DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen Cora Houweling VMBO-Winschoten Fijbe Kruizinga MBO-Groningen Presentatie Pentcho Bodegom Sobit BV
Vanuit schoolperspectief Vanuit leerlingperspectief Loopbaan LOB Vanuit schoolperspectief Vanuit leerlingperspectief
De Talentenmap Actief bezig zijn met je schoolloopbaan Leerlingperspectief De Talentenmap Actief bezig zijn met je schoolloopbaan
Loopbaan De focus OVER MIJZELF OVER OPLEIDINGEN OVER WERK Mijn sterke en zwakke kanten Mijn voorkeuren en ambities Mijn (vaardigheden-)profiel Mijn CV OVER OPLEIDINGEN De MBO-opleidingen Mijn domein Mijn opleiding MBO-scholen algemeen Mijn nieuwe school Ervaring in mijn opleiding OVER WERK Algemeen beeld beroepen Beroepen in mijn domeinen Mijn beroep Ervaring binnen een bedrijf Ervaring in mijn beroep MIJN LOOPBAAN Mijn acties in keuzeproces Mijn keuze Mijn acties na mijn keuze
Loopbaan ACTIVITEITEN MIDDELEN Activiteiten en middelen Loeks (=meeloopdagen) Carrousel Onderwijsbeurs Open dagen Voorlichting Oud-leerlingen terug in de klas Ouders in de klas Gastlessen beroepsbeoefenaren Kom in het leerbedrijf Bijbaantje Stage ……… MIDDELEN Talentenmap Optie MBO keuzegids Internet www.dedecaan.net Doorstroomspel Kwaliteitenspel Koerswijzer Kiezen op Komst Pionier Dibiz Toekomst ……..
Loopbaan ACTIVITEITEN MIDDELEN Keuze Loeks (=meeloopdagen) Carrousel Onderwijsbeurs Open dagen Voorlichting Oud-leerlingen terug in de klas Ouders in de klas Gastlessen beroepsbeoefenaren Kom in het leerbedrijf Bijbaantje Stage ……… MIDDELEN Talentenmap Optie MBO keuzegids Internet www.dedecaan.net Doorstroomspel Kwaliteitenspel Koerswijzer Kiezen op Komst Pionier Dibiz Toekomst ……..
Loopbaan LOB-scan Loopbaancompetenties Kwaliteitenreflectie MIJN ACTIVITEITEN EN MIDDELEN Talentenmap Carrousel Onderwijsbeurs Open dagen Voorlichting Oud-leerlingen Internet Doorstroomspel Meeloopdagen Stage OVER MIJZELF Mijn sterke en zwakke kanten Mijn voorkeuren en ambities Mijn (vaardigheden-)profiel Mijn CV OVER OPLEIDINGEN De MBO-opleidingen Mijn domein Mijn opleiding MBO-scholen algemeen Mijn nieuwe school Ervaring in mijn opleiding OVER WERK Algemeen beeld beroepen Beroepen in mijn domein Mijn beroep Ervaring in een bedrijf Ervaring in mijn werkomgeving Ervaring in mijn beroep MIJN LOOPBAAN Mijn acties in het keuzeproces Mijn keuze Mijn acties na mijn keuze Loopbaancompetenties Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Werkexploratie Loopbaansturing Netwerken
Loopbaan Voorbeeld PTA
Talentenmap Productlijn ONDERBOUWMAP BOVENBOUWMAP PROFIELMAP HANDLEIDINGEN DOORSTROOMSPEL INTAKESPEL
SPEELS Samenhang FLEXIBEL Schoolloopbaan plannen Talentenmap Kenmerken SPEELS PERSOONLIJK Samenhang FLEXIBEL Schoolloopbaan plannen
Talentenmap Zowel Onderbouwmap als Bovenbouwmap Deel 1 Wie ben ik? Opbouw mappen Zowel Onderbouwmap als Bovenbouwmap Deel 1 Wie ben ik? Deel 2 Hoe handel ik? Deel 3 Wat kan ik? Deel 4 Wat wil ik? Deel 5 Kan wat ik wil? Reflecteren op mijzelf Oriëntatie op opleidingen en werk De eigen loopbaan
Talentenmap Een kijkje
Welke studie past bij jou? Kwaliteitenspel Een week uit mijn leven Talentenmap Onderbouwmap Vriendenboekje Luchtballon Testjes met reflectie Welke studie past bij jou? Kwaliteitenspel Een week uit mijn leven Dit kan ik al Beroepen in mijn omgeving Beroepenfilmpjes Welke sector past bij mij? Portfoliogesprek
Talentenmap Bovenbouwmap
31 competenties / vaardigheden Ingevuld door MBO-docenten Talentenmap Profielmap 140 MBO-opleidingen 31 competenties / vaardigheden Ingevuld door MBO-docenten Indeling volgens domeinen Bedoeld om in gesprek te komen
Vragenkaarten (denken/weten/voelen) Talentenmap Intakespel Vragenkaarten (denken/weten/voelen) Doorvragen Antwoorden in volzinnen Zelf een vraag stellen Heb ik mij voldoende voorbereid op een intake-gesprek? Pas ik bij deze opleiding?
Aanpassing aan nieuwe examenprogramma’s Digitale Talentenmap Nieuwe ontwikkelingen Een nieuw onderdeel van de Talentenmap methode is het Portfoliogesprek. Een portfoliogesprek is een gesprek waarin de leerling in 25 minuten aan een volwassene vertelt over wie hij is aan de hand van zijn Talentenmap en een aantal vooraf opgestelde vragen. De toehoorder (docenten / leidinggevenden / competente ouders / enz.) houdt met behulp van een scoreformulier bij hoe het gesprek verloopt. De docentenhandleiding voor het portfoliogesprek zal met ingang van schooljaar 2014/2015 beschikbaar zijn. Aanpassing aan nieuwe examenprogramma’s Digitale Talentenmap Portfoliogesprek
Waarom digitaal? Talentenmap Snel inzicht geeft in leerling-voortgang Digitale Talentenmap Waarom digitaal? Snel inzicht geeft in leerling-voortgang Makkelijk aan te passen aan de wensen van de school Handzaam formaat voor leerlingen Voordelig in prijs
Digitaal beschikbaar vanaf september 2014 Meer informatie: Een nieuw onderdeel van de Talentenmap methode is het Portfoliogesprek. Een portfoliogesprek is een gesprek waarin de leerling in 25 minuten aan een volwassene vertelt over wie hij is aan de hand van zijn Talentenmap en een aantal vooraf opgestelde vragen. De toehoorder (docenten / leidinggevenden / competente ouders / enz.) houdt met behulp van een scoreformulier bij hoe het gesprek verloopt. De docentenhandleiding voor het portfoliogesprek zal met ingang van schooljaar 2014/2015 beschikbaar zijn. Digitaal beschikbaar vanaf september 2014 Meer informatie: www.talentenmap.nl