Google Analytics Statistieken over je website

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Er zijn 3 methodes om slimmer te zoeken. 1.Door toetscombinaties te gebruiken. Bij windows: Alt + Tab = schakelen tussen programma’s. Windows + D = bureaublad.
Advertisements

> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Een nieuwe website voor het FAVV ? RC van 28 mei 2008 Federaal Agentschap voor de Veiligheid.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
SaMBO ICT Conferentie 19 januari 2012 Vertrouwelijk.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
I-did slow fashion. Debriefing I-did -> Duurzaam merk Webshop loopt niet zo lekker Klanten -> via workshops.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Google Analytics. Google Analytics: waarom Google analytics meet hoeveel mensen er op de site komen, brengt in beeld wat we weten van dit mensen en wat.
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Kolom aanmaken en cijfers invoeren in Grade Center.
Nieuw in LIPS VLUG 2 26 juni 2006 Kristof Brams. Overzicht Vernieuwde editor Printervriendelijke pagina Statistieken Variabele fontgrootte Grootte van.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Contentmarketing Meten.
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Hogeschool PXL – Elfde-Liniestraat 24 – B-3500 Hasselt Wegwijs in Gopress Handleiding voor het gebruik van de databank.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Online marketing Expert (in een week)
Minor Internet Marketing
Training voorbeeld voor
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Intro/Context Niemand weet exact hoe het Google algoritme werkt Echter, de belangrijkste factor zit hem voornamelijk in de kracht van andere websites die.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Versie september 2015 Marketing & Communicatie (
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Wordpress websites Zelf uw site bijhouden Partindag Maarten Pors.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
B1 GOOGLE FORMS Lieven Vananderoye. Google Forms: Doelstellingen 1.Je kan een nieuw formulier aanmaken. 2.Je kan een verschillende vragen opstellen,
Voorkom deze bedreigingen voor jouw website. Je hebt de kenmerken kunnen zien. Ze zijn niet erg duidelijk, maar toch zijn ze duidelijk genoeg voor jouw.
Online Marketing Plan Search Engine Optimalisation OW 3.
Facebook. Agenda Cijfers Facebook Facebook pagina – Likes & checkins – Resultaten – Tips Facebook berichten – Afbeeldingen / video’s – Evenementen / aanbiedingen.
Maak je website beter vindbaar!
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Renault Merchandise Webshop – Gebruiksaanwijzing
Webinar voor ambassadeurs
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Wouter Lamme “Vindt de beste online supermarkt!”
Online Marketing Basis
Van Opdracht tot Website
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring
By Dionne, Nadia en Danielle
Vervolgcursus; Les 7 Internet Wat is internet
Online Marketing voor het MBO
Goochelen met Google Zoeken
Het aanpassen van Microsoft SharePoint Onlinewebsite
Tarief berekenen LG32 IBS 2.3 – les 1.
Workshop 2 Technische tips voor gevorderden
Bronnenonderzoek.
SNELHEID = OPBRENGST ONS VOORDEEL VERLIES NIETS. VERDIEN ALLES.
De website.
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Google Analytics Statistieken over je website Gratis, betrekkelijk eenvoudig te installeren Hoeveel bezoekers? Welke pagina’s bekijken ze? Waar komen ze vandaag? Allemaal reuze interessant. Maar.. wat kun je er nu echt uithalen?

Google Analytics

Google Analytics Sessies Het aantal bezoeken op je website (standaard: 30 minuten) Gebruikers Alle unieke bezoekers op je website. Herhalingsbezoeken tellen niet mee. Let op verschillende devices! Paginaweergaven Het totaal aantal bekeken pagina’s op je site. Herhalingsbezoeken tellen hier wel mee. Pagina’s/sessie Het gemiddeld aantal bekeken pagina’s per bezoek. Gemiddelde sessieduur De gemiddelde tijd die een bezoek aan je site duurt. Bounce percentage Het percentage bezoeken waarbij slechts op één pagina wordt gekeken en niet wordt doorgeklikt naar een andere pagina. Dit wordt ook wel weigeringspercentage genoemd. Nieuwe sessies Aantal bezoeken van mensen die nog niet eerder op je site waren geweest.

