Informatiebijeenkomst Zorginkoop Wlz 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Advertisements

Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Hervorming langdurige zorg samen de transitie in
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Zorginkoop Wlz, versmalde AWBZ 2015 Zorgkantoor Midden IJssel
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Hervorming langdurige zorg
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Hervorming langdurige zorg
Gemeente Ede.
Van zorgen voor naar zorgen dat
Wlz Zorginkoopbeleid 2016 drs. Ineke Wever, manager Zorg ZN.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Ruimte voor verpleeghuizen
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Veranderingen in de zorg
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Toetsingskader doelmatige en verantwoorde zorg thuis
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Rechtmatigheidseisen verantwoording Jeugdzorg en WMO oktober.
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Tafel dagbesteding gemeenten
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
Inkoop 2014 Informatiebijeenkomst zorgaanbieders 23 april 2013.
Van AWBZ naar Wlz Betekenis voor wooninitiatieven Themabijeenkomst platform wooninitiatieven 17 oktober 2015 Roland Beukers Directie langdurige zorg.
Zorgkantoren Coöperatie VGZ Juni 2012 Regio Bijeenkomsten AWBZ Inkoopbeleid 2013.
Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ Sep 11.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Toetsingskader doelmatige en verantwoorde zorg thuis Donderdag 10 september 2015 Zorgkantoor Amstelland en de Meerlanden Zorgkantoor Zuid-Holland Noord.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Zorgkantoren Coöperatie VGZ 20 juni 2012 Noordoost Brabant & Midden Brabant Regio Bijeenkomsten AWBZ Inkoopbeleid 2013.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
1 De Klant aan het Roer Contractering en inkoop AWBZ-zorg 2010 Univé- VGZ- Trias- Zorgkantoren.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Convenant Investeringen Langdurige Zorg Bianca Roos 4 oktober 2011.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2018
Wetten extramurale zorg
Aanbesteding jeugdteams
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Planning inkoopprocedure Wlz 2016
Wlz Zorginkoopbeleid 2016 drs. Ineke Wever, manager Zorg ZN.
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
WELKOM! 16 maart 2017.
Wmo beleid in de Drechtsteden
Wlz Zorginkoopbeleid 2016 drs. Angela Bransen, beleidsadviseur ZN.
Startbijeenkomst aanbesteding hulp bij het huishouden
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Geweld hoort nergens thuis
Aan de slag met kwaliteit
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Informatiebijeenkomst Zorginkoop Wlz 2018 Samen waarde toevoegen voor klanten

“Samen gaan wij oprecht betrokken voor goed geregelde zinnige zorg”. Onze klantbeloftes Wij betrekken klanten bij het verbeteren van de zorg en onze dienstverlening. Wij bieden persoonsgericht advies en ondersteuning bij het verkrijgen van samenhangende zorg. Wij organiseren zorg en samenwerking tussen zorgaanbieders die bijdragen aan kwaliteit van leven. Wij dragen bij aan de betaalbaarheid van zorg door het inkopen van doelmatige zorg en het efficiënt uitvoeren van onze taken. “Samen gaan wij oprecht betrokken voor goed geregelde zinnige zorg”.

Agenda Landelijke context inkoopbeleid Uitgangspunten Zorginkoop Wlz 2018 Samenhang landelijk beleid en VGZ beleid Kwaliteitskader Klantwens & Persoonsgerichte zorg Doelmatigheid & Zinnige Zorg Klantfricties Beleidsthema’s Inkoopsystematiek en inkoopproces Tijdpad Leyden Academy

Landelijke context inkoopbeleid Ambitie en visie zorgkantoren Ervaringen inkoop 2017 Geluiden en ontwikkelingen in het veld (Cliëntorganisaties en branches zorgaanbieders) Politieke tendens Contouren 1 juni 2017 Publicatie Inkoopkader Wlz 2018

Uitgangspunten Zorginkoop Wlz 2018 Centrale Doelstellingen vanuit de Wet langdurige zorg: Betere kwaliteit van zorg Terugdringing van institutionalisering Betere financiële houdbaarheid Aanvullende brief VWS voorjaar 2017: maatwerk binnen intramurale zorg Uitgangspunten Zorgkantoren bij Zorginkoop Wlz 2018: Klantwens centraal: persoonsgerichtheid Persoonsvolgende contractering Kwaliteitskaders zijn leidend In dialoog tot cliëntgerichte zorg Geen onnodige administratieve lasten Ad. 1: Collectief vs. Individuele voorzieningen. Volledige cliëntvolgendheid kan implicaties hebben voor ‘collectief’. Client Ad 2: Realiseren cliëntgericht aanbod: specifieke doelgroepen, amendement 23 Ad 3: Dialoog belangrijk, af van de spreadsheet inkoop! Met in acht name van transparantie i.h.k.v. aanbesteding Ad 4: Geen onnodige administratieve lasten. We mogen blijven uitvragen, als we doelen duidelijk maken! Ad 5: Doelmatigheid  wat is doelmatigheid? Hoe sturend zijn wij daarin? Doelmatigheid Handelen op basis van vertrouwen

