Behoeften van de doelgroep & activiteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Niet Klikken, Er is muziek bij Oud mogen worden is een zegen Z e z e g g e n ….
Advertisements

(Kwali)tijd van leven (para)medisch centrum S e c o n d C a r e
Herstelondersteunende zorg
Welkom bij Leefstijl.
De zelfbeoordelingstest
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Psychotherapie en armoede
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Ik denk te ik IK !!. Ik denk te ik IK !! Ik denk te ik IK !!
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Autisme in de dagelijkse praktijk
CMV Innovatie Iris de Jong.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Sporten met meer dan een pondje teveel. Mensbeeld Het concept van BigMoves® wordt bepaald door het mensbeeld. De deelnemer die te zwaar is komt naar BigMoves®
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Doelen van deze presentatie:
De kracht van positief opvoeden
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
De Deltamethode.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
1.  Je hart is een spier;  Door te sporten wordt de hartspier sterker gemaakt;  je hart gaat beter gaat pompen;  Er gaat meer zuurstof naar alle cellen.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Vandaag Aanwezigheid Presentaties psychiatrie en verslavingszorg Theorie les Begeleidingsmethoden in de ouderenzorg Afsluiting.
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Huisvesting en Hygiëne
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Ontwikkelingspsychologie 16september
Begeleiden van een zorgvrager
Doelen behalen met activiteiten
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
Levensboek Format.
Stel je even voor… Het ondeugende menneke is eindelijk weer eens
Ouderbijeenkomst.
Doelen behalen met activiteiten
Ouderbijeenkomst.
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
Nee Zeggen!.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Marketing Week 3 les 1.
Ouderbijeenkomst.
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
5 valkuilen & Tips.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Kennismaken met je klasgenoot
Eigenaarschap.
Brief aan jezelf in de toekomst
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Behoeften van de doelgroep & activiteiten Expressie theorie Behoeften van de doelgroep & activiteiten

Geen vrije tijd - Geen ontspanning Vroeger was er geen vrije tijd: Werken, eten, slapen Werk was fysiek >> moe >> op tijd naar bed, dus geen tijd voor recreatie Huishouden koste veel meer inspanning >> geen apparaten Nu: Leven gaat veel sneller >> altijd in gedachten bezig Geestelijk >> stopt nooit >> moeilijker los te laten Moeten heel veel Ontspanning >> recreatie nodig om niet gestrest te raken Moeten veel: verschillende situatie >> schakelen gaan met veel mensen om >> veel wensen om aan te voldoen aan veel dingen denken >> sociaal (verjaardagen), werk/school, thuis

Recreatie Opgeladen spanning kwijtraken >> ontspanning Samenwerken Gevoelens uitdrukken Hobby’s ontwikkelen Verveling tegengaan Tijd zinvol besteden Sport: conditie verbeteren/op peil houden Ontspanning>> vroeger fysiek >> moe minder spanning opbouw nu veel meer geestelijk >> vergeten, moeilijker los te laten >> stress >>>> ontspannen Samenwerken belangrijk in de maatschappij

Psychiatrie & zorg voor gehandicapten Conditie op peil houden >> sportactiviteiten Samenwerken/sociale vaardigheden Hobby en vaardigheden aanleren >> goed zelfbeeld Zingeving Ontspanning

Ouderenzorg Maakt het uit wat je met dementerenden doet als zij het toch vergeten? Ja, de bezigheid wordt vergeten maar een goed gevoel blijft hangen. Een prettige activiteit zorgt voor stress/angst vermindering >> ontspanning Veel vrije tijd >> weten niet hoe ze deze moeten invullen Goed gevoel Spanning komt niet op eens weer terug bij vergeten Veel vrije tijd >> nooit geleerd deze in te vullen

Ouderenzorg Goed gevoel geven Angst wegnemen Ontspanning Zingeving/tijdverdrijf Conditie/vaardigheden op peil houden

Methodisch werken Stap 1: doelgroep analyse Met algemene en specifieke cliëntgroep analyse en eventueel individuele cliëntgegevens.

Doelgroep analyse Hoe is de groep samengesteld? (m/v, leeftijd) Wat vinden ze leuk? Wat niet? (ontspanning) Wat kunnen ze wel? Wat niet? (beperkingen) Op welk niveau beheersen ze de benodigde vaardigheden? Hoe groot is de spanningsboog? (tijdsduur) Worden ze snel emotioneel? (zelfbeheersing) Hoe goed kunnen ze samenwerken? (samenwerking) Hoe hoog ligt het tempo?

Methodisch werken Stap 1: doelgroep analyse Met algemene en specifieke cliëntgroep analyse en eventueel individuele cliëntgegevens. Stap 2: begeleidingsbehoefte Wat heeft de cliënt(en) nodig? Stel doelen op.

Behoefte peilen Weerstand >> angst voor nieuwe dingen Ouderen >> hebben al zo veel gedaan, moeten ze nu nog iets nieuws gaan doen Gehandicapten/psychiatrie >> kans op mislukking door beperkingen Peil wat interesses zijn >> sluit hier bij aan (minder eng) Open gesprek >> over de persoon, niet de behoefte Direct vragen naar behoefte deel te nemen

Behoeften peilen Om te peilen wat aansluit bij de groep/persoon heb je gesprekken met de deelnemers. Je stelt vragen over: Werk Hobby’s Gezin/familie School

Opdracht school Stel 3 vragen over dit onderwerp aan de ander.

Opdracht familie Stel 3 vragen over dit onderwerp aan de ander.

Opdracht hobby’s Stel 1 vraag over dit onderwerp. Vraag 2x door op dit onderwerp.

Opdracht werk Stel 1 vraag over dit onderwerp. Vraag 2x door op dit onderwerp.

Methodisch werken Stap 1: doelgroep analyse Met algemene en specifieke cliëntgroep analyse en eventueel individuele cliëntgegevens. Stap 2: begeleidingsbehoefte Wat heeft de cliënt(en) nodig? Stel doelen op. Stap 3: strategie bepalen Orden geschikte activiteiten met behulp van matrix

Matrix Activiteiten Behoefte Beeldend: tweedimensionaal ++ Beeldend: driedimensionaal Muziek Drama + Sport/beweging Audiovisueel Buiten

Doelgroep analyse Hoe is de groep samengesteld? (m/v, leeftijd) Wat vinden ze leuk? Wat niet? (ontspanning) Wat kunnen ze wel? Wat niet? (beperkingen) Op welk niveau beheersen ze de benodigde vaardigheden? Hoe groot is de spanningsboog? (tijdsduur) Worden ze snel emotioneel? (zelfbeheersing) Hoe goed kunnen ze samenwerken? (samenwerking) Hoe hoog ligt het tempo?