TOOLBOX MEDIA EN COMMUNICATIE Inspiratiedag 8/11/2016
Tijdens de Week van de Amateurkunsten willen we zoveel mogelijk mensen bereiken en nieuwe mensen betrekken. Niet alleen deelnemers, maar ook publiek en vrijwilligers. Hoe je je event bekend maakt, is dus uiterst belangrijk…en een beetje originaliteit komt goed van pas. Inspiratiedag 8/11/2016
TREK DE AANDACHT van je doelpubliek Laat jouw communicatie OPVALLEN ZET je doelpubliek AAN TOT ACTIE Tijdens de Week van de Amateurkunsten willen we zoveel mogelijk mensen bereiken en nieuwe mensen betrekken. Niet alleen deelnemers, maar ook publiek en vrijwilligers. Hoe je je event bekend maakt, is dus uiterst belangrijk…en een beetje originaliteit komt goed van pas. Inspiratiedag 8/11/2016
Maak gebruik van de online kalender Schakel de lokale pers in DE TOOLS Maak gebruik van de online kalender Schakel de lokale pers in Gebruik sociale media Maak posters en flyers aan Originaliteit in de openbare ruimte Maak gebruik van je netwerk Inspiratiedag 8/11/2016
ONLINE KALENDER Registreer via UITdatabank, trefwoord ‘Week van de Amateurkunsten’ toevoegen Dé CENTRALE VERZAMELPLAATS Belang wordt groter>>nationale persaandacht voor geheel van activiteiten géén gedrukte programmabrochure sedert 2015 online zeker belangrijk link uit-databank en wak-kalender werkt enkel als je trefwoord ‘Week van de Amateurkunsten’ toevoegt! Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINELE naam voor je activiteit: gebruik geen WAK kort en bondig ONLINE KALENDER ORIGINELE naam voor je activiteit: gebruik geen WAK kort en bondig origineel gebruik thema UPDATE de ingevoerde informatie voeg geen KOEPELAANBOD TOE Inspiratiedag 8/11/2016
in 2014: thema De Groote Kunst… - WAK - Beelden in klei en potjes en schotels in porselein - Creaties in zijde, wol, linnen en katoen Fototentoonstelling Tentoonstelling in het gemeentehuis Tentoonstelling WAK WAK - Voorstelling van eigen schilderijen in drie disciplines + Fototentoonstelling: Als de gordijnen dichtgaan… Groote kunst in de kleine kapel Gro(o)te kunst in de vitrine Grote meesters Tollefolk Groote Harten heel veel expo en tentoonstellingen: geef een naam! maak origineel gebruik van het thema Inspiratiedag 8/11/2016
GEBRUIK SOCIALE MEDIA met zijn allen meer en meer online steeds meer mobiel online vooral jongeren bezitten smartphone grootste platformen: FB: 6 milj twitter: 1 milj instagram: 2,7 milj Waarom gebruiken mensen sociale media? interactie gaan met gelijken mee zijn met merk, bedrijf, groep (voordelen?) creëer waardevolle content!! Inspiratiedag 8/11/2016
WAAR plaats je je berichten op facebook? GEBRUIK SOCIALE MEDIA WAAR plaats je je berichten op facebook? PERSOONLIJKE PROFIELPAGINA OPEN / BESLOTEN GROEP ? PAGINA (van gemeente, groep, vereniging…) voordelen pagina: als pagina reageren op berichten van anderen meerdere beheerders kn berichten plaatsen berichten kn door personen gedeeld worden: groter bereik grote, jaarlijks weerkerende evenementen kn ook pagina zijn voordelen evenement: persoonlijk uitnodigen iedereen ziet wie komt advertentie maken voor evenement EVENEMENT Inspiratiedag 8/11/2016
WAAR plaats je je berichten op facebook? GEBRUIK SOCIALE MEDIA WAAR plaats je je berichten op facebook? voordelen pagina: als pagina reageren op berichten van anderen meerdere beheerders kn berichten plaatsen berichten kn door personen gedeeld worden: groter bereik voordelen evenement: persoonlijk uitnodigen iedereen ziet wie komt advertentie maken voor evenement Inspiratiedag 8/11/2016
