Syntus in 2018: concept mobiliteitsplan Veluwe

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marco Oving Projectleider
Advertisements

Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Ambtsdragers avond april 2013 Samenwerken
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
14 april 2004Met de trein naar Nemo!1 Naar Nemo! Daar ga ik! Ik vertrek met de fiets vanaf school.
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
Inburgeren op het werkplein
Evaluatie watertaxi Ontwikkeling Veerdienst 10 april 2007.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Verantwoordelijke marktonderzoek.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Mierlo - Helmond (spits)
Bergeijk Dommelen Volans (meerdere kleuren) idem, alleen spits Stads-/streeklijn (meerdere kleuren) idem, alleen spits Buurtbus Spoorlijn Kaart Kernnetwerk.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
De Rode Knop van Viattence
Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet op het zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Keuze voor één prestatie-elftal senioren. Het voorgenomen besluit Overwegingen en onderbouwing. De overwegingen: twee eerste seniorenelftallen financieel.
Snellijnen 68, 178, 179 Beperkte OVC Beperkte OVC snellijnen Dia 2 Inhoudsopgave Statuut vergadering Betrokken lijnen Omschrijving voorstel.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Collectief vervoer: samenwerken Guy Hermans Kennisplatform Verkeer en Vervoer.
Nu met 5 of 6 snel van CS naar Varkensmarkt, maar niet terug. Nu snel met 5 of 6 van Varkensmarkt naar Kruiskamp, Liendert, Rustenburg, Schothorst, Zielhorst.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
“Hoe zet ik Systems Engineering effectief in?” Praktijkbijeenkomst Systems Engineering Deventer 6 juni 2013.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
1 Conceptvoorstel mobiliteitsplan Syntus Veluwe versie 18 mei 1 Mobiliteitsplan ‘17 concessie Veluwe definitief voorstel Arent Jan Speulman Vervoerkundige.
Advies aan gemeenteraad Bergen
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Transitieteam Bijeenkomst
Parkmanagement Veghel & Arriva Nederland
De eerste lijn is aan zet!
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Welkom havo 4..
Veilig deelnemen aan Ride-outs
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
‘Ontwikkelen doen we samen’
Tekstverbanden en signaalwoorden
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Waarden en toegewijde actie
Qbuzz nieuwe vervoerder in Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Buslijnen tijdens bouw fietsenkelder
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Nieuw station ALBERT Openbare bijeenkomst Dinsdag 17 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Syntus in 2018: concept mobiliteitsplan Veluwe Arent Jan Speulman Vervoerkundige 24 april 2017 Concept vervoerplan

Op weg naar 2018 Concept vervoerplan

Het uitgangspunt Gebruik per inzetuur eind 2016 (dus nog de vorige dienstregeling) Concept vervoerplan

Op weg naar 2018 Gelderse OV-visie als leidraad: smaakt is anders, maar het is vooral béter! Syntus stelt 8 concrete items voor : Optimalisatie van de stadsdienst Apeldoorn Vakantie verkorten, echter frequentie in spits dan naar beneden Harderwijk: Herinrichting busdienst Nunspeet – Harderwijk – Amersfoort Noordelijk deel Zuidelijk deel Optimalisatie van de stadsdiensten Harderwijk en Ede OV-bediening Veenendaal Extra capaciteit op de Valleilijn Meer comfort voor de forens op de Veluwelijn Stedendriehoek / Het OV-netwerk rondom Twello Al deze items sluiten in onze optiek uitstekend aan op de opgaven uit de OV-visie Concept vervoerplan

Stadsdienst Apeldoorn 5 1 Stadsdienst Apeldoorn Kleine optimalisatie Concept vervoerplan

Stadsdienst Apeldoorn Kleine optimalisatie Lijn 11 (industriegebied Noord): voorstel 15’ dienst in de brede middagspits naar station als gevolg van Aventus Lijn 12 en 16 (Ugchelen en Berg en Bos): geen ‘sprong’ in dienstregeling (altijd vertrek rond :24/54), in de avond en op zondag geen 8P bus meer, maar groter voertuig. Om dit te bekostigen op deze momenten terug naar een uursdienst. Lijn 15 (Apeldoorn – Twello): op werkdagen overdag terug naar een uursdienst vanwege gering gebruik. Op zaterdag inzet Kolibrie – analoog aan de zondag. Zie Stedendriehoek. Lijn 17 (Sprenkelaar): vanaf September via de Julianakerk 6 Concept vervoerplan