Samenhang landelijk inkoopbeleid en beleid Zorgkantoren Coöperatie VGZ Landelijke kwaliteitskaders zijn leidend 1. Kwaliteit verbeteren Afspraken over kwaliteitsverbetering o.b.v. de landelijke kwaliteitskaders Zorg is persoonsvolgend en geeft invulling aan klantwens 2. Klantwens In gesprek met cliënten en cliënt- vertegenwoordigers Verantwoordelijkheid voor betaalbaarheid 3. Doelmatigheid Zinnige Zorg en maatwerkafspraken 4. Klantfricties Oplossen van knelpunten in vraag-aanbod en klantinformatie verbeteren Waarde toevoegen voor de klant 5. Beleidsthema’s Landelijke thema’s i.p.v. Programma van Eisen Concrete invulling van wat er in de regio gebeurt op deze thema’s

1. Kwaliteit verbeteren (I) Kwaliteitskaders zijn leidend Zelfanalyse en ontwikkelplannen en tariefsopslag vervallen Dialoog over kwaliteitsverbetering zetten we voort op basis van de kwaliteitsverslagen We gaan gezamenlijk ervaring op doen met het kwaliteitskader IGZ en de zorgkantoren trekken samen op

1. Kwaliteit verbeteren (II) Kwaliteit verbeteren, bij iedereen! We willen dat álle aanbieders verbeteren. Goede voorbeelden moeten we meer met elkaar delen en van elkaar leren. Wat doen wij daaraan?? (2016: symposium GZ, najaar VV), inkoopbeleid wat rondom de ontwikkelplannen is gebouwd.

Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

2. Klantwens: persoonsgerichte zorg WAT Positie versterken Grotere rol bij besluitvorming / verbetervoorstellen Kwaliteitskader zorgaanbieder Klantfricties benoemen Rol bij Zinnige Zorg initiatieven Rol bij verbeteren klantinformatie HOE Zorgkantoor structureel in gesprek met cliënten, cliëntvertegenwoordigers en cliëntenraden Verbeterplan klantgericht zorgkantoor Onafhankelijke cliëntondersteuning

3. Doelmatigheid Zinnige Zorg Maatwerkafspraken Domeinen Nza-rapport Efficiënte inrichting regionale zorg (bijv. behandeling) Optimale balans zorgkosten en inhoudelijke zorgresultaten & klantervaringen Opgebouwd vanuit de inhoud

Wat is Zinnige zorg Zinnige zorg is zorg die leidt tot een betere klantbeleving tegen lagere kosten. Dit uit maatschappelijk oogpunt. In dialoog met zorgaanbieders komen we tot verbetering voor de klant. Zorgaanbieders leren van elkaar (lerend netwerk) Extra waarde creëren voor de cliënt op het gebied van: Kwaliteit van zorg Kwaliteit van leven Uitbreiden van de keuzemogelijkheden voor de cliënt Verzilveringsvorm (VPT,MPT of ZZP) Zoveel als mogelijk in de nabijheid van eigen omgeving

Meerwaarde zinnige zorg voor de aanbieder Waarde creëren voor de cliënt Platform bieden voor het delen van goede initiatieven. Zorgkantoor wil verbinden en opschalen Shared Savings Website van het zorgkantoor Zorg-award Inzet van kennis en kunde vanuit het Zorgkantoor bij de aanbieder Opname in het inkoopbeleid van VGZ als goed voorbeeld Inzet vanuit het Zorgkantoor kan bestaan uit: medisch advies, klantadvies, team declaraties etc.

