Open overleg Parkeren & Verkeer Mol-Centrum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Advertisements

Parkeren in de binnenstad Voorstel 2011
Parkeeroverlast van VU, VUmc of Zuidas? Oplossingen gevraagd! 7 maart 2013.
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Hengelo loopt leeg!.
SENIORENSCENARIO Detlef Andries & Rogier Denecker.
Presentatie door Gerrit van Woudenbergh
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
17 stadsgewesten in België
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Hoe houden we onze woonwijk leefbaar? Werkgroep Sint-Pieters-Buiten.
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Open Vld afdeling Ronse Congres 18/11/07 1 Resultaten enquête Middenstand Ronse”
11) Die toonde dat Gent Sint-Pieters, als drukst bezochte station in heel Vlaanderen in feite moeilijk bereikbaar is met de wagen. FOTO STAPEL STUDIES.
9-overleg-catshuis-mislukt.html.
Van krachtwijk naar fietswijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Gameplan parkeergarage zelfsturende auto’s. Met wat? 2 Parkeergarages om de 2 gebieden Den Haag en Rotterdam te faciliteren Per parkeergarage zijn er.
Opening en voorstelronde. Terugblik: - Oktober 2014: duidelijk dat Schoorl Klopt in de gewenste vorm niet uitgevoerd kan worden - Oktober 2014 – februari.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Info voorstellen mobiliteit centrum Lennik Deel A: parkeervisie Deel B: oplossingen voor de circulatie- en verkeersknooppunten.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Marktonderzoek Niel Margot Avonts Jolien Dejongh Kjetil De Weyer Arthur Hachez Sébastien Heymans Marilyn Vandeputte Fabian Verdult Karen Vermeire.
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Herstructurering Sluispolder West en de Binnenstad Informatiebijeenkomst 1 oktober 2014.
Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals.
Mobiel 21 beweegt Doe mee met Woensdag Samdag.  Projecten en campagnes - Autovrije zondag - Red de stoep - Fietsvriendinnen  Educatieve activiteiten.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Marnix Niessen, Matthijs Weltens en John Tran. De aanleg van nieuwe wegen gaat soms ten koste van de natuur. Om dit te voorkomen worden er lange tunnels.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Meten en meetkunde in het verkeer
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
JEUGDACADEMIE ‘OLTEGOARE’
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Een straat, hoe het groeide.
Omgeving op Mensenmaat
Thema 5 “De Stad”.
Binnenstad Dynamisch centrum Wonen Werken Recreëren.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Zone C
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Nationaal Parkeercongres 2017
Hoorn-Noord Parkeersituatie Tweeboomlaan, Juniusstraat, Vredehofstraat e.o. 18 juli 2018.
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Groot Onderhoud Noordkade
Vrijetijdsweefsel Oostrozebeke
Bewoners binnenstad Sneek
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Toelichting RVS 81 Parkeerbelastingverordening 2017
De gemeente Vierweg.
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Daag uw werknemers uit om op 6 april naar hun werk te lopen!
1 september tot 31 december 2019
Transcript van de presentatie:

Open overleg Parkeren & Verkeer Mol-Centrum 26 mei 2015 – ‘t Leeuwke Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

De Feiten ‘s nachts, gemiddeld en volgens statistieken en metingen: voldoende parkeergelegenheid ‘s nachts, gemiddeld en volgens statistieken en metingen: Voldoende vlot verkeer Bewoners en regelmatige bezoekers ervaren dit enigszins anders… Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Parkeren in Mol Mol-centrum beschikt over 4 randparkings: Molenhoekstraat: parking ‘t Getouw Op school- en werkdagen voor 90% bezet Hangarstraat: parking Station Op werkdagen volledig bezet Rivierstraat: parking aan het Jeugdhuis 20% bezet Gebruikersparking NMBS (Keirlandse Zillen) Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Parkeren in Mol Mol-centrum beschikt over 1 centrumparking: parking ‘t Rond. Verder wordt er in de woon- en winkelstraten geparkeerd en op de kleine parkings: Parking Sint-Pieter (achter KBC) Rond de kerk Op de Markt Bezettingsgraad: Parking ‘t Rond: Op zondag- en dinsdagvoormiddag volledig bezet Winkelstraten: 90% bezet Woonstraten: 80% bezet Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Parkeren in Mol Op volgende momenten is het erg moeizaam parkeren: Bij activiteiten, bijvoorbeeld voorstellingen in Schouwburg Rex Wanneer het Rondplein is ingenomen Op kooppieken: bijvoorbeeld donderdag vroege avond, vrijdagnamiddag en –avond Zaterdagnamiddag en – avond Enkele voorbeelden: Op donderdagnamiddag 95% van het langsparkeren in de winkelstraten volzet, 85% in de woonstraten Op dinsdagvoormiddag is er geen vrije parking (buiten het sluikparkeren) in een straal van 500 meter van het marktgebeuren Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Plan parkingafstanden De 4 grote parkings (Rivierstraat, station, Rond, Getouw) liggen allemaal binnen een straal van 500 meter van de voornaamste bestemmingen in het centrum Enkel voor de Academie voor Muziek en Woord is geen parking te vinden binnen die straal, hoewel het daar net praktisch zou zijn, aangezien veel van hun leerlingen jonge kinderen zijn. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Plan parkingafstanden In functie van de duurtijd en het doel van de activiteit wordt algemeen aanvaard dat de afstand naar een parkeerplaats mag toenemen, zonder een ontradend effect te hebben Voor een snelle boodschap zoals het halen van een brood, een krant, … parkeert men liefst voor de deur Voor shoppen, bezoek, activiteit (braderij etc), … wordt een loopafstand aanvaard Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Mogelijke oplossingen Betalend parkeren uitbreiden Bewonersparkeren uitbreiden Inslapende auto’s verplaatsen Randparkings verruimen Faciliteiten toevoegen Zorgparkeren Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Betalend parkeren uitbreiden Een zone van 500 meter doorsnede met als middelpunt het Rondplein + volledige straten en uitbreiding rond de scholen betalend parkeren maken. Met hierin: Gratis Kwartiertje Extra aandacht voor bewonersparkeren Parkeertarief van 8u – 19u en zonering: In de centrumstraten betalend parkeren aan 1 euro per uur met een maximum van 4u. Op de drie randparkings betalend parkeren aan 60 cent per uur zonder maximum Op Rondplein en parking KBC aan 60 cent per uur met een maximum van 4u. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Bewonersparkeren uitbreiden De zones worden vergroot, zodat er bij evenementen vlotter kan uitgeweken worden. Minstens één randparking per zone inbouwen. Kostprijs is op dit moment 50 euro per jaar. Maximum 2 bewonerskaarten per adres Bewoners krijgen voorrang in de parkeergarage(s) Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Inslapende auto’s verplaatsen Door het invoeren van betalend parkeren gaan gestalde auto’s uit het straatbeeld verdwijnen. Enkel effectief gebruikte wagens blijven dan in de centrumstraten. Gratis parkeertijd behouden Een krant, een brood, hiervoor dient het gratis kwartiertje. Voor de invoering hiervan hebben we lange tijd actie gevoerd. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Randparkings verruimen In de Hangarstraat (parking station) kan een parkeertoren gebouwd worden voor werkend Mol. Huidige en nieuwe parking betalend maken Deze parking ligt binnen de straal van 500m van winkels en scholen Parkeergarages voor buurtbewoners Parking Rivierstraat (jeugdhuis), Den Uyt en Keirlandse Zillen (overkant spoorweg) gratis houden. Verbindingswegen tussen randparkings en centrum aantrekkelijk maken Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Faciliteiten toevoegen Op de parkeertickets kan reclame of een kortingsbon van handelaars gezet worden Zorgt voor aantrekkingskracht van betreffende handelaars Extra inkomsten voor bijvoorbeeld onderhoud van de parkings Gratis stadsfietsen vanop parking Rivierstraat/Sporthal en Hangarstraat Meer fietsenstallingen in handelscentrum Op zaterdag op afroep of in lus 2 TukTuk’s die van randparkings naar centrum rijden Een aanzienlijk deel van de parkeergelden moet transparant terugvloeien naar parkeergebonden initiatieven Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

