Zonder goede bereikbaarheid en parkeervoorzieningen veel minder winkelomzet drs. Hans P. van Tellingen directeur/eigenaar Strabo bv

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transport en Infrastructuur
Advertisements

Onafhankelijke bron Dé onafhankelijke bron op het gebied van winkelinformatie in de Benelux én 50 Europese winkelsteden. Locatus verzamelt zelf informatie.
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Hengelo loopt leeg!.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Fun of functie in Haarlem?
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Lemelerveld is van de kaart ! 5 oktober 2007 Koopzondag Clemens van Ewijk – Auto van Ewijk.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Planning, branches & beleving dr.ir.ing. Ingrid Janssen Amsterdam, 2 oktober 2013.
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Het ene doen en het andere niet laten: de kansen van dualistisch ondernemen Tom Heidman directievoorzitter Retail Network B.V.
Detailhandel in Zaanstad
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Zeist Er is echt werk aan de winkel! Gerard Zandbergen winkelwiskundige, betrokken bewoner.
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
Abel Malschaert. PARTICIPATIESAMENLEVING DECENTRALISATIES Meer taken komen bij gemeente te liggen op gebied van sociale zekerheid, werk en maatschappelijke.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Hard zijn voor de binnenstad BB symposium leegstand 23-9 Cees-Jan Pen Lector Brainport Fontys FHMER.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Winkelen in Nieuwegein Retailavond 13 oktober 2015 Retailavond 13 oktober
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
De economische kringloop
Welkom bij. UNICEF: wie zijn wij? VN-kinderrechtenorganisatie Altijd en overal voor kinderen Sinds de Tweede Wereldoorlog Kinderrechtenverdrag Zoveel.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Emancipatiemonitor februari 2011 Emancipatie op stoom Jan Latten.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Welkom bij de Themabijeenkomst Vastgoed & Makelaardij Retail- & Horecavisie.
Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals.
Openbare ruimte als trekker Pitch werkbijeenkomst “Retail in middelgrote Gemeenten” 26 juni 2015.
ZONDAGOPENSTELLING WINKELS GEMEENTE DE BILT BEHOUD VAN DIVERSITEIT, LEEFBAARHEID & VEILIGHEID.
Workshop bevolkingskrimp en detailhandel SER 1 november
Online Muziekschool New Media Skills 15 sep 2009 Jeroen Bouman.
Bezoekersonderzoek Staatsbosbeheer Amersfoort, 16 juni 2016.
Onderzoek, resultaten en vervolg. Wat? instrument ontwikkeld door de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen vzw (VAD) de mate waarin verschillende.
Op een virtuele marktplaats verkoop je je auto sneller Auto marktplaats ikwilvanmijnautoaf.nl.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
Onderzoek naar leegstand binnenstad Rekenkamercommissie Dordrecht
De twee cabarettheaters van Den Haag steken hun nek uit
Inventarisatie effecten FOC Bleizo
Binnenstad Dynamisch centrum Wonen Werken Recreëren.
Twee jaar kleinezaalkaart
Regionale samenwerking in Rijnland
Beste ath 4..
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Political Communication & Journalism
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
Schouwen van de openbare ruimte
planning, branches & beleving
Bedrijfshuisvesting in Meierijstad
Traject De Beleverij WELKOM!.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Zonder goede bereikbaarheid en parkeervoorzieningen veel minder winkelomzet drs. Hans P. van Tellingen directeur/eigenaar Strabo bv Herengracht 560/hoek Utrechtsestraat Amsterdam 1/20

Strabo in het kort 2/50 Sinds 1982 Volledig onafhankelijk, twee private eigenaren Nederlands marktleider passantenonderzo eken (tellen en enquêteren) Koopstromen-, ondernemers- & parkeeronderzoeke n 500 Nederlandse winkelcentra geteld en geënquêteerd > 200 opdrachtgevers Sinds 1982 Volledig onafhankelijk, twee private eigenaren Nederlands marktleider passantenonderzoeken (tellen en enquêteren) Koopstromen-, ondernemers- & parkeeronderzoeken 500 Nederlandse winkelcentra geteld en geënquêteerd > 200 opdrachtgevers Boek #WatNouEindeVan Winkels

Maar wat ook belangrijk is voor het totaalplaatje over de ontwikkelingen in de retail: oorzaken leegstand; wel/geen internet en Inzicht in winnaars/verliezers Er verdwijnen ‘netto’ geen winkels. Utrecht is zelfs een winnaar. Maar dan moet je de klant wél tegemoet komen. 3/50 Bereikbaarheid, parkeren en auto’s van essentieel belang

Hoofdoorzaken: Krimp/vergrijzing Economische crisis (voorbij!) Suboorzaken: Online/webwinkelen (maar alleen voor enkele branches) Op sommige plekken teveel ontwikkeld en sommige centra gaan niet mee met de tijd En: Leegstand is regionaal of lokaal probleem, niet nationaal Leegstand is overdreven, 92,6% winkelpanden in gebruik Er verdwijnt geen 30% tot 50% aan winkels. Wat er afgaat in slecht gebied, komt er bij (grote units) op goede plekken. 4/20 Leegstand alle oorzaken

Pure webplayers redden het niet en gaan dus ook fysiek Internet een hulpmiddel, meer kans dan bedreiging Omnichannel? Natuurlijk! Maar: alleen ketens in het ‘middensegment’, voor 50% van de winkels –discount, luxe, zelfstandig- NIET nodig Meer webrooming dan showrooming Food bezorging / pick up points een sof Vrouwen (85% van de winkelomzet) blijven fysiek winkelen (en mensen dus ook) Ook de vrouwelijke jeugd Op goede plekken: veel ruimte voor uitbreiding m2 fysieke winkel –grote units- voor hippe buitenlandse ketens als Forever 21, Urban Outfitters, et cetera Op slechte plekken: wel degelijk saneren 5/20 Key findings online versus offline

