Green deal Gedeelde mobiliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe is het toch allemaal zo gekomen? Een historisch overzicht van beleid rond hergebruik Marc de Vries Utrecht, 27 september 2007 funded by eContentPlus.
Advertisements

Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Bedrijfsvervoerplan Drongen I 1ste Mobiliteitsweek
Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,
KNX City Congres 5 november 2013 Elwin Ter Horst.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Veranderingsvermogen
Visie op ons loopbaanbeleid
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
“Centrum Genk, Bruisend Stadshart”
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Huishoudelijk reglement  Doelstellingen  Bestuur  Werkgroepen  Projectverantwoording.
Even voorstellen Mona van Zelst, beleidsmedewerker P&O
Op school en in de scholengemeenschap
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Het potentieel van de circulaire economie op verschillende ruimtelijke schaalniveaus (Genkse Regio) Veerle Labeeuw Vlaams Materialenprogramma / OVAM.
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
PILOOTPROJECT BEWONERSPARTICIPATIE
PPPZ 19 januari Provincie Oost-Vlaanderen - Leden PPPZ in kaart gebracht.
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Het belang van een horecabeleidsplan Leuven, 11 mei 2016.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
stappen 1.Bewegen Vlamingen voldoende? 2.Waarom regelmatig bewegen? 3.Hoeveel bewegen? 4.Waarom ‘ stappen’ implementeren? 5.Hoe implementeren?
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Klimaatplan Grimbergen – Doe mee voor minder CO 2 ! Klimaatactieplan ontwerp Toelichting voor raden Datum: 17/09/2015.
Renovatiepact Studievoormiddag Vlaamse Woonraad 21 april 2015.
Verduurzaming van bedrijventerreinen in het werkgebied van RESOC Brugge en RESOC Oostende via de uitbouw van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven.
1 Verslag van enkele vingeroefeningen. Duurzaam bedrijvenpark Hoendiep.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
De impact van een circulaire aanbesteding vloerbedekking Nevi Inkoopdag 2016.
Landelijke Ronde Tafels voor Smart Mobility. Samen werken aan randvoorwaarden voor versnelling en opschalen van implementatie.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
EMPACT ! Collectief Impact Platvorm Chronic care
Duurzaamheid in Gennep
Ontwikkeling langetermijnvisie #Noordzee2050
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
BEVRAGING CD&V - SENIOREN
Gedeelde mobiliteit Overzicht en opportuniteiten 26/09/2017
Welkom Energieschaarste
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Marktconsultatiedag 29 november
Energietransitie: Zeeuwse regelingen
Slimme regio Halle-Vilvoorde
Ontwikkeling langetermijnvisie #Noordzee2050
Introductie RUD NHN zorginstellingen
Buurtschap Zuid Ontwerp 1 Ontwerp 2 Ontwerp 3
Milieuplatform Zorgsector vereniging van en voor de zorg Green Deal: Nederland op weg naar een duurzame Zorg landelijke en regionale samenwerking met.
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Opmaak van kwaliteitseisen en voorwaarden voor deelsystemen
Uitkomst Quickscan Kampen
Mobipunten in Vlaanderen
Autodelen: win-win-win voor circulaire economie
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
RAAMOVEREENKOMST PRESTATIEAFSPRAKEN
Transcript van de presentatie:

Green deal Gedeelde mobiliteit

Initiatiefnemers Autodelen.net Taxistop Vertegenwoordigen autodelen Belangen bundelen Promotie autodelen Innovatie en pilootprojecten Taxistop Meer doen met minder Gedeelde mobiliteit Carpool en binnenkort: The New Drive Geen carpool => Autodelen staat naast andere vormen van gedeeld autogebruik, zoals liften en carpoolen. Het onderscheid is dat bij autodelen de auto niet gelijktijdig, maar achtereenvolgens wordt gebruikt. Autodelen verschilt van standaard autoverhuur, doordat autodelen een verbintenis veronderstelt over regelmatig gebruik en beschikbaarheid van de auto. Het gaat niet om het af en toe ter beschikking stellen van een gelegenheidsauto, maar om een uitgewerkt alternatief voor het individuele autobezit.

