Mobiliteitsplan Kasterlee Finissage tentoonstelling 27 maart 2017 Andersvaliden!!!! = personen met beperking
Inhoud Tentoonstelling Verder verloop Het opzet De “oogst” De conclusies Verder verloop Integratie resultaten Opmaak scenario’s
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Tentoonstelling In drie deelgemeenten Kasterlee Lichtaart Tielen Vragenlijst met open vragen Drie thema’s Langzaam verkeer Openbaar Vervoer Gemotoriseerd verkeer Gedurende een maand hebben de inwoners van Kasterlee hun mening kunnen uiten over de mobiliteit van hun gemeente. Dit werd mogelijk gemaakt door een tentoonstelling met bijhorende enquête met open vragen over 3 thema’s Zeker toelichten waarom er met openvragen werd gewerkt: - Mobiliteit is een breed gegeven waarbij verschillende insteken gewenst zijn. De wens was tevens op de antwoorden niet te sturen maar de deelnemer zelf zijn/haar interpretatie te laten geven aan de vraag. Op deze manier worden nieuwe (en misschien onbekende) thema’s en denkwijzen gevonden Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Afkomst deelnemers De reactie Totaal: 160 deelnemers 139 formulieren online 21 formulieren op papier 6 van adviesraden Verdeling over deelgemeenten (76 deelnemers) Aantal reacties op thema’s Toelichten hoeveel reacties Een groot deel deed dit anoniem Er sprong geen thema echt eruit, elk thema kreeg ongeveer dezelfde hoeveelheid reacties te verwerken (met OV als kleinere reactieontvanger) Aangeven dat wanneer er geen reacties binnen kwamen dat dit niet perse negatief is. Mensen klagen minder over positieve zaken Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee De “oogst” Netwerk Langzaam Verkeer Hot spot kaart: Tijdens de presentatie enkele belangrijke en steeds weer kerende knelpunten aanduiden Ontbrekende voorzieningen: Hoge Rielen, Molenstraat, Houtum = recreatie en schoolomgevingen Knelpunten fietsverkeer: voornamelijk oversteekbaarheid Geelsebaan-Turnhoutsebaan + fietspaden langs Poederleesteenweg – voorzieningen langs Walravens Nodige aandacht aan afstemming fiets en parkeren (schoolomgeving, Leistraat) Gewenste verbindingen (Fietsostrade, langs nete, over de Kaliebeek, Via Walravens) Nodige aandacht voor personen met een beperking (De Bergen, Binnenhof) Senioren ook met aandacht behandelen Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee De “oogst” Het voetgangersnetwerk Reeds een goed onderhoud van voetpaden (blad- en ijsvrij) Beter infrastructureel onderhoud gewenst Vraag naar meer Trage Wegen (Tielen, nieuwe projecten) Rekening houden met rolstoelgebruiker (De Bergen, Binnenpad) Rekening houden met omgeving (schoolomgeving, recreatie Houtum, Molenstraat) Ontbrekende en gewenste schakels invullen (Hoge Rielen, Nete Vallei, Kaliebeek) Infrastructureel: fietspad langs N19 – vol putten Trage wegen: Tielen (straten vormen er gesloten entiteiten waardoor omloopfactor soms sterk oploopt) + bij nieuwe projecten cfr Delhaize Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee De “oogst” Het fietsnetwerk Nood aan verhoogd fietscomfort langs verkeersassen (Geelsebaan, Poederleesteenweg, Retiesebaan) Rekening houden met omgeving (Molenstraat, schoolomgeving) Verbeterde uitwisseling met buurgemeenten (Geel langs N19, Poederlee via Walravens, Kraanschot) Nodige aandacht voor fietsparkeren Conflicten met parkerende voertuigen (Houtum, schoolomgevingen) Fietsstraten (schoolomgevingen, Zagerijstraat) Kraanschot naar Turnhout Wens voor fietsstraten (waarbij fietser duidelijk prioritair is) Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee De “oogst” Netwerk Openbaar Vervoer Vooral tussen de deelgemeenten met Tielen op kop Retie Interessante voorstellen zoals een buurtbus “Getuigenis” van anders validen wonende in het oosten van Kasterlee die steeds de bus moet nemen omdat het niet anders kan. Echter, geen bus in de directe omgeving dus naar Kasterlee Markt = ver Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee De “oogst” Openbaar vervoer: 107 personen Ontbrekende buslijnen (45 reacties) Vooral tussen de deelgemeenten Mobiliteit personen met beperking Voorstel: privaat pendel dienst (Navette) Bestaande buslijnen Sterke buslijnen Verbinding naar omliggende steden, ziekenhuis,… Behoud buslijnen Navettedienst: shuttle dienst, vaak een privé initiatief Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee De “oogst” Openbaar vervoer: 107 reacties Gebruik station Tielen (92 reacties) Reden gebruik Gratis parking (18 reacties) Verbinding naar Brussel Reden niet-gebruik Meer