De wereld van pr 16 december 2016
Programma Test kennis les 1 en leesopdrachten Marketing versus pr Het Nederlandse medialandschap Werkwijze van de media Perslijst Het vak ‘De wereld van pr’ (lesplan) Opdrachten 5 min
Test kennis les 1 en leesopdrachten Vragen: Hoe noem je het als een persbericht pas na de vermelde datum/tijd mag worden gepubliceerd? Wat is het grootste verschil tussen free publicity en adverteren? Pr is een ... communicatieproces dat bouwt aan ... relaties tussen organisaties en doelgroepen. Welke woorden ontbreken? Hebben media een versterkend of afzwakkend effect op het imago van een bedrijf? Deze theorie bepleit dat de media bepalend is voor het gespreksonderwerp waar de massa onderling over praat? Als de corporate frame goed past bij de news frame heb je eerder de kans dat... Met output analysis meet je... 3. Public relations is een strategisch communicatieproces dat bouwt aan wederzijds gunstige relaties tussen organisaties en hun doelgroepen. 5. Deze theorie bepleit dat de media bepalend is voor het gespreksonderwerp waar de massa onderling over praat. Dit betekent niet de media bepalend is voor leefwijze van dezelfde massa. De naam verraadt de definitie al: de theorie gaat ervan uit dat de media de agenda zet voor het publiek. >> Er is wetenschappelijk bewijs voor deze theorie, tegelijkertijd tonen sommige studies ook aan dat de theorie helemaal niet op gaat. Mijn conclusie: er zit een kern van waarheid in. De media hebben zeker een rol, maar er zijn ook nog andere factoren die een rol spelen. Agenda-building >> het proces dat corporate communicatie professionals de media onderwerpen aangeven door persberichten/persconferenties/etc
Marketing versus pr Vroeger was het heel duidelijk: Tegenwoordig zijn the grenzen tussen marketing en pr vervaagd! Activiteiten lopen steeds meer in elkaar over. Marketing Pr Adverteren Nieuws / Pers Eenrichtingsverkeer Tweerichtingsverkeer Gericht op verkoop Gericht op naamsbekendheid en positieve reputatie Zelf vertellen hoe goed je bent Een ander laten vertellen hoe goed je bent
Marketing versus pr Het beste kun je het verschil zien via de dagelijkse werkzaamheden. Op een bepaalde dag kan een pr-professional zich bezig houden met: Het schrijven van een persbericht over een aankomende productlancering of een nieuw bedrijfsinitiatief Het pitchen van positieve verhalen over aankomende bedrijfsaankondigingen bij de media Zekerheid creëren voor spreekgelegenheden voor leden besturen op daarvoor bestemde gelegenheden Het opbouwen van relaties met de media en influencers Het updaten en bijhouden van bedrijfswoordvoering Creëren van gespreksonderwerpen en contact hebben met de pers over een crisis binnen het bedrijf
Marketing versus pr Het beste kun je het verschil zien via de dagelijkse werkzaamheden. Diezelfde dag kan een marketing professional zich bezig houden met: Creëren van een advertentiecampagne voor een nieuw product Het kopen van advertentieruimte voor die campagne in relevante media (e.g., radio, TV of online) Creëren van ondersteunend materiaal voor product lanceringen, zoals brochures, website openingspagina’s en FAQ’s voor het sales team Het doen van onderzoek in de industrie en onder klanten om de richting van marketingcampagnes te bepalen Het opstellen van een wekelijkse nieuwsbrief voor klanten
Marketing versus pr Overlap In de echte wereld geldt: marketing werkt niet zonder pr, en pr werkt niet zonder marketing. Het einddoel – je product verkopen en mensen een positief gevoel geven over je bedrijf – is in elkaar verwikkeld: als je product waardeloos is, zal je bedrijf niet geliefd zijn bij het grote publiek, en als mensen zich niet verbonden voelen met je bedrijf, dan kopen ze waarschijnlijk niet je product.
Marketing versus pr – een voorbeeld
Medialandschap Welke media zijn er? Schrijvende pers Dagbladen (lokaal, regionaal en landelijk) Opiniebladen Publieksbladen Vakbladen Nieuwsbrieven Etc. RTV (lokaal, regionaal en landelijk) Online media (professioneel & user generated) Social media Websites Weblogs Fora
Hoe werken de media? Ze zoeken nieuws! Ze werken met een vaste invulling van het blad, website, radio/tv-programma, online platform, app rubrieken, katernen Ze vergaderen op vaste tijden Ze werken met vaste medewerkers versus freelancers Naast de journalisten/redacteuren die een nieuwsverhaal maken, spelen eindredacteuren/copywriters/etc ook nog een rol in de totstandkoming van het definitieve verhaal >> meer bij landelijk nieuwsmedium, niet zozeer bij bijv. blog Denk ook aan: lead times
Is groots Wat is nieuws? Wijkt af Is amuserend Heeft gevolgen Staat dichtbij Wijkt af Is amuserend Is actueel Roept emotie op Is conflicterend Is groots Heeft gevolgen Is uniek (voor het eerst) Is relevant Is onbekend
Cases Per groep van 2 of 3: iktoon Stichting Melanoom Cube >> let op: bij deze case is info nog vertrouwelijk GaiaZOO FYI Bij iedere case ook extra bijlagen. Die zal ik jullie mailen! ook toelichten regels
De perslijst Een template voor een perslijst:
Hoe vind je de juiste journalisten? Google Blendle Sites van de media – colofon Deperslijst.com MissMag Bibliotheek Tijdschriftenwinkel Supermarkt LinkedIn Twitter GooglePlus
De opkomst van de influencer Wat is een influencer eigenlijk? Influencers zijn mensen met een groot bereik via social media kanalen. Ze zijn er in allerlei categorieën, zoals: Food Familie Mode Beauty Design Groen / duurzaam Etc Influencers zijn te zien als de nieuwe journalisten of zelfs als media op zich en hebben een enorme invloed op het publiek.
Het vak: ‘De wereld van pr’ Lesplan komt op nieuwe portal! Wat jullie nu moeten weten: Max. 2x absent Opdrachten a.d.h.v. case*: Perslijst Persbericht of pitch Pr-plan Presentatie ook toelichten regels
Opdrachten Lees ‘Hoe schrijf je een persbericht’ en ‘Hoe schrijf je een pitch’ van De Wolven Ga voor jouw case met jouw team aan de slag met het ontwikkelen van een perslijst met 10 key media (inleveren: 18 jan, 20.00 uur > mailen naar eva@dewolven.com én aveflow@hotmail.com)
Vragen? Je weet mij te vinden: Eva Wolf +31 (0)20 - 620 33 54 / (0)6 - 148 789 46 eva@dewolven.com