De nieuwe school Impressie
Hoorns model of continurooster? Schooltijden Hoorns model of continurooster?
Programma Welkom MR De modellen door Joep Kanteel door Ton Uit de praktijk Vragen
Wat is de rol van de MR m.b.t. wijzigen van Schooltijden? Wat zegt de wet? De oudergeleding van de MR heeft het ‘laatste woord’ (= instemmingsbevoegdheid) Standpunt MR: het moet recht doen aan de wens van de ouders én werkbaar zijn voor de leerkrachten Wijziging van schooltijden kan pas ná raadpleging van de ouders Hóe de raadpleging gedaan wordt, laat de wet in het midden Advies vanuit de MR: Zorg voor een duidelijk proces en geef ouders de juiste informatie en voldoende tijd NB: De personeelsgeleding heeft instemmingsrecht bij wijziging van arbeids- rusttijden (zoals pauzes) Hoe worden de ouders geraadpleegd? Schoolbestuur en de MR hebben gezamenlijk een stappenplan opgesteld: Juni/juli 2016: Informatiepakket + stemronde om algemene behoefte te peilen (>50% was neutraal of voor een wijziging) November: Informatie avond November: Stemkaart om keuze kenbaar te maken (inleveren tot 10 december) Januari uitslag bekend [indien uitslag wijziging van schooltijden betekent:] Augustus 2017 invoering nieuwe schooltijden
De modellen Huidige Hoorns model Continurooster (5-gelijke-dagen model)
5 gelijke dagen model voordelen nadelen Structuur en duidelijkheid in dagprogramma leerlingen Ritme van de kinderen wordt niet onderbroken; elke dag is hetzelfde Omdat je de overgang van thuis naar school tussen de middag niet hebt, blijft er meer effectieve leertijd over. Verhoging verkeersveiligheid; minder haal- en brengmomenten bij de school Hele dag toezicht door leerkrachten Binnenkomst van de kinderen maar eenmaal per dag. Sommigen komen dus maar een keer te laat en de overgang naar de middag is niet zo rommelig. Schooldag eindigt eerder; meer activiteiten voor leerlingen na schooltijd, voor leerkrachten meer tijd beschikbaar voor voorbereiding en overleg Aanbod BSO structureler Geen TSO Aaneengesloten tijd voor ouders tussen 08.30u en 14.00u Samen eten bevordert sociale redzaamheid Verplicht op school lunchen Kinderen eerder uit school kan probleem zijn voor werkende ouders Kinderen moeten wennen aan nieuw rooster Voor sommige kinderen zijn 5 gelijke dagen extra inspannend Vooral bij kleuters wordt er nog wel eens besloten om de middag thuis te blijven. Dat besluit nemen is nu wat moeilijker, omdat ze dan op school zijn. Voor sommige kinderen is het prettig om tussendoor even een rustmomentje te hebben thuis. Dat hebben ze niet met het continurooster. Gezamenlijk moment van teamleden verschuift Leerkrachten verplicht pauze na 14.00u; gesprekken met ouders kunnen pas plaatsvinden na 14.45u Leerkrachten moeten wennen aan het voorbereiden van de lessen van 08.30u tot 14.00u Extra kosten BSO
Dag van een leerling (midden-/bovenbouw) 08.30u rekenen: instructie en verwerking (klaslokaal en leerplein) 09.30u taal: instructie en verwerking (klaslokaal en leerplein) 10.15u pauze: met leerkracht naar buiten 10.30u technisch/begrijpend lezen: instructie en verwerking (klaslokaal en leerplein) 11.15u overige vakken (schrijven, leefstijl etc) 12.00u pauze: samen eten in de klas (15 min), samen naar buiten (15 min) 12.30u wereldoriëntatie (mogelijk IPC) 14.00u einde schooldag
Dag van een kleuter (voorbeeld) 08.30 uur starten in de kring 09.15 uur werken met ontwikkelingsmateriaal 10.15 uur eerste pauze in de groep (fruit en drinken) 10.30 uur Leefstijl, drama, muziek etc. 11.00 uur Speelzaal of buiten spelen 11.45 uur Kring en lunch klaarmaken 12.00 uur- 12.20 uur: lunchen in de groep met de leerkracht. 12.20 uur- 12.40 uur: buitenspelen ( toezicht leerkracht ) 12.40 uur kring of korte activiteit 13.00 uur vrij spelen met ontwikkelingsmateriaal 13.45 uur afsluiten 14.00 uur naar huis.