Handboek Mediawijsheid & Social Media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Verborgen vormen van pesten
Veilig internet Mediawijsheid
Maar…. hoe hou je het leuk??
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Kinderen online.
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Presentatie nieuwe media
Sociale media op school
ICT in een dynamische context
Definitie Mediawijsheid
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
WELKOM OP DE INFORMATIEAVOND VAN BS PRINS BERNHARD Maandag 14 september 2015.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Geïntegreerde schoolverbetering
Welkom ik maak me sterk.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Social Media Zo doen we het op de klim-op. Onze ambitie De klim-op is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Hoe pedagogisch handelen?
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Passend onderwijs.
Mediawijsheid competentie:
Oudertevredenheidsonderzoek:
ViaVia Info-presentatie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Presentatie EduCheck SOML
Social Media.
Informatieavond september 2016
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Informatieavond 2 vwo en gymnasium
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Mediawijsheid competentie:
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
INFORMATIEBEVEILIGING EN pRIVACY Borgesiusstichting
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Duurzame inzetbaarheid
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Algemene ouderavond schooljaar
Arline Spierenburg november 2018
KBO en omgaan met privacy
Digitale geletterdheid
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Andries Reinhart 3 maart 2019
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
The Future Teacher 3.0.
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Transcript van de presentatie:

Handboek Mediawijsheid & Social Media CBS De Earste Trimen Nijland

Wat is Mediawijsheid? De kennis, vaardigheden en de houding die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de Wereld van vandaag en morgen, waarin media een bepalende rol spelen. (Raad van cultuur, 2007)

Doelstellingen Stichting Palludara We willen onze leerlingen bewust maken van sociale media. Er is afgesproken dat mediawijsheid in het curriculum wordt opgenomen van groep 7 en 8. Elke school heeft daarom een mediaprotocol waarin wordt beschreven hoe de mediawijze ict-coördinatoren Mediawijsheid binnen de school vormgeven. In het mediaprotocol staat beschreven hoe de school Social Media inzet voor Profilering (PR) en Communicatie Alle scholen houden zich aan het “Privacyreglement verwerking leerling- gegevens van Stichting Palludara”

De 10 mediawijsheidscompetenties B1 Inzicht hebben van de medialisering van de samenleving B2 Begrijpen hoe media gemaakt worden B3 Zien hoe media de werkelijkheid kleuren G1 Apparaten, software en toepassingen gebruiken G2 Oriënteren binnen media-omgevingen C1 Informatie vinden en verwerken C2 Content creëren C3 Participeren in sociale netwerken S1 Reflecteren op het eigen mediagebruik S2 Doelen realiseren met media

Om onze leerlingen de 10 mediawijsheidscompenties bij te brengen gebruiken we de volgende materialen: Maken van verhalen in word. Deze mailen naar de leerkracht. (gr 5-8) Maken van werkstukken in word. (gr (5)6-8) Het zoeken naar informatie voor een werkstuk op internet via Netwijs, kennisnet, wikikids en Davindi. Onder leiding van de leerkracht via google.(gr 5-8) Week van de Mediawijsheid groep 7 / 8 (jaarlijks in November) Maken van een powerpointpresentatie (Groep 7-8) Leerspellen op squla.nl (groep 3-8) Groep 1,2: Bas gaat digitaal en Bas telt mee op de laptop. Trefwoord;Wijs omgaan met internet en jezelf. Hoe laat je een boodschap achter en hoe interpreter je de boodschap van een ander. Kanjertraining groep 7/8: Lessen over sociale media, zoals whatsapp, twitter en facebook. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: gedragsregels, gehackt worden, foto’s van iemand anders of internet zetten, dreigmailtjes sturen, roddelen, is pesten op internet strafbaar, wat is bekend over mij op internet en gelukkig kan internet ook anders worden gebruikt.

