Marketingstrategie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketing Marketingmix
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
De marketingmixstrategie
Planning Budgetten Break-even analyse
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Marketing .
Marketing presentatie
Inleiding tot marktonderzoek
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Beleidsvoering naar groei
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketing Marketingoriëntatie
Hoofdstuk 2.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Commercieel beleid en recht
'Créateur D'automobiles' 1 Herpositionering Renault.
Marketing H3 Strategisch managementplan Junior Accountmanager.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Aantekeningen hfst 6.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 6 Productie.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Welkom VWO 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Kostprijsberekening bij stukproductie
Lesbrief Markt & Overheid
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Wanneer er maar één aanbieder is
Distributiebeleid.
Welkom VWO 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Welkom havo/vwo 3..
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Financieel 1.
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Verkoopt en handelt verkoop af
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Prijszetter binnen grenzen
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Extra uitleg H4 Domein Markten
Transcript van de presentatie:

Marketingstrategie

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product prijs plaats promotie

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product doelstellingen kunnen zijn : prijs plaats vergroten winst promotie vergroten marktaandeel vergroten naamsbekendheid verbeteren image begrip kweken voor bepaald (goed) doel

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product doelstellingen kunnen zijn : prijs plaats vergroten winst promotie vergroten marktaandeel vergroten naamsbekendheid verbeteren image begrip kweken voor bepaald (goed) doel Bij vergroten winst moet je onderscheid maken in maximale winst op korte termijn en op lange termijn.

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product doelstellingen kunnen zijn : prijs plaats vergroten winst promotie vergroten marktaandeel vergroten naamsbekendheid verbeteren image begrip kweken voor bepaald (goed) doel Bij vergroten winst moet je onderscheid maken in maximale winst op korte termijn en op lange termijn. Bijvoorbeeld weinig personeel/geen garantie geven kan op korte termijn de (kosten verlagen) winst verhogen maar op lagere termijn de (klanten wegjagen)omzet verlagen.

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product doelstellingen kunnen zijn : prijs plaats vergroten winst promotie vergroten marktaandeel vergroten naamsbekendheid verbeteren image begrip kweken voor bepaald (goed) doel Marktaandeel is het percentage van de markt dat behaald wordt.

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product doelstellingen kunnen zijn : prijs plaats vergroten winst promotie vergroten marktaandeel vergroten naamsbekendheid verbeteren image begrip kweken voor bepaald (goed) doel Marktaandeel is het percentage van de markt dat behaald wordt. Omzet onderneming A Totale marktomzet x 100% = Marktaandeel onderneming A

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product doelstellingen kunnen zijn : prijs plaats vergroten winst promotie vergroten marktaandeel vergroten naamsbekendheid verbeteren image begrip kweken voor bepaald (goed) doel Marktaandeel kan ook in afzet gemeten worden Afzet onderneming A Totale marktafzet x 100% = Marktaandeel onderneming A afzet = aantal verkochte producten

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product doelstellingen kunnen zijn : prijs plaats vergroten winst promotie vergroten marktaandeel vergroten naamsbekendheid verbeteren image begrip kweken voor bepaald (goed) doel Vergroten van naamsbekendheid kan vooral van belang zijn bij de introductiefase van een product

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product doelstellingen kunnen zijn : prijs plaats vergroten winst promotie vergroten marktaandeel vergroten naamsbekendheid verbeteren image begrip kweken voor bepaald (goed) doel Vergroten van naamsbekendheid kan vooral van belang zijn bij de introductiefase van een product Actieve naamsbekendheid= consumenten kunnen de naam van je product noemen

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product doelstellingen kunnen zijn : prijs plaats vergroten winst promotie vergroten marktaandeel vergroten naamsbekendheid verbeteren image begrip kweken voor bepaald (goed) doel Vergroten van naamsbekendheid kan vooral van belang zijn bij de introductiefase van een product Actieve naamsbekendheid= consumenten kunnen de naam van je product noemen Passieve naamsbekendheid= consumenten herkennen de naam van je product

