Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Advertisements

Agenda De aanleidingen Wat is functioneel beheer BiSL
IIM Information Infrastructure Management
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
©2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice 1 Dick van Gaalen Program Manager.
Business informatiemanagement:
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
Business en IT Consulting
Minor Project- en Programmamanagement
Business-IT Alignment
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
ASL 2 Een dynamisch framework
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Presentatie resultaten enquête competenties functioneel beheerder Hilda Brandsteder en Jan Willem Druppers.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Governance van de Informatievoorziening bij Saxion
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Jeroen van Menen Agile Coach, Prowareness @jeroenvanmenen
De Betekeniseconomie.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Digitale architectuur
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Participatory Action Research
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Who knows something about scenarioplanning?
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen © ASL BiSL Foundation – 16 februari 2017

Agenda Why change Current model New model Details The challenge.. Next steps Questions

Why change? Agile: FB in agile teams It’s the data, stupid! Governance… De wereld van IT is fors veranderd: - Technologische ontwikkelingen zoals cloud, componentisering, standaardisering - Business ontwikkelingen zoals ketensamenwerking, transperancy, crowd, social media, … - Toenemend belang informatie en data: de aandacht is verschoven van het beheren van functionaliteit naar het beheren en toepassen van data - Internationalisering van organisaties en daarmee samenhangende behoefte aan internationale standaarden en frameworks Agile werkwijzen > gevolg: toenemend belang vraagsturing

Current model

BiSL Next Kenmerken nieuwe boek: Begint met strategisch niveau ipv uitoerend niveau Van proces-denken naar business servicegerichtdenken Meer aandacht voor data Meer aandacht voor risk

Need & Value

Mission & Capabilities

Drivers Need Mission Capability Value

Perspectives Business Data Service Technology

Domains Governance Strategy Improvement Operation

Governance domain

Governance - topics

Strategy domain

Strategy - topics

Improvement domain

Improvement - topics

Operation domain

Operation topics

BiSL Next

== Individual excercise == The challenge Are you ready for change? == Individual excercise == Feedback

Mapping BiSL – BiSL Next BiSL Next Domain Relatiemanagement gebruikersorganisatie Drivers Leveranciersmanagement Ketenpartnersmanagement Strategie inrichting IV-functie Information coordination Strategy and Drivers Bepalen ketenontwikkelingen Bepalen technologieontwikkelingen Strategy, Drivers, Improvement and Operation Bepalen bedrijfsprocesontwikkelingen Informatie-portfoliomanagement Informatie -lifecyclemanagement Strategy and Improvement Planning en control (incl. Human Resource Management) Drivers and Improvement Financieel management Behoeftemanagement Contractmanagement Specificeren Improvement Vormgeven niet-geautomatiseerde IV Voorbereiden transitie Toetsen en testen Wijzigingenbeheer Transitie Beheer bedrijfsinformatie Operation en Improvement Operationele IT-aansturing Operation en Drivers Gebruikersondersteuning Operation

Next steps Best practices mapped to BiSL Next Courseware for BiSL Next domains Certificate(s) based on BiSL Next Vanilla training material Trainings by Accredited Training Organizations Remark: current certificate still valid

Questions?