Eigenaarschap voor kwaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Maatregelen om onderwijskwaliteit structureel te realiseren
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
In samenwerking met 13 maart 2014.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Albert de Boer IJsselgroep
Integreren van onderzoek in onderwijs
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Samenwerken in burgerschap
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Professionele Ruimte in het HBO: een zaak van iedereen Wouter van der Schaaf (AOB) José Mens (Windesheim) Dag van de kennisuitwisseling - 19 januari 2010.
Kwaliteitsprofielen.
Zorg nieuwe stijl.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ondernemen(d) in het onderwijs
de excellente leraar Master leren en Innoveren
Deel II Samenwerking in de watersector
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Honoursonderwijs in HBO
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Actief burgerschap in en door sport
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
MEE maakt meedoen mogelijk
Professional Development Schools - Rijnmond
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Toezicht door de Nederlandse Zorgautoriteit Loes de Maat Goed Bestuur: een zorg? Loes de Maat, directeur Toezicht & Handhaving, NZa.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
CvB en examencommissie samen verantwoordelijk Over de onafhankelijkheid van de examencommissie.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Betere en betaalbare samenwerking
Jaap van Lakerveld Directeur
Flexibiliteit als activiteit
LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Tilburg University Facts&Figures 2015.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Pedagogische relatie in VO en MBO
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Educational support & innovation
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
VONK Leernetwerk Veilig Opgroeien
Jannes Huisman Senior coach
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Experiment instellingsaccreditatie – lichtere opleidingsaccreditatie
Transcript van de presentatie:

Eigenaarschap voor kwaliteit Frans de Vijlder - Lector goed bestuur en innovatiedynamiek Myrte Legemaate - Senior beleidsmedewerker & promovendus

Programma workshop 0 – 10 Korte aftrap 10 – 30 Aan de slag met Casus 30 – 45 Nabespreking Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties

Kwaliteit en eigenaarschap I: uitdagingen Kosten en baten kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Harvey & Stensaker, 2008; Stensaker, Langfeldt, Harvey, Huisman, & Westerheijden, 2011; Hooge, 2013; Cardoso et al., 2015; Stensaker & Leiber, 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Actoren kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Voorwaarden kwaliteitsverbetering (o.a. Vinkenburg, 1995; Newton, 2002; Vinkenburg, 2011; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties

Kwaliteit en eigenaarschap I: uitdagingen Kosten en baten kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Harvey & Stensaker, 2008; Stensaker, Langfeldt, Harvey, Huisman, & Westerheijden, 2011; Hooge, 2013; Cardoso et al., 2015; Stensaker & Leiber, 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Actoren kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Voorwaarden kwaliteitsverbetering (o.a. Vinkenburg, 1995; Newton, 2002; Vinkenburg, 2011; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Docent is dé sleutel tot kwaliteitsverbetering (o.a. Newton, 2002; Harvey & Stensaker, 2008; Stensaker, Langfeldt, Harvey, Huisman, & Westerheijden, 2011; Hooge, 2013; Cardoso et al., 2015; Stensaker & Leiber, 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties

Kwaliteit en eigenaarschap II: kansen Van kwaliteitszorg in smalle zin, naar kwaliteitszorg in brede zin (Vinkenburg, 2011). Kwaliteitszorggeletterdheid (Ehlers, 2011). Besturingswerelden (Hoek, 2007). Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties

Drie governance werelden: professionals moeten aan het roer Examencommissie Publieke Governance HBO Corporate Governance Professionals Governance Landelijk Instelling

Wat betekent professionals aan het roer? Eigenstandige, onafhankelijke kracht vanuit professionele standaarden Zelfreinigend vermogen Bereidheid tot toelaten van ‘vreemde ogen’ Permanente professionalisering Interprofessionaliteit vorm geven What is more?

