Nieuw! PIANOo congres 01 juni 2017 Jeroen Schuuring.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Multichannel Management Visie Werkpleinen
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Minicollege Service Oriented Architecture
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Informatiemanagement
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
SURF Juridisch normenkader cloudservices
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Digitale Agenda 2020 ALV 2015 VIAG
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vereniging van Nederlandse Gemeenten Digitale Agenda 2020 Den Haag 8 oktober 2015.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
15 juni e.
KNVI Congres Introductie BI.
Proces om tot een gedragen jaarplan te komen
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
Toekomstige veranderingen:
Aanbesteding Converged computing, networking en storage
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Cliëntenraad Sociaal Domein
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Samenwerking waterbeheerders
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Beter aanbesteden: mensenwerk!
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Nieuw! PIANOo congres 01 juni 2017 Jeroen Schuuring

Programma Doel en totstandkoming GIBIT Structuur van de overeenkomst Inhoudelijke toelichting Algemeen Op specifieke artikelen / onderwerpen Gebruik van de GIBIT Hoe borging in de organisatie Toelichting ondersteuning Afsluiting

Digitale Agenda 2020: drie ambities Animatie: 1 klik per ambitie (toelichting volgt vanzelf) Klik op het home icoon om terug te keren naar het presentatie menu Digitale Agenda 2020: drie ambities Open en transparant in de participatie-samenleving De effecten van de i-samenleving op gemeenten zichtbaar maken en via experimenten uitwerken. Werken als één efficiënte overheid Innovatie en standaardisatie van uitvoeringsprocessen & informatievoorziening. DA2020: AMBITIES & DOELSTELLINGEN Massaal digitaal, maatwerk lokaal Gemeenten nemen actief invloed op en maken van nature gebruik van de GGI en GDI en zijn sterke opdrachtgevers voor hun ICT leveranciers.

Goed opdrachtgeverschap Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Individuele rol Collectieve rol Kwaliteits- afspraken ICT Leverancier Markt Samenhang

Verkenning Doelstelling: Verantwoording: Welke voorwaarden nu worden gebruikt Tekortkomingen en belemmeringen Aanvullende behoeften Advies en aanpak voor vervolg Verantwoording: Analyse toegestuurde voorwaarden die gemeenten nu gebruiken Online enquête (gemeentelijke inkopers en I&A): 105 deelnemers Expertworkshop Rapport

Belangrijkste uitbreidingen/ aanpassingen Algemene bepalingen (boetes, aansprakelijkheden, schades, IP) Flexibiliteit in licenties (overdragen licenties en exit strategie) Toepassen van standaarden en bepalingen rondom onderhouds- en releasetermijnen van koppelingen en standaarden Cloud en hosting services Informatiebeveiliging en privacy Aansluiten op de Gemeenschappelijke Digitale Infrastructuur inclusief de basisregistraties en generieke dienstverlening Escalatiebepaling Compliance (aantoonbaar voldoen aan normen en standaarden, architectuur en acceptatie- en garantievoorwaarden)

Conclusie verkenning Unanieme behoefte aan uniforme ICT Inkoopvoorwaarden voor gemeenten en gemeentelijke samenwerkingsverbanden

Proces van opstelling Uitvoering: Opdrachtgeverschap: Commissie D&I Projectleiding KING Advies ICT kwaliteit, beveiliging, normen, e.d. KING Juridisch advies – Penvoerder GIBIT: Dirkzwager Advocaten Juridisch advies – Ontwikkelen hulpmiddelen: ICT Recht Werkgroep van gemeenten (21 leden)  besluitvorming op inhoud Klankbordgroep van leveranciers (14 leveranciers) Volgers van gemeenten (>200) Volgers van leveranciers (26) Iteratief proces inclusief een brede consultatie met participatie van 94 organisaties Resultaat: GIBIT op 8 december 2016 vastgesteld

Programma Doel en totstandkoming GIBIT Structuur van de overeenkomst Inhoudelijke toelichting Algemeen Aan de slag: Check a.d.h.v. bestaand contract Op specifieke artikelen Gebruik van de GIBIT Hoe borging in de organisatie Toelichting ondersteuning Afsluiting

Opbouw GIBIT Life cycle van IT product als uitgangspunt Vangnet bepalingen Gericht op het krijgen van een oplossing van het doel dat je hebt Gewenste uitbreidingen / aanpassingen doorgevoerd

Reikwijdte GIBIT Producten: (onderdelen van) standaard en maatwerk software, systeemsoftware, databases, hardware en/of (complete) IT-systemen, een en ander met bijbehorende materialen, koppelingen, toegang tot opgeslagen gegevens, hulpmiddelen, vervangingsonderdelen en documentatie, het verstrekken van softwarelicenties en/of intellectuele eigendomsrechten; Diensten van projectmatige aard: het leveren, converteren, installeren, inrichten, koppelen, implementeren, onderhouden, ontvlechten, repareren en vervaardigen van en adviseren over ICT zaken en/of diensten, inclusief het verzorgen van opleidingen/trainingen; Diensten van structurele aard: het onderhouden, op afstand aanbieden en/of ‘hosten’ van software(applicaties), clouddiensten, netwerken en websites, het (laten) registreren van domeinnamen, het ontwerpen en ontsluiten van websites en webtoepassingen, het bijhouden en ontsluiten van content en support en incidentmanagement. En verder overal waar een ICT component inzit (internet-of-things / waar data wordt verzameld en gebruikt)