Grote binnensteden Enkele middelgrote binnensteden Sommige grote regionale winkelgebieden (met dominante eigenaar) Sterke wijkcentra 6/20 Winnaars winkelcentra en -gebieden

7/20 Winnaars winkelcentra en -gebieden

Sommige middelgrote en kleinere binnensteden Aanloopstraten Weinig onderscheidende stadsdeelcentra Aantal meubelboulevards Sommige kleine wijkcentra/buurtcentra 8/20 Verliezers winkelcentra en -gebieden

Strabo-onderzoek, 31 representatieve winkelcentra en –gebieden: Tellen Bestedingen Wij kennen de omzet Weinig verschillen tussen typen winkelcentra en gebieden Ongeveer 45% komt met de auto (grote binnensteden 20%) Omzet is 60% van autobezoekers Succesvolle centra 80% 9/20 De feiten over parkeren en winkelomzet

Het aandeel van autobezoekers in de winkelomzet bedraagt 60%. Dat is een gemiddelde van 31 winkelcentra en winkelgebieden (wijkcentra, stadsdeelcentra, kernwinkelgebieden) waar Strabo de afgelopen drie jaar onderzoek heeft gedaan. Beweringen dat ‘het bezoek per auto er niet zo toe doet´ of dat ´parkeren niet zo belangrijk is’, zijn dus pertinent niet waar. Goede parkeervoorzieningen zijn juist essentieel voor het goed functioneren van winkelcentra en winkelgebieden. 10/20 No parking no business! Parkeren essentieel voor de winkelomzet

Parkeertarief maakt niet zoveel uit Tijdelijk gratis parkeren werkt niet Toch zijn er succesvolle centra MET betaald parkeren En Amsterdam dan? En Utrecht? Ook hier geldt: meer en betere parkeervoorzieningen leiden tot meer bezoekers (aanbod schept vraag, zie Markthal- Rotterdam) Ik pleit niet voor herinvoering gratis parkeren in deze gevallen Maar maak parkeren beter Beloon langparkeren Maak het makkelijk (kentekeninvoer?, mobiel betalen werkt niet? te weinig parkeerautomaten?) 11/20 Andere bevindingen

KPVV/CROW ‘Vervoer naar retail’ (2013), ontkrachten 10 mythes: ‘Meer parkeerplekken leiden tot meer business’ ‘Gratis parkeren leidt tot meer consumenten’ ‘Automobilisten besteden meer dan andere klanten’ En nog zeven stellingen Allemaal onwaar, ‘mythes’ volgens KPVV/CROW Maar wat blijkt: Al deze stellingen kloppen juist wel. En gelden zelfs nog meer dan ooit! Dit op basis van gedegen, betrouwbaar en wetenschappelijk onderzoek van Strabo 12/20 Parkeren niet belangrijk?

KSO 2011, parkeren niet bepalend bezoekdoel Strabo: logisch, maar is wel een randvoorwaarde, zonder die randvoorwaarde wordt ander gebied gekozen Voorbeelden: Meent Rotterdam en buurtcentrum Leiden, (circa 20% komt met de auto, goed voor circa 15% van de winkelomzet) Strabo concludeert: verkeerde voorbeelden Strabo concludeert: verkeerd doorgerekend (fietsers komen vaker, dus hun besteding moet je vermenigvuldigen volgens KPVV; klopt niet, kijk naar de echte winkelomzet per modaliteit) En verder zegt KPPV (Mingardo): ‘Parkeren, who cares, we gaan toch veel meer op internet kopen’ Strabo: zie de vorige sheets Dus: Onderzoeksmethode en conclusies KPVV/CROW (ism Erasmus Uni) niet correct. 13/20 Verkeerde data KPVV/CROW

Passantentelling (binnenstad Utrecht, exclusief HC) 14/13 Bezoekersaantal loopt terug (-14% t.o.v. 2009)

Passanten-enquête Bestedingen 15/13 Stijging gemiddelde besteding ondanks lager aandeel shoppers 43% heeft niets besteed + 33% niets bezocht: conversie 90% Bezoekers jaar + hoog inkomen + auto zijn meest interessant voor omzet 2015: € 39,18 Omzet: € 623 mln 2012 € 35,75 Omzet: € 594 mln 2009 € 32,40 Omzet: € 595 mln

16/20 Profiel en vervoersmodaliteit naar omzet

Passanten-enquête Waardering 17/13 7,9 8,0 7,9 7,7 7,6 7,0 6,5 5,6 5,9 7,8 7,7 7,9 7,7 7,8 7,7 7,2 6,7 5,6 5,7 7,

18/20 % Auto teruggelopen van 15% naar 11% 11% is goed voor 19% van de omzet In binnenstad als Utrecht zou je op 20% moeten zitten (SRS zelfs 26%), qua omzet dus op zo’n 35-38%. 9% à 10% stijging met de auto levert 17 tot 18% extra omzet op Autobezoekers besteden meer (kwantiteit/kwaliteit bezoekers) Ook culturele voorzieningen profiteren Ook meer werkgelegenheid Utrecht (incl. HC) gaat van 26 naar 34 miljoen bezoekers, bij betere autobereikbaarheid ga je naar 36/40 miljoen Autobereikbaarheid Utrecht is dramatisch, nog erger dan Amsterdam Veel autobezoekers laten Utrecht bewust links liggen Verbeterde autobereikbaarheid leidt tot een veel succesvoller binnenstad. Conclusies

19/20 Dank voor uw aandacht!