Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 8 november 2016
inhoud presentatie financiële verantwoording Wmo monitoring iWmo 2 inhoud presentatie financiële verantwoording Wmo monitoring iWmo definitieve tarieven HO & Beschermd Wonen stand van zaken LVB inkoop uitkomst evaluatie innovatie
Financiële situatie Wmo
Rijksbijdrage 2017 Inkomsten Rijk: 4 gemeenten Integratie uitkering Wmo (HO) (€11 mio) Integratie uitkering sociaal domein (deel begeleiding) (€17 mio) Integratie uitkering sociaal domein (deel beschermd wonen bij Leiden) (€ 29 mio) Totaal Rijksbijdrage rond (€57 mio)
Meerjaren beeld Rijksbijdrage
Trends (in rijksbijdrage) Budget voor HO en Begeleiding wordt (vooral in Leiden) na 2016 kleiner. Budget voor Beschermd Wonen loopt op van 27,9 mio in 2016 naar 30,7 mio in 2021 (o.a. vanwege toename in aandeel van NHC)
Trends (in cliënten) Lagere instroom in HO dan voor 2015 Bij Begeleiding juist toename aan cliënten sinds 2015 (zie Monitoring) Bij BW plafond aan aantal plekken in ZIN
Begrote uitgaven Wmo Posten (begroting): Wmo woon, rol, vervoer Wmo huishoudelijke ondersteuning Wmo begeleiding Wmo beschermd wonen (Leiden) Eigen bijdrage (inkomsten) Voor de vier gemeenten tezamen geldt: begroting hoger dan rijksbijdragen
Meerjaren beeld begroting
Incidentele onderbesteding 2015 / 2016 Oorzaken Prognose aantal klanten (algemene voorziening) huishoudelijke ondersteuning Bij begeleiding al in nieuwe bekostiging per 2015 geanticipeerd op lagere budgetten per 2017. Rijksbijdrage lag op hoger niveau en bij HO tevens extra tijdelijke HHT middelen. Beschermd Wonen: eerst laag budget van Rijk en dreigend nadeel, nu middelen landelijk anders verdeeld.
monitoring Trends/opvallendheden monitoring 1e halfjaar 2016: Relatief weinig klachten; Verschillen tussen cijfers aanbieders en cijfers uit systemen gemeenten; Aanbieders vullen format verkeerd in waardoor het lijkt dat aanbieders een product leveren waarvoor niet getekend is; Het aantal indicaties stijgt (meer dan stijging CIZ); Stijging aantal indicaties begeleiding individueel speciaal.
iWmo Leiden & Leiderdorp Berichtenverkeer facturatie: WMO303 en WMO304 WMO303 blijft een declaratie (geen facturatie). WMO304 bevat goedkeuringen en afkeuringen. Wanneer de WMO304 geen afkeuringen (meer) bevat, kan facturatie plaatsvinden. Facturen dienen nog steeds fysiek of digitaal aangeleverd te worden in de vorm van een verzamelfactuur (gericht aan de crediteurenadministratie).
iWmo Leiden & Leiderdorp WMO301 berichten. Twee mogelijkheden invoering: 1 februari 2017; vergt extra inspanning van aanbieder en gemeente op zeer korte termijn. 1 april 2017; gelijktijdig met nieuwe release iWmo (2.1). Vanaf invoeringsdatum gaan alle opdrachtberichten (WMO301) vanuit de gemeente via de iWmo, geen uitzonderingen meer mogelijk. WMO305 en WMO307 per of na 1 april 2017 i.v.m. de nieuwe release iWmo.
definitieve tarieven HO & Beschermd Wonen Van aangepast tariefvoorstel (van 10 oktober) naar definitieve tariefstelling HO 2017 Op basis van FOT van 4/10 hebben gemeenten hun tariefvaststelling van 4/10 terug getrokken en is er per 10 oktober een aangepast tariefvoorstel gedaan waarin niet vooruit gelopen wordt op de AMvB en de tarieven 2016 werden verhoogd, uitgaande van een 1,5% salarisverhoging in de nieuwe cao.
Reactie Antwoord gemeenten 1. Schaal FWG 10 is zeer kort omdat de eerste paar treden niet gebruikt mogen worden omdat zij onder het WML liggen. U gaat uit van een mix 50% voorlaatste en laatste trede. Die verhouding is werkelijkheid veel meer laatste trede. Klopt. Gemeenten kijken daarom ook alleen naar de laatste twee treden. Gezien uw opmerking rekenen de gemeenten voor FWG 10 met een mix van 20% voorlaatste trede en 80% laatste trede.