verbindingen stations Herentals en Geel Niet toegankelijk voor rolstoelen Beperkte fietsenstalling Voorstel Betalend parkeren voor niet-inwoners Gebruik Station Tielen (92 reacties) Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee De “oogst” Netwerk Gemotoriseerd Verkeer Hot spot kaart Woonerfinrichtingen: op wegen zonder doorgaande functie: Rozenwijk, Breemakkers, Bloemenwijk Sluiproutes “hot topic”: via Hoge Rielen, Eerselingenstraat (Bobbejaan), Houtum Knelpunten: Houtum (recreatie en parkeren), Schoolomgevingen (parkeren en fietsen), Lichtaart centrum (Zagerijstraat) Vrachtverkeer: groot issue + parkeren Parkeren: ook goede feedback: blauwe zone, gratis parkeren station, inrichting van nieuwe parkings Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
De “oogst” Onderverdeling in drie subthema’s: Sluiproutes Meeste reacties Knelpunten (veiligheid, snelheid) Minste reacties Voornamelijk knelpunten in schoolomgevingen Parkeren Zowel positieve als negatieve reacties
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee De “oogst” Snelheidsregime woongebied Merendeel voor behoud 50 km/u Voorstel landelijke wegen Gewenst respect tussen gebruikers Aangeven adviessnelheid Merendeel blijft vasthouden aan 50 km/u (met uitzondering school) Tevens een groot aandeel naar 30 km/u of variabel (wijk) Adviessnelheid 50 op landelijke wegen door veel conflicten tussen landbouwverkeer, gewoon verkeer en fietsers Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
De “oogst” Parkeren Blauwe zones Voldoende capaciteit Gebruikte milieuvriendelijke materialen bij nieuwe parkeerplaatsen (Delhaize, Waaiberg) Niet afgestemd op gebruik en omgeving (blauwe zone bij uitvaartcentrum,…) Parkeerchaos op piekmomenten (scholen, evenementen,…) Parkeermogelijkheden vrachtwagens
Conclusies Zachte omgevingen (schoolomgevingen, recreatiegebieden) Conflicten tussen langzaam en gemotoriseerd verkeer Parkeren op piekmomenten Langzaam verkeer Nood aan verbetering (knelpunten, afmetingen,…) Trage doorsteken (ook over gemeentegrens) Wens om fiets en voetganger meer ruimte te geven Toegankelijkheid van openbare plaatsen Gekend thema binnen Kasterlee (het leeft)
Conclusies Openbaar Vervoer Gemotoriseerd verkeer Beperkte verbindingen tussen deelgemeenten (inzetten navettedienst?) Geen alternatief voor personen met een beperking Tielen Station vanwege de gratis parking en goede verbinding naar Brussel Gemotoriseerd verkeer Ongewenst gedrag (sluipen, te snel rijden) Vrachtverkeer (impact op kernen) Parkeerbeleid (positief ervaren met mogelijkheden tot verbetering)
Wat met deze resultaten? Participatietraject als onderdeel van “Synthesenota” Bevindingen samengevoegd/ uitgebreid met: Onderzoeksresultaten (objectieve gegevens) Resultaten planningscontext (fase 1)
Onderzoeksresultaten Autoverkeer Parkeerevaluatie Knelpunten GARK Verkeersintensiteiten Afstemming categorisering der wegen Verkeersongevallen Snelheid Sluipverkeer Openbaar vervoer Gebiedsevaluatie Kempen 2015 De Lijn Aantal opstappers Station Tielen
Onderzoeksresultaten Fiets- en voetgangersverkeer (Langzaam Netwerk) Huidig fietsroutenetwerk Trage wegen Fietsintensiteiten Evaluatie GARK – Openbaar Domein Input Fietsersbond Schoolomgeving Schoolroutekaarten Strategische ontwikkelingen Masterplan De Met Woonproject Hulst Containerpark
Resultaten planningscontext Overname uit oriëntatienota Knelpunten- en kansenkaart Vele knelpunten en kansen komen overeen met de resultaten van het traject, kijk maar naar de fietspaden langs Poederleesteenweg – N19 als barrière – wens om langs de nete vallei te fietsen Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Verder verloop Resultaten en bevindingen als basis “Wat leeft er in Kasterlee?” “Wat vindt de bewoner belangrijk?” Opmaak van scenario’s Scenario “0” Referentiesituatie: het actuele beleid voor nu en de volgende 10 jaar Twee duurzame scenario’s Ontwikkeling van Kasterlee (met ambitie) Inzet op thema’s zoals Verkeersleefbaarheid, Trage Wegen,… Basis: conclusies onderzoek Open MORA dd. 22 mei 2017 Leg uit wat een scenario is: een toekomstbeeld, waar willen we met Kasterlee naartoe over 15 jaar? Dit wordt doorvertaald naar acties in het beleidsplan Scenario: een mogelijk toekomstbeeld, uitgaande van bepaalde vooronderstellingen Titel: Mobiliteitsplan Kasterlee Datum: 27 maart 2017
Verdere verloop Na keuze van toekomst scenario Afstemming met actoren (GBC en RMC) Opstart Fase 3: “Beleidsfase” Doorvertaling scenario naar acties Mobiliteitsmarkt Voorstelling van scenario en acties