Toekomstgericht (techniek) onderwijs…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Entreeonderwijs in een regionaal netwerk Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 OF.
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Strategisch personeelsbeleid
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Valorisatie Programma Rotterdam
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
VTB Technasium Vakcollege
Hans Everhardt – MBO Groningen
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
moderniseren van het curriculum.
VMBO Economie Docentendag
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
MTB Samenwerking MTB met het (speciaal) onderwijs Kenniskring WPO 3 november 2014 Susan Jongstra.
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Instrumenten en voorzieningen
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Annemarie KnottnerusEva van Cooten ProgrammaleiderSenior projectleider Toptechniek in bedrijf Toptechniek in bedrijf.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Social return on investment Marktdag Noord-Holland Noord 2014.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
‘The only man who is educated is the man who has learned how to learn; the man who has learned how to adapt and change; the man who has realized that no.
Jurgen Geelhoed Projectleider Techniekpact 14 maart 2014.
Eenduidige werkgeversbenadering Marcel Tijdhof en Han Holtkamp (POWI) Hengelo, 26 mei 2011.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Het Vakkanjerprogramma vmbo’s teams50 vmbo’s teams250 studenten vmbo’s teams50 vmbo’s teams10 ROC’s – 40 teams.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Onderwijsontwikkeling Techniek Onderwijs Zuid Limburg (TOZL)
Een sluitend aanbod voor kwetsbare jongeren
Trends en toekomst Vooruitblik Trends, drivers en thema’s
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Het opleiden van de installatietechnicus van de toekomst vereist een vernieuwende aanpak in de samenwerking, scholing en onderzoek in samenwerking met.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kansen implementatie vakwedstrijden
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Begeleiding bij Werkplekleren
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
LOB als doorlopende lijn
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Competentie gericht onderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Transcript van de presentatie:

Toekomstgericht (techniek) onderwijs… Dymphy Kees Arcus College …met de Kwalificatiedossiers van nu 23-06-2016

Anekdote: de ‘opdracht’ … Praat ons (CvB) bij over: - Tech2Create - het (nieuwe) regionale vsv programma; - VOORdeel en VERVOLG en - BPV plan; je hebt daarvoor een half uur, want we hebben een volle agenda; je moet wel de samenhang van alle dingen aangeven; …en houd het vooral simpel.

De realiteit in Zuid-Limburg: Zuid-Limburg loopt leeg…

Arbeidspotentieel zo goed mogelijk benutten! Ontgroening Vergrijzing Laagopgeleide bevolking Arbeidspotentieel zo goed mogelijk benutten!

Triple helix: gedeelde belangen vanuit ‘t waarom Verhogen arbeidsparticipatie: afleveren van vakmensen die voorbereid zijn op de (toekomstige) arbeidsmarkt Verhogen arbeidsparticipatie: iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning nodig heeft (uitvoering participatiewet) Verhogen arbeidsparticipatie: noodzaak tot verkrijgen van genoeg en goed personeel

De realiteit van de toekomst Rathenau Instituut, OESO De vraag naar middelbaar geschoold werk neemt af, de vraag naar (vooral) hooggeschoold en laaggeschoold werk stijgt – binnen 20 jaar verdwijnt de helft van de beroepen… Herscholing en bijscholing naar ‘nieuw werk’ Aandacht voor vaardigheden waarin mensen zich onderscheiden van computers Op elkaar aansluiten van vraag en aanbod: interactie tussen bedrijven en het onderwijs; het betrekken van bedrijven bij opzet curricula; strategische relaties tussen bedrijven en onderwijsinstellingen Herwaardering van de maakindustrie: de ‘slimme fabriek’: clustering van innovatieve activiteiten in een regio Uit bouwen van sterke kanten van de regio in samenwerking bedrijfsleven, onderwijs en overheid Kortom: het onderwijs moet zich aanpassen aan de dynamiek van de samenleving

Wat is goed en toekomstgericht onderwijs? Plannen genoeg, maar wat verbetert ons onderwijs nou écht? Zeven maatregelen onder de loep Het Centraal Planbureau dook in de internationale literatuur en velde een - voorzichtig - oordeel. Door: Kaya Bouma Rik Kuiper Remco Meijer 20 juni 2016, 02:00

De factoren met het grootste positieve effect op leren Uitdagende en duidelijke doelen (leerdoelen) Geven van feedback Didactiek gericht op beroepsonderwijs ( De Bruijn, 2006; Klatter 2011) Authentieke opdrachten met duidelijke leerdoelen Integratie van theorie en praktijk Integraal aandacht voor leren leren en loopbaanontwikkeling Begeleiden en beoordelen zijn integrale onderdelen van het BPV proces (reflectie en feedback)

