Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Advertisements

All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Blended care in de behandeling bij depressie
Leer- werkplaats MPG aanpak
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Inleiding tot marktonderzoek
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
BEELDCOMMUNICATIE IN DE LANGDURENDE GGZ Lex Hulsbosch, Trimbos-instituut GGZ Nederland, “In voor zorg” februari 2010.
Begeleidingsplannen GGZ
Domotica beleid en inzet VWS
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
Kennismanagement & Sociale media
Academische Basisschool
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Perspectief van de cliënt
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
14 juni 2013 NHG wetenschapsdag Controle na borstkanker in de eerste lijn versus de tweede lijn: voorkeuren van patiënten Carriene Roorda, Geertruida H.
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
(potentiële) belangenverstrengelingGeen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Geen  Sponsoring of onderzoeksgeld  Honorarium of.
Workshop helpff.nl actieonderzoek gericht op methodiekontwikkeling voor e-smw Jacqueline van Aalst – e-smw FlexusJeugdplein R’dam.
Voorlichting Triade Kaart 4 maart 2010 Welkom. Programma Presentatie Harald Schneider over de achtergrond van de Triadekaart Presentatie Harald Schneider.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Vormgeving Expertpool in 2016 Procesbeschrijving.
Presentation Title Speaker’s name Presentation title Speaker’s name Supporting User-Choice Kimberley Van Daele en Sanne Coremans.
STMR Professionals kunnen delen van mantelzorg overnemen (respijtzorg) Kwart van de mantelzorgers is overbelast Inschakelen vrijwilligers gebeurt door.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Doelen realiseren met media
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Introductie Zorg & Technologie
Inleiding tot marktonderzoek
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Beeldcommunicatie in de GGZ
Beeldcommunicatie in de GGZ stand-van-zaken april 2017
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" 2013  2017  2020
Beeldcommunicatie in de GGZ
Huisartsen en specialisten ouderengeneeskunde doen het samen
Welkom.
Empathie in de communicatie tussen huisarts en patiënt.
Ouders en school samen Maart 2016
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Ouderschap en een psychische aandoening
Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz
The making of: Omgevingsvisie
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
PIT - Samenwerken Les 3.
Gebruikersbijeenkomst Data.overheid.nl
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke Span, Ruud Janssen, Annemarie van Hout, Aranka Dol en met medewerking van Marjolein Verburg

Windesheim zet kennis in werking Doel van het project Beeldbellen in de GGZ GGZ-professionals ondersteunen bij het effectief inpassen van beeldbellen in de eigen zorgverlening Hoe? Kwalitatief onderzoek naar de gevolgen van beeldbellen voor inhoud van zorg Omzetten van kennis en inzichten naar praktisch toepasbare hulpmiddelen voor de professional Ontwikkelen onderwijsmateriaal voor participerende hogescholen

Windesheim zet kennis in werking Onderzoeksvragen fase 1 en 2 Hoe verandert de zorgpraktijk door de inzet van beeldbellen? Wat is de meerwaarde van beeldbellen voor zorgverleners en cliënten?

Windesheim zet kennis in werking Methodologie Etnografische studie Observaties (39) en reflecterende interviews (39) 27 zorgverleners en 3 cliënten van FACT-teams Noord-Holland-Noord en Lentis Hoogezand* Audio opnames, verwerkt to transcripten Thematische analyse * Er is ook materiaal verzameld bij, GGZ Drenthe, IPG-team Dimence, Transfore Dimence, maar dat is nog geen onderdeel van deze tussenrapportage

Windesheim zet kennis in werking Setting Beeldcommunicatie ongepland: - Cliënt en hulpverlener kennen elkaar niet - eHealth team GGZ NHN: 8-20 uur (overige uren doorschakeling klinieken) Beeldcommunicatie gepland: - Cliënt en hulpverlener kennen elkaar - Geldt voor alle andere teams Gepland: Team X: forensisch FACT-team

Windesheim zet kennis in werking Resultaten onderzoeksvraag 1 Hoe verandert de zorgpraktijk door de inzet van beeldbellen? Cultuuromslag, nieuwe manier van werken Afhankelijk van gepland of ongepland contact Verschil van mening over het hoe Aard van het gesprek verandert Initiatief verschuift naar cliënt Afstemmen op behoefte cliënt Er zijn geen expliciete inclusie/exclusie criteria Behoefte aan oefentijd en (technische) ondersteuning

Windesheim zet kennis in werking Resultaten onderzoeksvraag 2 Wat is de meerwaarde van beeldbellen voor zorgverleners en cliënten? Meerwaarde soms moeilijk onder woorden te brengen Zorginhoudelijk Intensiveren contact Begrenzen contact Regie meer bij cliënt Organisatorisch Efficiënter en flexibeler - Gesprekken korter en doelgerichter - Reistijd korter Meer ondersteuning nodig, vooral bij opstarten

Windesheim zet kennis in werking Highlights uit het onderzoeksrapport 4 zorginhoudelijke dilemma’s: De zorg verandert niet, of toch wel? Bereikbaarheid versus herstel Afstand versus nabijheid Het ontbreken van een zorginhoudelijk doel

Windesheim zet kennis in werking De zorg verandert niet, of toch wel? De basis van de zorg, contact maken, blijft hetzelfde ongeacht het medium Het medium verandert het contact: korter, zakelijker, afstand, diepgang Signalen komen minder goed door, alertheid op andere signalen

Windesheim zet kennis in werking Bereikbaarheid versus herstel 24-uurs bereikbaarheid maakt cliënten afhankelijker Zelf het initiatief nemen tot contact maakt cliënten juist zelfstandiger Laagdrempelig contact leidt tot een (ongewenst) podium ‘Veelbellers’ hebben deze aandacht nodig of moeten juist worden afgeremd

Windesheim zet kennis in werking Afstand versus nabijheid De frequentie van het contact kan gemakkelijker omhoog (opschalen) Maar de frequentie kan ook naar beneden (begrenzen)

Windesheim zet kennis in werking Het ontbreken van een zorginhoudelijk doel Het doel van beeldbellen is soms onduidelijk Zorginhoudelijke doelen worden niet door de organisatie aangereikt Er wordt evenmin structureel discussie over gevoerd tussen zorgverleners Er ontstaan nieuwe vormen van zorg die niet altijd worden herkend

Windesheim zet kennis in werking Hulpmiddelen (worden ontwikkeld in de komende fase) Bevorderen van bewustwording bij zorgverleners over gericht inzetten beeldbellen Ondersteuning bij de startfase van beeldbellen

Windesheim zet kennis in werking Inventarisatie hulpmiddelen 7 ideeën op basis van het onderzoek Screeningsinstrument Overzicht meerwaarde Praktijkverhalen Intervisie Online training Cliënten helpen cliënten Oefenspel (serious game) Voorgelegd aan: Lentis, Hoogezand (26 mei), GGZ Noord-Holland-Noord, Alkmaar (31 mei), Transfore Dimence,Enschede (1 juni)

Windesheim zet kennis in werking Voorkeuren hulpmiddelen (uitkomst bijeenkomsten) Cliënten helpen cliënten Screeningsinstrument Overzicht meerwaarde Praktijkverhalen GGZ NHN, Lentis en Transfore doen mee aan de ontwikkeling