2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Visie op verplegen  .
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Huren met zorg Prof.dr. Guy Widdershoven
Samenwerking werkveld - HAN
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Wat is ethiek? Ethiek = systematische reflectie op meer spontane ‘moraal’ (‘normen & waarden’) (Vgl. titel NRC-cursus Ethiek: ‘Normen en waarden, kritisch.
Het opleidingsprofiel:
Wat je zelf vindt, weet je beter
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
WORKSHOP 1) Reflectie op legitimatie corporatiesector en 2) legitimatiescan 1) door Derk Loorbach (DRIFT) 2) door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen.
Ethiek.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Ethiek en besturen.
Leren van lastige kwesties
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Werkveldconferentie 13 november 2014
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Ethiek Normatieve professionalisering Introductie van de module
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Beroepshouding en beroepscode
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Ethiek ,zorg en technologie
Begeleiden van een zorgvrager
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Professionele excellentie en Honours
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Curriculumontwerp AVO
Kwaliteit: Terug naar de kern
Ethiek in de branche social work
Alies Struijs (Centrum voor Ethiek en Gezondheid/RVS)
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Competentie gericht onderwijs
Totaalethiek – groei-ethiek
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Zonder context geen bewijs
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Twitter: #Zorgethiek Ruimte maken voor relaties in het woonzorgcentrum: Lerende GEMEENSchap zorgethiek Joke Lemiengre en Ann Lammens
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Inleiding.
Samenwerkende PDS therapeuten
Transcript van de presentatie:

2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017

Opzet Kennismaken Ervaringen met ethiekonderwijs Uitgangspunten en overwegingen bij opzet boek Opzet boek Bijzondere elementen Discussiepunten Suggesties voor leeromgeving

Uitgangspunten en overwegingen Definities ethiek: Systematische reflectie op waarden en normen Theorie van het goede handelen Antwoord op de vraag: wat is goed verplegen in een beroepsmatige context? Aansluiten beroepsomgeving: casuïstiek en visie-ontwikkeling Basisboek in aansluiting op Nederlandse context Aansluiten op leeromgeving: Beeld van ethiekonderwijs HBOV: zeer gevarieerd en individueel vormgegeven Plaats van ethiek in het onderwijs: beperkt Docenten maken hun eigen keuzes Evenwicht tussen (niet te veel) theorie en (niet alleen) casuïstiek Ethiek niet verkleuteren, HBO niveau serieus nemen Casuïstiek blijkt praktisch belangrijke ingang Aandacht voor profiel maar profiel is niet leidend: Profiel is vanuit ethiek bekeken één aspect van beroepsnormen Focus op a. zorgverlener en b. reflectieve professional

Deel I Kernwaarden van verplegen Opzet boek 1. Inleiding Deel I Kernwaarden van verplegen 2. Zorgen: morele grondstructuur zorg Ervaring met zorg: bron van morele kennis Structuur van zorgproces heeft morele zeggingskracht 3. Verplegen: 2 bronnen kernwaarden: Zorgethiek: relationaliteit, zorgzaamheid, waarden zorgproces Gezondheidsethiek: waarden en principes ten dienste van een goed leven Deel II Beroepsnormen van de verpleegkunde 4. Professionaliteit: Professionele verantwoordelijkheid Reflectieve professionaliteit 5. Inhoudelijke beroepsnormen: definities, visies, profiel, code, eed, tuchtrecht 6. Kwesties: 26 praktijkcasus toegelicht

Bijzondere elementen Introductie vormen van moreel beraad: Hoofdstuk 2 (nadenken over zorgen): zorgethisch gespreksmodel Hoofdstuk 3 (kernwaarden verplegen): Utrechts stappenplan Hoofdstuk 4 (professionaliteit): reflectiemodel professionele verantwoordelijkheid Hoofdstuk 5 (beroepsnormen): gebruik beroepscode in moreel beraad Hoofdstuk 6 (kwesties): casusvergelijking Waarden gezondheidsethiek benaderd vanuit perspectief zorgvrager: Verplegen draagt bij aan het goede leven van de zorgvrager Een goed leven uiteengelegd naar vier dimensies: Een gelukkig leven: ervaringen, verlangens, objectieve criteria Een gezond leven: verschillende begrippen gezondheid Een eigen leven: autonomie, zelfbeschikking, authenticiteit, privacy Een leven met anderen: met naasten, als lid van de samenleving Onderscheid zorgen - verplegen – verpleegkunde: moreel relevant

Discussiepunten en keuzes Waarom ethiekboek en geen ethiek en rechtboek? Waarom gericht op zorgpraktijk en niet ook op rol hbo verpleegkundige in organisatie? Waarom gekozen voor waarden en niet voor deugden? Waar blijft rechtvaardigheid in het geheel? Wat gedaan met kwestie regelethiek versus zorgethiek? Andere discussiepunten??? Suggesties voor leeromgeving?