De bijdrage van het onderwijs…   studiesucces De docent Kwaliteit van onderwijs   teams in the lead     interactie met leerlingen     professionaliseren   vsv   Kwalitatief goed en op de regionale arbeidsmarkt afgestemd, toekomstbestendig onderwijs Beroepsgericht onderwijs   …succes in werk en maatschappij   Co-creatie  

? Big data Flexibiliteit, adaptief vermogen Peer to Peer 21 st century skills Big data Robotica ? Voorbereiding op dynamische samenleving Singularity Flexibiliteit, adaptief vermogen Leven lang leren Augmented reality Peer to Peer Arbeidsmobiliteit bevorderen The internet of things Voorbereiding op dynamiek arbeidsmarkt

Visie op eigentijds onderwijs Authentieke, integrale beroepsopdrachten (geen losse vakken) Kennis, vaardigheden en houding geïntegreerd LOB en 21 st century skills geïntegreerd in de beroepsopdrachten Op regionale arbeidsmarkt afgestemd curriculum Onderwijs in de praktijk (leerwerktrajecten) Leerlingen maken gebruik van state-of the art apparatuur Differentiatie in (digitale) werkvormen Gepersonaliseerd leren door individuele leerdoelen vanuit de opdrachten (IBO’s)

Het onderwijsconcept vertaald in eigentijds onderwijs Het kwalificatiedossier De (toekomstige) functie(s) Leerdoelen Competenties De prestatiematrix De Integrale beroepsopdracht

Herinrichting technisch onderwijs Zuid-Limburg (TOZL) Samenwerking en afstemming tussen de roc’s op Zuid-Limburgse schaal (horizontaal) en tussen de vo-scholen, roc’s en het hbo (verticaal) én het bedrijfsleven is nodig om het tij te keren. Besturen van alle VMBO scholen en de ROC’s Arcus en Leeuwenborgh hebben besloten tot inrichting van gezamenlijk Techniekonderwijs Zuid-Limburg in een Vakmanschapsroute en een Technologieroute. Deze onderwijsroutes worden in geheel Zuid-Limburg op een gelijkvormige wijze opgezet en ingericht in de drie deelregio’s Sittard-Geleen, Parkstad en Maastricht.

Tech2Create (RIF) Co-makership onderwijs en bedrijfsleven als proof of concept voor TOZL

Leren en werken naar vermogen VOORdeel en VERVOLG een sluitend vangnet voor kwetsbare jongeren Zuid- Limburg

De doelgroep Alle jongeren in Zuid-Limburg in de leeftijd tot 27 jaar, die niet (direct) in staat zijn om een startkwalificatie te behalen. vanuit school (PrO, VsO, VMBO basis) naar Entree of cursorisch onderwijs met branchecertificering vanuit kaartenbakken gemeente naar Entree of cursorisch onderwijs met branchecertificering

VOORdeel en VERVOLG:‘Leerwerktraject’(BBL)   Voortraject / diagnose 2 Intake / diagnose 1 Met behoud van uitkering Met behoud van uitkering of tijdelijk dienstverband (met extra begeleiding en/of loonsubsidie) (Tijdelijk) dienstverband Structureel werk (vervolgopleiding) Entree opleiding / (niveau 2 opleiding) Leerwerktraject BBL Praktijktoets Beoordeling door gecertificeerde assessoren

Het komt allemaal neer op:   studiesucces De docent Kwaliteit van onderwijs   teams in the lead     interactie met leerlingen     professionaliseren   vsv   Kwalitatief goed en op de regionale arbeidsmarkt afgestemd, toekomstbestendig onderwijs Beroepsgericht onderwijs     Co-creatie  

Arbeidspotentieel zo goed mogelijk benutten! Ontgroening Vergrijzing Laagopgeleide bevolking Omdat… Arbeidspotentieel zo goed mogelijk benutten!

De ‘uitdaging’ voor Zuid-Limburg

De ‘uitdaging’ voor Zuid-Limburg + + =

Realiteit in Zuid-Limburg samenwerking Realiteit van de toekomst Krimp in studenten / vergrijzing beroepsbevolking Techniekopleidingen lopen leeg Exploitatie techniekopleidingen is niet sluitend Ongewijzigd beleid leidt tot staken van opleidingen Groei bij bedrijven (bestaande en nieuwe) Druk op bedrijven vraagt om efficiënte oplossingen mbt instroom, opleiden en begeleiden Toekomstbestendig techniekonderwijs vraagt om samenwerking Realiteit van de toekomst We leiden op voor beroepen die morgen niet meer bestaan Opleiden moet instrument worden voor mobiliteit en duurzame inzetbaarheid Technologie (second machine-age) vraagt om nieuwe competenties die ‘flexibele werknemers’ opleveren: 21st century skills, persoonsvorming …

