Interculturele klassen, ouders en buurten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Advertisements

28 juni 2014 Van specifiek naar generiek beleid. 2 Aanleiding voor specifiek beleid Oververtegenwoordiging van jongeren (aantal keren hoger dan gemiddelde.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welkom bij Leefstijl.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorbereid op stage Les 3: de leerling.
Onderwijsbehoeften. Niels (10) is druk Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Samenwerken Werken in Teams.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Hoe bereid je lessen voor?
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gezins- en wijkgericht werken
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Pedagogische theorieën
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Kind en omgeving Het individu in de context
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
DAVID PINTO
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Hoe pedagogisch handelen?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Oudertevredenheidsonderzoek:
Wat is DRAMA??.
Informatieavond september 2016
Gelijke kansen op school: het kan!
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Algemene ouderavond schooljaar
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Presentatie voor teams Oktober 2018
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Interculturele klassen, ouders en buurten Handboek voor leraren Intercultureel Overzicht hoofdstuk 10 Intercultureel

Overzicht presentatie problemen en successen ontstaan van stereotypen interactie in de klas twee perspectieven: leren en orde houden gezinnen leerlinggedrag pedagogische driehoek buurten en woonomgeving Handboek voor leraren Intercultureel

Problemen en successen van allochtone leerlingen allochtone jongeren integratieproblemen schooluitval en onvoldoende deelname aan arbeidsproces ¼ heeft geen startkwalificatie (mbo-2) Turkse en Marokkaanse jongeren ¼ hoogopgeleid (propedeuse hbo of universiteit) Handboek voor leraren Intercultureel

Het ontstaan van stereotype verwachtingen sociale cognitieve psychologie pygmalion-effect verwachtingen docent en prestaties leerling taalgebruik leerling stimuleert verwachtingen Handboek voor leraren indruk categorie (labels) hokje Intercultureel

Interactie in een interculturele klas cultuurverschillen Pinto (1994): driestappenplan je eigen normen en waarden normen en waarden van de ander omgaan met verschillen vertrouwensrelatie leidt tot goede interactie respect, interesses, observatie, groeten, contact zoeken, ruimte geven Handboek voor leraren Intercultureel

Twee perspectieven op interactie zelfontwikkeling Handboek voor leraren eer erkenning acceptatie goede naam zekerheid behagen groep Primaire behoefte Piramide van Maslow Piramide van Pinto Intercultureel

Leren in een interculturele klas problematiek allochtone leerlingen leerproces aandacht, verwerken en reguleren voorwaarden intrinsieke en extrinsieke motivatie sociaaleconomische factoren generalisatie gebrek aan sociaaleconomische perspectieven beheersing van de Nederlandse taal docent taalverrijking en –productie stimuleren, rijk taalaanbod bieden, leerstof koppelen aan leefwereld/voorkennis Handboek voor leraren Intercultureel

Orde houden in een interculturele klas interesse in de leefwereld tonen transparant communiceren onderliggende patronen herkennen verbale en non-verbale communicatie kunnen wisselen binnen culturen effect van gedrag leraar op leerlingen Handboek voor leraren Intercultureel

Gezinnen uit andere culturen levensovertuigingen conflicten tussen wel en niet gelovigen opvattingen ouders en leraren opvoedingsstijlen responsiviteit en demandingness permissief-toegeeflijk, permissief-onverschillig, autoritair en autoritaire opvoedingsstijl discrepantie tussen school en thuis taalontwikkeling in gezinnen vooropleiding ouders digitaal toezicht in gezinnen kind is ouder de baas Handboek voor leraren Intercultureel

Buitenschools onderzoek naar leerlinggedrag pedagogische driehoek: leerling, ouders, school oudergesprekken ouders betrokken en onderwijzende betrokken en luisterende niet betrokken onderwijzende niet betrokken en luisterende niet betrokken en niet luisterende ouderavonden oudergesprek moet informeren en enthousiasmeren Handboek voor leraren Intercultureel

De pedagogische driehoek Handboek voor leraren Intercultureel

Aandacht voor de buurt waar leerlingen wonen docent achterstandsbuurt pedagoog en groepsvormer de buurt als medeopvoeder inzicht in gedrag leerlingen participatie van ouders kinderen mogen buiten spelen als ouders zelfredzaamheid van het kind en de veiligheid van de buurt vertrouwen ouders moeten zich samen verantwoordelijk voelen voor kinderen verwachtingen van de leraar Handboek voor leraren Intercultureel

Aandacht voor de buurt waar leerlingen wonen (vervolg) de vreedzame school omgaan met conflicten samenwerking tussen school en wijk gezamenlijk opvoeden integrale opvoedingsaanpak straf en beloning de school, aangepast aan de doelgroep ouders: school als springplank voor kind aanpassen aan doelgroep d.m.v. onderwijsmethodes school als brug tussen gezin, kind en maatschappij schooluitval van leerlingen opstappers, niet-kunners en overbelasten Handboek voor leraren Intercultureel