Streekdiensten Apeldoorn 7 2 Streekdiensten Apeldoorn Vakanties Concept vervoerplan

Streekdiensten Apeldoorn e.o. Aanbod in vakanties Stopzetten tussenritten in de vakantie op lijn 102, 105, 108 (analoog aan 103 en 107 nu) vanwege gering gebruik. Als voorbeeld 102. Andere lijnen geven soortgelijk beeld. Omwille van het groeiende toerisme in de zomer wil Syntus graag in de zomervakantie op werkdagen overdag juist iedere 30 minuten rijden met 108 (Ede – Apeldoorn). Dat is nu eens per uur. Ter ‘compensatie’: de 10-weekse zomervakantie wordt een 9-weekse. Busdiensten 10, 11, 109, 200, 293 rijden (in de spits) 3 weken langer door (dus een 6-weekse vakantiebediening in plaats van 7-weekse) 8 Concept vervoerplan

Nunspeet – Harderwijk – Putten – Amersfoort 3 Nunspeet – Harderwijk – Putten – Amersfoort Veel reizigers maar parallel en relatief onderbezet Concept vervoerplan

Nunspeet – Harderwijk – Putten – Nijkerk – Hooglanderveen - Amersfoort Concept vervoerplan

Nunspeet – Harderwijk – Putten – Nijkerk – Hooglanderveen - Amersfoort Gemiddeld 1450 instappers per dag / deeltrajecten nog goed herleidbaar De busdienst 103 is in 2012 gerealiseerd als samenvoeging van de 101, 103, 111 en 112. Het gebruik is hieruit nog steeds af te leiden. Lijn sluit overal wel ‘ergens’ op aan, maar door het vasthouden van deze aansluitingen over de hele linie is de betrouwbaarheid niet zo goed als dan we willen bieden. Concept vervoerplan

Nunspeet – Harderwijk – Putten – Nijkerk – Hooglanderveen - Amersfoort Voorstel van Syntus NOORDELIJK deel (Nunspeet – Harderwijk) Kwartier schuiven van de tijden omwille van betrouwbare treinaansluitingen in Nunspeet. Verbinding Harderwijk – Elburg gaat hierdoor fors vooruit. Rode ritten rijden niet in de vakantie, avonden en weekenden. (Daarom) route Harderwijk – Nunspeet via Nunspeet Centrum en losknippen. Het lijnnummer wordt 111 (what’s new). Na 20:00 wordt eens per uur Kolibrie aangeboden op deze verbinding.

Nunspeet – Harderwijk – Putten – Nijkerk – Hooglanderveen - Amersfoort Voorstel van Syntus ZUIDELIJK deel (Harderwijk – Amersfoort) Het deel Harderwijk – Drielanden – Ermelo doorrijden naar Amersfoort Schothorst als 101. Op werkdagen door naar Paladijnenweg tbv. scholieren Aansluiting in Putten op/van de 107 wordt zo in de daluren, avond en weekend in beide richtingen consequent geboden: een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Harderwijk – Putten – Nijkerk – Hooglanderveen – Amersfoort Schothorst ‘ Basis’eindpunt avond en weekend Eindpunt werkdagen overdag 14 Concept vervoerplan

Omgeving Harderwijk / Nunspeet Inzet Kolibrie Nunspeet e.o. op ‘nieuwe’ 111 en 112 Analoog aan 111 ook inzet Kolibrie na 20:00 en de gehele zondag op lijn 112. Onderstaand bezetting lijn 112 in één richting op zondag. 15 Concept vervoerplan

Stadsdiensten Harderwijk en Ede 16 4 Stadsdiensten Harderwijk en Ede Concept vervoerplan

Stadsdiensten Ede en Harderwijk Harderwijk zal nooit een groot financieel succes worden, maar het weghalen van lijn 3 en de halvering van 1 en 2 heeft bijgedragen tot een veel betere gemiddelde bezetting. Bus gaat weer voor het ziekenhuis langs. Verleden jaar de keuze gemaakt door om-en-om te rijden, toch veel vragen / klachten van personeel en klanten. Wens is 1 lijn de hele dag het zelfde rondje. Passagiersaantallen laten niet zien dat de ene richting drukker is dan de andere. Advies? 17 Concept vervoerplan

