TAXI sharing voor duurzame mobiliteit Brainstorm-studiedag rond streekmobiliteit, 11/02/2017 Pierre Steenberghen, GTL Jean-Michel Courtoy, Taxis Verts
De taxisector 3.693 KMO’s (Mei 2016) 10.000 chauffeurs in België Grote diversiteit (origine en scholingsgraad) 3.693 KMO’s (Mei 2016) 8.265 voertuigen (Mei 2016, +4,8%) 4.088 4.177 Taxi’s V.V.B.
Een sector tot uw dienst 65% & 35% werknemer zelfstandig Taxi! 10-tal mobiele apps 5% van alle ritten > 100.000 ritten/ dag
Een sector tot uw dienst 35 milj. passagiers/jaar Norm : max 1 /1.000 Ecoscore: 58
Mobiliteit = vele uitdagingen
Taxi sharing is deel van de oplossing Milieuvriendelijk Veilig & betrouwbaar Innoverend Flexibele partner openbaar vervoer Betaalbaar & transparant Maatschappelijk geëngageerd Icons designed by Freepik
60 % van de prijs van een taxi gaat naar loonkosten Taxi goedkoper maken kan alleen door: Minimaliseren onbeladen kilometers: nu al fel verbeterd, dankzij geolocalisatie taxivoertuigen (track & trace Centrale stuurt dichtstbijzijnde taxi naar klant Minimaliseren wachttijden (iedereen wil taxi in piekuren, daarbuiten is er minder vraag) Aantal taxi’s verhogen leidt niet tot lagere prijzen (vb, Nederl, Zweden) Doorstroming in het verkeer (gebruik bijzondere stroken, samen met De Lijn) Delen van de taxirit
Taxi delen of deeltaxi? DEELTAXI Men huurt dus een zitplaats in een taxi en niet de hele taxi. Nederland: al jaren veel gebruikt in openbaar vervoer: Taxbus, Regiotaxi, Taxihopper… Duitsland: de Sammeltaxi Vlaanderen: pendelbusjes MaxMobiel Gent, Havenbus Zeebrugge, divers luchthavenvervoer, collectief taxivervoer, Belbus, Collectief vervoer naar OV- knooppunten voor ontsluiting bedrijvenzones Brussel: Collectieve taxi “Collecto” (zie verder) ter vervanging van nachtbussen tussen 24u en 6u
Taxi delen of deeltaxi? DEELTAXI Vlaamse Regering heeft gekozen voor een nieuw netwerk van vervoer op maat ikv Basisbereikbaarheid Treinnet, Kernnet Bus en Tram, Aanvullend net voor het Kernnet (functionele ritten) Nieuw netwerk van vervoer op maat met OV-taxi’s, in de 13 Vlaamse vervoerregio’s (met eigen regiecentrale). Opstart vanaf 2017
Taxi delen of deeltaxi? TAXI DELEN Taxi delen, ook Taxipooling, Ridesharing, of liftsharing (UK) of carpooling (USA), is “het toevoegen van passagiers aan een rit.” Men biedt dit als extra optie aan de passagier aan Lege autozetels worden hierdoor gevuld Is zoals “liften”, met een ietwat complexere organisatiestructuur. Route moet correct berekend worden: rekening gehouden met plaats en uur van pick-ups en drop-offs Nu beter mogelijk door netwerk van chauffeurs en van passagiers te verbinden via een platform, passagier (klant) kiest via de app of hij de rit wil delen met mensen die hij/zij (meestal) niet kent Hoe meer chauffeurs en hoe meer gebruikers in platform, hoe efficiënter het systeem
Deeltaxi’s of taxidelen Mogelijkheden in de toekomst Taxibusjes als “nachtbus” Pendelbusjes op vaste tijdstippen tussen centrum stad en ring/periferie Tussen middernacht en 6u Kleine voertuigen betere frequentie, milieuvriendelijker, veiliger en goedkoper dan grotere voertuigen Taxibusjes naar festivals, discotheken, danscafés,… Nieuwe mogelijkheden in kader van Basisbereikbaarheid Nieuwe mogelijkheden dankzij taxi-apps
Taxi als aanvulling op het openbaar vervoer Collecto: deeltaxi ‘s nachts- 23u - 6u ; 7dagen op 7 Vervangt nachtbussen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest door gebruik van bestaande capaciteit- taxi’s Kosten besparing voor het Gewest Van vaste kost naar variable kost Meer flexibiliteit; betere ervaring voor gebruikers Gesubsidieerd model: 5 of 6 euro pp