Google Analytics Sessies <> Gebruikers Hoger = beter: Pagina’s/sessie Gem. Sessieduur Lager = beter: Bouncepercentage

Google Analytics Wat moet/wil je uit Google Analytics halen? Wat is je doelstelling voor je website? Kun je dit SMART maken? Hoe link je dit aan statistieken? Bijv. Welke pagina’s worden veel bekeken? Hoe verklaar je pieken en dalen in cijfers? Cijfers zijn altijd relatief

Datumbereik kiezen Bekijk trends op korte en lange termijn Trends belangrijker dan absolute cijfers

Datumbereik kiezen Bekijk trends op korte en lange termijn Trends belangrijker dan absolute cijfers Vergelijk met vorig datumbereik (bijv. zelfde periode vorig jaar, of de voorgaande maand) Tip: houd een logboek bij met wijzigingen op je website en bepaal effecten!

Datumbereik kiezen

Filters en segmenten Filters Blokkeer verkeer bijv: Ip-adres, bijvoorbeeld om je eigen activiteit te blokkeren Verwijzende websites, om ‘linkspam’ te voorkomen Via Beheerdersomgeving Kunnen niet met terugwerkende kracht

Filters en segmenten Filters – Voorbeeld Linkspam

Filters en segmenten Filters – Voorbeeld Linkspam

Filters en segmenten Segmenten Aangepaste weergave van statistieken, bijv. Bezoekers via organisch zoekverkeer Bezoekers uit een bepaald land Etc Direct in rapporten Worden direct doorgerekend

Dimensies & Statistieken Dimensie is het ‘hoofdkenmerk’ van een rapport, bijv. ‘Plaats’ of ‘Pagina’

Secundaire dimensies Niveau dieper: combineer dimensies

Secundaire dimensies & segment Nog een niveau dieper: combineer dimensies en pas segment toe

Google Analytics 5 hoofdrapporten: Realtime Doelgroep Acquisitie Gedrag Conversies

Realtime

Realtime Wat gebeurt er NU op je website? Zie direct het resultaat van bijvoorbeeld een tweet of een advertentie Zie live hoe mensen over je site klikken (één bezoeker is dan ineens ideaal!) Voorbeeld Marketingblog

Rapport: Doelgroep Gaat over mensen Belangrijkste rapporten: Overzicht Demografie & Interesses Geo Mobiel Benchmarking Voorbeeld Webshop

Rapport: Acquisitie Gaat over herkomst van bezoekers Belangrijkste rapporten: Overzicht Alle verkeer: Kanalen Bron / medium Verwijzingen Voorbeeld Marketingblog

Rapport: Acquisitie Zelf campagnes aanmaken Bekijk resultaten van bijv. E-mail campagne, of advertentiebanner op een andere website Gebruik de Campaign URL Builder Voorbeeld theater-evenement website.nl?utm_source=l1&utm_medium=app&utm_campaign=partner

Rapport: Gedrag Gaat over gedrag van bezoekers Belangrijkste rapporten: Site-content Alle pagina’s Bestemmingspagina’s Uitstappagina’s Zoekopdrachten op de site Voorbeeld Marketingblog

Rapport: Conversies Gaat over behaalde doelen & transacties Verschil tussen doelen & e-commerce Belangrijkste rapporten: Doelen E-commerce Multi-channel trechters Voorbeeld marketingsoftware

Voorbeelden uit de praktijk “Hoeveel mensen bezoeken onze website?” Wordt vaak gevraagd door management / baas. NB: Absolute aantallen zeggen niet veel, trends wel! Rapport: Doelgroep -> Overzicht

Voorbeelden uit de praktijk “Komen wel de juiste mensen op onze website?” Wat is ‘juist’? Let bijvoorbeeld op: Bouncepercentage, pagina’s per sessie Locatie, als je gebonden bent aan een plaats Bestemmingspagina’s Veel gelezen pagina’s: voorbeeld marketingblog

Voorbeelden uit de praktijk “Wat levert de website op?” Ook voor niet-ecommerce websites! Stel doelen in, bijv: Doelpagina’s, zoals ‘thank-you-pagina’s’ Tijd op site, aantal bekeken pagina’s E-commerce: bepaal opbrengst! Voorbeeld webshop

Voorbeelden uit de praktijk “Waar komen onze bezoekers vandaan?” Helpt je met bepalen succesvolle strategieën Rapport acquisitie: kanalen Vergelijk conversiepercentages! Welke zoektermen gebruiken mensen? (moeilijk te bepalen tegenwoordig!) Via welke pagina’s komen mensen binnen? Voorbeeld: Webshop

Voorbeelden uit de praktijk “Hoe kunnen we het aantal conversies verhogen?” Stel doelen in Bepaal de trechter (kun je ook instellen in GA) Bepaal per stap van de trechter de uitstappercentages en andere kerncijfers Waar zit de uitval? Hoe kun je dit verbeteren? Trechter instellen Voorbeeld van trechter