Stadsdiensten Ede en Harderwijk Ede kent nog steeds een prima aanbod. Lijn 1 en 2 ‘doen het gewoon goed’. Daarom geen wijzigingen. Lijn 5 na 19:20 uur terug naar een uursdienst. Is verleden jaar samen met lijn 1 en 2 een halfuursdienst geworden tot 23:20 uur. Op de stadsdiensten worden de ‘extra’ ritten al redelijk gebruikt, op lijn 5 is nauwelijks groei zichtbaar in de avond. Moet je dit geen tijd geven? Wellicht, maar dan nog worden dit geen redelijk bezette ritten. Lijn 6 na moeizame start nu onder controle. Na de zomer evaluatie hoe verder. 18 Concept vervoerplan

5 Ronde Veenendaal - Ede Betere relaties in de Foodvalley 19 Titel van de presentatie

Voorstel bediening Veenendaal – Ede Integratie van lijn 5, 83 (Utrecht) en 85, met respect voor verantwoordelijkheden gebied en vervoerders. Syntus Veluwe rijdt 4 van de 6 omlopen, Syntus Utrecht 2 – net als lijn 43. Route Fokkerstraat wordt niet door 83, maar door 280 gereden. 83 gaat via N418. Zo wordt de tunnel bij de Klomp vermeden. 20 Visie Veluwe 2018-2020

Valleilijn Meer comfort tussen Ede en Campus 6 Concept vervoerplan

Valleilijn Meer comfort tussen Ede en Campus Valleilijn kent sinds 2007 6 bussen per uur en in 2014 is de lijn opgedeeld in 84 en 88 Universiteit is de laatste jaren fors uitgebreid en wens voor 8 per uur uit Ede Ofwel extra bussen op het hele traject of routewijziging / slimmer inzet van middelen Vanuit WUR behoudt relatie Campus<> Busstation sterke wens. Eerder voorgestelde ‘Lusroute’ stuit derhave op weerstand. Twee keuzes: Alleen in spits verdichten op drukste momenten: 7 bussen en beperkte extra kosten. Zal na 2 jaar ook weer piepen en kraken. Lijn opdelen in 84 via Rooseveltweg en 88 via huidige route: 8 bussen en toekomstvast maken verbinding Voorstel Syntus is laatste, mits infra busvriendelijk wordt gemaakt Concept vervoerplan

Valleilijn Meer comfort tussen Ede en Campus Concept vervoerplan

Veluwelijn en Elburg-Zwolle 6 Veluwelijn en Elburg-Zwolle Verbetering voor de forens én student Concept vervoerplan

Veluwelijn en Elburg-Zwolle Verbetering voor de forens én student Momenteel wordt extra capaciteit geboden op de 200, 201, 202 vanwege drukte Voorstel is om vanaf 1 september al deze diensten om te zetten in 600, 601 en 602 en rechtsreeks naar Deltion Zwolle te rijden Zo stappen de studenten uit voor de ingang en hebben forensen meer kans op een zitplaats Vanaf september halte ABN in Zwolle Concept vervoerplan

Tot slot.. Stedendriehoek 7 Tot slot.. Stedendriehoek Actuele studie lijn 15, 170, 171 Concept vervoerplan

Vervoer in de Stedendriehoek Twello als OV-knooppunt Lijn 15 (Apeldoorn – Twello) in huidige vorm stopzetten: terug naar een basisuursdienst overdag, rekening houdend met op schooltijden Op zaterdag analoog aan de zondag inzet Kolibrie Dit is dus een Flex-oplossing met vaste bus op werkdagen overdag Voor lijn 170 (Epe – Twello) is eigenlijk geen alternatief denkbaar: het is al een kleine bus met beperkte frequenties. Gebruik is nog best redelijk en in de spitsen gewoon goed Het gebruik van de 171 (Twello – Deventer) is redelijk, maar ook hier vraagtekens over de échte nut en noodzaak vanwege parallelliteit met de trein In ieder geval op zaterdag analog aan de zondag inzet Kolibrie Volgende week meer duidelijk over dienstregeling op werkdagen 170 en 171 Concept vervoerplan

Bedankt voor uw aandacht Vragen? Concept vervoerplan