Eigenaarschap voor kwaliteit Frans de Vijlder - Lector goed bestuur en innovatiedynamiek Myrte Legemaate - Senior beleidsmedewerker & promovendus
Programma workshop 0 – 10 Korte aftrap 10 – 30 Aan de slag met Casus 30 – 45 Nabespreking Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Kwaliteit en eigenaarschap I: uitdagingen Kosten en baten kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Harvey & Stensaker, 2008; Stensaker, Langfeldt, Harvey, Huisman, & Westerheijden, 2011; Hooge, 2013; Cardoso et al., 2015; Stensaker & Leiber, 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Actoren kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Voorwaarden kwaliteitsverbetering (o.a. Vinkenburg, 1995; Newton, 2002; Vinkenburg, 2011; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Kwaliteit en eigenaarschap I: uitdagingen Kosten en baten kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Harvey & Stensaker, 2008; Stensaker, Langfeldt, Harvey, Huisman, & Westerheijden, 2011; Hooge, 2013; Cardoso et al., 2015; Stensaker & Leiber, 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Actoren kwaliteitszorg (o.a. Newton, 2002; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Voorwaarden kwaliteitsverbetering (o.a. Vinkenburg, 1995; Newton, 2002; Vinkenburg, 2011; Cardoso et al., 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Docent is dé sleutel tot kwaliteitsverbetering (o.a. Newton, 2002; Harvey & Stensaker, 2008; Stensaker, Langfeldt, Harvey, Huisman, & Westerheijden, 2011; Hooge, 2013; Cardoso et al., 2015; Stensaker & Leiber, 2015; Onderwijsraad, 2015; 2016). Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Kwaliteit en eigenaarschap II: kansen Van kwaliteitszorg in smalle zin, naar kwaliteitszorg in brede zin (Vinkenburg, 2011). Kwaliteitszorggeletterdheid (Ehlers, 2011). Besturingswerelden (Hoek, 2007). Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Drie governance werelden: professionals moeten aan het roer Examencommissie Publieke Governance HBO Corporate Governance Professionals Governance Landelijk Instelling
Wat betekent professionals aan het roer? Eigenstandige, onafhankelijke kracht vanuit professionele standaarden Zelfreinigend vermogen Bereidheid tot toelaten van ‘vreemde ogen’ Permanente professionalisering Interprofessionaliteit vorm geven What is more?
‘Gewone’ en professionele professionals Gewoon Professioneel Denkt in problemen Denkt in oplossingen Voert taak uit Voelt zich verantwoordelijk Accepteert huidige werkwijze Zoekt naar hoe het beter kan Gaat uit van eigen handelen Plaatst eigen handelen in context Gaat uit van eigen professie Zoekt grenzen met andere op Werk met beschikbare informatie Onderzoekt en signaleert ‘Van negen tot vijf’ Is 24/7 professional Weg met het professionele vacuüm
Stijl van toezicht bij professionals aan het roer Stimulerend: bevorderen van ‘eigenaarschap’ Complementair: niet overdoen wat al goed gebeurt Participatief: investeren in vertrouwen met behoud van onafhankelijkheid als toezichthouder Open normen: meedoen in dialoog professionele gemeenschap over ‘wanneer het goed is’ – (externe) draagvlakverkenning – risico-inschatting ‘Trust but verify’ Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Aan de slag met de casus Maak groepen van 4 personen. Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Nabespreking I Welke aanpak stellen jullie voor? Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Nabespreking I Welke aanpak stellen jullie voor? Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Nabespreking I Welke verschillen ervaren jullie tussen de voorgestelde aanpakken? Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Literatuur & bronnen I Cardoso, S., Rosa, M. J., & Stensaker, B. (2015). Why is quality in higher education not achieved? The view of academics. Assessment & Evaluation in Higher Education, 2938(December), 1–16. http://doi.org/10.1080/02602938.2015.1052775 Ehlers, U.-D. (2007). Quality Literacy-Competencies for Quality Development in Education and e-Learning. Educational Technology & Society, 10, 96–108. Retrieved from http://www.ifets.info/journals/10_2/9.pdf\nhttp://kanjiteacher.googlecode.com/svn-h/Non-Code/Papers/Learning/Alexander2007.pdf#page=101 Harvey, L., & Stensaker, B. (2008). Quality culture: Understandings, boundaries and linkages. European Journal of Education, 43(4), 427–442. http://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2008.00367.x Hoek, H. (2007). Governance & gezondheidszorg: Private, publieke en professionele invloeden op zorgaanbieders in Nederland. Retrieved from http://repub.eur.nl/pub/8822/070222_Hoek,Hans.pdf Hooge, E. H. (2013). Besturing van autonomie. Over de mythe van bestuurbare onderwijsorganisatie. Oratie. Tilburg Universit. Retrieved from http://www.consultancy.nl/media/BMC - Besturing van Autonomie-6519.pdf Newton, J. (2002). Views from Below: Academics coping with quality. Quality in Higher Education, 8(1), 39–61. http://doi.org/10.1080/13538320220127434 Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties
Literatuur & bronnen II Onderwijsraad. (2015). Kwaliteit in het hoger onderwijs: Evenwicht in ruimte, regels en rekenschap. Retrieved from https://www.onderwijsraad.nl/upload/documents/publicaties/volledig/Kwaliteit-in-het-hoger-onderwijs-hr.pdf Onderwijsraad. (2016). De volle breedte van onderwijskwaliteit. Retrieved from https://www.onderwijsraad.nl/upload/documents/publicaties/volledig/De-volle-breedte-van-onderwijskwaliteit1.pdf Stensaker, B., Langfeldt, L., Harvey, L., Huisman, J., & Westerheijden, D. (2011). An in‐depth study on the impact of external quality assurance. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(4), 465–478. http://doi.org/10.1080/02602930903432074 Stensaker, B., & Leiber, T. (2015). Assessing the organisational impact of external quality assurance: hypothesising key dimensions and mechanisms. Quality in Higher Education, 21(3), 328–342. http://doi.org/10.1080/13538322.2015.1111009 Vinkenburg, H. (1995). Stimuleren tot perfectie: kritieke factoren bij het verbeteren van dienstverlening. Dissertatie. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen. Vinkenburg, H. (2011). Naar een derde school in de kwaliteitskunde ? Sigma, (3), 7–8. Frans de Vijlder - Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in Maatschappelijke Organisaties