Taxi als aanvulling op het openbaar vervoer Meer dan 200 ophaalpunten ( MIVB haltes); om de 30 minuten Klant bepaalt bestemming, overal binnen de grenzen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Steunt op Taxis Verts platform/algorithme; volledig geautomatiseerd: groepering 3 passagiers gemiddeld Volledig beheer door Taxis Verts als Regie Centrale Tussen 500 en 1000 passagiers per nacht in 2016 ! Besparing voor het Gewest Betere ervaring voor gebruikers Vergemakkelijkt mobiliteit ‘s nachts (b2b en b2c)
Splyt, de eerste taxi pooling app Kies een klassieke of gedeelde rit Dynamisch/real time voorstellen van mogelijke medepassagiers Gewaarborgde korting Klant beslist: kiest of, hoe en met wie hij deelt Ritopties: enkel vrouwen rit, stille rit Volg de aankomst van je taxi in real time Deel je rit op Facebook Automatische en veilige betaling via de applicatie Feedback over je chauffeur en medereiziger geven
Splyt, de eerste taxi pooling app In Brussel en test in Leuven Goedkoper: delen van kosten Hogere bezetting van voertuigen die reeds in het verkeer zijn Duurzamer Minder verkeer Kortere wachttijden
TAXI sharing voor duurzame mobiliteit Brainstorm-studiedag rond streekmobiliteit, 11/02/2017 Pierre Steenberghen, GTL Jean-Michel Courtoy, Taxis Verts
De taxisector 3.693 KMO’s (Mei 2016) 10.000 chauffeurs in België Grote diversiteit (origine en scholingsgraad) 3.693 KMO’s (Mei 2016) 8.265 voertuigen (Mei 2016, +4,8%) 4.088 4.177 Taxi’s V.V.B.
Een sector tot uw dienst 65% & 35% werknemer zelfstandig Taxi! 10-tal mobiele apps 5% van alle ritten > 100.000 ritten/ dag
Een sector tot uw dienst 35 milj. passagiers/jaar Norm : max 1 /1.000 Ecoscore: 58
Mobiliteit = vele uitdagingen
Taxi sharing is deel van de oplossing Milieuvriendelijk Veilig & betrouwbaar Innoverend Flexibele partner openbaar vervoer Betaalbaar & transparant Maatschappelijk geëngageerd Icons designed by Freepik
60 % van de prijs van een taxi gaat naar loonkosten Taxi goedkoper maken kan alleen door: Minimaliseren onbeladen kilometers: nu al fel verbeterd, dankzij geolocalisatie taxivoertuigen (track & trace Centrale stuurt dichtstbijzijnde taxi naar klant Minimaliseren wachttijden (iedereen wil taxi in piekuren, daarbuiten is er minder vraag) Aantal taxi’s verhogen leidt niet tot lagere prijzen (vb, Nederl, Zweden) Doorstroming in het verkeer (gebruik bijzondere stroken, samen met De Lijn) Delen van de taxirit
Taxi delen of deeltaxi? DEELTAXI Men huurt dus een zitplaats in een taxi en niet de hele taxi. Nederland: al jaren veel gebruikt in openbaar vervoer: Taxbus, Regiotaxi, Taxihopper… Duitsland: de Sammeltaxi Vlaanderen: pendelbusjes MaxMobiel Gent, Havenbus Zeebrugge, divers luchthavenvervoer, collectief taxivervoer, Belbus, Collectief vervoer naar OV- knooppunten voor ontsluiting bedrijvenzones Brussel: Collectieve taxi “Collecto” (zie verder) ter vervanging van nachtbussen tussen 24u en 6u
Taxi delen of deeltaxi? DEELTAXI Vlaamse Regering heeft gekozen voor een nieuw netwerk van vervoer op maat ikv Basisbereikbaarheid Treinnet, Kernnet Bus en Tram, Aanvullend net voor het Kernnet (functionele ritten) Nieuw netwerk van vervoer op maat met OV-taxi’s, in de 13 Vlaamse vervoerregio’s (met eigen regiecentrale). Opstart vanaf 2017
