MedEd: Toledo toetsen Toetsen, pools en het puntenboek Deze powerpoint en bijhorend lesmateriaal is tot stand gekomen met hulp van het Toledo team.
Overzicht Basisprincipes Toetsen in een notendop Een snelle kennismaking Zelf toetsen maken Itemanalyse Het puntenboek Uitwisselen van materiaal Aandachtspunten Waar vind je hulp?
Basisprincipes 1. Toetsen sluiten aan bij de vooropgestelde leerdoelen 2. Er is aandacht voor de betrouwbaarheid en validiteit van de toets en de toetsvragen 3. Geef duidelijke instructies: opzet van de toets, multi- attempt, te onderbreken, verplicht, … 4. Zorg voor een goede inbedding in de cursus 5. Geef feedback bij goed én fout antwoord Vermijd open- of invulvragen en gebruik steeds vraagscores 6. Veel korte toetsen beter dan enkele lange toetsen
Toetsen in een notendop Blackboard toetsen, wat kan je (niet) verwachten? Eenvoudig in gebruik Uitgebreide set van vraagtypes Standaard mogelijkheden zoals random trekking, automatische score, goed/fout feedback, multimedia, … Vraag/toetsstatistieken Feedback steeds op het einde van de toets Geen koppeling tussen vragen (adaptieve paden) Geen vragenblokken Niet/beperkt vakoverschrijdend Koppeling van statistiek in een databank
Zelf toetsen maken De verschillende werkwijzen: o toets rechtstreeks in een inhoudsgebied aanmaken o los van een inhoudsgebied aanmaken o werken via pools Maak zelf een toets aan: o Met eigen vragen o Aan de hand van de voorbeeldvragen
1. samenvatting Itemanalyse
2. raadgever (op basis van correlatie en moeilijkheid) Itemanalyse
3. statistische parameters Itemanalyse
4. klik voor vraagdetails Itemanalyse
5. regrade Itemanalyse
Puntenboek als centraal communicatiemiddel Om te onthouden o vereenvoudig de interface o quotatie en commentaar o grade vs. attempt, zie toledo2know ( o download van resultaten o verbergen van kolommen in puntenboek (het (onbedoeld) beschikbaar stellen/zijn van punten, zie puntenboek) o offline en online werken
Puntenboek als centraal communicatiemiddel Scores/feedback meedelen via een zelf aangemaakte kolom (vertrekkend van een reeds bestaand Excel bestand) : 1. download kolom (work offline > download); vink indien nodig commentaar-checkbox aan! (enkel voor feedback) 2. vereenvoudig eigen Excel 3. bewaar bestand en upload 4. zorg voor My Grades / Mijn Punten toegang (Opgelet met punten en komma's, zie opmerking upload/download scherm!) Hoofdingen kopiëren uit download- bestand!
Uitwisselen/delen van toetsmateriaal Werkwijzen: o via een (afgeschermde) toetscommunity o export – import
Aandachtspunten Externe links in een toets steeds openen in een nieuw venster (target=“_blank”; anders wordt de toets verlaten); Toets niet laten openen in een nieuw venster (popup blocker) Let goed op de toetsopties (1 poging + voltooien afdwingen is veelal geen goede combinatie !) Videolab voor audio- en/of videomateriaal Wanneer scores belangrijk zijn, vergeet niet dat studenten via My Grades een ingang hebben tot het Grade Center Formatief – summatief: implicaties voor instructies, afscherming, bekendmaken punten,… Verstop een toets niet tussen de cursusdocumenten
Waar vind ik hulp? Help-tabblad Toledo o Toledopedia o Helpdesk, Toledo Help-tabblad of mail o Dienst Onderwijsondersteuning (O 2 ):