Spelling & Dyslexie 2 week 4 24-05-2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Preventieve instructiemethodiek
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Kan de pc het remediëren overnemen?
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
DYSLEXIE VOORLICHTING
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Didactiek procesgerichte aanpak
Informatie avond groep 8
Het cito-leerlingvolgsysteem
Voortgezet technisch lezen
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Leerlijnen in relatie met de methode
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Workshop “Begrijpend kijken”
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Hoe brei een team?.
Vragen 1.2 C.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Samenvatting Havo 5.
Lezen leren.
De weg van de leerling met specifieke
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
GROEP 8.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Dyslexiebeleid Open Huis.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Spelling & Dyslexie 2 week
Communicatie 5e les.
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Onderhouden bestratingen
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Spelling & Dyslexie 2 week 4 24-05-2017

Wat gaan we vandaag doen? 1. Bespreken komende weken 2. Dyslexie: Wikiwijs wk 2 + 3 3. Spelling in het referentiekader taal 4. Afronding + vooruitblik

Doelen 1. Je krijgt een beeld van de komende lessen. 2. Je herhaalt de hoofdlijnen van het eerste college. 3. Je weet waarom dyslexie in bepaalde landen vaker voorkomt dan in andere landen.

Doelen 4. Je kent de volgende begrippen: orthografie (transparante + diepe), klank-tekenkoppeling (= foneem-grafeemkoppeling), comorbiditeit, prevalentie, didactische resistentie, discrepantiecriterium, fonologisch + fonemisch bewustzijn, alfabetische en orthografische spelling, klankzuivere woorden.

1. Bespreken komende weken Nog even de vraag of er een gastcollege komt in week 5.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Bespreken komende weken 2. Dyslexie: Wikiwijs wk 2 + 3 3. Spelling in het referentiekader taal 4. Afronding + vooruitblik

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 2 + 3 Hoofdlijnen vorige week. Opdrachten bespreken. Let op: vul hierbij de begrippen op de hand-out in.

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 2 + 3 Belangrijkste zaken vorige week: - In NL meer dyslexieverklaringen dan procentueel mogelijk zou zijn. - Deels te wijten aan falende instructie PO. → 30% van de leerlingen in groep 3 kan niet goed lezen! - Veel remediërend aanbod veel te laat: zou al moeten beginnen in groep 2. - Digitalisering kan op verschillende manieren helpen. - Samenleving steeds taliger.

Grafeem-foneem- koppeling Peuter/kleuter Kleuterklas leerjaar 1 3de leerjaar Adolescentie Tijdsvenster voor meest effectieve interventie Typisch tijdsvenster voor diagnose Grafeem-foneem- koppeling Lezen van woorden, zinnen en tekst Fonologische verwerking Letterherkenning Lezen complexe tekst Leessnelheid DYSLEXIEPARADOX Voor review en meta-analyse zie Ozernov-Palchik & Gaab, 2016; Wanzek & Vaughn, 2007

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 2 + 3

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 2 Meer dyslexie in Engelstalige landen dan in Finland: verschil in spellingssystemen (orthografieën).

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 2 Meer dyslexie in Engelstalige landen dan in Finland: verschil in spellingssystemen (orthografieën). transparant (continuüm) diep Fins Spaans Duits Italiaans Nederlands Zweeds Frans Deens Engels

2. Dyslexie en hersenfunctie Structureel Functioneel lokaal Anatomische MRI fMRI connecties Diffusie MRI Functionele connectiviteit

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 3 1. Leesproblemen Begrijpend vs. technisch lezen: decoderen. Klank-tekenkoppeling (foneem-grafeemkoppeling).

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 3 2. Herkennen van dyslexie therapieresistent gehoorproblemen Mattheweffect discrepantiecriterium

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 3 3. Oorzaken Mattheweffect doofheid en fonemisch + fonologisch bewustzijn

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 3 4. Gevolgen

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 3 5. Comorbiditeit definitie waarom problematisch? meer jongens met ADHD + autisme meer jongens met dyslexie

2. Dyslexie: Wikiwijs wk 3 6. Regelingen en voorzieningen Komende weken nog verder aan de slag met dyslexieprotocol VO + mbo.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Bespreken komende weken 2. Dyslexie: Wikiwijs wk 2 + 3 3. Spelling in het referentiekader taal 4. Afronding + vooruitblik

3. Spelling in het referentiekader taal alfabetische spelling = klankzuivere woorden (‘hoorwoorden') orthografische spelling = gebaseerd op afspraken (‘weetwoorden')

3. Spelling in het referentiekader taal (Eerst individueel, dan in drietallen en dan samen.) Kijk eens naar het schema met de plusjes: welke onderdelen verrassen je als je kijkt naar het bijbehorende F-niveau?

3. Spelling in het referentiekader taal Welke onderdelen hiervan zou je zelf willen leren? Dus: probeer het verzoek om uitleg over bepaalde onderdelen van de spelling zo concreet mogelijk voor mij te maken.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Bespreken komende weken 2. Dyslexie: Wikiwijs wk 2 + 3 3. Spelling in het referentiekader taal 4. Afronding + vooruitblik

Doelen 1. Je krijgt een beeld van de komende lessen. 2. Je herhaalt de hoofdlijnen van het eerste college. 3. Je weet waarom dyslexie in bepaalde landen vaker voorkomt dan in andere landen.

Doelen 4. Je kent de volgende begrippen: orthografie (transparante + diepe), klank-tekenkoppeling (= foneem-grafeemkoppeling), comorbiditeit, prevalentie, didactische resistentie, discrepantiecriterium, fonologisch + fonemisch bewustzijn, alfabetische en orthografische spelling, klankzuivere woorden.

4. Afronding + vooruitblik Nu een basis gelegd voor dyslexie: - definitie, oorzaken, signalering en comorbiditeit - rol basisonderwijs - interventies: vaak later + ongestructureerder dan gewenst

4. Afronding + vooruitblik Volgende week: zelfstudie. Daarna: verder kijken naar het Nederlandse spellingsysteem. Dit vervolgen we in week 6. Dan week 7 + 8 weer verder met dyslexie: op het vo + mbo en de sociaal-emotionele aspecten. Komende weken ook 'iets met eigen spelling'.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Bespreken komende weken 2. Dyslexie: Wikiwijs wk 2 + 3 3. Spelling in het referentiekader taal 4. Afronding + vooruitblik