Inspiratie uit Nederland GREEN DEAL AUTODELEN 100.000 deelauto’s in 2018 Ondertekening met Rijkswaterstaat Looptijd 3 jaar Meer dan 40 ondertekenaars Juridisch document Enkel autodelen Geen carpool => Autodelen staat naast andere vormen van gedeeld autogebruik, zoals liften en carpoolen. Het onderscheid is dat bij autodelen de auto niet gelijktijdig, maar achtereenvolgens wordt gebruikt. Autodelen verschilt van standaard autoverhuur, doordat autodelen een verbintenis veronderstelt over regelmatig gebruik en beschikbaarheid van de auto. Het gaat niet om het af en toe ter beschikking stellen van een gelegenheidsauto, maar om een uitgewerkt alternatief voor het individuele autobezit.

Green Deal Gedeelde Mobiliteit Hoofddoel: Versnelling gedeelde mobiliteit Meetbare targets: Autodelen: 100.000 autodelers in 2020 Carpoolen: voor 40% van de werknemers uit grote bedrijven wordt in 2020 minstens 1 carpoolmaatregel genomen Fietsdelen: nog te bepalen Geen carpool => Autodelen staat naast andere vormen van gedeeld autogebruik, zoals liften en carpoolen. Het onderscheid is dat bij autodelen de auto niet gelijktijdig, maar achtereenvolgens wordt gebruikt. Autodelen verschilt van standaard autoverhuur, doordat autodelen een verbintenis veronderstelt over regelmatig gebruik en beschikbaarheid van de auto. Het gaat niet om het af en toe ter beschikking stellen van een gelegenheidsauto, maar om een uitgewerkt alternatief voor het individuele autobezit.

Engagementsverklaring ONDERTEKENING MET VLAAMSE OVERHEID Inbreng: Wegnemen knelpunten Faciliteren en ondersteunen Communicatie Samenbrengen partijen Linken met: Groene economie convenanten (LNE) Ronde tafels (MOW) Geen carpool => Autodelen staat naast andere vormen van gedeeld autogebruik, zoals liften en carpoolen. Het onderscheid is dat bij autodelen de auto niet gelijktijdig, maar achtereenvolgens wordt gebruikt. Autodelen verschilt van standaard autoverhuur, doordat autodelen een verbintenis veronderstelt over regelmatig gebruik en beschikbaarheid van de auto. Het gaat niet om het af en toe ter beschikking stellen van een gelegenheidsauto, maar om een uitgewerkt alternatief voor het individuele autobezit.

Acties Concreet: meetbaar Op maat van ondertekenaar Gelinkt aan één of meerdere thema’s Initiatieven: Nieuw Bestaande mits extra impuls Re-boot Voorbeelden in document niet limitatief Geen carpool => Autodelen staat naast andere vormen van gedeeld autogebruik, zoals liften en carpoolen. Het onderscheid is dat bij autodelen de auto niet gelijktijdig, maar achtereenvolgens wordt gebruikt. Autodelen verschilt van standaard autoverhuur, doordat autodelen een verbintenis veronderstelt over regelmatig gebruik en beschikbaarheid van de auto. Het gaat niet om het af en toe ter beschikking stellen van een gelegenheidsauto, maar om een uitgewerkt alternatief voor het individuele autobezit.

Timing Eerste ondertekening met persmoment -> link met Vlaamse klimaattop Uitvoeren acties vanaf januari 2017 2017-2018: werkgroepen en nieuwe ondertekenaars Vanaf 2019: bredere implementatie o.b.v. learned lessons Geen carpool => Autodelen staat naast andere vormen van gedeeld autogebruik, zoals liften en carpoolen. Het onderscheid is dat bij autodelen de auto niet gelijktijdig, maar achtereenvolgens wordt gebruikt. Autodelen verschilt van standaard autoverhuur, doordat autodelen een verbintenis veronderstelt over regelmatig gebruik en beschikbaarheid van de auto. Het gaat niet om het af en toe ter beschikking stellen van een gelegenheidsauto, maar om een uitgewerkt alternatief voor het individuele autobezit.

CONTACT Stefanie De Puydt stefanie@autodelen.net 09 242 32 76 – 0471 68 00 42 Bjorn De Vriese bdv@taxistop.be 09 242 32 14 – 0498 84 76 06