Jeugdcriminaliteit migranten in Nederland en Europa

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Welbevinden en (probleem) gedrag van jarigen in de Stadregio Rotterdam 8 juni 2006 De Jeugdmonitor® is een initiatief van GGD Rotterdam en omstreken.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Ingrid Steenhuis & Els Van der Poel
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Cultuurparticipatie bij jongeren
Open Fora geweld op school en in de vrije tijd
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Gemeenschapsdienst en recidive een vergelijking met de traditionele jeugdbeschermingsmaatregelen (Tijdschrift voor Criminologie : Geudens Hilde) Vanoverbeke.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Theorieën over slachtofferschap
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Sport in de samenleving!
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
De donkere kleur van armoede
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Problematiek en zorgbehoefte van gedetineerden met een ISD maatregel IVO Dr. Tim Schoenmakers, drs. Soenita Ganpat, ir. Elske Wits NK Dr. Peter Greeven.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
Kind en omgeving Het individu in de context
ETNISCHE VERSCHILLEN IN RISICOFACTOREN VERSCHILLEN TUSSEN NEDERLANDSE, MAROKKAANSE, SURINAAMSE, TURKSE EN ANTILLIAANSE JONGEREN IN RISICOFACTOREN VOOR.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Utrecht, 20 februari Centraal Bureau voor de Statistiek Jaarrapport Integratie 2010 Integratiegeneratie? 25 november 2010 Jan Latten.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Migratie Anouck, Anne, Indy, Lisanne& Nikki.
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Waarom worden mensen crimineel?
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Conclusies onderzoekers
Transcript van de presentatie:

Jeugdcriminaliteit migranten in Nederland en Europa Majone Steketee

Onderzoeksvragen Verschilt Nederland van andere landen wat betreft jeugdcriminaliteit en migranten jongeren? Wat zijn mogelijke verklaringen voor deze gevonden verschillen?

ISRD theorieën ISRD onderzoek op vier algemene theorieën: Sociale bonding of sociale controle theorie van Hirschi (1969) De zelfcontrole theorie van Gottfredson en Hirschi (1990) De routine activities of opportunity theorie. Cohen and Felson (1979) Disorganization of collective efficacy theorie (Sampson & Laub, 1993)

ISRD2 studie Vragenlijst onder leerlingen in de eerste drie klassen voortgezet onderwijs (7, 8 and 9 grade) 31 landen (ongeveer 2200 students per land) N= 68.866 Vragenlijst is vertaald in 24 verschillende talen Uitgevoerd in 2006, inmiddels ISRD 3 in 20015/2016 Evenveel jongens als meisjes hebben deelgenomen (49,6% versus 50,4%)

Plaatje ISRD landen

Jeugdcriminaliteit en migrantenjongeren in Nederland (Junger-Tas & Steketee, 2014) Migrantenstatus jongeren hangt samen met delinquentie Tweede generatie zegt vaker delicten gepleegd te hebben dan de eerste generatie en de in NL geboren jongeren Significant verschil voor inbraak, diefstal, vechtpartijen& mishandeling Turkse jongeren scoren hoog op geweld Marokkaanse jongeren op vermogensdelicten Vaker lid jeugdbende: niet westerse migrantenjongeren

Eerst gekeken naar Delinquent gedrag voor heel ISRD2, prevalentie, dus of ze deze dingen ooit gedaan hebben: verschillen tussen autochtone groep en 1e en 2e generatie. ISRD-breed verschil tussen autochtone groep en migranten jongeren, zowel voor overall delinquent gedrag als naar type en Ernst van gedrag. Migrantenjongeren rapporteren vaker delinquent gedrag, zowel voor lifetime als voor afgelopen jaar. Nauwelijks significante verschillen tussen 1e en 2e generatie.

