Sollicitatietraining

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Gebruik sociale media voor Personal Branding en om werk te zoeken
Hoe ga je om met LinkedIn?
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Social media gebruiken om een baan te vinden
Sollicitatiegesprek.
Training jaar 2 Mei 13. Filmpje: LinkedIn Bron: Hyperlink.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Meer bekendheid via Linkedin Stella Maaswinkel Verseau trainingen.

Het nieuwe solliciteren:
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Herenbos Personeelsdienst
UVW LinkedIn Presentatie
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Solliciteren: wat wil ik?
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
ROC West-Brabant meets. Facts en Figures Vinden.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Instroom en mobiliteit Het programma Instroom & Mobiliteit van FCB draagt bij aan een passende bezetting in de branche Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening.
Workshop Baukelien van Minnen. LinkedIn  LinkedIn – 5,9 mio profielen in Nederland op een beroepsbevolking van 6,1 mio (mbo+)  78% van de mensen op.
Training voor beginners. Agenda Waarvoor LinkedIn gebruiken? Hoe maak je een aansprekend profiel? Digitaal netwerken: hoe doe je dat? De interactie aangaan.
Matchcare LINKEDIN BASISTRAINING. Programma Introductie en voorstelrondje Introductie social media LinkedIn Wat moet je vooraf weten? Beginnen met invullen.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
YELLOW BIJ DE GEMEENTE GRONINGEN 2 JUNI zzp’ers voor Nieuw !
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Training: Inloggen en Zoeken
Anders kijken, anders doen
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Introductie social media
Training: Inloggen en Zoeken
Training: Inloggen en Zoeken
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
LinkedIn – Je carriere start nu!
© UNIEK IN DE KLAS.
Left-out? or LinkedIn or Left-out?.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Hoe presenteer ik mezelf online?
Sollicitatietraining
De zakelijke brief.
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Vacatureteksten schrijven
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Solliciteren met Social Media
Twitter • LinkedIn • Facebook
SCOUTING OP JE CV Masterclass Scouting op je CV.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Dienstverlening Krikke Consult
Social media voor statenleden/politici
Zichtbaarheid Creëren
Sneak Preview voor CV&V Yvonne de Boer
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Sollicitatietraining Solliciteren, het echte werk!

Over Voort

Onze vakgebieden

Onze vakgebieden

Onze vakgebieden

Droomstage / Droombaan Hoe ga je daar komen? Samenwerking Avans / Civil Engineering Tour 2017 en Voort Online personal branding Jouw brief en cv De arbeidsmarkt Case 1 ‘Het eerste contact’ Case 2 ‘De voorbereiding’ Case 3 ‘Het sollicitatiegesprek’ Case 4 ‘Onderhandeling arbeidsvoorwaarden’

Avans Hogschool / Civil Engineering Tour 2017 Onze samenwerking

Samenwerking Avans/ Civil Reeds vele jaren sponsor van de Civil Engineering Tour Groei & vooruitgang Voort Academy Jong professional programma Vul hier de betreffende school / vereniging in Vul hier kort een beschrijving van de samenwerking toe (hoeveel jaar al samenwerking? Met welke vereniging(en) en/of docenten is er contact? Etc) Vul ook mogelijke resultaten vanuit deze samenwerking toe (hoeveel bemiddelingen zijn er al gedaan, zit er een noemenswaardig traject tussen dat leuk is om kort als voorbeeld aan te halen? etc.)

Online personal branding Hoe bewust ben jij online?

Maak jij al indruk met je profiel? Jouw LinkedIn profiel Maak jij al indruk met je profiel?

Hoe zien jullie LinkedIn profielen eruit? Jouw LinkedIn profiel Hoe zien jullie LinkedIn profielen eruit? Volg de tips & tricks die LinkedIn zelf al geeft Verder is essentieel: Een zakelijke foto. Profielen met een persoonlijke en professionele foto worden 14x vaker bekeken Duidelijke header, werkveld en regio Opleiding en (werk) ervaring Samenvatting Let op met het vermelden van bijbaantjes bij werkervaring Volg de tips & Tricks die Linkedin al geeft Linkedin doorloopt alle stappen met je Ook laat Linkedin constant optimalisatietips zien Wat is essentieel in je profiel? Zakelijke foto Header, industrie en regio Opleiding en werkervaring Samenvatting  Kijk uit met het vermelden van bijbaantjes bij je werkervaring i.v.m. vindbaarheid. Linkedin maakt (nog) geen onderscheid tussen bijbaan en werkervaring.

LinkedIn en werkgevers Hoe gebruiken werkgevers LinkedIn?