Wie doen Zinnige zorg? De initiatieven komen uit het veld Cliënten, cliëntenraden en professionals zijn bij uitstek diegene die het zien. Zorgkantoor faciliteert en ondersteunt de goede initiatieven Al dan niet in samenwerking met gemeenten, provincies en verzekeraar Loket

Voorbeelden Zinnige Zorg Laag complexe thuiszorg door medewerkers zonder zorgopleiding Integrale oplossing voor tijdelijk verblijf (over de domeinen heen) Verpleeghuis thuis: intensieve MPT

4. Klantfricties (I) Witte vlekken in het zorgaanbod Hiaten in de zorginfrastructuur Onvoldoende samenwerking zorgaanbieders Knelpunten over de financieringsdomeinen heen (Wlz, Wmo, Zvw)

4. Klantfricties (II) Bronnen: Signalen van zorgvragers aan de loketten Klantadvies en PGB van Zorgkantoren Coöperatie VGZ Signalen van zorgvragers bij de zorgaanbieders van onafhankelijke cliëntondersteuning (MEE, Zorgbelang) Signalen van zorgaanbieders en cliëntenraden in de overleggen met ons Landelijke trendanalyses van brancheorganisaties Ontwikkeling indicaties en declaraties in de Wlz

Klantfricties sector VV Druk op de wachtlijsten Toetsingskader MPT in aantal gevallen te klein Passende zorg voor cliënten met onbegrepen gedrag Cliënten met dubbele grondslag Behandeling op maat Specifieke doelgroepen (Korsakow, jong dementerenden, NAH, Huntington, Parkinson, MS, Obesicare)

LANDELIJKE THEMA’S MET CONCRETE REGIONALE INVULLING 5. Beleidsthema’s Arbeidsmarkt Passende zorg voor complexe zorgvragen Domeinoverstijgende aanpak Specialistische zorg Meerzorg Wlz-behandeling Mondzorg PTZ Huishoudelijke hulp Zorg en onderwijs Logeren Hulpmiddelen LANDELIJKE THEMA’S MET CONCRETE REGIONALE INVULLING Nieuwe opzet Vervangt PvE en inhoudelijke onderwerpen inkoopkader Inzichtelijker Beter te beheren/actualiseren Achtergronden en inkoopthema’s Aankondiging verwachte wijzigingen/aanvulling

Inkoopsystematiek Hoe maken we afspraken Nieuwe aanbieders Tarief Volume Betaling geleverde zorg Inschrijfprocedure Open eindjes Tijdspad

Hoe maken we afspraken? Inkoop op vertrouwen (voorbeeld: vereenvoudiging proces zorgtoewijzing) Persoonsvolgendheid Meerjarenovereenkomst tot 2020 (Behalve indien tussentijds in 2017 gecontracteerd) Inschrijfprocedure: Instemmingsverklaring of bestuursverklaring Woonplaats wordt leidend voor contractatering Bij voorkeur rechtstreeks contracteren in relatie tot onderaanneming Tariefpercentage regionaal Vereenvoudigd budgetformulier

Initieel volume 2018 Reeds VGZ gecontracteerde aanbieders: basis is 95% van het over juli toegezegde budget, + of – maatwerk. Bestaande aanbieders maar nieuw voor VGZ: gezamenlijke inschatting. Nieuwe aanbieders met bestaande PGB cliënten: gezamenlijke inschatting. Nieuwe aanbieders zonder cliënten: volume = 1.

Tariefstelling 2018 2017 2018 # Geen landelijk uniform tarief Maximum VGZ-tarief Minimum VGZ-tarief Mogelijke tariefsopslag 3% 93,75% 96,75% Prijs in % NZa tarief Maximum VGZ-tarief 96,75% Prijs in % NZa tarief 2017 2018 # Geen landelijk uniform tarief # Continuïteit # Basis voor kwaliteitskader # Afwachting landelijke middelen # Afwachting kostprijsonderzoek Nza NHC en NIC: 100% Lager tarief kan in kader doelmatigheid is mogelijk in overleg Streven naar uniforme Y?

Kader nieuwe aanbieders Zorgaanbieders die voor of in 2018 een overeenkomst willen voor het leveren van Wlz-zorg in natura bij één van de zorgkantoren en nog geen Wlz-overeenkomst hebben. Waarom een apart inkoopkader? Meer duidelijkheid voor nieuwe aanbieders Informatie op maat Alle informatie in 1 document 1-jarige overeenkomst Voortzetting inregeltijd om aan voorwaarde te kunnen voldoen. Referentie naar branchevereniging kleinschalige zorg ( o.a. voor kwaliteit) Verdere uitwerking tussentijds contracteren: Uiterlijke indieningstermijn 1 augustus 2018 i.v.m. indiening productieafspraken voor 1 oktober NZa Vereiste documentatie bij inschrijving is beter beschreven in bijlage bij inkoopkader