‘Gewone’ en professionele professionals Gewoon Professioneel Denkt in problemen Denkt in oplossingen Voert taak uit Voelt zich verantwoordelijk Accepteert huidige werkwijze Zoekt naar hoe het beter kan Gaat uit van eigen handelen Plaatst eigen handelen in context Gaat uit van eigen professie Zoekt grenzen met andere op Werk met beschikbare informatie Onderzoekt en signaleert ‘Van negen tot vijf’ Is 24/7 professional Weg met het professionele vacuüm

Stijl van toezicht bij professionals aan het roer Stimulerend: bevorderen van ‘eigenaarschap’ Complementair: niet overdoen wat al goed gebeurt Participatief: investeren in vertrouwen met behoud van onafhankelijkheid als toezichthouder Open normen: meedoen in dialoog professionele gemeenschap over ‘wanneer het goed is’ – (externe) draagvlakverkenning – risico-inschatting ‘Trust but verify’ Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties

Aan de slag met de casus Maak groepen van 4 personen. Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties

Nabespreking I Welke aanpak stellen jullie voor? Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties

Nabespreking I Welke aanpak stellen jullie voor? Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties

Nabespreking I Welke verschillen ervaren jullie tussen de voorgestelde aanpakken? Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties

Literatuur & bronnen I Cardoso, S., Rosa, M. J., & Stensaker, B. (2015). Why is quality in higher education not achieved? The view of academics. Assessment & Evaluation in Higher Education, 2938(December), 1–16. http://doi.org/10.1080/02602938.2015.1052775 Ehlers, U.-D. (2007). Quality Literacy-Competencies for Quality Development in Education and e-Learning. Educational Technology & Society, 10, 96–108. Retrieved from http://www.ifets.info/journals/10_2/9.pdf\nhttp://kanjiteacher.googlecode.com/svn-h/Non-Code/Papers/Learning/Alexander2007.pdf#page=101 Harvey, L., & Stensaker, B. (2008). Quality culture: Understandings, boundaries and linkages. European Journal of Education, 43(4), 427–442. http://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2008.00367.x Hoek, H. (2007). Governance & gezondheidszorg: Private, publieke en professionele invloeden op zorgaanbieders in Nederland. Retrieved from http://repub.eur.nl/pub/8822/070222_Hoek,Hans.pdf Hooge, E. H. (2013). Besturing van autonomie. Over de mythe van bestuurbare onderwijsorganisatie. Oratie. Tilburg Universit. Retrieved from http://www.consultancy.nl/media/BMC - Besturing van Autonomie-6519.pdf Newton, J. (2002). Views from Below: Academics coping with quality. Quality in Higher Education, 8(1), 39–61. http://doi.org/10.1080/13538320220127434 Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties

Literatuur & bronnen II Onderwijsraad. (2015). Kwaliteit in het hoger onderwijs: Evenwicht in ruimte, regels en rekenschap. Retrieved from https://www.onderwijsraad.nl/upload/documents/publicaties/volledig/Kwaliteit-in-het-hoger-onderwijs-hr.pdf Onderwijsraad. (2016). De volle breedte van onderwijskwaliteit. Retrieved from https://www.onderwijsraad.nl/upload/documents/publicaties/volledig/De-volle-breedte-van-onderwijskwaliteit1.pdf Stensaker, B., Langfeldt, L., Harvey, L., Huisman, J., & Westerheijden, D. (2011). An in‐depth study on the impact of external quality assurance. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(4), 465–478. http://doi.org/10.1080/02602930903432074 Stensaker, B., & Leiber, T. (2015). Assessing the organisational impact of external quality assurance: hypothesising key dimensions and mechanisms. Quality in Higher Education, 21(3), 328–342. http://doi.org/10.1080/13538322.2015.1111009 Vinkenburg, H. (1995). Stimuleren tot perfectie: kritieke factoren bij het verbeteren van dienstverlening. Dissertatie. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen. Vinkenburg, H. (2011). Naar een derde school in de kwaliteitskunde ? Sigma, (3), 7–8. Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties