Interculturele klassen, ouders en buurten Handboek voor leraren Intercultureel Overzicht hoofdstuk 10 Intercultureel
Overzicht presentatie problemen en successen ontstaan van stereotypen interactie in de klas twee perspectieven: leren en orde houden gezinnen leerlinggedrag pedagogische driehoek buurten en woonomgeving Handboek voor leraren Intercultureel
Problemen en successen van allochtone leerlingen allochtone jongeren integratieproblemen schooluitval en onvoldoende deelname aan arbeidsproces ¼ heeft geen startkwalificatie (mbo-2) Turkse en Marokkaanse jongeren ¼ hoogopgeleid (propedeuse hbo of universiteit) Handboek voor leraren Intercultureel
Het ontstaan van stereotype verwachtingen sociale cognitieve psychologie pygmalion-effect verwachtingen docent en prestaties leerling taalgebruik leerling stimuleert verwachtingen Handboek voor leraren indruk categorie (labels) hokje Intercultureel
Interactie in een interculturele klas cultuurverschillen Pinto (1994): driestappenplan je eigen normen en waarden normen en waarden van de ander omgaan met verschillen vertrouwensrelatie leidt tot goede interactie respect, interesses, observatie, groeten, contact zoeken, ruimte geven Handboek voor leraren Intercultureel
Twee perspectieven op interactie zelfontwikkeling Handboek voor leraren eer erkenning acceptatie goede naam zekerheid behagen groep Primaire behoefte Piramide van Maslow Piramide van Pinto Intercultureel
Leren in een interculturele klas problematiek allochtone leerlingen leerproces aandacht, verwerken en reguleren voorwaarden intrinsieke en extrinsieke motivatie sociaaleconomische factoren generalisatie gebrek aan sociaaleconomische perspectieven beheersing van de Nederlandse taal docent taalverrijking en –productie stimuleren, rijk taalaanbod bieden, leerstof koppelen aan leefwereld/voorkennis Handboek voor leraren Intercultureel
Orde houden in een interculturele klas interesse in de leefwereld tonen transparant communiceren onderliggende patronen herkennen verbale en non-verbale communicatie kunnen wisselen binnen culturen effect van gedrag leraar op leerlingen Handboek voor leraren Intercultureel
Gezinnen uit andere culturen levensovertuigingen conflicten tussen wel en niet gelovigen opvattingen ouders en leraren opvoedingsstijlen responsiviteit en demandingness permissief-toegeeflijk, permissief-onverschillig, autoritair en autoritaire opvoedingsstijl discrepantie tussen school en thuis taalontwikkeling in gezinnen vooropleiding ouders digitaal toezicht in gezinnen kind is ouder de baas Handboek voor leraren Intercultureel
Buitenschools onderzoek naar leerlinggedrag pedagogische driehoek: leerling, ouders, school oudergesprekken ouders betrokken en onderwijzende betrokken en luisterende niet betrokken onderwijzende niet betrokken en luisterende niet betrokken en niet luisterende ouderavonden oudergesprek moet informeren en enthousiasmeren Handboek voor leraren Intercultureel
De pedagogische driehoek Handboek voor leraren Intercultureel
Aandacht voor de buurt waar leerlingen wonen docent achterstandsbuurt pedagoog en groepsvormer de buurt als medeopvoeder inzicht in gedrag leerlingen participatie van ouders kinderen mogen buiten spelen als ouders zelfredzaamheid van het kind en de veiligheid van de buurt vertrouwen ouders moeten zich samen verantwoordelijk voelen voor kinderen verwachtingen van de leraar Handboek voor leraren Intercultureel
Aandacht voor de buurt waar leerlingen wonen (vervolg) de vreedzame school omgaan met conflicten samenwerking tussen school en wijk gezamenlijk opvoeden integrale opvoedingsaanpak straf en beloning de school, aangepast aan de doelgroep ouders: school als springplank voor kind aanpassen aan doelgroep d.m.v. onderwijsmethodes school als brug tussen gezin, kind en maatschappij schooluitval van leerlingen opstappers, niet-kunners en overbelasten Handboek voor leraren Intercultureel