Samenwerken met het bedrijfsleven Investeren in relaties met het bedrijfsleven zijn van grote waarde voor het onderwijs
Programma Intro met uitleg (10 minuten) In groepjes van drie werken aan opdracht (25 minuten) Presenteren groepswerk aan andere groepjes (10 minuten) Afsluiting Afbeeldingen komen van www.techniektalent.nu
Waar moet je beginnen? WAAROM wil je met het bedrijfsleven samenwerken HOE liggen de contacten met de regio vanuit jouw school WAT gebeurt er zoal met het bedrijfsleven WIE kan er helpen? www.lobentechnologie.nl
Waarom? Heldere Visie Voor iedereen duidelijk Zichtbaar in het schoolcurriculum
Hoe? Inventarisatie Uitvoering Acquisitie Actieve school: iedereen heeft invloed op LOB en daarmee de wereld van beroep en arbeid dichterbij!
Hoe? Inventarisatie Bekende bedrijven Bekende netwerken Stagebureau in de school? Is er een collega die dit bijhoudt?
Uitvoering Formuleer je wens: wat, wanneer, waar en hoeveel leerlingen van welke leeftijd en niveau “Oefen droog” Maak email met je verzoek! Volhouden “Nee”! Bij Ja, regel de logistiek rondom de interventie, stuur een reminder aan het bedrijf en vraag of alles duidelijk is. Vergeet niet te bedanken CRM o.i.d.
Acquisitie Tijdrovend en geen corebusiness Begin met bekend of eigen netwerk Bedrijven netwerken rondom je school Opleidings- en ontwikkelingsfondsen in de techniek zoals Otib, Oom, AenO metalektro, VAPRO Gemeente EZ Werkgeversverenigingen Durf te vragen om ondersteuning
Directie ondersteunt met daadkracht Iedereen heeft een netwerk binnen de school, ook de directie Benoeming LOB coördinator? Kiezen voor een vorm van CRM systeem ivm verduurzaming contacten. Update hiervan is een serieuze zaak Kiezen voor “Gastlessen zo Geregeld” van Techniek Talent.nu Bedrijven krijgen exposure voor hun samenwerking (lokale pers, eindejaars bbq, website van de school, nieuwsbrieven naar ouders etc)
Waarom zou je met bedrijven willen werken? Context in je lessen Leerlingen techniek in bedrijven laten beleven De keuzes die leerlingen maken doen ze op basis van beleving en niet op cognitie. Vandaar dat het belangrijk is een beleving mee te geven.
Project: Hoe kan school duurzamer worden? Bezoek ingenieursbureau TAUW in Deventer Project Eigen rol Meten Onderzoeken Adviseren Leiden
Lesactiviteit Bezoek bierbrouwerij “de Leckere” Uitleg over brouwerij Overzichtskaart brouwproces 360 graden foto’s Mobiel en Google Card Opdracht
Aan het werk! Maak groepjes van drie personen Je krijgt 25 minuten om aan opdracht te werken Per groepje kies je uit volgende opdrachten: Lesactiviteit over waterschap Drents Overijsselse Delta Lesactiviteit over energiebedrijf ENGIE Lesactiviteit over Tecla Bodewes Shipyards Lesactiviteit over ingenieursbureau Fluor Welk bedrijf heb ik nodig en hoe maak ik een belscript? In 1 minuut kun je uitgevoerde opdracht presenteren aan andere groepjes
Laatste 10 minuten In 1 minuut geef je ander groepje informatie over jouw opdracht Vervolgens 1 minuut verhelderende vragen beantwoorden Wisselen van groepje; groepje dat eerst luisterde gaat nu presenteren Ontwerp- en vakdidactische criteria