Een tijdlijn maken met ICT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Examenvoorbereideing
Hogere denkvaardigheden
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Tijdbalkopdracht Maak aan de hand van de lesstof en de tijdbalken in je lesboek per tijdvak een tijdbalk (gebruik hiervoor blanco A3 papier) Maak zowel.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Workshop “Begrijpend kijken”
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Handelingsplannen.
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
Goed voorbereid naar de Pabo!
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Kritisch denken ‘vertaald’
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Virtual Reality in de les
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Presentatie vakdidactiek 3
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Dide Breuer.
EXAMEN 2015 “ANDERS” + DE GOUDEN TIPS.
Albert van der Kaap 4 november 2016
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Vragen, wat voor vragen?.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Training voor het nieuwe examen met historische contexten
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Inleiding.
Hoe leer je geschiedenis?
LEZEN.
§1.4 Het indelen van de tijd
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Transcript van de presentatie:

Een tijdlijn maken met ICT Praktische opdracht: het bouwen van een website

Kerndoelen Overheidsdoelen: De leerling kan in historische processen de samenhang tussen veranderingen en continuïteit beschrijven. De leerling kan betekenis van historische gebeurtenissen, verschijnselen en ontwikkelingen voor het heden aangeven. De leerling kan voor een vraag bruikbaar bronnenmateriaal verwerven en gegevens eruit selecteren. De leerling kan in het kader van een historische vraagstelling verklaringen geven voor historische gebeurtenissen, verschijnselen en ontwikkelingen. De leerling kan onderscheid maken tussen verschillende soorten oorzaken en gevolgen. De leerling kan de tijd- en plaatsgebondenheid van interpretaties en oordelen afkomstig van personen uit het verleden en afkomstig van hedendaagse personen, onder wie hij zelf. De leerling kent de rol van waardepatronen in heden en verleden. De leerling kan uitspraken ondersteunen met behulp van argumenten. De leerling kan voor tijdvak 5 t/m 10 die genoemd zijn in eindterm 2: Examenprogramma geschiedenis havo van CE 2018 3 - de kenmerkende aspecten voor ieder tijdvak noemen; - bij elk kenmerkend aspect van een tijdvak een passend voorbeeld geven van een gebeurtenis, ontwikkeling, verschijnsel of handeling dan wel gedachtegang van een persoon en dit voorbeeld gebruiken om het betreffende aspect te verduidelijken. De leerling kan op grond van situaties in de verschillende tijdvakken ontwikkelingen op langere termijn beschrijven.

Tijdvak tijdbalk maken Leerlingen ontfermen zich in groepjes over een tijdvak en maken per tijdvak een tijdlijn. - Belangrijke personen - Gebeurtenissen - Kenmerkende aspecten

Aurasma Download de app Volg Wschuiling Scan de afbeelding voor je neus

Rubric

Drie voorbereidende lessen Leerlingen krijgen uitleg over de opdracht Worden verdeeld in groepjes Gaan aan de slag met een plan van aanpak Les 2: Leerlingen werken aan hun onderzoek (evt. naar buiten om filmpjes te maken). Leerlingen stellen vragen Les 3 (plus doorloop in opvolgend studie uur, anders eventueel deel les 4): De tijdbalken worden aan elkaar gelegd. Er zijn presentaties over elk onderdeel. Leerlingen scannen de afbeeldingen. Beoordeling.

Doelen Doelen van de opdracht: Leerlingen kunnen kritisch omgaan met feiten van het verleden. Leerlingen beheersen tijdvak 5 t/m 10 met de bijbehorende kenmerkende aspecten en kernbegrippen. De leerlingen leren hoofd- en bijzaken onderscheiden met betrekking tot hun tijdvak. De leerling kan de (dis)continuïteit uitleggen tussen en binnen de verschillende tijdvakken. Leerlingen maken vooruitgang in de hogere stappen van de taxonomie van Bloom (SLO, 2017) Leerlingen kunnen samenwerken met leerlingen uit een andere differentiatiegroep. Leerlingen gebruiken hun taalvaardigheden om de informatie duidelijk over te brengen. Leerlingen kunnen een Aurasma maken.