De nieuwe school Impressie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
5 gelijke schooldagen model = 5gsm. Hoe zat het ook alweer?
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Andere schooltijden; continurooster
Schooltijdenonderzoek
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Ouderavond ‘Andere Schooltijden’
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

De nieuwe school Impressie

Hoorns model of continurooster? Schooltijden Hoorns model of continurooster?

Programma Welkom MR De modellen door Joep Kanteel door Ton Uit de praktijk Vragen

Wat is de rol van de MR m.b.t. wijzigen van Schooltijden? Wat zegt de wet? De oudergeleding van de MR heeft het ‘laatste woord’ (= instemmingsbevoegdheid) Standpunt MR: het moet recht doen aan de wens van de ouders én werkbaar zijn voor de leerkrachten Wijziging van schooltijden kan pas ná raadpleging van de ouders Hóe de raadpleging gedaan wordt, laat de wet in het midden Advies vanuit de MR: Zorg voor een duidelijk proces en geef ouders de juiste informatie en voldoende tijd NB: De personeelsgeleding heeft instemmingsrecht bij wijziging van arbeids- rusttijden (zoals pauzes) Hoe worden de ouders geraadpleegd? Schoolbestuur en de MR hebben gezamenlijk een stappenplan opgesteld: Juni/juli 2016: Informatiepakket + stemronde om algemene behoefte te peilen (>50% was neutraal of voor een wijziging) November: Informatie avond November: Stemkaart om keuze kenbaar te maken (inleveren tot 10 december) Januari uitslag bekend [indien uitslag wijziging van schooltijden betekent:] Augustus 2017 invoering nieuwe schooltijden

De modellen Huidige Hoorns model Continurooster (5-gelijke-dagen model)

5 gelijke dagen model voordelen nadelen Structuur en duidelijkheid in dagprogramma leerlingen Ritme van de kinderen wordt niet onderbroken; elke dag is hetzelfde Omdat je de overgang van thuis naar school tussen de middag niet hebt, blijft er meer effectieve leertijd over. Verhoging verkeersveiligheid; minder haal- en brengmomenten bij de school Hele dag toezicht door leerkrachten Binnenkomst van de kinderen maar eenmaal per dag. Sommigen komen dus maar een keer te laat en de overgang naar de middag is niet zo rommelig. Schooldag eindigt eerder; meer activiteiten voor leerlingen na schooltijd, voor leerkrachten meer tijd beschikbaar voor voorbereiding en overleg Aanbod BSO structureler Geen TSO Aaneengesloten tijd voor ouders tussen 08.30u en 14.00u Samen eten bevordert sociale redzaamheid Verplicht op school lunchen Kinderen eerder uit school kan probleem zijn voor werkende ouders Kinderen moeten wennen aan nieuw rooster Voor sommige kinderen zijn 5 gelijke dagen extra inspannend Vooral bij kleuters wordt er nog wel eens besloten om de middag thuis te blijven. Dat besluit nemen is nu wat moeilijker, omdat ze dan op school zijn. Voor sommige kinderen is het prettig om tussendoor even een rustmomentje te hebben thuis. Dat hebben ze niet met het continurooster. Gezamenlijk moment van teamleden verschuift Leerkrachten verplicht pauze na 14.00u; gesprekken met ouders kunnen pas plaatsvinden na 14.45u Leerkrachten moeten wennen aan het voorbereiden van de lessen van 08.30u tot 14.00u Extra kosten BSO

Dag van een leerling (midden-/bovenbouw) 08.30u rekenen: instructie en verwerking (klaslokaal en leerplein) 09.30u taal: instructie en verwerking (klaslokaal en leerplein) 10.15u pauze: met leerkracht naar buiten 10.30u technisch/begrijpend lezen: instructie en verwerking (klaslokaal en leerplein) 11.15u overige vakken (schrijven, leefstijl etc) 12.00u pauze: samen eten in de klas (15 min), samen naar buiten (15 min) 12.30u wereldoriëntatie (mogelijk IPC) 14.00u einde schooldag

Dag van een kleuter (voorbeeld) 08.30 uur  starten in de kring 09.15 uur  werken met ontwikkelingsmateriaal  10.15 uur  eerste pauze in de groep (fruit en drinken) 10.30 uur  Leefstijl, drama, muziek etc. 11.00 uur Speelzaal of buiten spelen 11.45 uur Kring en lunch klaarmaken 12.00 uur- 12.20 uur:  lunchen in de groep met de leerkracht. 12.20 uur- 12.40 uur: buitenspelen ( toezicht leerkracht ) 12.40 uur  kring of korte activiteit 13.00 uur  vrij spelen met ontwikkelingsmateriaal 13.45 uur afsluiten 14.00 uur naar huis.