prof. dr. J. Lenaerts, prof. dr. W. Wieme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Science museum with guide Recycle: different target –environmental sanitation (noise pollution) –electronic / physics engineering –audiology.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
A digital toolkit for patients with COPD
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Gerard Wagenaar, Avans Hogeschool
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.
HIGH TECH HUMAN TOUCH UTWENTE.NL/BACHELOR. STUDIES Advanced TechnologyTechnische GeneeskundeCreative Technology.
“Thinking Skills” concept or didactics? 10 april 2008.
Center of Entrepreneurship Value050 en Incubator Cube050 Welkom en introductie Cube050 Innovatiebrief Cube050 Ozo Media Water & Energy Solutions Honours.
A multimedia platform for live physics demo's. Bartel Van Waeyenberge Department of Solid State Sciences Ghent University.
Delen van informatie. Inhoud I.T. Works TerraIndex Digitaal samenwerken en de centrale/landelijke service.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Sector, Firm Size and ICT investments
E-Vita HF Effectiveness of an interactive web-based platform and a disease specific information website in patients with heart failure: a 3-arm randomized.
Processing Structured Hypermedia
Blame the youth? The changing professional ideology of the social worker Steven Brandt Preconference TiSSA 2017 Social Work as a Space for Dialogue, Diversity.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
SDI from a technological perspective: Architecture
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Innovate-IT Enkele toepassingen
Just Science Done Right!
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Learning paths for key roles
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Exams at KU Leuven Campus Sint-Andries.
Towards and Africa Europe Partnership
Testphases still relevant?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

prof. dr. J. Lenaerts, prof. dr. W. Wieme Evaluation of the Educational Potential of Technology-enhanced learning tools for Physics doorklikken dr. Els Van Zele prof. dr. J. Lenaerts, prof. dr. W. Wieme

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele overview Introduction PHYS4ALL Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

« Physics Education Research » ‘PER’ Introduct ion « Physics Education Research » ‘PER’ (research into the teaching and learning of Physics) concepTests for physics (misconceptions) mechanics (FCI) – electricity (CSE) ; magnetism (CSM) quantum physics (CQP: doctoral dissertation) alternative methods of instruction, learning materials Peer Instruction (E. Mazur), tutorials (L. Mc Dermott) Studio Physics (J. Wilson), Workshop Physics (P. Laws) Physlets (W. Christian), Simulations (o.a. D. Zollman) attitudes tests VASS & MPEX Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele McDermott Wheel Introduct ion three essential phases : design instruction research  the least attention  assessment  design of alternative evaluation Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele overview Introduction PHYS4ALL Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

Non linear multi-dimensional learning environment PHYS4ALL instructional design Addressing : situating problem – needs analysis – requirements – design philosophy – design – evaluation – production – maintenance – follow up - ... blended and hybrid learning multiple ways of instruction, combining ICT applications with interactive or activating lectures on- and off-campus instruction Learning environment for introductory modern physics (quantum physics) Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding STIHO project prof. Lenaerts and prof. Wieme http://physics.rug.ac.be/fysica/NietKlassiek.htm ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele details of the learning environment : - non-linearly structured course material (website) multidimensional materials (mathematical dimension, problem solving strategies, technological applications, social and economic dimension, …) differentiation among students (different learning groups, different learning paths,…) Physlets (scriptable JAVA applets) (interactive computer simulations demo. concepts and processes) tutorials for mental modelling question database for surveys and tests feedback and self-tests for students e-mail connection and discussion forum PHYS4ALL Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele PHYS4ALL Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele overview Introduction Phys4all Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

Student registration captivation representation evaluation multimedia model for evaluat ion content knowledge multimedia evaluation representation registration captivation demonstration learning environment non-evaluated learning tool effective learning tool reproduction of knowledge creation of knowledge Student Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

Evaluation of ICT learning tools model for evaluat ion Evaluation of ICT learning tools ‘how’ does the student learn ‘what’ does the student learn (recognition, insight, self-confidence, ...) Learning quantum physics concepts (using ICT) Better insight when ICT-supported learning ? attitudes and expectations Which attitudes do students develop due to ICT-mediated learning ? Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding General questions about ICT-enhanced learning quality of the instruction, costs, analysis of time spent ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

Useful version of instruction model for evaluat ion survey – concepTest – learning tool – assessment tool used by multiple test populations students Eng. And Phys. majors review of literature own research Test version X for successive years Useful version of instruction measurement student learning redesign Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding scoring research of effects and outcomes evolution : open towards multiple choice questions instruction : tutorial towards modelling assignment nature of the test ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele overview Introduction Phys4all Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion attitudes cognition formative assessment Physlets and simulation programs Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ICT needs to introduced properly (instructions) ICT use in educational context internet access and PC use ‘introductory quantum physics’ EQP survey at t i tudes - high, increasing percentage of PC’s and Internet access - sufficient knowledge for using PC’s and Internet connection limited / inexistent prior experience with ICT-based learning - rather vague description of the domain of quantum physics - rather high interest in recent developments (technology) expectations to revisit classical physics high expectations Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ICT needs to introduced properly (instructions) objectives/intentions need to be clarified ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