Taxi delen of deeltaxi? TAXI DELEN Taxi delen, ook Taxipooling, Ridesharing, of liftsharing (UK) of carpooling (USA), is “het toevoegen van passagiers aan een rit.” Men biedt dit als extra optie aan de passagier aan Lege autozetels worden hierdoor gevuld Is zoals “liften”, met een ietwat complexere organisatiestructuur. Route moet correct berekend worden: rekening gehouden met plaats en uur van pick-ups en drop-offs Nu beter mogelijk door netwerk van chauffeurs en van passagiers te verbinden via een platform, passagier (klant) kiest via de app of hij de rit wil delen met mensen die hij/zij (meestal) niet kent Hoe meer chauffeurs en hoe meer gebruikers in platform, hoe efficiënter het systeem
Deeltaxi’s of taxidelen Mogelijkheden in de toekomst Taxibusjes als “nachtbus” Pendelbusjes op vaste tijdstippen tussen centrum stad en ring/periferie Tussen middernacht en 6u Kleine voertuigen betere frequentie, milieuvriendelijker, veiliger en goedkoper dan grotere voertuigen Taxibusjes naar festivals, discotheken, danscafés,… Nieuwe mogelijkheden in kader van Basisbereikbaarheid Nieuwe mogelijkheden dankzij taxi-apps
Taxi als aanvulling op het openbaar vervoer Collecto: deeltaxi ‘s nachts- 23u - 6u ; 7dagen op 7 Vervangt nachtbussen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest door gebruik van bestaande capaciteit- taxi’s Kosten besparing voor het Gewest Van vaste kost naar variable kost Meer flexibiliteit; betere ervaring voor gebruikers Gesubsidieerd model: 5 of 6 euro pp
Taxi als aanvulling op het openbaar vervoer Meer dan 200 ophaalpunten ( MIVB haltes); om de 30 minuten Klant bepaalt bestemming, overal binnen de grenzen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Steunt op Taxis Verts platform/algorithme; volledig geautomatiseerd: groepering 3 passagiers gemiddeld Volledig beheer door Taxis Verts als Regie Centrale Tussen 500 en 1000 passagiers per nacht in 2016 ! Besparing voor het Gewest Betere ervaring voor gebruikers Vergemakkelijkt mobiliteit ‘s nachts (b2b en b2c)
Splyt, de eerste taxi pooling app Kies een klassieke of gedeelde rit Dynamisch/real time voorstellen van mogelijke medepassagiers Gewaarborgde korting Klant beslist: kiest of, hoe en met wie hij deelt Ritopties: enkel vrouwen rit, stille rit Volg de aankomst van je taxi in real time Deel je rit op Facebook Automatische en veilige betaling via de applicatie Feedback over je chauffeur en medereiziger geven
Splyt, de eerste taxi pooling app In Brussel en test in Leuven Goedkoper: delen van kosten Hogere bezetting van voertuigen die reeds in het verkeer zijn Duurzamer Minder verkeer Kortere wachttijden
Innovatie > 10 taxi apps in België Gem. tevredenheidsscore: 4,5/5 Integratiebeweging op Europees niveau: alle Belgische taxi-centrales met apps aangesloten bij taxi-eu samenwerking e-cab et taxi.eu Geolocalisatie Kost, afstand en timing gekend Flexibele Dienst-verlening Klant-vriendelijk Betaling met app
Innoverend Uitbouw internationaal netwerk innovatie en kwaliteit verzekeren gemeenschappelijke interface voor alle apps Taxi sharing apps TaxiButler Integratiebeweging op Europees niveau: alle Belgische taxi-centrales met apps aangesloten bij taxi-eu samenwerking e-cab et taxi.eu Gemeenschappelijke interface: vandaag al kan in de grote europese steden 250.000 taxi’s verbonden met zelfde interface, zodat je overal met zelfde app een taxi kan bestellen
Verdere vragen? Bij verdere vragen of opmerkingen mag u gerust contact opnemen met: GTL (Nationale Groepering van Taxiondernemingen en Wagenverhuurdiensten met Chauffeur) - Pierre Steenberghen psteenberghen@gtl-taxi.be Taxis Verts - Jean-Michel Courtoy jean-michel.courtoy@taxis.be