ISRD2 Percentage prevalentie laatste jaar Gemiddelde van het aantal delicten afgelopen jaar (onder jongeren die een delict gepleegd hebben)   Migranten Niet Migranten Niet-migranten Vandalisme 8,1*** 6,7 5,5 4,5 Winkeldiefstal 7,4*** 7,0 5,6 Inbraak 1,2*** 0,8 3,8 Fietsdiefstal 2,8*** 1,4 4,0 3,3 Autodiefstal 0,9*** 0,5 5,7 8,0 Inbraak in auto 1,6*** 1,0 6,5 Wapen bezit 8,6*** 6,6 27,2 28,7 Groepsgevecht 13,4*** 10,2 4,4 Afpersing 1,8*** Zakkenrollen 4,8 5,4 Mishandeling 2,5*** 5,8* 3,6 Drugs dealen 2,3*** 1,6 10,3 9,9 ISRD2

Conclusie ISRD data type delict Voor alle delicten zijn jongeren met een migrantenachtergrond oververtegenwoordigd Als we kijken naar het aantal delicten is er alleen een significant verschil voor mishandeling Als we kijken naar de eerste en tweede generatie migrantenjongeren dan zien we geen verschil

Totaal geweldsdelicten en vermogensdelicten per groep laatste 12 maanden Nederland scoort ook bij autochtone groep hoger voor alle typen delicten

Nederland vergeleken met de andere ISRD landen Geen verschil in andere landen ook jongeren met een migrantenachtergrond oververtegenwoordigd Als we kijken naar land van herkomst dan zien we dus dat Aziatische jongeren geen verschil is met de autochtone bevolking Andere opvallende groep in Nederland is de groep jongeren met een West-Europese achtergrond, zij scoren hoog als het gaat om vandalisme , deelname aan gevechten, het dragen van een wapen en mishandeling

Jongeren met een Marokkaanse achtergrond in drie landen: Totaal en serious delinquent gedrag lifetime en laatste 12 maanden N Autochtoon Marokkaans Totaal Nederland 1521 118 1639 België 1546 102 1648 Frankrijk 1274 388 1662

Jongeren met een Turkse achtergrond in vier landen: Totaal en serious delinquent gedrag lifetime en laatste 12 maanden

Nederland vergeleken met andere landen Wel verschil maar komt voornamelijk doordat de autochtone jongeren hoger scoren dan andere landen, waardoor het verschil tussen niet- en migrantenjongeren kleiner is. Lage score voor Marokkaanse jongeren in Nederland. Zelfde groep in andere landen scoren significant hoger. Gezien de het hoge aantal politiecontacten (Brons e.a., 2008) is onderrapportage niet uitgesloten, Jongeren met een Turkse achtergrond scoren het hoogst op bedreigingen en (ernstige) mishandeling. Hierin verschillen zij niet met België, Duitsland of Oostenrijk.

Hebben de theoretische verklaringen hetzelfde impact? Sociale bonding of sociale controle theorie Familie Binding ouders Ouderlijke controle Scheiding ouders Agressie tussen ouder Onderwijs Binding Spijbelen Desorganisatie De zelfcontrole theorie De routine activities of opportunity theorie. Disorganization of collective efficacy theorie

Ouderlijke controle (altijd) Soms 2,27*** (29,89) 2,23*** (8,87)   Familie Niet-migrant 1e gen 2e gen LR chi2-test Chi2(8)= 4073,7*** Chi2(8)= 336,1*** Chi2(8)= 995,5*** Geslacht Man 2,87*** (39,77) 2,81*** (11,79) 2,87*** (19,93) Leerjaar (1e klas) 2e klas 1,24*** (6,54) 1,12 (1,06) 1,27*** (3,74) 3e klas 1,42*** (10,85) 1,22 (1,88) 1,43*** (5,61) Scheiding 1,35*** (9,39) 1,33** (2,76) 1,38*** (5,22) Agressie ouders 1,51*** (9,55) 1,57*** (3,53) 1,63*** (6,44) Binding familie 0,77*** (-18,9) 0,80*** (-5,48) 0,84*** (-6,86) Ouderlijke controle (altijd) Soms 2,27*** (29,89) 2,23*** (8,87) 2,30*** (15,19) Nooit 3,75*** (23,00) 3,53*** (7,95) 4,15*** (14,18) Pseudo R² 0,045 0,038 0,044