Marketingstrategie De marketing-mix dient om de doelstellingen van de onderneming te realiseren … product doelstellingen kunnen zijn : prijs plaats vergroten winst promotie vergroten marktaandeel vergroten naamsbekendheid verbeteren image begrip kweken voor bepaald (goed) doel Verbeteren image Bijvoorbeeld vervuilende industrieën, sigarettenfabrikanten (lobby) of producenten van ongezond eten. Laten weten dat het wel meevalt …

Marketingstrategie Om de doelstellingen te realiseren wordt een bepaalde marketingstrategie bepaald Marketingdoelstellingen Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen

Marketingstrategie Er worden drie marketingstrategieën onderscheiden ….. Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen Ongedifferentieerde Gedifferentieerde Geconcentreerde Marketing marketing marketing

Marketingstrategie Er worden drie marketingstrategieën onderscheiden ….. Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen Ongedifferentieerde Gedifferentieerde Geconcentreerde marketing marketing marketing Ongedifferentieerde marketing = geen verschillende marktsegmenten; de hele markt wordt met een marketing-mix bewerkt

Marketingstrategie Er worden drie marketingstrategieën onderscheiden ….. Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen Ongedifferentieerde Gedifferentieerde Geconcentreerde marketing marketing marketing Ongedifferentieerde marketing = geen verschillende marktsegmenten; de hele markt wordt met een marketing-mix bewerkt Voorbeelden= suiker,aardappelen

Marketingstrategie Er worden drie marketingstrategieën onderscheiden ….. Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen Ongedifferentieerde Gedifferentieerde Geconcentreerde marketing marketing marketing Gedifferentieerde marketing = onderneming onderscheidt verschillende marktsegmenten (doelgroepen) en bewerkt deze met ieder een eigen marketing-mix

Marketingstrategie Er worden drie marketingstrategieën onderscheiden ….. Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen Ongedifferentieerde Gedifferentieerde Geconcentreerde marketing marketing marketing Gedifferentieerde marketing = onderneming onderscheidt verschillende marktsegmenten (doelgroepen) en bewerkt deze met ieder een eigen marketing-mix Voorbeelden = cola(gewoon, light, citroen), bier(gewoon,Belgisch bier, herfstbok,alcoholvrij)

Marketingstrategie Er worden drie marketingstrategieën onderscheiden ….. Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen Ongedifferentieerde Gedifferentieerde Geconcentreerde marketing marketing marketing Geconcentreerde marketing = onderneming richt zich op een (hooguit enkele) marktsegment(en)

Marketingstrategie Er worden drie marketingstrategieën onderscheiden ….. Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen Ongedifferentieerde Gedifferentieerde Geconcentreerde marketing marketing marketing Geconcentreerde marketing = onderneming richt zich op een (hooguit enkele) marktsegment(en) Voorbeelden = Spyker (dure)auto's, Rolexhorloges

Marketingstrategie Er worden drie marketingstrategieën onderscheiden ….. Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen Ongedifferentieerde Gedifferentieerde Geconcentreerde marketing marketing marketing Voordeel goedkoop (massafabricage) Nadeel = niet inspelen op specifieke doelgroep

Marketingstrategie Er worden drie marketingstrategieën onderscheiden ….. Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen Ongedifferentieerde Gedifferentieerde Geconcentreerde marketing marketing marketing Voordeel houdt rekening met specifieke doelgroepen Nadeel = duur (verschillende campagnes)

Marketingstrategie Er worden drie marketingstrategieën onderscheiden ….. Marketingstrategie = de wijze waarop een producent zijn marketing-mix inzet om zijn doelstellingen te behalen Ongedifferentieerde Gedifferentieerde Geconcentreerde marketing marketing marketing Voordeel = specialisme Nadeel = kwetsbaar (als doelgroep wegvalt)