EVENEMENT nodig mensen persoonlijk uit zie wie interesse heeft of komt GEBRUIK SOCIALE MEDIA EVENEMENT nodig mensen persoonlijk uit zie wie interesse heeft of komt voordelen evenement: persoonlijk uitnodigen iedereen ziet wie komt advertentie maken voor evenement Inspiratiedag 8/11/2016
WANNEER plaats je je berichten op facebook? GEBRUIK SOCIALE MEDIA WANNEER plaats je je berichten op facebook? Ga op je pagina naar Statistieken, klik dan op Berichten je ziet op facebook nooit alles wat je vrienden posten, of wat er op een pagina komt die jij een ‘like’ hebt gegeven bereik van een FB-bericht is vaak maar 3 % => van je 100 volgers zijn er slechts 3 die je bericht zien Inspiratiedag 8/11/2016
EEN GOEDE POST OP SOCIALE MEDIA nodigt uit tot interactie of roept op tot actie Inspiratiedag 8/11/2016
EEN GOEDE POST OP SOCIALE MEDIA wedstrijd opzetten win een blik achter de schermen, gratis workshop, vip-ticket voor de voorstelling? beloon je volgers: 1ste 10 likes krijgen een gadget?, VIP-ticket… Inspiratiedag 8/11/2016
EEN GOEDE POST OP SOCIALE MEDIA bevat visuele info visuele info wordt sneller verwerkt en veel beter onthouden berichten met beelden erbij zijn dubbel zo populair als berichten zonder beeld Inspiratiedag 8/11/2016
EEN GOEDE POST OP SOCIALE MEDIA keuze beeldmateriaal: mensen! Inspiratiedag 8/11/2016
EEN GOEDE POST OP SOCIALE MEDIA tagt de mensen die in beeld komen je moet wel zelf persoonlijk bevriend zijn met die personen om ze te kunnen taggen Inspiratiedag 8/11/2016
EEN GOEDE POST OP SOCIALE MEDIA is kort aandacht op scherm = 5 sec dit is de tijd die je hebt om mensen te overtuigen om verder te lezen, door te klikken Inspiratiedag 8/11/2016
EEN GOEDE POST OP SOCIALE MEDIA brengt emotie en persoonlijke verhalen Tag al je berichten met #WAK2017 Inspiratiedag 8/11/2016
EEN GOEDE POST OP SOCIALE MEDIA Meerdere sociale media-kanalen? Gebruik kruisverwijzingen link in een fb-post niet enkel naar je website, ook naar je Flickr-pagina, Instagramaccount ea je kan je instagram foto’s en video’s ook integreren op je facebookpagina Inspiratiedag 8/11/2016
filmpjes nav Week van de Amateurkunsten GEBRUIK SOCIALE MEDIA filmpjes nav Week van de Amateurkunsten nog maar heel weinig te vinden, weinig kwaliteitsvol standaard digitaal fototoestel of smartphone leveren voldoende kwaliteit iMovie of Windows Movie Maker vb jan wallyn on the roof vzw Inspiratiedag 8/11/2016
POSTERS EN FLYERS AANMAKEN hebben posters en flyers dan afgedaan en doen we alles digitaal? neen! nadeel: maken + verdelen kost geld voordeel: flyers en brochures worden vaak lang bijgehouden Inspiratiedag 8/11/2016
POSTERS EN FLYERS AANMAKEN test voor (af)druk je materiaal bij je doelpubliek: duidelijk? voldoende info? wervend? AIDA-principe: AANDACHT INTEREST - INTERESSE DESIRE – VERLANGEN ACTION - ACTIE aida afkomstig uit marketingwerled A: speciaal formaat, fotomateriaal, grappige of originele titel I: wat zit er in voor mij, wat zul je vinden als je verder leest… D: buig interesse om in verlangen, A: zet aan tot actie: kijken op je website, afkomen naar je activiteit, Inspiratiedag 8/11/2016
POSTERS EN FLYERS AANMAKEN download opdrukaffiches en -flyers en stickers via www.wak.be/promotie Forum onderzoekt momenteel print-on-demand: A3-affiches met de info van jouw activiteit deadline bestellen promotiemateriaal = 1 februari 2017) Inspiratiedag 8/11/2016
