Samenwerken met het bedrijfsleven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
1 Presentatieavond Technologie en Dienstverlening Leerjaar 3 en 4 8 februari 2011.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Workshop OGW in de klas..
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
Intersectoraal Klas 3.
L O B LoopbaanOriëntatie en Begeleiding. L O B Leerplicht tot en met leerjaar waarin je 16 jaar wordt Kwalificatieplicht tot het behalen van niveau 2.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Leren in nieuwe contexten
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Connecting the world. Het logistieke netwerk. D-Street Consultancy.
Zwerfafval projecten In het primair onderwijs 25 juni 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
LOB Motieven Wat wil ik?.
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar Jorismavo.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Wetenschap en technologieonderwijs De Malelande
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Loopbaan Orientatie en Begeleiding
Crowdfunding.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Talent in beeld.
Het is vandaag Girlsday!
Rob Goossens Het Werkplan.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum

Personeel en Organisatie P&O
Welkom instructeurs!.
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Beste Havo 4..
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Het is vandaag Girlsday!
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Acquisitie en PR– les 1.
LOB Motieven Wat wil ik?.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
ADL Les 1.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Project gamemarket Les 1.
Anatomie en Fysiologie
<naam bedrijf> & <naam school>
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Samenwerken met het bedrijfsleven Investeren in relaties met het bedrijfsleven zijn van grote waarde voor het onderwijs

Programma Intro met uitleg (10 minuten) In groepjes van drie werken aan opdracht (25 minuten) Presenteren groepswerk aan andere groepjes (10 minuten) Afsluiting Afbeeldingen komen van www.techniektalent.nu

Waar moet je beginnen? WAAROM wil je met het bedrijfsleven samenwerken HOE liggen de contacten met de regio vanuit jouw school WAT gebeurt er zoal met het bedrijfsleven WIE kan er helpen? www.lobentechnologie.nl

Waarom? Heldere Visie Voor iedereen duidelijk Zichtbaar in het schoolcurriculum

Hoe? Inventarisatie Uitvoering Acquisitie Actieve school: iedereen heeft invloed op LOB en daarmee de wereld van beroep en arbeid dichterbij!

Hoe? Inventarisatie Bekende bedrijven Bekende netwerken Stagebureau in de school? Is er een collega die dit bijhoudt?

Uitvoering Formuleer je wens: wat, wanneer, waar en hoeveel leerlingen van welke leeftijd en niveau “Oefen droog” Maak email met je verzoek! Volhouden “Nee”! Bij Ja, regel de logistiek rondom de interventie, stuur een reminder aan het bedrijf en vraag of alles duidelijk is. Vergeet niet te bedanken CRM o.i.d.

Acquisitie Tijdrovend en geen corebusiness Begin met bekend of eigen netwerk Bedrijven netwerken rondom je school Opleidings- en ontwikkelingsfondsen in de techniek zoals Otib, Oom, AenO metalektro, VAPRO Gemeente EZ Werkgeversverenigingen Durf te vragen om ondersteuning

Directie ondersteunt met daadkracht Iedereen heeft een netwerk binnen de school, ook de directie Benoeming LOB coördinator? Kiezen voor een vorm van CRM systeem ivm verduurzaming contacten. Update hiervan is een serieuze zaak Kiezen voor “Gastlessen zo Geregeld” van Techniek Talent.nu Bedrijven krijgen exposure voor hun samenwerking (lokale pers, eindejaars bbq, website van de school, nieuwsbrieven naar ouders etc)

Waarom zou je met bedrijven willen werken? Context in je lessen Leerlingen techniek in bedrijven laten beleven De keuzes die leerlingen maken doen ze op basis van beleving en niet op cognitie. Vandaar dat het belangrijk is een beleving mee te geven.

Project: Hoe kan school duurzamer worden? Bezoek ingenieursbureau TAUW in Deventer Project Eigen rol Meten Onderzoeken Adviseren Leiden

Lesactiviteit Bezoek bierbrouwerij “de Leckere” Uitleg over brouwerij Overzichtskaart brouwproces 360 graden foto’s Mobiel en Google Card Opdracht

Aan het werk! Maak groepjes van drie personen Je krijgt 25 minuten om aan opdracht te werken Per groepje kies je uit volgende opdrachten: Lesactiviteit over waterschap Drents Overijsselse Delta Lesactiviteit over energiebedrijf ENGIE Lesactiviteit over Tecla Bodewes Shipyards Lesactiviteit over ingenieursbureau Fluor Welk bedrijf heb ik nodig en hoe maak ik een belscript? In 1 minuut kun je uitgevoerde opdracht presenteren aan andere groepjes

Laatste 10 minuten In 1 minuut geef je ander groepje informatie over jouw opdracht Vervolgens 1 minuut verhelderende vragen beantwoorden Wisselen van groepje; groepje dat eerst luisterde gaat nu presenteren Ontwerp- en vakdidactische criteria