Spijbelen 2,65*** (36,28) 2,55*** (10,87) 2,76*** (19,24) Binding   School Niet-migrant 1e gen 2e gen LR chi2-test Chi2(6)= 5379,1*** Chi2(6)= 455,3*** Chi2(6)= 1373,2*** Geslacht Man 2,61*** (38,11) 2,64*** (11,73) 2,71*** (20,06) Leerjaar (ref=1e klas) 2e klas 1,22*** (6,43) 1,26* (2,23) 1,18** (2,67) 3e klas 1,29*** (8,28) 1,13 (1,18) 1,16* (2,40) Spijbelen 2,65*** (36,28) 2,55*** (10,87) 2,76*** (19,24) Binding 0,77*** (-20,66) 0,80*** (-5,77) 0,84*** (-7,46) Disorganisatie 1,60*** (37,06) 1,55*** (11,34) 1,62*** (19,55) Pseudo R² 0,057 0,049 0,058

Hebben de theoretische verklaringen hetzelfde impact? Sociale bonding of sociale controle theorie De zelfcontrole theorie Zelfcontrole Attitude tov geweld De routine activities of opportunity theorie. Disorganization of collective efficacy theorie

Zelfcontrole 0,51*** (-42,98) 0,55*** (-13,10) 0,53*** (-21,88)   Individu Niet-migrant 1e gen 2e gen LR chi2-test Chi2(5)= 7693,6*** Chi2(5)= 682,9*** Chi2(5)= 1814,0*** Geslacht (ref=vrouw) Man 2,11*** (29,97) 2,00*** (8,58) 2,11*** (15,18) Leerjaar (ref=1e klas) 2e klas 1,24*** (6,98) 1,29* (2,53) 1,21** (3,19) 3e klas 1,52*** (13,91) 1,37** (3,25) 1,45*** (6,37) Zelfcontrole 0,51*** (-42,98) 0,55*** (-13,10) 0,53*** (-21,88) Positieve houding jegens geweld 1,59*** (31,20) 1,56*** (10,01) 1,52*** (14,68) Pseudo R² 0,082 0,075 0,077

Hebben de theoretische verklaringen hetzelfde impact? Sociale bonding of sociale controle theorie De zelfcontrole theorie De routine activities of opportunity theorie. Leefstijl (meer buitenshuis dan binnen het gezin) Delinquente vrienden Lid van een gang (definitie Eurogang) Disorganization of collective efficacy theorie

Meer gericht op vrienden (t.o.v. familie) 1,65*** (38,10)   Leefstijl en vrienden Niet-migrant 1e gen 2e gen LR chi2-test Chi2(7)=9324,4*** Chi2(7)=872,3*** Chi2(7)=2317,0*** Geslacht Man 2,68*** (40,86) 2,03*** (9,17) 2,32*** (17,89) Leerjaar 2e klas 1,14*** (4,35) 1,08 (0,79) 1,10 (1,68) 3e klas 1,19*** (5,88) 1,09 (0,91) 1,10 (1,67) Leefstijl Meer gericht op vrienden (t.o.v. familie) 1,65*** (38,10) 1,49*** (9,36) 1,64*** (18,68) Delinquente vrienden 4,26*** (59,89) 4,80*** (19,78) 4,35*** (30,43) Groep vrienden (geen illegale activiteiten) 1,35*** (8,97) 1,17 (1,59) 1,18** (2,73) Lid gang 3,63*** (25,06) 3,25*** (8,03) 2,87*** (11,97) Pseudo R² 0,102 0,096 0,1

Hebben de theoretische verklaringen hetzelfde impact? Sociale bonding of sociale controle theorie De zelfcontrole theorie De routine activities of opportunity theorie. Disorganization of collective efficacy theorie Binding met de buurt Disorganisatie

