Handvatten voor coaching

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Lotgenotencontact.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Wat is belangrijk om te leren?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Reflecteren.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
Talent in Ontwikkeling
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Het loopbaangesprek.
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
Coaching.
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 5.
Leidinggeven Communicatie.
Communicatie 3e les.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Communicatie 6e les.
gesprekstechnieken Les 2
Leren leren door feedback
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Handvatten voor coaching In deze PowerPoint vindt u, gerangschikt op thema, verschillende handvatten die u kunnen helpen bij het voorbereiden en uitvoeren van een coachingsgesprek. Besproken tijdens kringbijeenkomst 2, november 2016

Verkenning in de breedte Bijvoorbeeld: - Vanuit modellen, bijvoorbeeld JOHARI-venster, Roos van Laery. - Kernkwaliteiten van Ofman, transactionele analyse - Theorie over groepsprocessen - Theorie over ontwikkelingspsychologie, pubers … Bespreekpunten Wat is de plek van theorie in je coaching? Wanneer gebruik je het? Voorbeelden? Is het een aandachtspunt voor jezelf, voor de coaches?

Verkenning in de diepte Wat is de kernervaring? Wat raakt het diepst? Persoonlijke niveaus: voelen, vinden, willen Onderliggende overtuigingen, drijfveren, werken met: Feiten vs interpretaties Beelden/metaforen Wensbeeld/ideaal Aannames/vooroordelen/stereotyperingen Normen en waarden Bespreekpunten: Geef voorbeelden Wanneer ga je de diepte in? Doe je het zelf ook? Wat zijn je ervaringen? Welke aandachtspunten heb je voor jezelf en voor je coaches?

Persoonlijke dilemma’s Dan heb je het bijvoorbeeld over: Weerstanden Eigen attitude Kernkwadrant (Ofman) Grenzen Gevoelens Omgaan met autoriteiten, betrekkingsniveau van de relatie Bespreekpunten Wanneer en hoe komt dit aan de orde in je coaching? Behoeft dit aandacht?

Op wat goed gaat/ succes/oplossingen Wat verwacht je? Wat moet veranderen? Wat ging goed? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Hoe kwam je op het idee … Schaalvragen (Hoe zeker ben je op schaal 1-10) Vooruitgang schaal: Hoe weet je dat je een puntje hoger bent gekomen? Complimenten geven – zie feedback. Bespreekpunten: In hoeverre ligt je focus op succes en oplossingen? Wanneer wel/niet? Ben je je bewust van deze focus? Is het nuttig om hier aandacht aan t besteden op je school?

Gespreksvaardigheden Algemeen Structuur in het gesprek (inleiding/middenstuk/afronding) Stel echte vragen (wees nieuwsgierig en niet suggestief) Luisteren, samenvatten, doorvragen (LSD) Heretiketteren/herkaderen/reframen Niet invullen voor een ander (NIVEA) Let op oordelen/meningen/advies (OMA) Bespreekpunten Reflecteer op je laatste coachgesprek. Wat deed je wel/niet? Wanneer geef je advies?

Luisteren, samenvatten, doorvragen Wat doe je? Oogcontact Knikken Hummen Papegaaien Parafraseren Samenvatten Herkaderen

Doorvragen op Bijvoorbeeld Op niet gespecificeerde woorden of zinsdelen als: er, het, men, situatie, gevoel, soms, hier, daar. Op generalisaties: altijd, nooit, iemand, de leerlingen, de groep Weggelaten woorden of zinsdelen: “ik moet wel ….” Van wie? Waarom? Betekenis van vervormingen zoals onlogische opmerkingen, beeldspraak Vage of overtollige bijwoorden en werkwoorden: natuurlijk, zou kunnen. Bespreekpunten Wat hanteer je zelf uit dit lijstje? Wat kun je toevoegen? Waarvan word je je bewust? Is het zinvol om te bespreken met coaches? Hoe kun je het oefenen?

Feedback Positief en specifiek Op inhoud Op aanpak Op ontwikkeling Op modus Op kwaliteit Volgende stap is …. Bespreekpunten: Wissel concrete voorbeelden uit. Bekijk het artikel Goed zo! Is onvoldoende. Wat betekent dit voor de coaching en/of didactiek op je eigen school. Is aandacht voor positieve en specifieke feedback een issue in de school?

Confronteren Tegenstelling of discrepantie benoemen Uitspraken: Je vertelde X en nu zeg je Y Verbaal/ non-verbaal gedrag: Je zegt leuk, maar je kijkt sip. Woorden en gedrag: Je zegt dat je X wilt, maar je doet Y. Twee gedragingen: Je zegt dat je ideeën wilt en als je die krijgt… Verschil in waarneming: Jij vindt jezelf… Ik vind je juist… Visie en algemeen inzicht Jij wilt dat hij zijn excuses aanbiedt, ik denk dat hij dat van jou verwacht nu jij hem eruit gestuurd hebt. Toon voorbeeldgedrag (escaleer niet, overtuig niet, verdedig je niet), blijf positief en rustig, herhaal eventueel, gebruik een beeld/metafoor, vat samen, gebruik hier-en-nu. Bron: http://www.kessels-smit.nl/files/instrument_confronteren.pdf Bespreekpunten: Wanneer is confronteren nuttig? Gebruik je het in je eigen coaching? Gebruiken andere coaches het op school? Is het nuttig om er aandacht aan te besteden bij je coaches en op welke manier zou dat kunnen?

Beeldcoaching Selecteer sterke fragmenten en minder goede fragmenten. Gecoachte selecteert zelf sterke en minder sterke fragmenten. Vragen: Wat was je intentie? Wat doe je? Wat zie je bij/aan jezelf? Wat is het effect op de leerlingen? Wat doen de leerlingen? Wat zie je aan de leerlingen? Wat kun je doen om gewenste effect te bereiken? Wat zeg je? Bespreekpunten: Wanneer is beeldcoaching zinvol? Geven jullie beeldcoaching op school? Zo ja, hoe georganiseerd en hoe en door wie wordt het gegeven? Zo nee, is beeldcoaching een optie en wat is ervoor nodig om het op te zetten?