Architectuur in de burgerlijke cultuur. Aan bod komen: Paleis op de Dam/ stadhuis van Amsterdam Opbouw van een stad/ landschaparchitectuur/ stedebouwkunde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
Advertisements

Samenleving en cultuur
Hoofdstuk 3: Steden en Kathedralen deel 2
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
COLUMBUS.
Andere uitingen Cultuur middeleeuwen.
Hoofdstuk 3: Steden en Kathedralen,
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Welk geloof had de tekenaar van deze bron?
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
DE MIDDELEEUWSE STAD.
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
DE LATE MIDDELEEUWEN Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben.
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Tijd van pruiken en revoluties,
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Een Christelijke samenleving
Rond 1500 was Europa een standenmaatschappij
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Renaissance en Opstand
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Amsterdammers onder elkaar
Architectuur.
H2.1 De Griekse Democratie
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Hollands Classicisme. ca Volgt Strakke vormen, motieven en modellen na van de Griekse en Romeinse oudheid. Griekse en Toscaanse elementen van de.
DE GOUDEN EEUW Grote Reis Thema 2: Kolonialisme.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Blok 3 Samenvatting controle
Jakobus (1).
Schilderijen uit de 17de eeuw
Hollandse Meesters 2 De Gouden Eeuw.
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Efeziërs (3) WELKOM 1.
Barok en Rococo De Barok begint ca in Italië.
Barok Het woord Barok betekent grillig, grotesk en de Barok is in zijn uitstraling uitbundig en overdadig. De Barok begint ca in Italië. In het noorden.
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Griekse en Romeinse verhalen
Burgerlijke cultuur van de 17e eeuw in de Nederlanden
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Kenmerk 5: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 13: Octavianus a.k.a. Augustus.
Hier begint de nieuwe tijd
De schatkamer 2 Een reis door de tijd.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
theorie volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Architectuur in de burgerlijke cultuur

Aan bod komen: Paleis op de Dam/ stadhuis van Amsterdam Opbouw van een stad/ landschaparchitectuur/ stedebouwkunde Huizen in de 17 e eeuw

Amster ….. Dam Cornelis Antonisz 1544

Paleis op de dam/ stadhuis van Amsterdam

Paleis op de Dam

Oude stadhuis (ong. 1550) Gammel gebouwtje, te klein voor zo’n grootgroeiende stad Nog voor deze tijd regeerden bestuurders in herbergen. Het brandde af in Locatie: op Plaetse, nabij de Dam

Schilder: Jan van der Heijden Architect: Jacob van Campen

Ter vergelijk.. Stadhuis Brussel (1449)

Joehoe ??

Ja kom zeg! Het mag ook wel de rijkdom en welvaart van onze stad uitstralen Ja.. En dan trek ik dit aan bij de opening van ’t stadhuis! Jacob van Campen Een stadhuis… het moet vooral functioneel zijn..ja, dat zeker

Samengevat Functioneel: Heel praktisch, het moet wel gewoon werken. Helder en overzichtelijk. Hollandse nuchterheid, niet te veel franje. Uitstraling: Je mag de welvaart van de stad zien. Daar zijn we trots op! Groot gebouw, naar classicistisch voorbeeld.

Opmerkelijke kenmerken, benoem er zeker drie zelfstandig

Naar classicistisch voorbeeld

Het universum en zijn ontwerper: God. Welke ideeën beïnvloedde J.v. Campen ? Welk ideaal had hij voor ogen ? Uitgangspunt is de schepping van God: orde en harmonie. En de mens is de maat van alle dingen.

Classicistische symboliek

Een stadhuis waar burgers mogen komen en handelen is karakteristiek voor Nederland. Dat er is gekozen door de architect voor een stadhuis waarin de burger zoveel plek krijgt geeft aan hoeveel vertrouwen superieuren hebben in het nederlandse volk. De vrijheid van het volk staat hoog in het vaandel.

Christelijke symboliek

Inspiratie uit de filosofie van die tijd: Uitgangspunt is de schepping van God: orde en harmonie. Provocerend! Nederland geeft hiermee ook uiting aan aansluiting aan de eens zo omstreden theorie van Copernicus.

Naar klassiek voorbeeld Klassieke filosofie als inspiratie voor architecten in de 17 e eeuw.

Niet naar klassiek voorbeeld Gotiek, ging vooraf aan Classicistische Architectuur Filosofie: dichterbij God, hoger, de hoogte in.

~De renaissance: de ontwaking na de donkere middeleeuwen, de tijd waarin wetenschap een strijd levert tegen kerkelijke monopoly. Middeleeuwen/gotiek—kerk is baas en alleenheerser, wetenschap is heidens. ~Renaissance/Classicisme---kerk moet macht delen met wetenschap. Wetenschap die aantoont dat aarde niet middelpunt is maar zon, hiermee worden diverse theoriën die kerk eerder riep onwaar bewezen.

Huiswerk: Lees aandachtig de volgende tekst door:

Wie is deze vrouw? En wie zitten er naast haar?

Wie is deze vrouw? En wie is er nog meer afgebeeld?

Huizen aan de amsterdamse grachten

Zet in godsnaam die teringherrie wat zachter!!!! BoemBoemBoem Chickawhaaaawha aa Oeoeoeoehhh BoemBoemBoem Oeoeoeoeoehhh

Rembrandthuis Woonplaats Werkplaats Naar classicistisch Ideaal Opdracht: Noem 3 elementen uit Classicistische bouwstijl.

Interieur

Stadsplattegrond amsterdam In 1275 eerste schriftelijke vermelding van het dorp Aemstelledam. Dit is Amsterdam in Luister naar de docu In het volgende mp3 Bestand

Functie Vanaf de begintijd van de stad hebben natuurlijke en gegraven waterwegen er een belangrijke rol gespeeld bij de waterbeheersing, het transport en de verdediging tegen vijandige legers. In het laatste kwart van de 19e eeuw werden diverse grachten gedempt, vanwege de hygiëne en om het wegverkeer meer ruimte te bieden. De grachten hebben nog steeds een belangrijke functie in het scheepvaartverkeer, vooral voor toeristische doeleinden, zoals de rondvaartboten.