TukTuk’s en Stadsfietsen Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Zorgparkeren Inwoners geven aan zorgverstrekkers de toestemming om tijdens huisbezoeken en gedurende maximum 45 minuten te parkeren voor hun oprit of garage. Met een sticker wordt aangetoond dat de bewoner dit toestaat. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Verkeer in Mol-Centrum Bewoners en regelmatige bezoekers weten dat het in het centrum versmachtend druk is, je het amper kan bereiken en je er enkel veilig kan fietsen op een hometrainer. In het centrum bevinden zich veel scholen: Bij begin en einde van de lesuren dus enorme drukte, door voet-, fiets-, auto- en busbewegingen Veel leerkrachten komen met de auto en parkeren hun auto zo dicht mogelijk bij hun werk. Handel in het centrum: Klanten passeren met de auto dikwijls 2x op dezelfde plaats in hun zoektocht naar een parkeerplaats (dichtbij). Dit zorgt voor heel wat ‘nodeloos’ verkeer. De werknemers/zaakvoerders wonen meestal buiten het centrum en parkeren hun auto zo dicht mogelijk bij het werk. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Verkeer in Mol-Centrum Er is veel doorgaand verkeer, zowel over de lengte- als de breedte-as Mol-centrum is moeilijk bereikbaar en ontsluitbaar via Molderdijk en Borgerhoutsedijk, door de Ring en door het bestemmingsverkeer op de Molderdijk. Hierdoor beginnen meer en meer kooplustigen het centrum te mijden. Mol-centrum wordt door de verkeers-en parkeerproblematiek minder interessant voor de ondernemer en de bewoner. Gevolg toenemende leegstand. Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Mogelijke oplossingen Mol-centrum beter bereikbaar en autoluwer. Minder auto’s op straat leidt tot een aantrekkelijkere openbare ruimte voor bewoners, bezoekers en ondernemers en creëert daarmee een economische impuls. Maar ondernemers en bewoners willen ook een bereikbaar centrum, waar ze hun auto kwijt kunnen, waar klanten snel een parkeerplaats vinden. Juiste auto’s op de juiste plaats Bezoekers stimuleren Eenrichtingsverkeer invoeren Circulatie – doortocht stimuleren Bewegwijzering parkings up-to-date houden Inzetten op volk op straat Terrassen stimuleren Uitpakkende handelaars belonen Kunst en groen in het straatbeeld brengen Pop-up winkels aanmoedigen Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Juiste auto’s op de juiste plaats Auto’s die een hele dag stilstaan moeten uit het centrum. Zij nemen de plaats in van honderden bezoekers, klanten, consumenten. Daarom zie parkeren: (bijkomende)randparkings – gratis fietsen – uitbreiden betalend parkeren Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Bezoekers stimuleren In Mol moet voortdurend iets te beleven zijn. Mol-centrum moet terug aantrekkelijk worden.   Terrassen stimuleren – vlotter uitbreidbaar maken. Uitpakkende handelaars belonen. Kunst en groen in het straatbeeld brengen: tegeltuinen gevels bebloemen olijfbomen gebruiken Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol

Open Overleg Parkeren en Verkeer – 26 mei 2015 - MeMo-MeerMol