LinkedIn en werkgevers Voor 80% van de werkgevers is LinkedIn het belangrijkste wervingskanaal Hoe gebruiken werkgevers LinkedIn dan? En wat betekent dat voor jou? Naar wie zijn ze op zoek? Hoe vinden zij deze professionals? Wat bekijkt een werkgever in jouw profiel? Hoe gebruiken werkgevers / recruiters Linkedin? Organisatiegroep (gerichte boodschappen, vacatures, discussies) Bedrijfspagina (nieuws en ontwikkelingen) Recruiter profiel (mogelijkheden tot direct benaderen van profielen, uitgebreidere zoekmogelijkheden) Gerichte zoekwoorden per vacature / gewenst profiel  wat doen wij wanneer mensen ons profiel hebben bezocht? (direct een bericht sturen met kunnen we iets voor elkaar betekenen) ‘Linkedin basis’ en ‘Linkedin recruiter’, de verschillen Recruiter heeft mogelijkheden tot direct benaderen ook buiten je netwerk Uitgebreidere zoekmogelijkheden Plaatsen van jobslots Beheer van je contacten (labels, projecten etc.)  Recruiter omgeving laten zien Naar wie zijn zij / wij op zoek? Welke ontwikkelingen ziet KP&T? In vacatures maar ook bij werkgevers? Waar vragen opdrachtgevers tegenwoordig naar en hoe kunnen studenten hier zelf op inspelen via Linkedin? Hoe vinden zij / wij deze professionals?  Verschillende bronnen laten zien binnen Linkedin (groepen, updates posten, zoeken)  Zoekopdracht laten zien Wat bekijkt een werkgever in jouw profiel? Vanuit eigen ervaring adviseur Solliciteren via Linkedin Solliciteer vooral via Linkedin. Zeker op vacatures die je via dat platform onder ogen krijgt. Via steeds meer website’s kun je ook met je Linkedin profiel solliciteren. De website neemt dan alle persoonlijke / contact informatie uit je profiel over of stuurt een mail met daarin alleen maar informatie vanuit je linkedinprofiel. Zorg hiervoor dan wel dat de informatie op je profiel klopt en volledig is.

Toon eigenaarschap over je carrière Gevonden worden Toon eigenaarschap over je carrière

Hoe vindbaar zijn jullie? Gevonden worden Hoe vindbaar zijn jullie? Waar wil je op gevonden worden? Is je profiel klaar om gevonden te worden? Hoe volledig is je profiel ingevuld? Hoe zien de teksten op je profiel eruit? Zijn de juiste trefwoorden in je profiel verwerkt? Maak jezelf zichtbaar Breid je netwerk bewust uit. Voeg connecties toe maar ga ook groepen en bedrijven volgen Laat jezelf zien door gebruik te maken van updates Waar wil je op gevonden worden?  Studenten vragen voor zichzelf te bepalen wat voor stage/baan bij welk bedrijf ze ambiëren. Laat ze bijvoorbeeld zoeken naar een dergelijke functie om inzichtelijk te krijgen wat voor zoekwoorden bij deze functie / bedrijf passen om in het profiel te verwerken Hoe volledig is jouw profiel ingevuld?  Profielen bekijken + direct tips geven. Wellicht één profiel er nog even klassikaal uitpikken. Hoe zien de teksten op je profiel eruit? Stem je profiel af op waarop je gevonden wilt worden (bedenk welke woorden een werkgever zou gebruiken om iemand te vinden voor de functie die jij ambieert?) Dit geldt niet alleen voor het gevonden worden door werkgevers. Hoe beter jouw profiel is ingevuld met woorden die jij belangrijk vindt, hoe beter Linkedin ook haar aanbod van bijvoorbeeld vacatures kan afstemmen op jouw profiel. Volledigheid van je profiel bepaalt ook wat je vindt (People you may know, Jobs you may like, Groups you may like etc.) Wat kun je extra doen om vindbaarheid te vergroten? Profiel (skills, aanbevelingen, referenties vragen, teamgenoten toevoegen aan projecten, updates posten, Engels profiel aanmaken Netwerk (aansluiten bij groepen en daar actief in participeren, bedrijven volgen, connecties uitbreiden ‘who’s viewed your profile’)

Zoek via LinkedIn de verbinding Vinden Zoek via LinkedIn de verbinding

Wat vind je op LinkedIn? En hoe kun je slim vinden? Carrièremogelijkheden Bedrijven Vacatures Informatie en ontwikkelingen Arbeidsmarkt Jouw vakgebied Gesprekspartners Nieuwe contacten Laat hier mogelijkheden zien van: Bedrijfspagina’s Groepen Advertenties Jobs you may like People you may know Leg het principe van boolean search uit

Online personal branding Ga bewust om met je online profielen en activiteiten “Voor 80% van de werkgevers is Linkedin het belangrijkste wervingskanaal” Hoe gebruiken werkgevers LinkedIn dan? En wat betekent dat voor jou?

