Anatomie op je bord Leren over de anatomie van

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Advertisements

Thema 20 Bewegingsapparaat
Kennis van het menselijk lichaam
Stevigheid en Beweging
Haptotherapie, wat is dat?
Het bewegingsapparaat
Gemaakt door Naim Sophie en Youri
2D/E. T5: Stevigheid en beweging.
Door: Derk Stroeve en Thijs Botman
Komaan met dat lijf Start.
7. Spieren en beweging 1.
Spierwerking als reactie op prikkels
Klik met de linker muisknop voor het volgende scherm
Spieren.
Anatomie Botten en gewrichten.
Stevigheid en Beweging
Basisstof 7: Blessures En spierpijn…..
2C. T5: Stevigheid en beweging.
EHBO I Les 2.
Les 1.
Vraag 1: welke sport wordt weergegeven met dit pictogram:
Het skelet.
Live: T. rex autopsie in de klas!
Botten van de mens Skelet of geraamte Bekende botten Schedel Borstbeen
Spieren en spierstelsel
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Een lichaam bestaat uit en De spieren zitten vast aan de beenderen. De spieren kunnen samentrekken en ontspannen. Zij dienen om ons te laten beenderen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Oefentoets aan einde les 11 Anatomie
Welke twee beenverbindingen zijn beweeglijk aan elkaar verbonden?
Leskaart 1: Geraamte beenverbindingen, fontanellen, bouw gewricht, samenstelling bot, samenstelling skelet, skelet van zoogdieren, verschillende gewrichten.
WORKshop oefentherapie Mensendieck beweegt mensen 26 maart 2011 Miriam Meijerink.
De wervelkolom, spierpijn, blessures
Leskaart 2: Spierballen
Hoofdstuk 3 Paragraaf 3: Blessures. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 3:  Wat zijn blessures?  Bespreken van een aantal blessures aan.
Skelet en spieren. Skelet Ondersteuning Aanhechting Beweging Bescherming Vorming bloedcellen.
Hierboven is een röntgenfoto kniegewricht afgebeeld. De knie bevindt zich aan de [rechter][linker] zijde van de röntgenfoto. haal steeds een van [rode.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: Skelet en houding. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken opdracht 1 t/m 7  Maken werkblad.
Ziekteleer 3.2/4.2 Les 1: opfrissen Cursusjaar 2016/2017 Mw. Vonk / mw. Zanderink-Mollenhorst.
Verhip, Waar zijn de knieën van een kip?
Spierwerking als reactie op prikkels
Stevigheid en beweging
SPieren.
Paragraaf 2: In beweging
Anatomie en Fysiologie
Stevigheid & beweging.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Het botten-en-spieren-spel
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
Stevigheid en beweging
Spieren Joska de Kroon.
Spieren Vertel dat we het vandaag gaan hebben over dieren. Maar eerst gaan we iets anders doen namelijk “STUFF”

Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Sterke Voeten Thema Bijeenkomst 1
Toolbox Ongunstige werkhouding
Stevigheid en beweging
Voor we dit eerste hoofdstuk over het lichaam beginnen bekijken we eerst samen dit filmpje …
Stevigheid en beweging
Botten, gewrichten en spieren
Lenigheid Module 3 Basisstof 4.
Stevigheid en beweging
Beweging 1 HV.
Het passieve bewegingsapparaat
Botten & spieren dwarsdoorsneden van het menselijk lichaam
Trauma extremiteiten.
Transcript van de presentatie:

Anatomie op je bord Leren over de anatomie van pezen, spieren en botten met kip van de supermarkt Teun Baarspul, freelance educatief ontwikkelaar

Introductie Zelf snijden Evalueren Afsluiting

Even voorstellen...

Kip, het meest veelzijdige... Why me? Kip kan je overal krijgen, kinderen eten het. Je kunt het in de klas meenemen zonder al te veel gedoe en regelgeving. (pas wel op: rauwe kip alleen met latex of dunne plastic handschoenen, vanwege bacteriën die op het vlees kunnen zitten)

Kip… in mijn lesprogramma? Kerndoel 34, bouw en functie menselijk lichaam: Bewegen Bouw, functie en werking van skelet en spierstelsel

Begrippen zadelgewricht dijbeen pees opperarmbeen spier antagonist gewrichtskapsel zadelgewricht kapselband opperarmbeen gewrichtskogel strekspier scheenbeen vingerkootje buigspier kraakbeen spier antagonist spaakbeen spaakbeen vergroeiing middenhandsbeen dijbeen kuitbeen scharniergewricht pees bot ellepijp gewricht naad kogelgewricht gewrichtskom beenverbinding

Kip… in mijn lesprogramma? Raakpunten leren onderzoeken: Waarnemen: overeenkomsten/verschillen, kenmerken Experimenteren: handelen, vrij exploreren, met hulpmiddelen Verwerken: oorzaak-gevolg, vorm-functie Houding: manipuleren, vragen stellen, verklaren

En nu aan de slag! Eerst kijken: Maak groepjes van drie Kijk wat er op de snijplank ligt Beschrijf wat je ziet Handschoenen aan? Aanraken mag!

