Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Welkom op de informatie- avond van groep 7
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Workshop opstellen adviesrapport
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Stand van zaken WAK 2 – Pabo Jan Haan. Kennisbases  juni interne legitimering door vakdocenten pabo’s;  juli verwerking opmerkingen interne legitimering.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2 MAVO 2 MAVOWELKOM.
Algemene voorlichting
Esther van der Putten Projectleider LOI
Professionalisering Medewerkers
Wat gebeurt er allemaal in het hbo en wo?
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Amsterdam Sil Vrielink
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Presentatie HSN-conferentie
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Richtlijnen voor de casustoets
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Betere examenresultaten Dicht die kloof! 12 december 2009 Lambrecht Spijkerboer
RTTI – kennismaking en ervaring
Een kleine school met persoonlijke aandacht 360 leerlingen Basis, Kader, Kader+ ( K+ geeft de mogelijkheid om door te stromen naar de mavo) VMBO Wageningen.
Lezen: doe het goed voor
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
De rol van de examencommissie in instellingsoverstijgende toetsen
Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3!
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2MAVO WELKOM. PROGRAMMA Ontvangst Keuzetraject tijdpad Adviezen keuzevakken 3 mavo Vakken keuze maken Vooruitblik.
Online studentenbevraging over het onderwijs Rapportering voor docenten.
Vakkenpakketten. Opbouw SECTOREN VAKKENPAKKETTEN IN LEERJAAR 4 KEUZES IN LEERJAAR 3 DOORSTROOM.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
VoorlichtingHavo / Atheneum Leren met plezier!. Welkom Sander ScholtenFloor Maters.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Welkom.
Externe validering; de handschoen opgepakt
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr
LOEx, Landelijk Overleg Examencommissies lerarenopleidingen
Duurzaamheid in Gennep
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Terugkoppeling herijkingswensen
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Landelijke toetsen: pabo’s en verpleegkunde maken er werk van
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Examens met ICT komen er aan
Welkom op de informatieavond van
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Examens met ICT komen er aan
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Hoe leer je geschiedenis?
Transcript van de presentatie:

Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger Baltus, Henk Fuchs, Wim Lansu

Inhoud Inleiding (20 minuten) Workshop (50 minuten) Plenaire terugkoppeling (20 minuten )

Inleiding Voorstellen Overzicht landelijke toetsing lerarenopleidingen Toelichting workshop

Overzicht landelijke toetsing lerarenopleidingen Pabo Tweedegraads lerarenopleidingen Vakmasters

Pabo  ‘Entreetoetsen’ -Taal -Rekenen/wiskunde -Mens en Wereld (Aardrijkskunde, Geschiedenis, en Natuur &Techniek)  Toelatingstoetsen én certificerende ‘eindtoetsen’ - Mens en Wereld - Nederlandse taal - Rekenen/wiskunde  Peer review - de overige 10 ‘kleinere’ vakken

Tweedegraads lerarenopleidingen en vakmasters  Landelijke certificerende eindtoetsen in totaal voor 8 tweedegraads lerarenopleidingen / vakken  Peer review -10 tweedegraaads lerarenopleidingen / vakken -Kunstvakken -Technisch onderwijs -Academie lichamelijke opvoeding -Kennismanagment en docent groen onderwijs - 16 vakmasters

Waarom ook al weer landelijke toetsen? ‘Het eindniveau van de opleidingen wordt duidelijk vastgelegd. Daarvoor ontwikkelen de opleidingen kennisbases en eindtermen, die worden getoetst met examens’ Bron: ‘Krachtig Meesterschap’ Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren (van Bijsterveldt) Deze afspraak is/wordt vertaald in: - 62 kennisbases, ….. - ontwikkeld door vakdocenten ….. -extern gelegitimeerd door vakexperts & werkveld …… -onafhankelijk centraal getoetst (entreetoetsen, toelatingstoetsen, kennistoetsen of peer review) …..

Wat doen we nu met de resultaten? De psychometrische eigenschappen van de toets: benodigde tijd: gemiddelde score, verdeling scores

Psychometrische kwaliteit van items en de toets -> verdere acties: P-waarde: p 0,95 Rir-waarde: correlatie tussen de scores op het item en de scores op de toets minus het item (‘mag niet negatief zijn’) Na bespreking items nadere acties (niets doen, laten vervallen, meerdere antwoorden goed, etc.) Cesuurstelling Angoff en Hofstee

Rir-waarde en p-waarde per item

Verschil tussen pabo’s

Verschil tussen vakken en herkomst studenten Percentage geslaagden Studiejaar vak Aardrijkskunde71,274,873,2 Geschiedenis78,380,871,1 Natuur en Techniek92,779,180,2 Percentage geslaagden ’12-’13 mbohavovwoandersonbekendtotaal Aardrijkskunde Geschiedenis Natuur & Techniek

Zes verschillende tafels Elke tafel een eigen onderwerp Vast tafelhoofd per tafel Iedereen zoekt een onderwerp/tafel Trefwoorden of meningen op papier Na 20 minuten wisselen van tafel Nieuwe deelnemers gaan door op ‘resultaten’ Tafelhoofd vat belangrijkste conclusies samen in plenaire terugkoppeling (3 minuten) Workshop: world café

Onderwerpen 1.Wat doe je als instelling met de toetsresultaten? 2.Wat leren de toetsmakers van psychometrische analyse? 3.Hoe kunnen we resultaten veilig benchmarken? 4.Landelijk toetsing, kennisbases, toetsgericht leren? 5.Hoe landelijke toetsing inpassen in toetsbeleid? 6.Studenten en toetsitems maken?

Plenaire terugkoppeling Per groep de 3 belangrijkste aanbevelingen en/of aandachtspunten meegeven -> samen met de tafelkleden geeft dit verdere beleidsaandachtspunten

Tot slot ….. Bedankt voor jullie gewaardeerde bijdrage !