REDD+ Project Board meeting Torarica, November 26, 2015
Inhoud Algemene inleiding REDD+ in Suriname Het Projectbestuur Behaalde resultaten AWP 2016 Voor wie is REDD+ een nieuw concept?
Inleiding
VRIJWILLIG MECHANISME ALS MAATREGEL TEGEN KLIMAATVERANDERING REDD + VRIJWILLIG MECHANISME ALS MAATREGEL TEGEN KLIMAATVERANDERING REDUCTIE VAN EMISSIES VEROORZAAKT DOOR : ONTBOSSING BOSDEGRADATIE + DE ROL VAN DUURZAAM BEHEER VAN BOSSEN (vb. DUURZAME HOUTEXPLOITATIE) MITIGATION: ALLE MENSELIJKE ACTIVITEITEN/HANDELINGEN DIE MEN PLEEGT OM DE UITSTOOT VAN BROEIKASGASSEN TE VOORKOMEN, TE VERMINDEREN , TE STABILISEREN A voluntary climate change mitigation mechanism, Negotiation under the UNFCCC since 2005 (Kyoto protocol) + CONSERVEREN VAN BOSSEN (NATUURRESERVATEN) + VERHOGING VAN DE CARBON OPNAME/OPSLAG CAPACITEIT VAN DE BOSSEN (HERBEBOSSING, BOSVERRIJKING, BEBOSSING)
REDD+ betekent niet dat: Men niet (meer) mag ontbossen Men niet (meer) mag mijnen in bosgebieden Men niet (meer) mag houtkappen Men het land niet (verder) mag ontsluiten. Kan nog steeds maar: Duurzame en planmatige wijze Ten voordele van alle stakeholders Voor duurzame ontwikkeling Effect op het klimaat moet zo min mogelijk zijn ZO NIET ?: Adequate compensatie voor behoud en duurzame benutting van de bossen
Implementatiefasen During the UNFCCC negotiations, countries collectively agreed on the importance of having an iterative, flexible and learning-by-doing approach to REDD+ implementation. In practice, the phases are more continuous and discrete than originally thought. Bijvoorbeeld in Guyana zijn er pilots uitgevoerd in verschillende gemeenschappen (subnational level).
De vier REDD+ elementen REDD+ NS/APs describe how emissions will be reduced and/or how forest carbon stocks will be enhanced, conserved and/or sustainably managed in the implementation of REDD+ (phases 2 & 3). NS/APs are integrative products of and processes of the readiness phase (phase 1), drawing from all the analytical work, stakeholders’ dialogue and strategic decisions made to prepare an effective and efficient implementation of REDD+ (phase 2). A NFMS is a system for recording and monitoring how land is used in a country, and to develop data which shows the levels of Greenhouse Gas (GHG) emissions and removals related to forests. Forest Reference Emission Levels and Forest Reference Levels (FREL/FRL) are benchmarks for assessing the performance of each country in implementing REDD+ activities. FREL/FRL encompass activities that reduce emissions and activities which increase removals. ‘Safeguards’ usually refer to processes or policies designed to mitigate risks. The seven safeguards associated with REDD+, as agreed under the UNFCCC, are broad aspirational principles that can help to ensure that REDD+ activities ‘do no harm’ to people or the environment, as well as ‘do good’ and enhance social and environmental benefits.