Innovatie > 10 taxi apps in België Gem. tevredenheidsscore: 4,5/5 Integratiebeweging op Europees niveau: alle Belgische taxi-centrales met apps aangesloten bij taxi-eu samenwerking e-cab et taxi.eu Geolocalisatie Kost, afstand en timing gekend Flexibele Dienst-verlening Klant-vriendelijk Betaling met app
Innoverend Uitbouw internationaal netwerk innovatie en kwaliteit verzekeren gemeenschappelijke interface voor alle apps Taxi sharing apps TaxiButler Integratiebeweging op Europees niveau: alle Belgische taxi-centrales met apps aangesloten bij taxi-eu samenwerking e-cab et taxi.eu Gemeenschappelijke interface: vandaag al kan in de grote europese steden 250.000 taxi’s verbonden met zelfde interface, zodat je overal met zelfde app een taxi kan bestellen
Verdere vragen? Bij verdere vragen of opmerkingen mag u gerust contact opnemen met: GTL (Nationale Groepering van Taxiondernemingen en Wagenverhuurdiensten met Chauffeur) - Pierre Steenberghen psteenberghen@gtl-taxi.be Taxis Verts - Jean-Michel Courtoy jean-michel.courtoy@taxis.be
TAXI sharing voor duurzame mobiliteit Brainstorm-studiedag rond streekmobiliteit, 11/02/2017 Pierre Steenberghen, GTL Jean-Michel Courtoy, Taxis Verts
De taxisector 3.693 KMO’s (Mei 2016) 10.000 chauffeurs in België Grote diversiteit (origine en scholingsgraad) 3.693 KMO’s (Mei 2016) 8.265 voertuigen (Mei 2016, +4,8%) 4.088 4.177 Taxi’s V.V.B.
Een sector tot uw dienst 65% & 35% werknemer zelfstandig Taxi! 10-tal mobiele apps 5% van alle ritten > 100.000 ritten/ dag
Een sector tot uw dienst 35 milj. passagiers/jaar Norm : max 1 /1.000 Ecoscore: 58
Mobiliteit = vele uitdagingen
Taxi sharing is deel van de oplossing Milieuvriendelijk Veilig & betrouwbaar Innoverend Flexibele partner openbaar vervoer Betaalbaar & transparant Maatschappelijk geëngageerd Icons designed by Freepik
60 % van de prijs van een taxi gaat naar loonkosten Taxi goedkoper maken kan alleen door: Minimaliseren onbeladen kilometers: nu al fel verbeterd, dankzij geolocalisatie taxivoertuigen (track & trace Centrale stuurt dichtstbijzijnde taxi naar klant Minimaliseren wachttijden (iedereen wil taxi in piekuren, daarbuiten is er minder vraag) Aantal taxi’s verhogen leidt niet tot lagere prijzen (vb, Nederl, Zweden) Doorstroming in het verkeer (gebruik bijzondere stroken, samen met De Lijn) Delen van de taxirit
Taxi delen of deeltaxi? DEELTAXI Men huurt dus een zitplaats in een taxi en niet de hele taxi. Nederland: al jaren veel gebruikt in openbaar vervoer: Taxbus, Regiotaxi, Taxihopper… Duitsland: de Sammeltaxi Vlaanderen: pendelbusjes MaxMobiel Gent, Havenbus Zeebrugge, divers luchthavenvervoer, collectief taxivervoer, Belbus, Collectief vervoer naar OV- knooppunten voor ontsluiting bedrijvenzones Brussel: Collectieve taxi “Collecto” (zie verder) ter vervanging van nachtbussen tussen 24u en 6u
Taxi delen of deeltaxi? DEELTAXI Vlaamse Regering heeft gekozen voor een nieuw netwerk van vervoer op maat ikv Basisbereikbaarheid Treinnet, Kernnet Bus en Tram, Aanvullend net voor het Kernnet (functionele ritten) Nieuw netwerk van vervoer op maat met OV-taxi’s, in de 13 Vlaamse vervoerregio’s (met eigen regiecentrale). Opstart vanaf 2017