POSTERS EN FLYERS AANMAKEN Wees creatief met campagnebeeld en logo… maar probeer ontwerp NIET te vervormen Inspiratiedag 8/11/2016
POSTERS EN FLYERS AANMAKEN maar vervorm het ontwerp niet… maar probeer ontwerp NIET te vervormen Inspiratiedag 8/11/2016
POSTERS EN FLYERS AANMAKEN Zorg voor herkenbaarheid en link met landelijke Week van de Amateurkunsten GENT mooie affiche uiteraard, maar oude WAK-bol en geen link naar campagnebeeld match 2016 tessenderlo: duidelijk WAK-logo! Inspiratiedag 8/11/2016
POSTERS EN FLYERS AANMAKEN 2 vbn FB-banners Inspiratiedag 8/11/2016
POSTERS EN FLYERS AANMAKEN Geen dure software nodig gratis online tools voor banners, poster en flyers gratis sjablonen, eigen afbeeldingen en achtergrond toevoegen www.canva.com www.fotojet.com www.befunky.com … Inspiratiedag 8/11/2016
POSTERS EN FLYERS AANMAKEN en waarom geen combi: een levende affiche die flyers uitdeelt!! bezint eer ge print: denk aan het milieu: denk goed na over je oplages, overstock vermijden Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE Stefaan De Croock REVERSE GRAFFITI GEEN SPUITBUSSEN, ENKEL WATER, SJABLOON EN EEN HOGEDRUKREINIGER BLIJFT ONGEVEER EEN MAAND Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE GEEN SPUITBUSSEN, ENKEL WATER, SJABLOON EN EEN HOGEDRUKREINIGER BLIJFT ONGEVEER EEN MAAND Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE straatbood-schappen met krijt idem procede: gebruik sjabloon en krijtverf (vergelijkbaar met stoepkrijt) Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE straatbood-schappen met krijt je kan er ook zelf kunstzinnig mee uitpakken Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE straatbood-schappen in de regen Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE straatboodschappen in de regen Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE projecties op gebouwen je kan ook projecteren vanop een bakfiets of ander bewegend voorwerp, dan bereik je nog meer mensen Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE GEEN SPUITBUSSEN, ENKEL WATER, SJABLOON EN EEN HOGEDRUKREINIGER BLIJFT ONGEVEER EEN MAAND Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE GEEN SPUITBUSSEN, ENKEL WATER, SJABLOON EN EEN HOGEDRUKREINIGER BLIJFT ONGEVEER EEN MAAND Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE PLAKSTAD bijloke Gent in een niet zo ver verleden werkte u hier zelf misschien wel mee;-)? Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE maak van je activiteit zelf een publiekstrekker kies een ongewone locatie kies locatie met veel passage zorg voor spectaculair beeld centrum voor beeldexpressie plaatste tijdens de WAK 2014 winnaars van fotowedstrijd in het groot in de vertrekhal van Antwerpen Centraal, publieksbereik gegarandeerd! Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE maak van je activiteit zelf een publiekstrekker kamerkoor Ultreya treedt op vanop een brandweerwagen in de Tieltse brandweerkazerne WAK 2016 in Tilburg: voorstelling ‘Opera in overdrive’, met gedeelte vanop een hijskraan Inspiratiedag 8/11/2016
ORIGINALITEIT IN DE OPENBARE RUIMTE Lennik: standbeeld van het trekpaard op de Markt werd tijdens de WAK 2014 in blinkende isolatiedekens verpakt gemeente wilde GROOTS uitpakken, zelfs in het straatbeeld Inspiratiedag 8/11/2016
MAAK GEBRUIK VAN JE NETWERK 6 degrees of separation stagair communicatie of eventmanagement schakel collega’s, kinderen, buren in: waar zijn zij lid van? gebruik je dagelijkse route: bakker, kinderopvang tag je deelnemers/medewerkers in facebookberichten Inspiratiedag 8/11/2016