Programmeren met kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Differentiatie in de klas
Techniek in het basisonderwijs!
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Projectweek.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
DisWis Niels Oosterling.
DisWis Niels Oosterling. Programma Uitleg over DisWis Plannen voor dit schooljaar Zelf puzzelen Klein college.
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Workshop “Begrijpend kijken”
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Return to Sender.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Hoe leer je geschiedenis?
Welkom.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Programmeren Spreekbeurt Joris.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Programmeren met kinderen
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Passend onderwijs.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
In de internationale literatuur bestaat er consensus over het feit dat wiskunde is ontstaan door interactie tussen mensen en vooral door op een bepaalde.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Welkom 3 september 2018.
Activernde didactiek & passende werkvormen
“Context-concept in je eigen lessen”
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Leerwinstmeeting 22 november Lemerlerveld CKO & SLO
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Je eigen omgeving in beeld
Digitale geletterdheid
ADL Les 1.
Universitaire Pabo van Amsterdam
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Programmeren met kinderen Aandacht voor computational thinking in de onderbouw

Programma Wat is computational thinking? Lessen voor de onderbouw? Aan de slag met Hello Ruby! Korte evaluatie workshop

Theorie Wat is computational thinking? Een verzameling denkstrategieën waarmee kinderen stapsgewijs en effectief oplossingen kunnen vinden voor problemen, die in sommige gevallen door een computer uitgevoerd kunnen worden.

Theorie Wat is computational thinking? data verzamelen algoritmes en procedures data analyseren automatisering data visualiseren simulatie en modellering probleem decompositie parallelization abstractie bron: curriculumvandetoekomst.slo.nl

Theorie naar praktijk De rol van programmeren Als je gaat programmeren, maak je gebruik van computational thinking. Maar je kan ook op andere manieren aan computational thinking werken

Leerlijn programmeren in het PO Oponoa, FIER, SLO, Kennisnet ‘Deze leerlijn programmeren is bedoeld voor onderbouw, middenbouw, bovenbouw in het basisonderwijs. In de leerlijn komen begrippen en principes aan de orde die horen bij programmeren. Het bestaat uit uitleg over basisbegrippen van programmeren, doelen en activiteiten voor in de klas voor de leerlingen.’ Bron: http://maken.wikiwijs.nl/74282/Programmeren_in_het_PO

Pedagogische Academie Hanzehogeschool Lessen ontwerpen en geven 5 lessen voor groep (1,) 2 en 3 5 lessen voor groep 4 5 lessen voor groep 5/6 5 lessen voor groep 7/8 Dit jaar geven op 20 scholen in regio Groningen

5 lessen voor de onderbouw 5 onderwerpen uit de leerlijn: Decompositie Algoritmes Patronen Herhalingen Fouten

Inspiratie Linda Liukas, Hello Ruby

En natuurlijk Beebot en Cubetto

Onderzoek lessen ontwerpen lessen geven bijstellen definitief ontwerp hoe werken de lessen?

Opzet van de lessen Uitvoeren met of zonder devices (of combinatie) Link met andere vakgebieden Individueel, kleine groepjes, hele klas

Aan de slag! Probeer zelf de verschillende lessen 5 verschillende stations Bekijk het materiaal in de leskist Lees paragraaf 5 in de handleiding Voer (een deel van) de les zelf uit Noteer evt. opmerkingen, tips, feedback etc. op A3 papier Na ca. 10 minuten wisselen

Evaluatie Vragen? Feedback? Tips? Tops?

Josina Koning Docent en onderzoeker j.i.koning@pl.hanze.nl