Taxi delen of deeltaxi? TAXI DELEN Taxi delen, ook Taxipooling, Ridesharing, of liftsharing (UK) of carpooling (USA), is “het toevoegen van passagiers aan een rit.” Men biedt dit als extra optie aan de passagier aan Lege autozetels worden hierdoor gevuld Is zoals “liften”, met een ietwat complexere organisatiestructuur. Route moet correct berekend worden: rekening gehouden met plaats en uur van pick-ups en drop-offs Nu beter mogelijk door netwerk van chauffeurs en van passagiers te verbinden via een platform, passagier (klant) kiest via de app of hij de rit wil delen met mensen die hij/zij (meestal) niet kent Hoe meer chauffeurs en hoe meer gebruikers in platform, hoe efficiënter het systeem
Deeltaxi’s of taxidelen Mogelijkheden in de toekomst Taxibusjes als “nachtbus” Pendelbusjes op vaste tijdstippen tussen centrum stad en ring/periferie Tussen middernacht en 6u Kleine voertuigen betere frequentie, milieuvriendelijker, veiliger en goedkoper dan grotere voertuigen Taxibusjes naar festivals, discotheken, danscafés,… Nieuwe mogelijkheden in kader van Basisbereikbaarheid Nieuwe mogelijkheden dankzij taxi-apps
Taxi als aanvulling op het openbaar vervoer Collecto: deeltaxi ‘s nachts- 23u - 6u ; 7dagen op 7 Vervangt nachtbussen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest door gebruik van bestaande capaciteit- taxi’s Kosten besparing voor het Gewest Van vaste kost naar variable kost Meer flexibiliteit; betere ervaring voor gebruikers Gesubsidieerd model: 5 of 6 euro pp
Taxi als aanvulling op het openbaar vervoer Meer dan 200 ophaalpunten ( MIVB haltes); om de 30 minuten Klant bepaalt bestemming, overal binnen de grenzen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Steunt op Taxis Verts platform/algorithme; volledig geautomatiseerd: groepering 3 passagiers gemiddeld Volledig beheer door Taxis Verts als Regie Centrale Tussen 500 en 1000 passagiers per nacht in 2016 ! Besparing voor het Gewest Betere ervaring voor gebruikers Vergemakkelijkt mobiliteit ‘s nachts (b2b en b2c)
Splyt, de eerste taxi pooling app Kies een klassieke of gedeelde rit Dynamisch/real time voorstellen van mogelijke medepassagiers Gewaarborgde korting Klant beslist: kiest of, hoe en met wie hij deelt Ritopties: enkel vrouwen rit, stille rit Volg de aankomst van je taxi in real time Deel je rit op Facebook Automatische en veilige betaling via de applicatie Feedback over je chauffeur en medereiziger geven
Splyt, de eerste taxi pooling app In Brussel en test in Leuven Goedkoper: delen van kosten Hogere bezetting van voertuigen die reeds in het verkeer zijn Duurzamer Minder verkeer Kortere wachttijden
Innovatie > 10 taxi apps in België Gem. tevredenheidsscore: 4,5/5 Integratiebeweging op Europees niveau: alle Belgische taxi-centrales met apps aangesloten bij taxi-eu samenwerking e-cab et taxi.eu Geolocalisatie Kost, afstand en timing gekend Flexibele Dienst-verlening Klant-vriendelijk Betaling met app
Innoverend Uitbouw internationaal netwerk innovatie en kwaliteit verzekeren gemeenschappelijke interface voor alle apps Taxi sharing apps TaxiButler Integratiebeweging op Europees niveau: alle Belgische taxi-centrales met apps aangesloten bij taxi-eu samenwerking e-cab et taxi.eu Gemeenschappelijke interface: vandaag al kan in de grote europese steden 250.000 taxi’s verbonden met zelfde interface, zodat je overal met zelfde app een taxi kan bestellen
Verdere vragen? Bij verdere vragen of opmerkingen mag u gerust contact opnemen met: GTL (Nationale Groepering van Taxiondernemingen en Wagenverhuurdiensten met Chauffeur) - Pierre Steenberghen psteenberghen@gtl-taxi.be Taxis Verts - Jean-Michel Courtoy jean-michel.courtoy@taxis.be