23 juni 2017
Blik op de Inclusiespiegel vanuit sociaal-wetenschappelijke bril Leen Sebrechts
Reflectie bij de resultaten van de Inclusiespiegel
Verband SES en handicap Unilaterale modellen Sociale oorzaken hypothese Bv: hoger opgeleiden beschikken over meer specifieke kennis over o.a. de schade die roken en drinken kan aanrichten Gezondheid-selectie hypothese Bv: negatieve impact van gezondheidsproblemen of handicap op de tewerkstelling Indirecte selectie hypothese: achterliggende variabelen oefenen zowel een invloed uit op de gezondheid als op de sociaaleconomische situatie Bidirectionele modellen: context en kenmerken gerelateerd aan de handicap beïnvloeden elkaar
Verband SES en handicap Inzicht in de verbanden tussen de indicatoren van sociaaleconomische status en de aanwezigheid van handicap is van belang voor de studie naar Armoede Toegang en gebruik van reguliere diensten Toegang en gebruik van handicapspecifieke diensten Wat is bepalend? De handicap of de zwakkere SES-positie?
Verband SES en handicap GEZO-data
Verband SES en handicap CUMULATIE VAN RICISO’S EU-SILC, 2011
Belangrijke groep om te onderzoeken Complexiteit: cumulatie van risico’s Normatieve kwesties: balans tussen eigen verantwoordelijkheid en solidariteit Effectiviteit van (beleids)maatregelen Veranderende maatschappelijke visie en noden
Personen met een handicap in onderzoek naar armoede en sociale ongelijkheid
Ondervertegenwoordiging van personen met een handicap Vallen buiten bestek van studie Te kleine aantallen in steekproeven Te weinig zicht op kosten
Vallen buiten bestek van studie Personen met een handicap langdurig afwezig in sociaal stratificatie onderzoek Onzichtbaarheid van niet-werkende personen met een handicap binnen de sociologie Institutionalisering van personen met een handicap Medisch model van kijken naar handicap Meer aandacht voor handicap sinds de jaren ‘80: sociaal model van kijken naar handicap
Start reeds bij het onderwijs Buitengewoon onderwijs lange tijd afwezig in onderwijsstratificatie-onderzoek Medicalisering van het onderwijs Effecten op de verdere levensloop van personen met een handicap Handicap = voortdurend in verandering en cultureel bepaald Grote afhankelijkheid van brede omgeving
Te kleine aantallen in steekproeven Kleine subpopulatie van een ‘kleine’ steekproef Ontoereikend veldwerkprotocol voor bepaalde groepen van mensen, waaronder verschillende vormen van beperking Wat met proxies?
Te kleine aantallen in steekproeven Mogelijke oplossing: Investeren in het veldwerk van bestaande surveys Investeren in betere administratieve data complementair aan afbakening in surveys Investeren in specifieke surveys
Men staat niet stil Europese enquêtes over de kwaliteit van het bestaan: sinds 2003, om de 4 jaar European health and social integration survey, 2012 European Health interview survey Ad hoc module EU Labour force survey in 2011: de tewerkstellingssituatie van personen met een handicap Ad hoc modules EU-SILC: welzijn, huisvesting, sociale en culturele participatie, toegang tot diensten Datawarehouse Arbeidsmarkt en Sociale Bescherming
Men staat niet stil
Indicatorenset Lijst van kwalitatieve en kwantitatieve indicatoren ontwikkeld door ANED, over volgende domeinen: 1. Personal and family life (Live) 2. Choice and control (Choose) 3. Access to goods and services (Enjoy) 4. Education and lifelong learning (Learn) 5. Work and employment (Work) 6. Income and poverty (Earn)
Te weinig zicht op de kosten van personen met een handicap Onderschatten van armoede bij personen met een handicap: belang van inzicht in kosten Subjectieve benadering Comparatieve benadering Budgetstandaard benadering Standard of living benadering
Te weinig zicht op de kosten van personen met een handicap Moeilijk met bestaande surveys: weinig informatie over personen met een handicap met een uitkering Beperkte informatie over uitgaven verschillende handicaps en de verschillende wijzen waarop die leiden tot extra noden bij mensen Voorbeeld van een oplossing: referentiebudgetten: vertrekkende van de functies (gezonde voeding, adequate huisvesting, ...) die mensen met een referentiebudget kunnen vervullen, schatten wat de meerkost is voor personen met een bepaalde graad van een bepaalde handicap om diezelfde functies te kunnen vervullen. rol van het VAPH?
Conclusie
Bedankt voor jullie aandacht!