De wereld van pr 16 december 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media marketing
Advertisements

Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
4 P´s en 3 R-en MK01.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Inbound Marketing Plan
Kennismanagement & Sociale media
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Presenteren en communiceren
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Training voorbeeld voor
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 5. Social Media II.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Social work Week 2.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Februari 2016Jan Paul ter.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
PR & Communicatie BIG Challenge 2017
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
LET’s get Social.
Campagne taalvaardigheid
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Wie is wie? Roze = Ik ben Laura Ophof – Bosch, Marketing- en communicatiemanager NPO Zapp en Zappelin Geel = Ik ben Liesbeth Demmenie – Lergner, Productmanager.
Les 2: Van productie tot verkoop
Internetmarketing en oefentoets
H1 Media en communicatie
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Opdracht 1 communicatietheorie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Acquisitie en PR– les 1.
Marketing Week 5 Het promotieplan Les 1.
Social media voor statenleden/politici
Les 2: Van productie tot verkoop
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Marketing in sociale media
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

De wereld van pr 16 december 2016

Programma Test kennis les 1 en leesopdrachten Marketing versus pr Het Nederlandse medialandschap Werkwijze van de media Perslijst Het vak ‘De wereld van pr’ (lesplan) Opdrachten 5 min

Test kennis les 1 en leesopdrachten Vragen: Hoe noem je het als een persbericht pas na de vermelde datum/tijd mag worden gepubliceerd? Wat is het grootste verschil tussen free publicity en adverteren? Pr is een ... communicatieproces dat bouwt aan ... relaties tussen organisaties en doelgroepen. Welke woorden ontbreken? Hebben media een versterkend of afzwakkend effect op het imago van een bedrijf? Deze theorie bepleit dat de media bepalend is voor het gespreksonderwerp waar de massa onderling over praat? Als de corporate frame goed past bij de news frame heb je eerder de kans dat... Met output analysis meet je... 3. Public relations is een strategisch communicatieproces dat bouwt aan wederzijds gunstige relaties tussen organisaties en hun doelgroepen. 5. Deze theorie bepleit dat de media bepalend is voor het gespreksonderwerp waar de massa onderling over praat. Dit betekent niet de media bepalend is voor leefwijze van dezelfde massa. De naam verraadt de definitie al: de theorie gaat ervan uit dat de media de agenda zet voor het publiek. >> Er is wetenschappelijk bewijs voor deze theorie, tegelijkertijd tonen sommige studies ook aan dat de theorie helemaal niet op gaat. Mijn conclusie: er zit een kern van waarheid in. De media hebben zeker een rol, maar er zijn ook nog andere factoren die een rol spelen. Agenda-building >> het proces dat corporate communicatie professionals de media onderwerpen aangeven door persberichten/persconferenties/etc

Marketing versus pr Vroeger was het heel duidelijk: Tegenwoordig zijn the grenzen tussen marketing en pr vervaagd! Activiteiten lopen steeds meer in elkaar over. Marketing Pr Adverteren Nieuws / Pers Eenrichtingsverkeer Tweerichtingsverkeer Gericht op verkoop Gericht op naamsbekendheid en positieve reputatie Zelf vertellen hoe goed je bent Een ander laten vertellen hoe goed je bent

Marketing versus pr Het beste kun je het verschil zien via de dagelijkse werkzaamheden. Op een bepaalde dag kan een pr-professional zich bezig houden met: Het schrijven van een persbericht over een aankomende productlancering of een nieuw bedrijfsinitiatief Het pitchen van positieve verhalen over aankomende bedrijfsaankondigingen bij de media Zekerheid creëren voor spreekgelegenheden voor leden besturen op daarvoor bestemde gelegenheden Het opbouwen van relaties met de media en influencers Het updaten en bijhouden van bedrijfswoordvoering Creëren van gespreksonderwerpen en contact hebben met de pers over een crisis binnen het bedrijf