Reactie Antwoord gemeenten 2. De code verantwoord marktgedrag ging in 2015 al uit van een integrale kostprijs voor functie-schaal 10 van € 21,84 voor trede 3 en € 22,49 voor een ervaren medewerker met een vast dienstverband (eindschaal). Op basis van een gewogen gemiddelde van deze 95% - 5% is een integrale kostprijs te berekenen voor functieschaal 10, te weten € 22,46. Sinds het vaststellen van de code is het loon en zijn de werkgeverslasten voor aanbieders gestegen. Uw voorstel van € 22,20 voor de algemene voorziening en de tarieven voor HO maatwerkvoorzieningen in 2017 zijn niet kostendekkend. Bent u bereid: de uitgangspunten en opbouw van uw tarief te heroverwegen, waarbij u vertrekt vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag? de (inmiddels bekende) salarisstijgingen te verwerken in de tarieven voor 2017? in tegenstelling tot u eerder opmerkte in de PPT van 4 oktober, u ook voor 2017 te conformeren aan indexatie? a) U verheft - zoals zovelen - de rekenvoorbeelden en de voorbeeldtarieven uit de code tot een absoluutheid. De gemeenten gaan hier niet in mee. De gemeenten hanteren (al voor de komst van de code) een soortgelijke kostprijsberekening, waarbij zij de diverse factoren (mix van treden, % overhead, % non-productiviteit, wel/geen opslag voor reiskosten / opleidingskosten) anders bepaalden dan in de code en zodoende tot € 21,50 (2015) en € 21,60 (2016) kwamen. Gemeenten houden vast aan hun bestaande manier van kostprijsberekening. Wel passen we per 2017 de mix van salaristreden aan en nemen we mee dan wgl met 1% zijn gestegen tov code. b) ja, zie hieronder onder 3. De eenmalige uitkering over 2016 laten de gemeenten voor het tarief 2017 buiten beschouwing. c) Voor 2018 en verder zijn gemeenten zoals toegezegd bereid om samen met aanbieders te zoeken naar een andere formulering in de overeenkomst aangaande indexatie. Daarmee is niet gezegd dat dit dan per definitie een indexatie conform cao zal zijn.
Reactie Antwoord gemeenten 3 Er ligt inmiddels een onderhandelingsakkoord voor een nieuwe CAO voor april 2016 t/m eind maart 2018. Hierin zijn afgesproken gemaakt over o.a. loonsverhogingen, verhoging van EJU en aanpassing van het verlof. De gemeenten heeft naar de salarisverhoging van 2,35% in 2017 (0,65% per 1-10-2016, 1% per 1 juli 2017 en 1,2% eenmalig in 2017), de een verhoging van de EJU per 1-1-2017 en de bijstelling van o.a. verlof gekeken. Uitgaande hiervan en van de bovengenoemde mix van voorlaatste (20%) en laatste (80%) trede, komen de gemeenten (nog steeds), afgerond op een bedrag deelbaar door 60, uit op € 22,20 per uur voor de algemene voorziening.
Reactie Antwoord gemeenten 4 Let op het gaat hier nog maar slechts over een onderhandelingsakkoord waaraan de FNV niet wenst mee te doen. De cao is nog niet definitief en algemeen verbindend verklaard. Bovendien is de AMvB nog steeds in besluitvorming. Gemeenten zullen in het tarievenblad 2017 een clausule op te nemen dat indien de definitieve besluitvorming omtrent de AMvB dan wel substantiële wijzigingen in het onderhandelingsakkoord voor nieuwe cao tot een volledig andere inschaling van medewerkers in FWG 10 leiden, dat de Leidse regio gemeenten en aanbieders dan in overleg treden om het tarief eventueel lopende 2017 te herzien.
Definitieve tariefstelling HO 2017 De definitieve tariefstelling 2017 voor de algemene voorziening is gelijk aan het tariefvoorstel van 10 oktober. De definitieve tariefstelling 2017 voor maatwerkvoorziening basis en speciaal plus is licht hoger (beiden + € 5 per 4 weken) dan het tariefvoorstel van 10 oktober. De nieuwe tarieven gaan in per periode 1 van 2017 (dus per 2 januari 2017)!
Van tariefvoorstel (van 4 oktober) naar definitieve tariefstelling BW 2017 Op FOT van 4/10 zijn concept tarieven voor BW per 2 januari 2017 toegelicht. Hierbij is aangegeven dat: Gemeentelijk aandeel in NHC per 2017 85% ipv 70% zal worden; Het zorgdeel van de tarieven voor ZZP3 t/m 5 wordt verhoogd met 2,5%; NIC en jaarlijkse indexatie NHC net als in 2015 en 2016 achterwege zou blijven.
