Communicatievaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Eindwerk zesde jaar.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Informatievaardigheden Blok Huub Prüst Eleonore ten Thij.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Geïntegreerde Communicatie
Ingenieursvaardigheden
Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 1 Communicatievaardigheden 1ste Bach. Informatica.
Schrijven in passende stijl
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
De eerste presentatie voor Nederlands
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Aandachtspunten bij spreken voor publiek
Presenteren.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Deze prenten van de communicatieset IK+JIJ=WIJ van het VVKBaO zijn polyvalent inzetbaar: -Als aanzet tot een gesprek -Als de student/leerkracht zijn/haar.
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Communicatie en relatie
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Social media presentatie
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Volksuniversiteit Zwolle
Presenteren en communiceren
Even voorstellen .
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Communicatie & Relatie
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Programma Assistentendag April 2017
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Communicatie 5e les.
Communicatie 7e les.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vwo 6 – literatuur Week
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Toetsing Vakdidactiek 2.
Basics over communicatie
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Interculturele communicatie
Hoofdstuk 1.
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Wetenschap bestaat bij gratie van communicatie Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Moeilijk? Vaardigheden, maar: emotioneel engagement discipline geduld Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden humane wetenschappen exacte wetenschappen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Basisvaardigheden o.a. mondeling een presentatie geven gespreksvoering en vergaderen schriftelijke taalvaardigheid (rapport, artikel, paper...) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden in beroepsloopbaan … en opleiding Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Prestaties worden beoordeeld op basis van schriftelijke vaardigheden (verslagen, papers..) en mondelinge vaardigheden (presentaties, gesprekken...). Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Constatering: “...communicatieve vaardigheden van studenten zijn (waren ?) een kritische factor voor het succes van hun projecten” “slechte presentaties en slechte rapportages” Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Accreditering: “The program must include an engineering project or engineering research activity (...) resulting in a thesis or report that demonstrates both mastery of the subject matter, and a high level of written communication skills” (ABET 1999: 10). Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Vier manieren inzicht vergroten in communicatieve eisen diagnosevaardigheid vergroten kennis verwerven van oplossingsstrategieën ervaring opdoen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden wens om communicatievaardigheden op geïntegreerde manier te geven/toetsen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Productieve vaardigheden ‘ambachtelijke’ (tekst)vaardigheden toepassing van conventies strategisch-communicatieve vaardigheden vaardigheden in het geven van feedback Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Ambachtelijke (tekst)vaardigheid Schrijvers/sprekers zijn in staat teksten te structureren, formuleren. Aandacht voor tekst, alinea-opbouw, stijl… correct taalgebruik en foutloze spelling Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Toepassing van conventies bij bepaalde genres horen bepaalde conventies/competenties. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Strategisch-communicatieve vaardigheden communicatiedoelen en informatiebehoeften van doelgroepen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Geven van feedback relevant Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