Onze ambitie met Social Media Onze school staat voor “Vertrouwen in de kracht van het kind”. Daarom begeleiden we de kinderen waar het moet en laten we ze los waar het kan. Wij willen graag: Kinderen veilig en verantwoord leren omgaan met internet. Sociale media inzetten ter bevordering van het contact/communicatie tussen school en ouders. [Schoolnaam] is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen, hun ouders en andere belanghebbenden zoals o.a. omwonenden en de gemeente. [Schoolnaam] ziet het als haar verantwoordelijkheid om kinderen te leren de voordelen van sociale media te benutten alsmede de nadelen bespreekbaar te maken. Bovendien zien wij de kansen die sociale media bieden om schoolnaam te profileren in haar markt en om de communicatie met belanghebbenden toegankelijker en interactiever te maken. <schoolnaam>biedt haar leerkrachten voldoende mogelijkheid (tijd, budget) om kennis van sociale media en de manier waarop deze ingezet kan worden in de leerontwikkeling, op peil te houden.

Social Media Doelen Contactbevordering – het contact tussen de school en de ouders onderhouden en verstevigen; Onderwijsondersteuning – sociale media gebruiken in de klas (als ondersteuning van het primaire proces) Professionalisering – informatie uitwisselen met andere professionals en organisaties (kennisdeling) en professionalisering van de leerkrachten (persoonlijke ontwikkeling); Profilering [Schoolnaam] zet berichtgeving op sociale media in met het doel om positieve informatie te verspreiden over de (activiteiten) van schoolnaam of organisatie; [Schoolnaam] monitort sociale media actief om de ervaringen van leerlingen en andere belanghebbenden met schoolnaam te vernemen; [Schoolnaam] gaat naar aanleiding van deze ervaringen ‘in real life’ in gesprek om, waar mogelijk, de goede punten te versterken en de zwakke te verbeteren. Behalve in geval van onjuistheden wordt op negatieve discussies niet gereageerd via sociale media; [Schoolnaam] vraagt toestemming van ouders voor het publiceren van foto-, film- en geluidsopnamen van schoolgerelateerde situaties (projectweek, schoolreisje etc.) op sociale media.

Social Media tips Gezond verstand Of je nu iets retweet, ‘liked’ of ergens een reactie op plaatst, de manier waarop we dagelijks met elkaar omgaan is ook digitaal van toepassing. Op internet kijkt iedereen mee en kunnen uitspraken en reacties al snel een eigen leven gaan leiden. Je reageert niet alleen vanuit jezelf, maar als je iets met school te maken hebt, worden je uitspraken ook met onze organisatie verbonden. Positief Als school willen we graag samen op een positieve manier bouwen aan goed onderwijs. Negatieve reacties via Social Media passen hier dan ook niet goed bij. Wat u niet wilt dat u geschiedt … Als je via Social Media reageert zoals je ook zelf benaderd zou willen worden, zal dit vrijwel nooit beledigend of negatief zijn.

We blijven veranderen Social Media blijven veranderen. Er komen nieuwe kanalen bij. Daarom blijven we dit handboek aanpassen en aanvullen. Suggesties voor verbetering en aanvullingen zijn altijd welkom.

Privacyreglement verwerking leerling-gegevens Stichting Palludara heeft het modelprivacyreglement als basis genomen voor het beleid t.a.v. het omgaan met vertrouwelijke en privacygevoelige leerling- gegevens. Stichting Palludara heeft in het kader van informatiebeveiliging dan ook een aantal initiatieven genomen om voor een “passend beveiligingsniveau” te zorgen. Zo zijn er procedures voor gegevensopslag, verwerking en uitwisseling ontwikkeld en is de toegang tot vertrouwelijke digitale en fysieke leerling-gegevens beveiligd. Tevens worden de medewerkers structureel voorgelicht t.a.v. het opslaan, verwerken en omgaan met privacygevoelige en vertrouwelijke informatie en is met externe bewerkers een bewerkersovereenkomst afgesloten. Daarnaast worden ouders voorgelicht over de gegevens opslag van hun kinderen. Zie voor meer informatie het Privacyregelement verwerking leerlinggegevens van Stichting Palludara