1 Reactie Antwoord gemeenten Reactie Antwoord gemeenten 1 Wij zouden graag zien dat de jaarlijkse indexatie van de NHC wel voor 2017 wordt toegepast. Dit scheelt € 2,50 / € 4 per cliënt per dag voor intramurale instellingen. De gemeente Leiden blijft bij het bevriezing van de NHC op het niveau 2015 en het niet toepassen van de jaarlijkse indexatie die in de AWBZ aan de orde was. Gemeente wil bovendien in de komende jaren vooral investeren in op ontwikkeling gerichte ondersteuning en minder “ in stenen” en ook meer scheiden van wonen en zorg. Gemeente wil daarom met aanbieders in 2017 voor 2018 toewerken naar een bekostigingswijze die deze beweging ondersteund. Dit is nog een extra reden waarom de gemeente het ongewenst acht om alsnog toch weer de jaarlijkse indexatie van de NHC over te nemen.
Reactie Antwoord gemeenten 2 Reactie Antwoord gemeenten 2 Wij zouden graag zien dan de NIC component per 2017 wordt toegevoegd aan het tarief. Dit scheelt circa € 2,50 per cliënt per dag voor intramurale instellingen. De gemeente Leiden blijft bij het buiten beschouwing laten van de NIC zoals ook in 2015 en 2016. Gemeente wil bovendien in de komende jaren vooral investeren in op ontwikkeling gerichte ondersteuning en minder “ in stenen” en ook meer scheiden van wonen en zorg. Gemeente wil daarom met aanbieders in 2017 voor 2018 toewerken naar een bekostigingswijze die deze beweging ondersteund. Dit is nog een extra reden waarom de gemeente het ongewenst acht om alsnog toch weer de NIC toe te voegen aan het tarief voor intramurale productie.
Definitieve tariefstelling BW 2017 De definitieve tariefstelling 2017 is gelijk aan het tariefvoorstel van 4 oktober. De nieuwe tarieven gaan in per periode 1 van 2017 (dus per 2 januari 2017) !
stand van zaken LVB inkoop aanstaande woensdag 9 november wordt de zorginkoop opnieuw besproken met de Holland Rijnland gemeenten; doelstelling is nog steeds om in te kopen op Holland Rijnland niveau met Leiden als centrumgemeente; de cijfers uit de septembercirculaire geven echter wel aanleiding om opnieuw met elkaar in gesprek te gaan over de wijze van inkopen & hoeveel budget iedere gemeente bijdraagt; het volgende overleg met aanbieders over het vormgeven van dit nieuwe product vindt plaats op donderdag 17 november aanstaande.
Uitkomsten evaluatie Respons = 27% (47 van de 173) Kenmerken: 42% deelnemer Fysieke Overlegtafel 76% productief in 2015 87% productief in 2016
In het algemeen ben ik:
Waardering voor: relatie gemeenten/aanbieders, transparantie, constructief overleg en onderlinge samenwerking Aandachtspunten zijn: groepsgrootte aan de overlegtafel, diversiteit van partijen rolverdeling grote / kleine organisaties / partijen die niet aan overlegtafel deelnemen te brede agenda; niet relevante gespreksonderwerpen in relatie tot geleverde producten voortgang op aantal onderwerpen (administratie, I-WMO, innovatie, vervoer)
Suggesties: actielijst + jaarplanning agenda/PPT/stukken eerder beschikbaar t.b.v. voorbereiding van overleg overleg opsplitsen naar onderwerp/product aparte themagerichte werkgroepen voor meer inhoudelijke discussie
Over de samenwerking met de gemeente ben ik:
Innovatie 17% tamelijk tot zeer ontevreden 46% noch ontevreden noch tevreden 17% tamelijk tot zeer tevreden Opmerkingen: innovatie kost tijd en laat zich niet afdwingen innovatie vindt in praktijk / op de werkvloer plaats Verbetersuggesties: meer vraaggericht werken vanuit vragen van bewoners innovatie-budget op andere manier toekennen innovatiespel/bijeenkomsten organiseren volgens plan
Administratie Opmerkingen: Onvrede over (nog) niet functioneren van de I-WMO in Leiden (en Leiderdorp) met als gevolg zeer arbeidsintensief proces voor aanbieders. Verbetersuggesties I-WMO: z.s.m. overgang naar de I-WMO, in overleg met aanbieders snellere afhandeling / afgeven van indicatie + beschikking oog voor kwaliteit van de beschikking (doelen en resultaten vermelden) contact tussen SWT en aanbieders t.b.v. snellere start zorg
Bijeenkomst op 24 november Focus op 2 uitdagingen innovatie Bijeenkomst op 24 november Focus op 2 uitdagingen 1. Thuiswonenden ouderen met dementie (ActiVite, Topaz en gemeente) 2. Jongeren (Gemiva, Prodeba en gemeente) Uitnodiging Op zoek creatieve geesten en probleemoplossers!
Vragen