Structuur Overeenkomst

Programma Doel en totstandkoming GIBIT Structuur van de overeenkomst Inhoudelijke toelichting Algemeen Op specifieke artikelen / onderwerpen Gebruik van de GIBIT Hoe borging in de organisatie Toelichting ondersteuning Afsluiting

Inhoudelijke toelichting Alg: Juridische Opzet Alg: Life Cycle Alg: Zorgplicht leverancier Alg: Specificatie Overeengekomen gebruik Art 3+4 Risico analyse Art 5 Implementatie Art 6 Gemeentelijke ICT- kwaliteitsnormen Art 6 Preventieve testen Art 7 Acceptatie Art 8 Onderhoud Art 9 Vergoedingen Art 12 Product management Art 13 Aansprakelijkheid Art 17 Intellectuele Eigendom Art 18 Toegang tot data Art 19 Derdenprogrammatuur Art 20 Beëindiging Art 20 Exit / overstap Art 28 Archivering H II Informatiebeveiliging H III Hosting

Programma Doel en totstandkoming GIBIT Structuur van de overeenkomst Inhoudelijke toelichting Algemeen Aan de slag: check a.d.h.v. bestaand contract Op specifieke artikelen / onderwerpen Gebruik van de GIBIT Hoe borging in de organisatie Toelichting ondersteuning Afsluiting

Gebruik borgen binnen de gemeente Borg het gebruik van de GIBIT door het op te nemen in het inkoopbeleid – en zorg dat het College van B&W dit beleid vaststelt Borg het gebruik van de GIBIT bij organisaties die namens jou bepaalde taken uitvoeren (Sociale Diensten, Belastingsamenwerkingen, RUD’s, gemeenschappelijke regelingen, …) Borg daadwerkelijk gebruik: betrek juristen, inkopers, informatiemanagers en mensen uit de business Borg de inhoudelijke kennis van/over GIBIT Voeg bij een uitvraag reeds de GIBIT toe als de voorwaarden die van toepassing zijn Stel als gemeente altijd de overeenkomst op: daarin nogmaals aangeven dat de GIBIT gelden en eventuele voorwaarden van leverancier niet van toepassing zijn Pas GIBIT toe bij hercontractering/verlenging

Adoptie GIBIT Leveranciers: Alle leveranciers bieden aan bij aanbestedingen Enkele leveranciers hebben uitgesproken de GIBIT te hanteren of de eigen verkoopvoorwaarden, geen andere sets voorwaarden Bij aanbesteding worden vragen gesteld: Deels uit onbekendheid met de GIBIT Deels uit gewenste uitzonderingen Gemeenten: Van 40% van de gemeenten weten we dat ze GIBIT gebruiken GIBIT bij aanbestedingen of GIBIT hebben opgenomen in inkoopbeleid. Van de andere 60% weten we het niet.

Hulpmiddelen en invoering Generator voor overeenkomsten Kennissessies FAQ – Bij KING suggesties voor antwoorden bij aanbesteding op te vragen: gibit@kinggemeenten.nl

Ondersteuning KING Actualiseren en beheren site www.gibit.nl voor alle informatie Ontwikkelen en beschikbaar stellen hulpmiddelen (model-overeenkomsten, handreikingen, etc.) Organiseren kennissessies (voor juristen, inkopers, informatiemanagers en voor leveranciers) Bijdrage aan congressen en bijeenkomsten georganiseerd door partners Bijhouden en inzichtelijk maken gebruik van de GIBIT Inrichten feedbackproces van gebruik GIBIT (waaronder ‘meekijken’ met enkele aanbestedingen en ophalen ervaringen uit de praktijk) en inhoudelijke support Inrichten beheer GIBIT en bijbehorende Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen

Programma Doel en totstandkoming GIBIT Structuur van de overeenkomst Inhoudelijke toelichting Algemeen Aan de slag: Check a.d.h.v. bestaand contract Op specifieke artikelen Gebruik van de GIBIT Hoe borging in de organisatie Toelichting ondersteuning Afsluiting

Afsluiting Kijk altijd op www.gibit.nl voor de meest actuele versie van de Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen en gebruik bijbehorende modelcontracten en hulpmiddelen Borg het gebruik van de GIBIT door het op te nemen in het inkoopbeleid – en zorg dat het College van B&W dit beleid vaststelt => geef door op gibit@kinggemeenten.nl zodra het besluit is genomen Kom met jurist, inkoper en informatiemanager naar de GIBIT dagen: 16 mei Zwolle 6 juni Venlo 15 juni Rotterdam 22 juni Zaandam 29 juni Amersfoort

Nieuw! Contact: Jeroen.schuuring@kinggemeenten.nl 06-15681100