REDD+ in Suriname
Waar waren we gebleven? 2012 – 2013 2009 2014 2015 REDD+ conferentie: REDD+ voor duurzame ontwikkeling Project document voor implementatie voorbereidingsactiviteiten 2009 2014 2015 Informatie uitwisseling en input stakeholders Voorbereidings-document: beginselen REDD+ strategie opties Instellen PMU Vormen Projectbestuur
Het Project Bestuur
Project bestuur: verantwoordelijkheden Het waarborgen van de resultaten die worden verwacht uit het project Bestuursbesluiten voor de strategische richting van het project Sturing geven aan de besteding van de projectfinanciën Kwaliteit, tijdigheid en effectiviteit van project gefinancierde outputs Adequate implementatie van nationale wetgeving en regulering, regels en procedures Het PB is een onderdeel van de algemene besturing van het REDD+ programma. PB is verantwoordelijk voor het halen van resultaten Taken op basis van de 3 pilaren opgenoemd in PRODOC Besluitvorming
Principes Doel: Voorbereidingen ter ondersteuning van de nationale welvaart middels inachtnemen van waarborgen (safeguards) Dagelijks bestuur: Voorzitter, Ondervoorzitter, Secretaris Vergaderen bij quorum Frequentie van vergaderen Afspraken voor besluitvorming: democratische principes, wederzijds respect
Resultaten
Highlights Beter begrip van mogelijke werkwijze en procedures Van eminent belang is comptabiliteit. Nodig: comptabiliteitsregels in achtnemen: eerlijke concurrentie (3 offerten), bewijsmateriaal (bijv. foto’s), advertenties, etc. 3 fasen, 4 REDD+ componenten Optie 1: Focus op 4 REDD+ componenten Optie 2: Prioretizering van 4 REDD+ componenten en ondersteunen van ontwikkelingsgerichte activiteiten in gemeenschappen? Optie 3: …………..? --------- Prioriteit is betrekken van gemeenschappen. Nodig: Engagement plan, efficiente inzet van de bestaande strukturen.
Highlights Efficiente besteding van project middelen Optie 1: Internationale expertise inkopen en capaciteitsopbouw Optie 2: Zoveel mogelijk lokale expertise gebruiken en capaciteitsopbouw Optie 3: …………..? Optie 1: Uitbreiden PMU en bestaande strukturen Optie 2: Samenwerken met partners bijv. middels financing mechanism Optie 3: Combinatie Optie 4: …………..? Samenwerken met partners bijv. CI, ACT, Tropenbos, RO, LVV, ITP organizaties, etc
Highlights PMU opgezet; groei noodzakelijk Met MGC groepen overlegd Project Bestuur beter gestruktureerd ToR R+A drafted, en betalingsmethode overwogen Veldbezoeken uitgevoerd R+A ingezet bij presentaties voor DR en RR leden Internationale advertenties voor recruitering specialist: Roadmap, NFMS en Database manager
Geplande mijlpalen 2016: Engagement Dissemination of information via fieldvisits, training programs, mas media Capacity building via study visits, workshops and other training programs. More PMU staff members recruited Identify implementation partners 1st quarter of 2016: Finalized the recruitment process for a Engagement Expert 2nd quarter of 2016: Finalization of the Social Engagement strategy and plan
Geplande mijlpalen 2016: Engagement 3rd quarter of 2016: FGRM (Feedback Grievance and Redress Mechanisms) expert recruited Implementation of Social Engagement strategy and plan commenced 4th quarter of 2016: FGRM report updated Implementation of the awareness, consultation and participation plan (including a capacity building plan) in the SE (Social Engagement) strategy
Geplande mijlpalen 2016: REDD+ strategy 1st quarter of 2016: ToR of reference for SESA experts finalized and advertised. 2nd quarter of 2016: SESA experts recruited 3rd quarter of 2016: REDD+ strategy and options identified 4th quarter of 2016: Draft REDD+ strategy and ESMF (Environmental and Social Management Framework) designed
Geplande mijlpalen 2016: NFMS FREL/FRL 1ste kwartaal Deforestation map of 2013-2014 published NFMS roadmap deforestation monitoring protocol finalized 2de kwartaal Best possible emission factors estimations Quantitative assessment of LU/LC NFMS database
3de kwartaal Study on DoDFD and the barriers to the + activities in a participatory way finalized (depending on the engagement plan) Third party review of quantitative assessment of LU/LC Draft for FREL/FRL presented to the Project Board 4de kwartaal NFI-proposal First submission of FREL/FRL to UNFCCC Geoportal available and online Deforestation map 2015 finished
Last point Midterm evaluation
Bedankt REDD+ Project Management Unit P/a Nimos; Mr. J. Lachmonstraat 93bov Tel: (597) 490044 / 532405 Email: coordinator.redd@nimos.org Visit us at: www.surinameredd.org