HOE KRAAK JE EEN BOEK (NIET ZOMAAR)? SLEUTELS OM TE SPREKEN OVER EEN MENGELMOESJE AAN GENRES GROEP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4
Hoe schrijf ik een recensie
Het boek vs de film Life of Pi.
toolbox deco-procedure
Informatieavond groep 4/5
De psychologie van communicatie
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Fictieanalyse-proza.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
POL 2014/2015= Praten over boeken!
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Gespreksvaardigheden
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Thema: Thuis of tehuis? Bejaardenzorg.
Een boek vol heksenverhalen
(Voor)lezen is leuk!.
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
De Bijbel, het meest verkochte boek….
De theorie achter de verhalen
Het belang van voorlezen
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Meer voorlezen, beter in taal
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
V eenlab Alles over, en meer.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Interactief voorlezen in de kinderopvang aan 0 – 4 jarigen Training.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Beroepenwerkstuk.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De vraag is je beste vriend
Veilig thuis 1 14/12/2012.
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Jeugdliteratuur: een reis naar bekende en onbekende werelden
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Klas 3A Over lezen Blok 1
Multimediaal en interactief educatieproject voor het VMBO
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Maak gebruik van je gelukkige ervaringen
Praktijk Opleiders Cursus
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Inleiding in de ontwikkelingspsychologie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Waar gaat deze les over? We leren: We ontdekken:
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Literaire Begrippen.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Praten over boeken Workshop conferentie “Het verhaal bij begrijpend lezen” 9 oktober 2019 Hilde Kooiker-den Boer HZ University of Applied Sciences
Transcript van de presentatie:

HOE KRAAK JE EEN BOEK (NIET ZOMAAR)? SLEUTELS OM TE SPREKEN OVER EEN MENGELMOESJE AAN GENRES GROEP 1-2-3

AIDAN CHAMBERS

“Praten over wat je gelezen hebt is essentieel ‘omdat we meestal pas weten wat we denken als we het onszelf horen zeggen.’” Chambers onderscheidt drie categorieën vragen om een gesprek over boeken te voeren. In zijn boek heeft hij een grote lijst met mogelijke vragen opgenomen.

BASISVRAGEN Deze vragen zijn bedoeld om het gesprek over boeken op gang te krijgen. Het zijn eenvoudige vragen, die vooral betrekking hebben op een eerste indruk van een verhaal. Voorbeelden: Wat is je opgevallen in dit verhaal? Wat vond je vreemd of verrassend? Wat vond je leuk aan dit verhaal? …

ALGEMENE VRAGEN Deze vragen gaan iets verder en hebben te maken met verwachtingen, vergelijkingen met andere verhalen en de beleving van het verhaal. Voorbeelden: Wat voor verhaal dacht je dat het zou zijn toen je de titel zag? Ken je andere verhalen die hierop lijken? Zijn er verschillende verhalen in dit verhaal? Zag je in je fantasie hoe sommige gebeurtenissen zich afspeelden? …

SPECIFIEKE VRAGEN Deze vragen gaan over specifieke kenmerken van het verhaal, bijvoorbeeld over personages, locaties en perspectief. Voorbeelden: Waar vindt het verhaal plaats? Had het ook ergens anders kunnen plaatsvinden? Wie vertelt het verhaal? Hoe weet je dat? Welk personage vind je het interessantst? En waarom? …

BOEKENKRING Praten over boeken. Chambers op kaartjesChambers op kaartjes

NON-FICTIE? -Kunnen de vragen ook toegepast worden op informatieve boeken? -Op poëzie?

VARIATIE IN WERKVORMEN Praten over boeken hoeft niet altijd in een kringgesprek: -Spreken in tweetallen of kleine groepjestweetallen -Elkaar interviewen -Mindmap -…

GROEP 1: INTERACTIEF VOORLEZEN -Introduceren van het verhaal: kennismaken met het boek, sfeerschepping -Voorlezen van het verhaal: literaire beleving -Ingaan op het verhaal: verbanden leggen tussen het verhaal en hun eigen ervaringen -Uitdiepen van de verhaallijn: moeilijkere verbanden leren leggen

BOEKENBABBELS

WETEN WAAR DE WOORDEN ZIJN… Associatiespelletjes om woorden te wekken Boeken vol associatieve beelden van Katy Couprie

FOTOMATERIAAL Associatiekaarten of storycards

SPELMATERIAAL

ACHTERGROND -Open boek. Handboek leesbevordering (Jos Walta)Open boek -Kwestie van Lezen 2: Praten over boekenPraten over boeken -Over boeken gesprokenOver boeken gesproken -Van leesmotivatie naar taalprestatieVan leesmotivatie naar taalprestatie -Leesbeesten en boekenfeesten (Jan Van Coillie) -Leespraat = Vertel eens & De leesomgeving (Aidan Chambers) -Interactief voorlezen (uitgeverij delubas)