SCHRIJVEN ZAKELIJKE
WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
VERSCHILLEN ZAKELIJKE Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan: een persoon die je niet zo goed kent Officiële instantie PERSOONLIJKE Niet officiële brief Persoonlijke dingen Gericht aan mensen die je goed kent. Weinig inhoudelijke regels: 1.Plaats en datum 2.Passende aanhef/afsluiting 3.Je zet je voornaam eronder 3
Kenmerken van de zakelijke Kort Beleefd (formeel taalgebruik) Niet emotioneel Formeel/informeel taalgebruik: 1.U>>jij/je 2.Ik was diep teleurgesteld>>ik baalde als een stekker 3.Met vriendelijke groet>>de mazzel 4.We hebben genoten>>het was te gek 5.Geachte meneer>>Hee/Hoi 4 KENMERKEN
Vaste afspraken over de indeling Inleiding: in één zin of korte alinea uitleggen: Wie je bent Waarom je schrijft. 5 BRIEFCONVENTIES
Vaste afspraken over de indeling Middenstuk: twee á drie alinea`s waarin je jouw verzoek/klacht/mededeling verder uitwerkt. 6 BRIEFCONVENTIES
Vaste afspraken over de indeling Slot: Vat kort samen wat je met de wilt bereiken: een wens of verwachting. Bijvoorbeeld: “Hopelijk kunt mij helpen met mijn verzoek om informatie’ “Ik ga ervanuit dat mijn defecte telefoon onder de garantietermijn valt en dus vergoed wordt.” Je sluit af met een vriendelijke afsluiting. 7 BRIEFCONVENTIES
A geadresseerde, B onderwerp C aanhef D inleiding E Middenstuk F Slot(zin) G Groet H Afzender LET OP: 1: Tussen A en B sla je TWEE regels over 2: Tussen de andere onderdelen steeds ÉÉN regel 3: Om de inhoud overzichtelijk te houden laat je een witregel open tussen de alinea`s. 8 ZO SCHRIJF JE EEN ZAKELIJKE BRIEF: ADRESSERING
9 WAAR BEGINT WAT? PLAATS DE JUISTE LETTERS A T/M H
10 A C B D E F G H
Opdrachten 1 t/m 5 Let op: stuur opdracht 5 naar: 11 HUISWERK