Vinden en gevonden worden Hoe vindbaar zijn jullie? Hoe maak je jezelf vindbaar? Bepaal de voor jou relevante trefwoorden Verwerk deze op de meest bepalende plekken (header, in samenvatting etc.) Breid je netwerk bewust uit. Voeg connecties toe maar ga ook groepen en bedrijven volgen Laat jezelf zien door gebruik te maken van updates Aan de slag Volg tips & tricks die LinkedIn zelf al geeft Zorg dat je foto professioneel is Maak een friendly URL

Hoe maak jij indruk met brief en cv? Jouw brief en CV Hoe maak jij indruk met brief en cv?

Hoe stel je een doelgerichte motivatiebrief op? Jouw brief en cv Hoe stel je een doelgerichte motivatiebrief op? Gebruik een actieve schrijfstijl Beperk de hoeveelheid ‘ik’ maar zet organisatie en/of vacature centraal Maak duidelijk de koppeling tussen jouw ambitie, kennis & vaardigheden en het betreffende bedrijf / vacature Vergeet de ‘call to action’ niet

Hoe creëer je een overzichtelijk cv, afgestemd op de vacature? Jouw brief en cv Hoe creëer je een overzichtelijk cv, afgestemd op de vacature? Beperk je cv tot maximaal 2 A4’tjes Check je cv op taal- en typefouten Zorg voor een overzichtelijk cv Opgebouwd van heden naar verleden Puntsgewijs i.p.v. verhalend Zet duidelijk je ervaring in je cv Bijbaantjes en vakantiewerk Praktijkopdrachten en projecten tijdens je opleiding

Jouw brief en cv CV Vermeld software- en eventuele talenkennis Voeg iets persoonlijks toe Referenties altijd op aanvraag

Ga aan de slag met je eigen brief en cv Stuur deze uiterlijk 13 februari naar m.vandenbeuken@voort.com En ontvang deze incl. feedback retour

De arbeidsmarkt Hoe ziet de arbeidsmarkt er op dit moment uit? En via welke wegen kom je hiermee in contact?

De arbeidsmarkt Civiele Techniek Kom in contact Disciplines Functies Op eigen initiatief Via je netwerk Via Voort

Ben je een ambiteuze denker of een ijverige doener? Maak de test en je krijgt de uitslag in je mailbox

Bereid een ‘personal pitch’ voor Vertel in 1 minuut iets over jezelf, zonder je cv ‘voor te lezen’ [Deze personal pitch ga je gebruiken in de volgende training]

Case 1 Het eerste contact

Case 1 ‘Het eerste contact’ Hoe pak je onderstaande aan? Je vindt een bedrijf heel interessant of hebt een interessante vacature gezien. Graag kom je met dit bedrijf in contact.

Case 2 De voorbereiding

Case 2 ‘De voorbereiding’ Hoe bereid je je voor op het volgende gesprek? Je hebt gesolliciteerd op de vacature van werkvoorbereider wegenbouw en je bent uitgenodigd voor een gesprek. Doel van het gesprek is dat jij en de werkgever in persoon kennis met elkaar maken. En niets is zo belangrijk als een eerste indruk. De werkgever ziet ‘het gezicht’ achter jouw cv en jij krijgt een indruk van de organisatie waar de vacature speelt

Het sollicitatiegesprek Case 3 Het sollicitatiegesprek

Case 3 ‘Het sollicitatiegesprek’ Voer het volgende sollicitatiegesprek Je hebt je goed voorbereid en nu is het tijd voor het gesprek. [Maak tweetallen. Alle studenten links zijn sollicitant, alle studenten rechts werkgever. Bereid een aantal vragen voor die je vanuit jouw rol zou stellen. Ga vervolgens met elkaar het gesprek aan.] [Bedenk een aantal vragen die je als sollicitant kan stellen en die je van een werkgever kan verwachten.]

Onderhandeling arbeidsvoorwaarden Case 4 Onderhandeling arbeidsvoorwaarden

Case 4 ‘Onderhandeling arbeidsvoorwaarden’ Wanneer ga je onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden? Het sollicitatietraject is goed van start gegaan. Maar er komt een moment dat ook de arbeidsvoorwaarden ter sprake (moeten) komen. Hoe pak je dat aan?

Meer weten? [Michiel van den Beuken] | [Manager civiele techniek] [06- 41 78 37 13] | [m.vandenbeuken@voort.com] Vul hier je contactgegevens in

Vragen?