andere bestuursstijl/houding

‘Loslaten in vertrouwen’ (RoB, december 2012) “De ‘vitale samenleving’ bestaat al in Nederland!” “Ruimte geven aan de vitaliteit van de samenleving vraagt om een urgente en radicale paradigmashift in de functie, rol en werkwijze van de politiek, het bestuur en het ambtelijke apparaat.” RoB (dec 2012): Dit advies gaat grotendeels over de mensen die wél mee kunnen en willen doen, maar wijst er tegelijkertijd op dat er mensen zijn die dat niet kunnen/willen. Het is de uitdaging van een goede overheid zich daar niet bij neer te leggen en deze mensen niet op te geven of diskwalificeren. Dat vraagt meestal om een overheid die activeert en juist wel dominant aanwezig durft te zijn. Hoe om te gaan met deze achterblijvers vraagt echter om een eigenstandig advies.

Overheidscommunicatie RoB: De klassieke leer: de overheid stuurt met geld, regels en communicatie. Vitale samenleving: Het eerste wordt schaarser Het tweede vraagt zelfbeperking Blijft over: Communicatie Dat stelt nieuwe, hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden, van bestuurders, politici,projectleiders en ambtenaren.

Differentiatie leiderschapsstijlen

innerlijke overtuiging/passie echtheid/authenticiteit Wat werkt wel? Actief, bescheiden en positief als gelijkwaardige meedoen in dialoog, vragend luisteren, vooroordelen bewust vermijden, meer hart dan hoofd Sleutels: innerlijke overtuiging/passie echtheid/authenticiteit helderheid/openheid gezond verstand en vooral ècht samen

Social Media? Onze ervaring van de afgelopen 6 jaar: Gebruik, per project/thema/kans, differentiatie in doelgroepen en een effectieve cross-mediale mix van communicatie OFFLINE (print; expliciete voorkeur: 70%) (bijv. H-A-H kranten, JIJ magazine, flyers, etc) FYSIEK (oog-in-oog, markten, bijeenkomsten) (bijv. ‘Democratie Spel’, ‘Eigen Kracht’) ONLINE (digitaal; expliciete voorkeur: 10%) (bijv. JIJ site, Social Media, BaseCamp, apps)

Resultaten JIJ & Overijssel magazine: 418.000 huishoudens waardering ruim een 7, liefst als drukwerk meer en meer vàn de mensen, i.p.v. vóór de mensen JIJ & Overijssel platform: ruim 380.000 unieke bezoekers in 2014 meer dan een 600.000 bezoekers sinds opening (2010) JIJ & Overijssel bijeenkomsten: ‘JIJ Inspireert!’: meer dan 5.000 ‘live’ bezoekers 10 bijeenkomsten per jaar meer dan 11.000 online kijkers (alleen de video van Rotmans al meer dan 8000!)

Co-creëren met doelgroepen ‘Groen! Groener! Groenst!’: directe democratie 100 inwoners kennen 1 subsidie toe ‘Eigen Kracht’: 25 scholen meer dan 2000 jongeren gemiddeld 400 bezoekers per voorstelling/exhibitie bekendheid in 2 jaar 400 % gestegen ‘Hardkoor Mannenkoor!’: binnen 48 uur een nieuw mannenkoor met leden tussen 14 en 40 jaar

Co-creëren met doelgroepen ‘Groen! Groener! Groenst!’: directe democratie 100 inwoners kennen 1 subsidie toe ‘Eigen Kracht’: 25 scholen meer dan 2000 jongeren gemiddeld 400 bezoekers per voorstelling/exhibitie bekendheid in 2 jaar 400 % gestegen ‘Hardkoor Mannenkoor!’: binnen 48 uur een nieuw mannenkoor met leden tussen 14 en 40 jaar

Co-creëren met doelgroepen ‘Groen! Groener! Groenst!’: directe democratie 100 inwoners kennen 1 subsidie toe ‘Eigen Kracht’: 25 scholen meer dan 2000 jongeren gemiddeld 400 bezoekers per voorstelling/exhibitie bekendheid in 2 jaar 400 % gestegen ‘Hardkoor Mannenkoor!’: binnen 48 uur een nieuw mannenkoor met leden tussen 14 en 40 jaar

uit: “Overijssel werkt” (2015) 2015 - 2019 uit: “Overijssel werkt” (2015) “De veranderende samenleving vraagt om een interactieve en participatieve overheid die dichtbij en bereikbaar is en die ruimte geeft aan initiatieven van inwoners en bedrijfsleven. Aan de hand van onze Participatiecode gaan wij actief aan de slag met de vraag hoe hier vorm aan te geven. Wij stimuleren experimenten met nieuwe vormen van samenwerking.” “Wij werken daarom in wisselende verbanden samen met gemeenten, waterschappen, andere provincies, Rijk, bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en inwoners. Wij maken aan de voorkant duidelijk vanuit welke rol wij handelen en wat onze inzet is.”

provincie Overijssel Coaching bij strategisch ‘omdenken’ biedt ondersteuning in: Coaching bij strategisch ‘omdenken’ Doelgroep analyse Participatie strategie Cocreatie - en projectmanagement Cross-mediale communicatie JIJ & Overijssel platform (gratis!) Coproductie/cocreatie Pilots in de praktijk

- Dan Millman: ‘The Way of the Peaceful Warrior’

Aanbevolen literatuur Loslaten in vertrouwen Verandering van Tijdperk Revolution The Evolution of Everything Society 3.0 Trendrede 2016 Easycratie / ‘Nooit af’ Improviserende gemeenten Het Gelijk van de Bakfietsburger

Dank jullie wel voor de aandacht! f.v.damme@overijssel.nl @ferencvandamme https://nl.linkedin.com/in/ferencvandamme www.nederlandkantelt.nl/kantelvoorbeelden/ferenc-van-damme/