De transport-metafoor Zender 'pakt' de boodschap in (in woorden) en verstuurt dat 'pakket' via een transportmiddel (‘kanaal’) naar een ontvanger, die het pakket uitpakt en er de boodschap 'uithaalt'. (Shannon & Weaver 1948) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Kritiek Dat beeld klopt niet voor natuurlijk taalgebruik, omdat woorden erg vaak contextueel verschillende betekenissen kunnen hebben. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Correctie Betekenis zit niet in woorden zelf maar wordt door mensen toegekend in een bepaalde context en binnen een bepaald medium. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden ”… who can think and say what to whom in what way, and who or what is excluded from discourse and knowledge". (Hodge 1990: 13). Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Goede communicatie? effectiviteit (doeltreffendheid) efficiëntie (doelmatigheid) aanvaardbaarheid (normen) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Jansen e.a. (2004) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Vierzijdige communicatie referentiële aspecten inhoud, feiten,… expressieve aspecten informatie over de zender Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Expressieve boodschap Heden is door de dienstdoende ambtenaar geconstateerd dat de inhoud van uw huisvuilcontainer, in strijd met artikel 13 van de Gemeentelijke Verordening Huisvuilophaling, het max. vulgewicht van 75 kg te boven ging. Uit oogpunt van serviceverlening is de container niettemin geaccepteerd. In het vervolg zal het niet op correcte wijze aanbieden van containers echter tot gevolg hebben dat deze niet worden geledigd. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Expressieve boodschap Toen wij vandaag uw huisvuilcontainer leegmaakten, merkten wij dat die zwaarder was dan 75 kilo. Dat is niet de bedoeling, want te zware containers zijn slecht voor de gezondheid van de ophalers en ze vergroten de kans op storingen in de apparatuur. Om u niet te ontrieven, hebben we de container niettemin leeggemaakt. Maar wilt u er in het vervolg op letten? Als het opnieuw gebeurt, zullen we de container moeten laten staan. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Expressieve boodschap neutraal enthousiast opdringerig streng behulpzaam zelfverzekerd Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Vierzijdige communicatie relationele aspecten houding van zender t.o.v. ontvanger Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Relationele boodschap Een goede toekomst, een goede baan en een prima inkomen? Dan moet je beslist communicatiewetenschap studeren. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Relationele boodschap Communicatievormen maken een stormachtige ontwikkeling door. Internet en andere technologische nieuwigheden leiden steeds weer tot iets nieuws. Als jij daarin geïnteresseerd bent, is communicatiewetenschap echt iets voor jou. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Relationele boodschap CONTENT gebruikt moderne digitale technieken om het uiterste uit uw orgel te halen. De snelheid en de diepte van de tremulant kunnen bijvoorbeeld individueel per manuaal naar uw eigen voorkeur worden ingesteld. Desgewenst kunt u bovendien de stemming van uw instrument aanpassen, zodat u de oude en klassieke meesters op geheel authentieke wijze ten gehore kunt brengen. U kunt kiezen uit gelijkzwevend, middentoon, Pythagoreaans, Werckmeister, Kirnberger en Valotti & Yong. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Vierzijdige communicatie appellerende aspecten invloed zender op ontvanger Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Appellerende boodschap doelen van zenders beleidsdoelen doelen van ontvangers onduidelijke doelen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Doelen van zenders informatief informeren kennis instructief instrueren vaardigheden persuasief overtuigen mening, houding motiverend aanzetten gedragswijz. affectief gevoelens opwekk. emoties Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Beleidsdoelen Directe en indirecte: individu organisatie Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Doelen van ontvangers Zenderdoelen Symmetr. ontvangerdoelen informeren kennis verwerven, iets weten instrueren vaardigheid verwerven, kunnen overtuigen standpunt bepalen, iets vinden aanzetten beslissing nemen, iets doen gevoel. opwek. iets voelen, geëmotioneerd raken Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Onduidelijke doelen “Geconstateerd werd dat er geen overzicht bestaat van personen die gerechtigd zijn betalingen van meer dan € 10000 te verrichten.” Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Leren communiceren: structureren formuleren (argumenteren) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Leren communiceren rapporteren tekstsoorten mondeling presenteren Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Leren communiceren gespreksvoering vergaderen notuleren corresponderen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

CURSUS: http://Minerva.Ugent.be/ Jansen, C., Steehouder, M. en M. Gijsen (red) (2004), Professioneel communiceren. Taal en communicatiegids. Houten: Martinus Nijhoff. Steehouder, M. e.a. (1999), Leren communiceren. Handboek voor mondelinge en schriftelijke communicatie. Groningen: Wolters-Noordhoff Elling, R. e.a. (1999), Rapportagetechniek. Groningen: Wolters-Noordhoff. Willockx, C. (1998), Citeren & refereren. Schriftelijke, mondelinge, audiovisuele en elektronische bronnen. Leuven: Garant. Elling, M.G.M. (1984), De techniek van het schriftelijk rapporteren. Groningen: Wolters-Noordhoff. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Lesoverzicht 4 oktober Inleiding + organisatie cursus 11 oktober Structureren/Mondeling presenteren (dl.1) (opgave taak 1 & 3) 18 oktober Formuleren 25 oktober Formuleren (opgave taak 2) 8 november Rapporteren 22 november Tekstsoorten (+ opgave taak 4) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06

Communicatievaardigheden Lesoverzicht 29 november Afwerken + Mondelinge presentaties (dl 2) 6 december Opdracht 3: mondelinge presentaties 13 december Opdracht 3: mondelinge presentaties 20 december Opdracht 3: mondelinge presentaties 10 januari (inhaaldag mondelinge presentaties) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar 2005-06