Ontwerp methodebesluit flexibiliteitsdiensten Hoorzitting NMa, 20 oktober 2005
Page 2 Bezwaren nGeen marktoplossing stap terug in liberaliseringsproces nGeen marktprijs, maar NMa prijs marktprijs kan dan ook geen criterium zijn bij beoordeling redelijkheid prijs nGeen investeringen aanbod flexibiliteit niet beter waardoor over 3 jaar opnieuw een reguleringsmethode moet worden vastgesteld / remt ontwikkeling van de flexibiliteitsmarkt nVoortbestaan gasbeurs in gevaar nRisico dat buitenland goedkoop flexibiliteit in Nederland komt kopen
Page 3 Alternatief voorstel nGasunie Trade and Supply handelt actief uur-, week- en daggas op de beurs. (Anderen kunnen ook in uur-, week- en daggas handelen op de beurs) nDe TSO koopt of verkoopt op verzoek van partijen uur-, week- of daggas op de beurs nDe TSO biedt een tolerantieservice aan tegen een prijs die is gerelateerd aan de onbalansprijs n(TSO faciliteert re-entry)
Page 4 Effecten alternatief voorstel nTSO loket dat op grond van artikel 10a, lid 1, sub d moet worden ingericht wordt ingericht nAanbesteding uit het voorstel wordt vervangen door bij elkaar brengen van vraag en aanbod via de beurs nRedelijkheid van de prijzen kan op dezelfde wijze worden gemonitored als onder het NMa voorstel APX voorstel biedt zelfde garanties als NMa voorstel nVerplichting voor Gasunie Trade and Supply om flexibiliteit aan te bieden kan op dezelfde wijze worden gemonitored als onder het NMa voorstel APX voorstel biedt zelfde garanties als NMa voorstel
Page 5 Voordelen alternatief voorstel nMarkt krijgt kans zichzelf te ontwikkelen nMarktconforme prijs voor flexibiliteit nPrikkelt investeringen nLiquiditeit op de markt en beurs neemt toe nAfrekening onbalans tegen Nederlandse beursprijzen, ipv tegen mandje van beursprijzen
Page 6 A VITAL LINK IN ENERGY TRADING