Het onderwijsconcept Match tussen kwalificatiedossiers MBO en (toekomstige) functies regionaal bedrijfsleven Authentieke beroepsopdrachten (volgens format) als rode draad van het curriculum 21 st century skills geïntegreerd (zorgen voor brede basis en arbeidsmobiliteit) Verdere aansluiting op het regionale bedrijfsleven door ‘specialties’ Modulaire onderwijsaanpak waarin de ‘specialties on demand’ ook als losse onderwijsmodules (bedrijfsopleidingen) kunnen worden gevolgd Onderdelen van school in bedrijf tbv autentiek leren mbv state-of the art apparatuur Het onderwijs ‘ondergebracht’ voor alle partners in een digitaal onderwijsmagazijn en beschikbaar via een innovatieve ELO

Visie op eigentijds onderwijs Authentieke, integrale beroepsopdrachten (geen losse vakken) Kennis, vaardigheden en houding geïntegreerd LOB en 21 st century skills geïntegreerd in de beroepsopdrachten Op regionale arbeidsmarkt afgestemd curriculum Onderwijs in de praktijk (leerwerktrajecten) Leerlingen maken gebruik van state-of the art apparatuur Differentiatie in (digitale) werkvormen Gepersonaliseerd leren door individuele leerdoelen vanuit de opdrachten (IBO’s)

De prestatiematrix

De werking van de prestatiematrix

De functie eisen in de prestatiematrix Van werkprocessen leerdoelen maken, leerdoelen koppelen KVA

De inbedding van 21st century skills

De integrale beroepsopdracht Een IBO is niet ‘zomaar’ een opdracht!!!

Hoe gaan we het doen? Ontwikkeling en ‘assemblage’ van onderwijsproducten ism bedrijfsleven volgens (digitale) format voor de Integrale beroepsopdracht

Gepersonaliseerd leren Onderwijsleerdoelen en persoonlijke leerdoelen door middel van Integrale Beroepsopdrachten volgens het format

21e eeuwse vaardigheden model voor 21e eeuwse vaardigheden (ontwikkeld door kennisnet en SLO)

Wat is hier innovatief aan? Werken met authentieke integrale beroepsopdrachten, waarin kennis, vaardigheden en houding geïntegreerd een plek hebben; geen ‘losse’ vakken LOB en 21 st century skills geïntegreerd in het onderwijs Afstemming curriculum op regionaal bedrijfsleven (prestatiematrix / matching model) Digitale IBO’s, met state-of the art digitale werkvormen van de juiste complexiteit (blended learning) Gepersonaliseerd leren door ‘individuele’ leerdoelen vanuit de IBO

Leren en werken naar vermogen VOORdeel en VERVOLG een sluitend vangnet voor kwetsbare jongeren Zuid- Limburg

De doelgroep Alle jongeren in Zuid-Limburg in de leeftijd tot 27 jaar, die niet (direct) in staat zijn om een startkwalificatie te behalen. vanuit school (PrO, VsO, VMBO basis) naar Entree of cursorisch onderwijs met branchecertificering vanuit kaartenbakken gemeente naar Entree of cursorisch onderwijs met branchecertificering

Doelstellingen gezamenlijk regionaal aanbod VOORdeel en VERVOLG Het vergroten van het studiesucces van de doelgroep en terugdringen van voortijdig schoolverlaten. Het verhogen van de arbeidsparticipatie van de doelgroep (ook ten behoeve van de economische situatie in de krimpregio Zuid-Limburg). Ontwikkeling van de doelgroep tot duurzaam arbeidspotentieel voor de regio.

VOORdeel en VERVOLG:‘schooltraject’   Voortraject diagnose 2 Intake / diagnose 1 = basisdeel Entree Intake diagnose 1 Branchecertificering = profieldeel en keuzedeel Entree werk vervolgopleiding   Entree opleiding Praktijktoets Beoordeling door gecertificeerde assessoren model ontwerp

VOORdeel en VERVOLG:‘Leerwerktraject’(BBL)   Voortraject / diagnose 2 Intake / diagnose 1 Met behoud van uitkering Met behoud van uitkering of tijdelijk dienstverband (met extra begeleiding en/of loonsubsidie) (Tijdelijk) dienstverband Structureel werk (vervolgopleiding) Entree opleiding / (niveau 2 opleiding) Leerwerktraject BBL Praktijktoets Beoordeling door gecertificeerde assessoren model ontwerp

BPV plan Arcus ‘de BPV als co-creatie’