Pedagogiek als beroep
Wat is ‘pedagogisch handelen’? Dagelijks bezig met pedagogisch handelen Handelen is gericht op verandering van mensen (verhoudingen en omstandigheden) sociaal handelen (daartoe behoort pedagogisch handelen) Altijd wederzijds handelen het handelen is op anderen georiënteerd Er is niet 1 juiste manier van pedagogisch handelen
Voorbeeld Het gaat niet zo goed met Edwin. Hij is 6, net in groep 3 en zijn schoolleven vlot niet zo. Hij kan de opdrachten niet echt aan. Tegenwoordig plast hij weer in bed en heeft nachtmerries.
Wat zou jou eerste manier van handelen zijn? Helpen bij zijn huiswerk Wat zou jou tweede manier van handelen zijn? Tijd nemen voor Edwin, steunen, troosten, tijd nemen voor zijn angst, praten over nachtmerries, etc.
Doel pedagogisch handelen Algemeen: Kinderen positief stimuleren in hun ontwikkeling en schadelijke invloeden verre van ze houden, dus opvoeding en vorming mogelijk maken Ouders: ze lief te hebben, te beschermen, te verzorgen, te stimuleren, etc. optimaal opgroeien en toenemende zelfstandigheid willen ouders mogelijk maken Is alle wat in de mening van ouders ‘goed is voor het kind’ dan pedagogisch?
Waarin onderscheidt het doel van het pedagogisch handelen zich van andere vormen van sociaal handelen? Leren Pedagogen zijn mensen die anderen, het leren mogelijk moeten maken; helpers bij het leren ‘Mens is een wezen dat genoodzaakt is tot leren’
Wij leren van onze geboorte tot aan onze dood, maar het meeste leren wij niet van professionele pedagogen, maar door deelname aan het gezinsleven en het leven daarbuiten, dus door ‘socialisatie’
Opvoeding
Is opvoeding nodig? Is er een verschil tussen verzorging en opvoeding. Is het voldoende een kind onderdak, voedsel en kleding te verstrekken en hen verder aan zichzelf over te laten? Conclusie: Je kunt het kind niet verzorgen zonder het in een of andere vorm ook op te voeden. (kind is op opvoeding aangewezen)
Wat is opvoeden? Opvoeding is een bepaalde vorm van omgang tussen volwassenen en jeugdigen die erop gericht is steun en richting te geven aan het proces van volwassenwording
Opvoedingsmilieu Opvoedingsdoelen Opvoedingsvoorwaarden Opvoedingsmiddelen
Opvoedingsmilieu Maatschappelijke context waar de opvoeding afspeelt Allerbelangrijkste: Gezin School: School neemt steeds meer en steeds vroeger opvoedingstaken van de ouders over Leerstof en leerprestaties hebben op zich een opvoedende functie
Opvoedingsmilieu dia 2 De buurt, leeftijdsgroep Overheid voelt zich (mede)verantwoordelijk voor de opvoeding van kinderen in de samenleving (leerplicht, kinderbeschermingsmaatregelen, opvoedingsondersteuning, etc.)
Opvoedingsdoelen Iedere opvoeding heeft doelstellingen, men is zich daar vaak nauwelijks van bewust Dus: het doel van de opvoeding
Opvoeders willen dat kinderen leren zich in de maatschappij te handhaven Verantwoordelijkheid dragen voor hun doen en laten Ontplooien Ontwikkelen van een eigen identiteit Etc.
Opvoedingsvoorwaarden Op de hiervoor besproken opvoedingsdoelen te bereiken zijn een aantal voorwaarden nodig. Dus: omstandigheden die door de opvoeders worden geschapen om de opvoeding mogelijk te maken.
Voorbeeld opvoedingsvoorwaarden Verzorging Opvoedingsrelatie Veiligheid Uitdaging Etc.
Opvoedingsmiddelen Geen duidelijk grens tussen opvoedings-voorwaarden en opvoedingsmiddelen Instrumenten die je kiest om op te voeden
Voorbeeld opvoedingsmiddelen Straffen en belonen Regels stellen Onderhandelen Verantwoordelijkheid geven Actief luisteren Belonen en negeren Etc.
Film van Schatjes