Betaling geleverde zorg Geld volgt klant model voor alle leveringsvormen en regio’s Monitoring en betaling Betalingsbeleid wordt gecontinueerd Aanbieders informeren zorgkantoor over verwachte significante mutaties Maandelijkse vaststelling nieuwe afspraak (clickmoment) Bij overschrijding van de CR: escalatieprocedure Maandelijks publicatie verwachte uitnutting van de contracteerruimte

Dit verwachten we van u! Initiatieven op de klantfricties Initiatieven op de opgenomen beleidsthema’s (bijvoorbeeld behandeling of domeinoverstijgende aanpak Initiatieven op Zinnige Zorg en doelmatigheid VECOZO Vragenlijst leidt u door de inschrijving Let op check VECOZO-certificaat! Dialoog over kwaliteitskader We vragen geen zaken op die niet zijn opgenomen in het landelijke kader!

Wat zit er (landelijk) nog in de pijplijn? Ontwikkelruimte 2018 Regeling zorginfrastructuur 2018 Rol IGZ en Zorgkantoor mbt kwaliteitskader Marcrokader VWS (juli 2017) Voorschrift zorgtoewijzing (sept 2017) Crisiszorg van Wlz naar zvW? Pilot arbeidsmarktproblematiek W&T 2018 Woonplaatsbeginsel Extra middelen

Tijdslijnen inkoop 2018 Fase Wie Datum Publicatie inkoopkader zorgkantoor ZK 1 juni 2017 Indienen van vragen t.b.v. Nota van Inlichtingen ZA 21 juni 2017 Informatiebijeenkomsten zorgaanbieders ZA-ZK 27 en 29 juni 2017 Nota van Inlichtingen gepubliceerd 30 juni 2017 Openstellen inschrijving via VECOZO-portaal 1 juli 2017 Inschrijving zorgaanbieder Uiterlijk 1 augustus 2017 (tot 17:00 uur) Dialoog cliëntenraden-zorgaanbieder - zorgkantoor ZA-ZK-CR Vanaf augustus Voorlopige contractering Uiterlijk 10 oktober 2017 Definitieve afspraken naar Nza en overeenkomst 1 november 2017

VRAGEN?

Leefplezierplan voor de zorg Programma Leyden Academy

Leefplezier Voor kwetsbare mensen in de laatste fase van hun leven is welbevinden en leefplezier minstens zo belangrijk als veiligheid en goede medische zorg. In veel Nederlandse verpleeghuizen krijgt het vermijden van narigheid en ongelukken echter prioriteit tijdens de zorgverlening. Allerlei instanties vragen dan ook naleving van normen en protocollen. Al die regels en lijstjes leiden de aandacht af van leefplezier en positief welbevinden, ‘zachte’ waarden die zich een stuk lastiger laten meten en vastleggen. Leyden Academy on Vitality and Ageing wil hier met het project ‘Leefplezierplan voor de zorg’ verandering in brengen. In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport mogen wij samen met tien zorgorganisaties kijken wat er gebeurt met kwaliteit van zorg als je daadwerkelijk de wensen en verlangens van individuele ouderen centraal stelt. En hoe het dan mogelijk is om deze kwaliteit te verantwoorden.

Wilt u meer weten over dit project? Kijk op de website www.leydenacademy.nl/leefplezierplan Neem een leaflet mee over het project. Of neem contact op met Ellen Plasmeijer, Leyden Academy via tel. (071) 5240962 of e-mail: Plasmeijer@ leydenacademy.nl Leyden Academy heeft van het Ministerie van Volksgezondheid opdracht gekregen voor dit project. Doel van het project is om samen met zorginstellingen te onderzoeken hoe een zorgleefplan eruit moet zien als je in dit plan het leefplezier en de verhalen van cliënten centraal stelt. En we hopen een methode te vinden om op basis van de verhalen van cliënten verantwoording af te leggen, want dit is iets anders dan op basis van afvinklijstjes en cijfers. Wat belangrijk is om te weten is dat het project een experiment is. Dit betekent dat we wel idealen hebben, stippen op de horizon, maar dat we inhoudelijk nog geen vast omlijnd plan hebben uitgestippeld hoe we daar gaan komen. De reden hiervoor is dat we het project een gezamenlijk leerproces wat betekent dat jullie inbreng belangrijk is. We gaan de komende 2 jaar aan de slag met 10 instellingen, waarvan de Oude Pastorie er één is.