Binding 0,88*** (-9,93) 0,86*** (-4,03) 0,95* (-2,32) Disorganisatie   Buurt Niet-migrant 1e gen 2e gen LR chi2-test Chi2(5)= 3924,4*** Chi2(5)= 330,8*** Chi2(5)= 1079,9*** Geslacht Man 2,62*** (37,38) 2,28*** (9,68) 2,34*** (16,88) Leerjaar 2e klas 1,32*** (8,76) 1,26* (2,16) 1,34*** (4,66) 3e klas 1,53*** (13,35) 1,31** (2,64) 1,41*** (5,61) Binding 0,88*** (-9,93) 0,86*** (-4,03) 0,95* (-2,32) Disorganisatie 1,78*** (45,26) 1,69*** (13,91) 1,82*** (25,82) Pseudo R² 0,042 0,036 0,046

Conclusie De verschillende theorieën gelden net zozeer voor jongeren met een migrantenachtergrond als zonder. Gekeken naar de mate waarin jongeren te maken krijgen met deze risico en beschermende factoren

Jongeren met een Turkse achtergrond in vier landen: Scores op verschillende leefdomeinen

Jongeren met Marokkaanse achtergrond in drie landen: Scores verschillende leefdomeinen Bij regressies met autochtoon, 1e en 2e generatie: effect van invloeden is voor alle groepen vergelijkbaar. Dus vraag is in hoeverre jongeren met migrantenachtergrond vaker blootgesteld worden aan bepaalde negatieve invloeden.

Leefomstandigheden voor jongeren met een Marokkaanse of Turkse achtergrond Positievere houding jegens gebruik van geweld Minder zelfcontrole Woonachtig in wijk met hogere mate disorganisatie Op school met hogere mate van disorganisatie Hogere mate van binding met ouders Minder ouderlijke controle Vaker delinquent vrienden en vaker lid van een jeugdbende

Belangrijkste conclusies Jongeren met een migrantenachtergrond zijn oververtegenwoordigd als het gaat om jeugdcriminaliteit Er is geen verschil tussen Nederland en andere landen Voor jongeren met een migrantenachtergrond geldt dat dezelfde risico- en beschermende factoren van invloed zijn Omstandigheden waarin migranten jongeren opgroeien zijn medebepalend

ISRD-3 General theory of crime (self-control) (GTC) Situational action theory (SAT) morality, self control and exposure) Institutional anomie theory (IAT), norm transmission strength Procedural justice theory Fair and respectful treatment  trust Trust  legitimacy Legitimacy  compliance Legitimacy  cooperation

Graffity Vandalisme Winkeldiefstal Inbraak Autodiefstal Auto inbraak   NL Marokko Turkije Suriname Antillen Other Total Graffity 7,9 8,0 12,3 10,4 7,3 7,8 8,3 Vandalisme 6,6 17,0 6,4 10,9 7,4 7,6 Winkeldiefstal 9,5 12,5 5,6 19,3 20,0 13,2 11,8 Inbraak 1,2 7,1 4,2 3,0 1,8 1,6 2,0 Autodiefstal 0,8 5,4 2,8 1,5 Auto inbraak 1,4 3,6 0,9 afpersing 0,7 6,0 2,1 Diefstal 5,1 9,8 8,5 5,5 9,7 6,8 Wapens dragen 7,0 8,9 12,7 10,1 Groeps gevechten 14,5 30,4 13,9 22,4 27,3 18,9 17,7 Mishandeling 2,4 9,0 13,0 2,7 3,9 Drug dealing 4,0 0,0 4,1  

Aanbevelingen Ontwikkel generiek beleid met ruimte voor cultuur-sensitieve elementen (aansluiting jeugdhulp) Ondersteun migrantenouders bij goede begeleiding van jongeren op een manier die aansluit bij de Nederlandse samenleving Richt preventief beleid op de omgeving van jongeren Richt op inclusief beleid, perspectief en stimuleer deelname aan de samenleving

Discussie & dank (www.kis.nl) Majone Steketee msteketee@verwey-jonker.nl