Kippenpoot Vragen: Waar zit de poot aan het lichaam vast? Waar zit de voet? (wat is onder en boven?) Wat valt je op aan de huid? Vergelijk de poot met je eigen been Wat is hetzelfde? Wat verschilt?

Kippenpoot Dan snijden: Snij en stroop de huid af van de spieren Snij de huid los aan de onderkant (de enkel) Handschoenen aan? Aanraken mag! Opmerking: in huidige kerndoelen BO staat niets over leven in het verleden, dan wel over fossielen. Wel over het ontstaan van de huidige Nederlandse landschappen, waaruit je kunt afleiden dat Nederland er eerder anders heeft uitgezien. Er zijn wel verbanden te leggen naar het curriculum, maar dan eerder als verdieping of met een indirecte koppeling (zoals in het laatste geval).

Kippenpoot Vragen: Waar zit de knie, de enkel, het dijbeen, de kuit? Wat is spier en wat is pees? Voel je verschil? Waar zitten de pezen aan vast? Wat gebeurt als je er aan trekt? Trek er eens aan!

Kippenpoot-mensenbeen

Kippenpoot Opdracht: Zoek een buig- en een strekspier Zoek twee spieren die elkaars antagonist zijn Laat zien!

Kippenpoot Verder snijden: Snij de spieren los van het bot Schraap het bot helemaal schoon

Kippenpoot Kijken: Wat valt je op? Vergelijk de botten met die van een mens Wat is hetzelfde en wat is verschillend? Welke gewrichten zie je? Wat zie je?

Vergelijk met jezelf...

Kippenvleugel Eerst kijken: Beschrijf wat je ziet. Bepaal welk deel aan het lichaam zit Vergelijk de vleugel met je eigen arm Wat is hetzelfde? Wat verschilt?

Kippenvleugel Dan snijden: Snij de huid los van de spieren (van de schouder naar de vleugelpunt) Stroop de huid af van de spieren Bekijk het resultaat. Wat zie je? Opmerking: in huidige kerndoelen BO staat niets over leven in het verleden, dan wel over fossielen. Wel over het ontstaan van de huidige Nederlandse landschappen, waaruit je kunt afleiden dat Nederland er eerder anders heeft uitgezien. Er zijn wel verbanden te leggen naar het curriculum, maar dan eerder als verdieping of met een indirecte koppeling (zoals in het laatste geval).

Kippenvleugel Vragen: Waar zit de bovenkant? Waar zit de elleboog, de pols? Waar zitten de triceps en de bicep? Welke spieren helpen bij het strekken? Welke spieren helpen bij het buigen? Trek aan de spieren en kijk wat er gebeurt!

Kippenvleugel-mensenarm

Kippenvleugel Verder snijden: Snij de spieren los van de botten Schraap de botten helemaal schoon Beweeg de botten en kijk hoe ze scharnieren

Kippenvleugel Kijken: Vergelijk de botten met die van een mens Wat valt je op? Wat is hetzelfde en wat is verschillend? Welke gewrichten kom je tegen? Wat zie je?

Vergelijk met jezelf

Nog vragen...? ?

Begrippen zadelgewricht dijbeen pees opperarmbeen spier antagonist gewrichtskapsel zadelgewricht kapselband opperarmbeen gewrichtskogel strekspier scheenbeen vingerkootje buigspier kraakbeen spier antagonist spaakbeen spaakbeen vergroeiing middenhandsbeen dijbeen kuitbeen scharniergewricht pees bot ellepijp gewricht naad kogelgewricht gewrichtskom beenverbinding

Voor straks in de klas... Snijvoorbeelden vleugel en poot. Ppt met illustraties vergelijkende anatomie (nibi-site)

Andere lesideeën Bottenbeest Bewegende hand

Bottenbeest http://www.naturalis.nl/media/library/2016/01/ Opdracht_Bottenbeest_zonder_antwoordmodel.pdf

Resultaten

En het goede antwoord was...

Bewegende hand http://www.knutselidee.nl/knippen/bewegendehand.htm