Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving
Aanleiding Inventarisatie fracties begin 2016: Wijkteams door vrijwel alle fracties genoemd Per 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk: eerste praktijkervaringen Gesignaleerde risico’s (WMO-raad, Movisie) Voldoende kennis? Indiceren en doorverwijzen? Bereikbaarheid? Samenwerking? Preventie en outreachend werken?
Aanleiding (2) “Grip op nieuwe taken” (2014) –Betrokkenheid raad –18-/18+ –Zorg voor monitoring en evaluatie mn. Kwaliteit van dienstverlening –Houdt rekening met tijdelijke prestatiedip
Onderzoeks vragen 1.Functioneren de teams effectief? -met aandacht voor hiervoor genoemde risico’s, maar ook succesfactoren 2.Functioneren de teams efficiënt? Met aandacht voor efficiencywinst van de nieuwe aanpak irt. de kwaliteit 3.Zijn er good practices? 4.Wat zijn ervaringen en leerpunten uit andere gemeenten?
Uitvoering Uitvoerder: Focus op netwerk en samenwerking: Netwerkanalyse 1. Deskresearch (zoveel mogelijk gebruik van bestaande evaluaties en motoring) 2. Interviews en focusgroepen, vooral netwerkpartners (aanbieders, cliënten, J&G) 3. Interviews en deskresearch andere gemeenten
Stand van zaken Stap 1 grotendeels afgerond: veel informatie, hier en daar wel wat gefragmenteerd Stap 2 in uitvoering: Uitdiepen van het netwerk met aandacht voor de samenwerking
Planning 13 september: input van raadsleden (groepsgesprek) Conceptrapport: eind oktober voorgelegd voor ambtelijk wederhoor Eindrapport: waarschijnlijk 24 november of 15 december presentatie in de commissie