Marketing versus pr Het beste kun je het verschil zien via de dagelijkse werkzaamheden. Diezelfde dag kan een marketing professional zich bezig houden met: Creëren van een advertentiecampagne voor een nieuw product Het kopen van advertentieruimte voor die campagne in relevante media (e.g., radio, TV of online) Creëren van ondersteunend materiaal voor product lanceringen, zoals brochures, website openingspagina’s en FAQ’s voor het sales team Het doen van onderzoek in de industrie en onder klanten om de richting van marketingcampagnes te bepalen Het opstellen van een wekelijkse nieuwsbrief voor klanten

Marketing versus pr Overlap In de echte wereld geldt: marketing werkt niet zonder pr, en pr werkt niet zonder marketing. Het einddoel – je product verkopen en mensen een positief gevoel geven over je bedrijf – is in elkaar verwikkeld: als je product waardeloos is, zal je bedrijf niet geliefd zijn bij het grote publiek, en als mensen zich niet verbonden voelen met je bedrijf, dan kopen ze waarschijnlijk niet je product.

Marketing versus pr – een voorbeeld

Medialandschap Welke media zijn er? Schrijvende pers Dagbladen (lokaal, regionaal en landelijk) Opiniebladen Publieksbladen Vakbladen Nieuwsbrieven Etc. RTV (lokaal, regionaal en landelijk) Online media (professioneel & user generated) Social media Websites Weblogs Fora

Hoe werken de media? Ze zoeken nieuws! Ze werken met een vaste invulling van het blad, website, radio/tv-programma, online platform, app rubrieken, katernen Ze vergaderen op vaste tijden Ze werken met vaste medewerkers versus freelancers Naast de journalisten/redacteuren die een nieuwsverhaal maken, spelen eindredacteuren/copywriters/etc ook nog een rol in de totstandkoming van het definitieve verhaal >> meer bij landelijk nieuwsmedium, niet zozeer bij bijv. blog Denk ook aan: lead times

Is groots Wat is nieuws? Wijkt af Is amuserend Heeft gevolgen Staat dichtbij Wijkt af Is amuserend Is actueel Roept emotie op Is conflicterend Is groots Heeft gevolgen Is uniek (voor het eerst) Is relevant Is onbekend

Cases Per groep van 2 of 3: iktoon Stichting Melanoom Cube >> let op: bij deze case is info nog vertrouwelijk GaiaZOO FYI Bij iedere case ook extra bijlagen. Die zal ik jullie mailen! ook toelichten regels

De perslijst Een template voor een perslijst:

Hoe vind je de juiste journalisten? Google Blendle Sites van de media – colofon Deperslijst.com MissMag Bibliotheek Tijdschriftenwinkel Supermarkt LinkedIn Twitter GooglePlus

De opkomst van de influencer Wat is een influencer eigenlijk? Influencers zijn mensen met een groot bereik via social media kanalen. Ze zijn er in allerlei categorieën, zoals: Food Familie Mode Beauty Design Groen / duurzaam Etc Influencers zijn te zien als de nieuwe journalisten of zelfs als media op zich en hebben een enorme invloed op het publiek.

Het vak: ‘De wereld van pr’ Lesplan komt op nieuwe portal! Wat jullie nu moeten weten: Max. 2x absent Opdrachten a.d.h.v. case*: Perslijst Persbericht of pitch Pr-plan Presentatie ook toelichten regels

Opdrachten Lees ‘Hoe schrijf je een persbericht’ en ‘Hoe schrijf je een pitch’ van De Wolven Ga voor jouw case met jouw team aan de slag met het ontwikkelen van een perslijst met 10 key media (inleveren: 18 jan, 20.00 uur > mailen naar eva@dewolven.com én aveflow@hotmail.com)

Vragen? Je weet mij te vinden: Eva Wolf +31 (0)20 - 620 33 54 / (0)6 - 148 789 46 eva@dewolven.com