Prior knowledge and concepts for quantum physics Concepts for Quantum Physics Test (CQP) cogni t ion AUSUBEL : importance of student’s prior knowledge background : Secondary Education, other courses (chemistry) The most important single thing in learning is what the learner already knows, ascertain this and teach him accordingly (Ausubel) Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding CQP test : different concepts related to modern physics atom model, probability, waves, photon concept, conservation of energy, … ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

application QP concepts cogni t Ion application QP concepts in new contexts mathematic definition recognition of QP concepts interpretation of experiments strategy measurement : diagnose addressing : remediation (tailor-fit, individual, off-hours) consequence : fine tuning methodological activities Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele format ive assessment questions database (prior knowledge, end of chapter questions, surveys) qualitative problems : e.g. drawing wave functions FAQ list alternative assignments (concept mapping) Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele Rutherford experiment (bending -particles at gold foil) prerequisite knowledge : size and mass collisions (classical physics) requirements for Physlets : solid instructions for usage accurate assignment (task) physlet 1/3 2/3 test population : good interpretation (experiment based on Physlet) Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding even for simple experiments : interpretation necessary (scientific literacy) effective use of Physlets : significant difference of Physlet users (at final examination) ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

effective learning tool simulat Ion program importance nano- technology research of (new) materials study of quantum phenomena safe* environment ( students’ *crash-test) simulation program or Physlet STM instructions : ‘how to use’ ‘what to do with it ’ Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding effective learning tool ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

« learning in progress » 2 à 3 min conversation / hour simulat ion program « learning in progress » VIDEO ANALYSIS 2 à 3 min conversation / hour euhh... What if the tip- sample distance is twice as large ? quantitative analysis transcripts 2 instructional methods : tutorial (top-down) (Zollman)  guided instructions modelling (bottom-up)  mental modelling twice as much time spent on modelling in bottom-up approach Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

qualitative : protocol analysis simulat ion program attitudes significant difference between survey results and student’s intuition realisation of « the student as researcher » must be guided the strategy must be suggested and guided cognitive learning good peer to peer cooperation (discussion) transfer (different from using jargon) mental modelling : testing hypotheses intense tutor to peer interaction modelling assignment better than tutorial Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

tutor must be aware of to promote/create equal chances simulat ion program social learning (collaborative learning, peer to peer learning) «learning pathway » strongly depends on inter-student relations transition from «traditionally better achiever» towards «creative researcher» tutor must be aware of to promote/create equal chances methodology simulation becomes partner in exploration (correct answer – memory) good instructions for use (simulation) clear assignment / task (context) appropriate guidance Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ICT-learning process: 1. exploration 2. systematic approach (bottom-up ! ) (scientific research) 3. synthesis (transfer, context-independent) ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele overview Introduction PHYS4ALL Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

Electronic Learning Environment for Physics Laboratory work ELO4PFYS Physics lab Intention activating and engaging learning environment promote student-centred learning (discovery learning) support students’ diverse learning paths Needs analysis poor preparation for laboratory work poor understanding of physics concepts/phenomena dissonance in time between physics theory and lab schedule Materials simulations to demonstrate physics concepts interactive descriptions of apparatus extended lab manual additional Internet information Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding Strategy Just-in-Time-Teaching (JiTT) (Gregor Novak) Test population 4th semester Physics Majors ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele final presentation - group work - technical applications JiTT appl ied to lab student preparation reading lab guide exploring website pre-test questions manipulating simulations feedback - task - strategy - report laboratory assignment feedback about preparation solving problem development of strategy taking measurements perform data analysis reporting teacher preparation preparing instruction reading student answers adapting intended instruction Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

Circuitbuilder-Physlet Example Physlet preparation of electricity lab work : short introductory videos Circuitbuilder Physlet (dr. T. Van Hoecke) build elementary electric circuits drag and drop voltmeters, ampere meters, oscilloscopes, data graphs, … parameter sliders Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele Conclusions ELO4PFYS Attitudes evolution towards more self-confidence better appreciate lab work for physics Hands-on from “sideline observer” towards “hands-on” from “fear” to “dare” Social learning from “preferred lab partner” towards “effective cooperation” with any companion Cognitive learning better understanding through own effective experimenting Student appreciation positive ! Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

CLAROLINE university wide Course Management System further development Philosophy : for all faculties for all courses at university support “how ICT materials are presented” manage tutor/lecturer/student - students communication electronic work space NOT an electronic course BUT a course management system Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding open source free (no charge) adaptable code --) tailor-fit design http://www.claroline.net ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele overview Introduction PHYS4ALL Model for evaluation Application to ELO4PFYS Conclusion Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

interactive learning environment Development process Physlet assignments Phase I (1998-1999) : test phase demonstrations (Physlets) focus group study STM simulation program redesign course structure – website design Phase II (1999-2000) : implementation implementation learning environment coherence between course text and website large scale testing learning tools/ assessment design question database Phase III (2000-2001) : fine tuning CD-ROM large scale testing assessment CQP diagnostic Integral solutions are better compared to intermediate «additives» Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding interactive learning environment ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

assessment of alternative design design of alternative assessment requi rement assessment of alternative design requires design of alternative assessment Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele

measurement/remediation of prior knowledge time investment conclusion measurement/remediation of prior knowledge more time (increasing # hours) ICT-supported self-study individual learning paths time investment considerable worthwhile alternative evaluation probe for insight problem-solving strategy cyclic process support more guidance clear instructions and descriptions new tasks use integral ICT solutions promote active learning style use of ICT to support develop mental modelling skills promote social learning positive attitudes Geachte leden van de examencommissie, beste dames en heren ik wil graag de resultaten van mijn doctoraatsonderzoek aan u voorstellen de voorliggende presentatie is opgebouwd als volgt : na een korte inleiding waarin PER wordt gekaderd worden de doelstelling van dit werk en de achtergrond waartegen het tot stand is gekomen uiteengezet daarna zal ik het voor dit onderzoek ontworpen EVALUATIEMODEL voorstellen en daarna de verschillende analyses die tijdens dit onderzoek zijn uitgevoerd. Het lijkt me een goed idee te starten bij de inleiding communicate reasons for using ICT learning goals/objectives ePhys Conference – Boeckhout – Nov. 5th 2003 dr. E. Van Zele