SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Briefconventies 6 januari 2014
Normen specifiek voor brieven
Opmaak brief.
Het geven van een workshop
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
solliciteren indeling sollicitatiebrief fasen sollicitatiegesprek
Writing an All Right! 3hv Unit 2 lesson 3.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
De dag van het solliciteren Blok 1
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SLC21 : Solliciteren Solliciteren 1 : De sollicitatie-brief
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
De zakelijke (formele) brief
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
Schrijven V – 2011 periode Afzender plus adres gegevens 2. Dagtekening: plaats, datum 3. Geadresseerde plus (post-)adres 4. Betreft-regel.
Nederlands
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Standaard briefmodel (briefconventies)
Sollicitatiebrief schrijven!
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Informeel taalgebruik
Een informatief Artikel schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Standaard briefmodel (briefconventies)
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Schrijven Een Verslag.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Lezen samenvatten.
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
De zakelijke brief.
Principes van digitale communicatie
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Interview verslag schrijven
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Inleiding, middenstuk, slot
Schrijven Zakelijke brief.
Schrijven Zakelijke brief.
Les 1 – formeel en informeel taalgebruik
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Perron 1 – hoofddoel schrijver & persoonlijke
Een brief schrijven.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Transcript van de presentatie:

SCHRIJVEN ZAKELIJKE

WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.

VERSCHILLEN ZAKELIJKE Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan: een persoon die je niet zo goed kent Officiële instantie PERSOONLIJKE Niet officiële brief Persoonlijke dingen Gericht aan mensen die je goed kent. Weinig inhoudelijke regels: 1.Plaats en datum 2.Passende aanhef/afsluiting 3.Je zet je voornaam eronder 3

Kenmerken van de zakelijke Kort Beleefd (formeel taalgebruik) Niet emotioneel Formeel/informeel taalgebruik: 1.U>>jij/je 2.Ik was diep teleurgesteld>>ik baalde als een stekker 3.Met vriendelijke groet>>de mazzel 4.We hebben genoten>>het was te gek 5.Geachte meneer>>Hee/Hoi 4 KENMERKEN

Vaste afspraken over de indeling Inleiding: in één zin of korte alinea uitleggen: Wie je bent Waarom je schrijft. 5 BRIEFCONVENTIES

Vaste afspraken over de indeling Middenstuk: twee á drie alinea`s waarin je jouw verzoek/klacht/mededeling verder uitwerkt. 6 BRIEFCONVENTIES

Vaste afspraken over de indeling Slot: Vat kort samen wat je met de wilt bereiken: een wens of verwachting. Bijvoorbeeld: “Hopelijk kunt mij helpen met mijn verzoek om informatie’ “Ik ga ervanuit dat mijn defecte telefoon onder de garantietermijn valt en dus vergoed wordt.” Je sluit af met een vriendelijke afsluiting. 7 BRIEFCONVENTIES

A geadresseerde, B onderwerp C aanhef D inleiding E Middenstuk F Slot(zin) G Groet H Afzender LET OP: 1: Tussen A en B sla je TWEE regels over 2: Tussen de andere onderdelen steeds ÉÉN regel 3: Om de inhoud overzichtelijk te houden laat je een witregel open tussen de alinea`s. 8 ZO SCHRIJF JE EEN ZAKELIJKE BRIEF: ADRESSERING

9 WAAR BEGINT WAT? PLAATS DE JUISTE LETTERS A T/M H

10 A C B D E F G H

Opdrachten 1 t/m 5 Let op: stuur opdracht 5 naar: 11 HUISWERK